Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Sitter och debatterar med mig själv om att installera Intels egna ahci-drivers för även om Windows 7 sköter automatiskt TRIM så hade jag gärna kört manuellt.

Även för att se om det hade åtgärdat problemet jag har med Intel SSD Toolbox.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

@RainesX
Kör en omgång med manuell TRIM i SSD Toolbox så går totalscoren upp

@Nembo
Ser bra ut Nembo

@Solaris
Personligen kör jag alltid med Intel's INF Chipset drivrutiner och utför manuell TRIM en gång i veckan. För vissa blir det även mer poäng i AS SSD och ett stabilare system med Intel's drivrutiner.

EDIT:

@volny
Eftersom du har ett nForce 4 chip så kan du bara utnyttja IDE mode och du måste använda SSD Toolbox för att få TRIM.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256

@Solaris
Personligen kör jag alltid med Intel's INF Chipset drivrutiner och utför manuell TRIM en gång i veckan. För vissa blir det även mer poäng i AS SSD och ett stabilare system med Intel's drivrutiner.

Bara så att vi inte pratar förbi varandra, vi talar om Intel Chipset Software Installation 9.1.1.1025 och inte Intel Storage Matrix? Jag installerade chipset drivrutinerna också i sammanband med att jag nyligen köpte en SSD och nyinstallation av W7 men när jag försöker köra managementprogrammet i Intel SSD Toolbox så får jag felmeddelanden. Alla andra funktioner fungerar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Bara så att vi inte pratar förbi varandra, vi talar om Intel Chipset Software Installation 9.1.1.1025 och inte Intel Storage Matrix? Jag installerade chipset drivrutinerna också i sammanband med att jag nyligen köpte en SSD och nyinstallation av W7 men när jag försöker köra managementprogrammet i Intel SSD Toolbox så får jag felmeddelanden. Alla andra funktioner fungerar.

Om man installerar Intel Chipset drivrutiner så behöerv man Tool Boox saken ? Isf funkara det på SSD's ifrån OCZ ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

Passa er för intel matrix storage manager 8.9 ...sabba min raid uti bara fn, enda som funkade var att köra inte rapid storage technology.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Om man installerar Intel Chipset drivrutiner så behöerv man Tool Boox saken ? Isf funkara det på SSD's ifrån OCZ ?

Jag kör utan Intels chipset drivrutiner och för mig så funkar Toolbox nu.. mystiskt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svendolph
Jo jag vet att 1 GB = 1024mb om man ska räkna riktigt och 1 mb=1024 KB(kilobytes) men frågan är ju varför Operativsystemet räknar på ett sätt och hårddisktillverkarna räknar på det ursprungliga sättet. Jo för att folk ska tro att diskarna är större än de räknat med. Vore det för konsumentens bästa kom de överens att skriva hur stora diskarna är så att konsumenten får rätt uppfattning.

Egentligen är 80 GB = 78 GB om man räknar från mb fast egentligen är 1 GB=1024*1024*1024 bytes
=1073741824 bytes så hur ska man räkna ut hur stor disk man har om inte hårddisktillverkarna också räknar som vårat hatälskade OS och likamed folk i allmänhet.

De enda som tjänar på att räkna 50-tals rätt är hårddisktillverkarna, inte vi.

Hm, verkligen fort att installera program på disken, där märker man verkligen skillnad på vanlig disk. Skillnaden är ofantlig.

Fick du IG på dina mattekurser elr?

1 Mb är en miljon byte, M står för Mega och betyder miljon. K står för kilo och betyder tusen. G står för Giga och betyder en miljard. Varifrån har du fått att 1024Mb=1Gb? Det riktiga svaret är väl 1024Mb=1,024Gb.

Permalänk
Medlem

EDIT: 100329 Enligt följande artikel skall det inträffat ett missförstånd med RST drivrutiner nedan och TRIM skall tydligen fortfarande inte fungera i RAID. sry!

Intel har släppt nya drivrutiner som möjliggör automatisk TRIM i RAID konfiguration.

Ladda hem och installera "INTEL RST V9.6.0.1014", filnamn "STOR_allOS_9.6.0.1014_PV.exe".

RST "Rapid Storage Technology" ersätter gamla IMSM "Intel Matrix Storage Technology".

Däremot ska inte manuell TRIM fungera via SSD Toolbox vid RAID konfiguration, men enligt flera tester på OCZ forum rapporteras prestandaförbättringar i RAID.

Jag använder inte RAID men har installerat RST på min dator och upplever definitivt högre prestandasiffror i AS SSD, även om jag bara har en SSD.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Måste man ladda ner allOS om man har x64? räcker det inte med all64 ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Måste man ladda ner allOS om man har x64? räcker det inte med all64 ?

Om du tar .exe filen så får du med allt. De andra två filerna gäller enbart drivrutinerna.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk

Min acc-tid ligger på ~ 0,250ms, inte det bästa va?

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Om du tar .exe filen så får du med allt. De andra två filerna gäller enbart drivrutinerna.

Allt? Är detta Chipset drivrutiner också?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Allt? Är detta Chipset drivrutiner också?

Nyheten handlar om RST drivrutiner, inte INF chipset drivrutiner.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Nyheten handlar om RST drivrutiner, inte INF chipset drivrutiner.

Okej, men vad menar du med allt?

