Fått erbjudande på MB PRO 15"

Permalänk
Medlem

Fått erbjudande på MB PRO 15"

Jag har en polare som köpte en Macbook Pro 2.53GHz, 4GB, 250GB, GeForce 9400M, SuperDrive 15,4" skärm.

Den är bara 3 veckor gammal och han hatar sin Macbook och har köpt en Thinkpad istället.

Nu ligger hans Macbook bara i bokhyllan till ingen användning.

Jag har frågat om han vill sälja den och han sa att jag kunde få den för 12000:-

Han har själv betalat 17000:-

Ska man klippa till eller är det för mycket pengar fortfarande, ska man pruta mer?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den tappar 20 % av sitt värde så fort du köper den (moms) och det blir 17k*0,8=13,6k
och att han är din polare så tycker jag att du kan göra såhär:

1. Du säger att den tappar 20 % av sitt värde med momsen
2. Du säger att du ger 11k och hoppas att han går med på det.
3. Gör han inte det så säger du 11,5k och då tycker han att ni har mötts halvvägs, medan du egentligen får precis som du vill genom att "ge efter" men ändå har prutat 500:-

Hoppas att du förstår och att han inte läser detta

Hoppas att det går bra och grattis till ditt val av dator! (Älskar min mac)

EDIT: Du säger så klart också att det kommer komma en ny MBP snart, men bara om han inte vill ge sig. Om han går med på det som jag skrev i punkterna så finns ingen anledning att dra till med detta också för då kommer han bara att bli sur och tro att du vill lura honom på pengar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

OK så 10 tusen är kanske vettigt, ska försöka.

Kan alltid sälja den på blocket senare och tjäna några tusen faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
OK så 10 tusen är kanske vettigt, ska försöka.

Kan alltid sälja den på blocket senare och tjäna några tusen faktiskt.

Haha, det lät lömskt att köpa billigt av en kompis och sedan sälja på blocket

Nja, 10k är nog lite för lite, men kör på det som jag skrev i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Dig skulle inte jag vilja vara vän med :). 12 000 är faktiskt ett grymt bra pris på en dator som kostar 17 000 ny och är bara 3 veckor gammal. Jag antar att den är i utmärkt skick då det är din polare som säljer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
OK så 10 tusen är kanske vettigt, ska försöka.

Kan alltid sälja den på blocket senare och tjäna några tusen faktiskt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Med tanke på att den tappar 20 % av sitt värde så fort du köper den (moms)

Hur tänker du här? Momsen på varan han har betalt försvinner inte bara för att han säljer den privat.
Om du köper en ny bil, ångrar dig ett par veckor senare, slår du av den summan du har betalat i moms på ditt försäljningspris?

12 000:- för en tre veckor gammal MBP är bara att slå till på. Väl värd varenda krona, även om en ny modell är på ingång i snar framtid. Inte ens de gamla modellerna säljs ut så billigt när de nya lanseras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Dig skulle inte jag vilja vara vän med :). 12 000 är faktiskt ett grymt bra pris på en dator som kostar 17 000 ny och är bara 3 veckor gammal. Jag antar att den är i utmärkt skick då det är din polare som säljer.

+1,
Låter ju inte direkt längre som att du är ute efter ett rättvist pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha mac tappar inte så mycket som 5 000 kr efter 3 veckor. konstigaste jag hört. Slå till direkt. bättre pris kommer du inte hitta !

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Jag antar att den är i utmärkt skick då det är din polare som säljer.

Hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Hur tänker du här? Momsen på varan han har betalt försvinner inte bara för att han säljer den privat.
Om du köper en ny bil, ångrar dig ett par veckor senare, slår du av den summan du har betalat i moms på ditt försäljningspris?

Ja, det är så marknadsvärdet på bilen ser ut i det fallet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Snackat med honom precis, jag får den för 10500:-!!

Jag sa att jag köper den, sen slänger han med Office 2008 i obruten förpackning.

Han sa till mig att han var så glad bli av med den och fattade inte hur jag var funtad som ville gå över till MacOS.

