Fläktarna i P182 - Bara 2 snurrar?

Permalänk
Medlem

Fläktarna i P182 - Bara 2 snurrar?

Hej...

Känner mig lite dum men jag får bara de två övre fläktarna att starta och för att de ska starta måste jag slå på medium fläkt styrka och sen kan jag gå tillbaka till low.

De två övre är nu ihopkopplade hona/hane. Sen fäste jag dom 2 i en medföljande tvådelad strömsladd som läste "FAN Only" den nedre fläkten satte jag också i den tvådelade "FAn Only". Slutligen satte jag "Fan Only" sladden i en strömsladd som jag satte i mitt Corsair HX520.

Någon som vet något?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

har byggt på det cahssit med det agget nyligen. koppla fläktarna i en vanlig molex så fugnerar allt prima. Alla fläktar i den burken körs på low. Dom snurar rätt bra där med så defenetivt nåt du gjort fel.

Permalänk
Medlem

köpte min igår hade sama problem gade koplat ena fläkten o sen så tog jag med en split typ från sama kontakt o de va ddom du skrev sen koplade båda separat o funkade perfect

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen ska testa så fort jag SP1 är installerat. Läste nu också att "Fan Only" sladden används till Antec specifika PSU's...

Trista är att jag buntat fast alla sladdar

Ps. Va 4 år sen jag byggde en dator. Det viktiga man ska ha är chipsetdrivar, gfxdrivar, ljud och bios va? Har ett P35 chip.

Chipset drivar funkar att bara använda gigbytes updateringstjänst. Eller ska man vända sig till Intel direkt?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Tack för hjälpen ska testa så fort jag SP1 är installerat. Läste nu också att "Fan Only" sladden används till Antec specifika PSU's...

Trista är att jag buntat fast alla sladdar

Ps. Va 4 år sen jag byggde en dator. Det viktiga man ska ha är chipsetdrivar, gfxdrivar, ljud och bios va? Har ett P35 chip.

Chipset drivar funkar att bara använda gigbytes updateringstjänst. Eller ska man vända sig till Intel direkt?

Som alltid är det att rekommendera att använda senaste drivrutiner för alla komponenter direkt från tillverkaren, dvs. Intel för moderkortet etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Gäsp... Nu funkar alla 3 fläktarna MEN jag måste fortfarande starta dom manuellt, dom går inte igång av att jag sätter på datorn... Måste sätta på medium sen back till low :/

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Gäsp... Nu funkar alla 3 fläktarna MEN jag måste fortfarande starta dom manuellt, dom går inte igång av att jag sätter på datorn... Måste sätta på medium sen back till low :/

Du måste ha kopplat in dem så att de inte får 12V på något sätt. Har du verkligen kopplat fläktarna direkt till en vanlig molex från nätagget?

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om du kan ha lyckats att sätta molex upp och ner? Vet heller inte om det skulle orsaka detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Gäsp... Nu funkar alla 3 fläktarna MEN jag måste fortfarande starta dom manuellt, dom går inte igång av att jag sätter på datorn... Måste sätta på medium sen back till low :/

Du har förmodligen seriekopplat dem vilket betyder att de får dela på 12V -> varje fläkt får bara 4V. Det gör att de inte orkar starta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Seriekoppling

Det du vill ha är parallellkoppling:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling

Permalänk
Medlem

Aha så jag ska koppa 3 sladdar vardera till PSU och Fläktar. Ska prova! Trodde jag kunnde koppla ihop 2 iaf.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HughJanus
Du har förmodligen seriekopplat dem vilket betyder att de får dela på 12V -> varje fläkt får bara 4V. Det gör att de inte orkar starta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Seriekoppling

Det du vill ha är parallellkoppling:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling

Jag är väldigt säker på att det är omöjligt att seriekoppla dem hur man än gör...tyvärr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Jag är väldigt säker på att det är omöjligt att seriekoppla dem hur man än gör...tyvärr...

Precis. Jag kör alla mina tricools "på rad" och de startar allihop på low utan problem.. (Men då kör jag dem på en av de vanliga molex:arna på mitt HX520)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blir galen... Asså jag kan koppla ihop alla 3 och få dom att starta men då måste en av tricool fläktarna stå på medium annars rör den sig bara till 1mm och orkar inte kicka igång. Så visst den får inte tillräckligt med "juice" för att starta själv?

Så jag kopplade ihop de två övre med ett separat uttag från PSU't. Båda startar på low. Så långt allt bra.

Då tar jag ett separat uttag och kopplar in den nedre fläkten med, då startar bara 1 av de övre...

Spelar det någon roll i vilken ordning, i PSU't, jag kopplar sladdarna? Nu har jag t.ex. Hårdiskar (2st) och min SATA-DVD i de två uttagen i mitten... Jag menar nätagget kan ju inte vara för klent? Jag har inte klockat något och har ett 8800GT, 2 Diskar, 1 DVD, 8GB RAM, TV-kort, WLAN kort och ja de 3 chassi fläktarna...

Kan man höja strömmen till fläktarna via bios? Menar dom går ju bara direkt från PSU't så det går väl inte? :S

Alt. Kan man hoppa fläkten längst ner eller blir PSU't för varmt då?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Låter otroligt skumt! Nätagget ska inte ha några problem att starta dina grejer oberoende hur du pluggar in dem tycker jag.

Du har väl plockat bort den där "fan-only" kabeln nu och kör fläktarna direkt från aggets molex?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Japp, ingen "Fan Only" kabel längre.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Kan agget vara deffekt??