Om man väljer allOS vad får man då som man inte får i allOS?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Då måste man även ladda ner ssd toolbox om man vill det ska funka med trim i raid 0 ?

Permalänk
Medlem

Intel x-25 g2

Hej,

Jag sitter och väntar på att bli en stolt ägare till en 80gigare (x-25 g2) och hoppas på en wow upplevelse

Jag läste guiden för hur man bör ställa in win7 är det något mer ni har gjort eller räcker det? Jag har läst någonstans att man ska/bör stänga av swap filen stämmer det?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
TEXT
Jag har läst någonstans att man ska/bör stänga av swap filen stämmer det?

Mm har läst samma sak så jag blir lite nyfiken nu.
Behöver man ha paging file?
Har just nu lagt min på den mekaniska disken i och med att den läser och skriver så pass lite men hade vart fin om man kunnat skippa hela.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Hej,

Jag sitter och väntar på att bli en stolt ägare till en 80gigare (x-25 g2) och hoppas på en wow upplevelse

Jag läste guiden för hur man bör ställa in win7 är det något mer ni har gjort eller räcker det? Jag har läst någonstans att man ska/bör stänga av swap filen stämmer det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Mm har läst samma sak så jag blir lite nyfiken nu.
Behöver man ha paging file?
Har just nu lagt min på den mekaniska disken i och med att den läser och skriver så pass lite men hade vart fin om man kunnat skippa hela.

Såklart ni ska ha pageing/swap-filen på ssd, annars så förlorar ni en av de största fördelarna med att ha ssd - att man inte märker när den används!

EDIT: Har diskuterats mycket om detta i den här tråden en av nackdelarna är att disken kanske kan hålla ett litet kortare tag - men man skaffar ju disken för att få bättre prestanda och få en rappare dator med bättre respnos. Ha swappen på ssd och du märker inte när den används.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Såklart ni ska ha pageing/swap-filen på ssd, annars så förlorar ni en av de största fördelarna med att ha ssd - att man inte märker när den används!

EDIT: Har diskuterats mycket om detta i den här tråden en av nackdelarna är att disken kanske kan hålla ett litet kortare tag - men man skaffar ju disken för att få bättre prestanda och få en rappare dator med bättre respnos. Ha swappen på ssd och du märker inte när den används.

ok
då flyttar jag tebax den så fort jag kommer hem från jobbet.
Någon som vågar gissalivstiden på disken med swapfile på ssd?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Swap file=Virtual Memory?

Jag har i alla fall mitt så att Windows bestämmer hur det ska vara. Ska jag låta det vara så eller hur ska jag göra för att få bästa möjliga inställningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Swap file=Virtual Memory?

Ja, det stämmer.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk

Satte in en sån här SSD disk för några dagar sedan, det fungerade fint till en början, installerade Windows 7 på den och surfade runt och gjorde alla uppdateringar. Men när man jobbar med disken en tag så börjar den bli slöare och slöare, till slut så stänger datorn av sig automatiskt.
Jag har även märkt att när detta händer så klockar min processor ner sig, från 3,0 Ghz till 2,0Ghz, det är en E8400 processor som jag aldrig har klockat självmant.
Vad kan vara fel ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Satte in en sån här SSD disk för några dagar sedan, det fungerade fint till en början, installerade Windows 7 på den och surfade runt och gjorde alla uppdateringar. Men när man jobbar med disken en tag så börjar den bli slöare och slöare, till slut så stänger datorn av sig automatiskt.
Jag har även märkt att när detta händer så klockar min processor ner sig, från 3,0 Ghz till 2,0Ghz, det är en E8400 processor som jag aldrig har klockat självmant.
Vad kan vara fel ?

Jag har hört att SpeedStep påverkar SSDs negativt, så testa att stänga av det. CxE kan också påverka tror jag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Vad är speedstep ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Vad är speedstep ?

http://www.youtube.com/watch?v=wzv68FylpXk

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

swap på ssd'n, jupp.
Verkar som om de flesta behandlar den som en ömtålig juvel, kan bero på priset kanske?
Kört med swap på ssd + alla viktiga program som jag använder ofta såsom phoshop/lightroom/illustrator/dreamweaver + spel
temp + tex spotify/ firefox cache ligger på annan disk.
Efter ett drygt halvår får jag fortfarande 412 i ssd bench - har inte minskat det minsta. så jag är inte orolig för livslängden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
http://www.youtube.com/watch?v=wzv68FylpXk

Hahaha

Permalänk

Benchmark med 3*80GB intel G2 i raid0 efter nya drivrutinen från intel blivit installerad. Skall köra en ny benchmark när jag installerat om och kört HDDErase på diskarna för att se vad skillnaden blir. Känns som vissa siffror blivit bättre av nya intel drivern.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig min Intel 80gb ssd disk. Är detta ok poäng?
Ska väll kanske nämnas att jag kör fortfarande Win XP och IDE mode (får inte över den till ACHI )

Vad är 4K-64Thrd? Såg att alla som kör ACHI mode har högre score där.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
Har precis köpt mig min Intel 80gb ssd disk. Är detta ok poäng?
Ska väll kanske nämnas att jag kör fortfarande Win XP och IDE mode (får inte över den till ACHI )

Vad är 4K-64Thrd? Såg att alla som kör ACHI mode har högre score där.

testa http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?69682-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"