Permalänk
Medlem

somliga har tur:P

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Snackat med honom precis, jag får den för 10500:-!!

Jag sa att jag köper den, sen slänger han med Office 2008 i obruten förpackning.

Han sa till mig att han var så glad bli av med den och fattade inte hur jag var funtad som ville gå över till MacOS.

Du har inte hans telefonnummer? Man kanske ska bjuda 11k

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

TUR! KÖP DIREKT!

Permalänk
Avstängd

Grattis.:):D

(Trots att jag sitter i MBP-tankar + jag väntar på uppdateringen så hade jag inte tvekat att köpa denna om jag hade fått lagt vantarna på den).^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Hämtade den efter jobbet idag, ser helt ny ut så det verkar som jag gjort ett klipp och polaren var lycklig få pengar snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla upp serienret på Apple.com, om den är stulen.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Hämtade den efter jobbet idag, ser helt ny ut så det verkar som jag gjort ett klipp och polaren var lycklig få pengar snabbt.

¨

Du inser hur mycket jag hatar dig nu?

Själv har man en jäkla HP 6730b

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Jag skulle kolla upp serienret på Apple.com, om den är stulen.

Det är min polare och han köpte den från Komplett, jag har kvitto på 17490:-

Inget konstigt med det, han behövde snabba pengar och inte massa konstiga telefonsamtal från personer på blocket.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Jag skulle kolla upp serienret på Apple.com, om den är stulen.

Hur skulle du se där om den är stulen? Det enda som visas är status på garanti.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Hur skulle du se där om den är stulen? Det enda som visas är status på garanti.

Enligt min erfarenhet så sätts tillverkningsdatumet / datumet då garantin går ut till något absurt (typ 1800-tal) för att flagga för att något är konstigt (stöld, borttappad osv). Fick detta berättat för mig då jag jobbade på en APR-butik, har dock aldrig varit med om att en dator har uppvisat detta, men det låter rimligt.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Med tanke på att den tappar 20 % av sitt värde så fort du köper den (moms) och det blir 17k*0,8=13,6k
och att han är din polare så tycker jag att du kan göra såhär:

1. Du säger att den tappar 20 % av sitt värde med momsen
2. Du säger att du ger 11k och hoppas att han går med på det.
3. Gör han inte det så säger du 11,5k och då tycker han att ni har mötts halvvägs, medan du egentligen får precis som du vill genom att "ge efter" men ändå har prutat 500:-

Hoppas att du förstår och att han inte läser detta

Hoppas att det går bra och grattis till ditt val av dator! (Älskar min mac)

EDIT: Du säger så klart också att det kommer komma en ny MBP snart, men bara om han inte vill ge sig. Om han går med på det som jag skrev i punkterna så finns ingen anledning att dra till med detta också för då kommer han bara att bli sur och tro att du vill lura honom på pengar.

Ny MBP? Berätta mer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thataddzguy
Ny MBP? Berätta mer!

Det är ungefär så mycket som jag vet...
Du kan alltid läsa på t.ex. macrumors.com

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Skulle lätt vilja ha den 13,3" är allt för litet Men ville inte punda ut för mycket på en Mac efter som det va min första! Och jag älskar den! <--- Lite off topic men behövde prata ut (a)

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, det är så marknadsvärdet på bilen ser ut i det fallet.

Jo generellt så är ju prisdroppen på nya saker rätt grov i början men macar har ett oerhört bra andrahandsvärde har jag märkt, är inte i närheten av samma värdeminskning som vanliga PCs så skulle snubben sätta ut den 14-15k är den troligtvis borta direkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jo generellt så är ju prisdroppen på nya saker rätt grov i början men macar har ett oerhört bra andrahandsvärde har jag märkt, är inte i närheten av samma värdeminskning som vanliga PCs så skulle snubben sätta ut den 14-15k är den troligtvis borta direkt...

Visst, men nu handlade tråden om att få den så billigt som möjligt så jag gav bara ett argument som kunde hjälpa.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!