Permalänk
Medlem

Du har inte tryckt på någon molex upp och ned va? Alla fläktar fungerar om du kör dom var för sig? det måste vara så att du råkat koppla fel eller att en fläkt är trasig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Neh alltså alla fungerar nu, men då är jag tvungen att köra den nedre på medium och de andra två på low... Ingen big deal men irriterande att inte kunna köra alla på low. Och beroende på hur jag kopplar ihop dom är det olika fläktar som slutar snurra. Skit mysko...

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Då låter det definitivt som om nätagget bråkar med de... är ju inte helt omöjligt att det faktiskt är defekt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Bah bara gå tillbaka med det till affären och få ett nytt då lr?

Så här ser lite värden ut när jag kör något tyngre... Vilka Volttal är det fläktarna går på, +5V? För dom läser ju 4.89. Kanske därför dom inte startar?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Nej, de där sifforna ser inte så farliga ut, om du inte kollar på SpeedFan förstås. Men lita aldrig på vad programmen säger att volten ligger på. Det enda säkra är att mäta själv med en multimeter. Fläktarna går för övrigt på 12V, eller borde i alla fall göra det. Om du på något sätt lyckats koppla in dem på 5V så skulle det kunna förklara varför de beter sig som de gör, men jag kan inte se hur det kan gått till.

Men hur snabbt snurrar fläktarna när du får igång dem? Även på medium så ska de snurra på bra, och låter ganska mycket. På högsta så ska de låta rejält.

Permalänk
Medlem

Vadå är några av uttagen 5V? Det finns 2 PCI-E uttag, de 5 resterande ser likadana ut :S Där har jag kopplat in DVD-Spelaren i en och de två hårddiskarna i ett annat och slutligen fläktarna i ett tredje.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Vadå är några av uttagen 5V? Det finns 2 PCI-E uttag, de 5 resterande ser likadana ut :S Där har jag kopplat in DVD-Spelaren i en och de två hårddiskarna i ett annat och slutligen fläktarna i ett tredje.

Molex-kontakterna, dvs. de fyrkantiga med fyra pinnar som du använder till t.ex. DVD-spelaren, har både 12V och 5V (kolla här för bild). Nu använder fläktarna bara 12V från den kontakten, men om du på något sätt skulle lyckas sätta i molex-kontakten upp och ner så skulle fläktarna få 5V istället. Men molex-kontakten ska ju vara avrundad på ena sidan, så det ska inte vara möjligt att stoppa i den fel.

Permalänk

Jag kan säga att jag har exakt samma problem med samma chassi & nätagg som jag just införskaffat. Har inte orkat testa så mkt än (vill ju hellre lattja med nya grejerna) men samma sak uppstår när man har bara 2 fläktar kopplade till en molexkontakt på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Det känns faktiskt "lättande" att höra. Uppdatera gärna om du kommer fram till något! Jag funderade faktiskt på att byta ut mitt nätaggregat på måndag annars.

Enda problem som kvarstår för mig nu är att vista 64-bit känns segt vid uppstart, efter någon minut igång är allt jätte snabbt. Som om den har problem att starta vissa tjänster / drivar. Blah off topic jag vet

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Men det kan inte vara sant....

Ni säger att alla fläktar fungerar om man inte har dom inkopplade samtidigt? Det är ju då helt uppenbart att ni MÅSTE ha kopplat fel. Dessutom om nätagget är trasigt så känns det som att fläktarna inte skulle vara det första som stannade, resten av datorn är bra mycket känsligare för spänningsfall än några fläktar.

Gör om gör rätt.

För övrigt, Vista jobbar väldigt mycket vid uppstart, det är bara normalt att det känns lite segt. I gengäld så går det snabbare efter ett tag.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ja men alltså jag kan koppla ihop på flertalet olika sätt och få olika fläktar att funka, men det är alltid bara 2 som funkar vid uppstart om alla är på low...

För att göra saker ännu underligare så fortsatte fläktarna att snurra/köra efter att jag stängde av datorn igår :S

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Ja men alltså jag kan koppla ihop på flertalet olika sätt och få olika fläktar att funka, men det är alltid bara 2 som funkar vid uppstart om alla är på low...

För att göra saker ännu underligare så fortsatte fläktarna att snurra/köra efter att jag stängde av datorn igår :S

Har du testat att bara koppla en av fläktarna till nätagget, och sen resten av fläktarna till den fläkten? Och har du kanske möjlighet att ta kort på din koppling, så vi kan se hur du har kopplat? Det är ju så lätt att det blir missförstånd när man försöker beskriva med text.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp jag redan fått! Här kommer bilderna! Jag Har kopplat olika på vissa bilder med samma resultat. Så länge ALLA fläktar är på low startar ingen. Likaså om man endast kopplar in EN fläkt åt gången, oavsett vilken. Men så fort man drar på medium på en kan de andra starta.

OBS! Det som gjorde mig mest konfundersam var att fläktarna fortsatte köra en gång efter att jag stängt av datorn... Är det då dom som drar ström eller nätagget som pumpar ut fast moderbordet "beordrat" PSU't att stäng av?

EDIT: +12V Blinkade ibland till vad som såg ut att vara 11.175V istället för 12.175V. Likaså Blinkade DDR18V till.

Ps. Vill ju veta om det är PSU, Chassi eller moderbord man ska byta :/
Tacksam för svar.

Visa signatur

13700k & PS5