Seagate disk crashade efter 2 månader... Nåt tips?

Permalänk
Medlem

Seagate disk crashade efter 2 månader... Nåt tips?

Hjälpte en dator sätta ihop en dator från dustin, en av dom där billiga för runt 5 lax.
Inga problem överhuvud taget, allt rullade på som det skulle.

Sen 2 månader senare så ringer han o säger att datorn låter konstigt o den går inte igång.

och mycket riktigt.. från seagate disken på 250gb där han har alla viktiga saker som han nyligen kopierat från sin gamla dator (och så klart rensade gamla disken). Låter... Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh Whhrrruuuuuu UUUhhhh .

Inte det standard, Wriiii CLICK grejen man hör när armen inte vill hitta dit den ska. Men liknande.

Ringde dustin som inte var seg med att skicka ut en fraktsedel.

Hur i hela helvete kan det här ha hänt? Han har bra kylning i lådan och han e banne mig inte nån som skulle få för sig att sätta en karatespark i datorn.

Men problemet är nu som sagt att iallfall göra ett försök att rädda nån info från disken.

Är det ens möjligt med ett sånt här problem? 2 av 3 ggr hittar inte datorn disken ens.
Har ett gäng gamla diskar, kan man göra nån hemma mek med dem utan att seagate ser att jag fipplat med disken när vi skickar tillbaka den.

För antar att dom jävlarna inte orkar rädda datan på dem.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd

Alla diskar, oavsett märke, kan dö vilken sekund som helst. Så enkel är sanningen tyvärr. Bara att sätta i disken i en annan dator och hoppas att det går att få igång den en sista gång och göra backup på allt (alternativt att sätta i en extra hårddisk i den nuvarande datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Alla diskar, oavsett märke, kan dö vilken sekund som helst. Så enkel är sanningen tyvärr. Bara att sätta i disken i en annan dator och hoppas att det går att få igång den en sista gång och göra backup på allt (alternativt att sätta i en extra hårddisk i den nuvarande datorn).

Jo det är just det jag ska göra ikväll.
blir att prova om disken går i min dator och sätta i en gammal ide disk i hans burk o dunka in windows där.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Använder själv en CD skiva som heter Windows PE.

Den är bootbar (man får ställa in "Boot from CD" i Bios). Därefter laddas ett separat "Windows XP" , som körs direkt från RAM. (Ej HD)

Åtkomst till HD, USB enheter etc är precis som vanligt. Och filhantering, Internet etc funkar som vanligt. Du kan flytta filer mellan HD, USB etc. Felaktiga HD kan analyseras med program från tillverkarna , som oxå finns på skivan.

Men allt förutsätter naturligtvis att den felaktiga HD 'n kan läsas. Iallafall då och då.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

oh yeah jag har ju faktiskt en PE skiva liggandes någonstans.
Ska göra ett försök iallfall.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

När man hdd gick sönder fick jag tag på infon via nätverket och tankade över till en annan dator bara. Ifall du inte hittar PE skivan då:P

Mvh Rasmus