Vilken var din första dator?

Permalänk

Jag är ganska ung, så min första var en W95, tror nog att det var en P3'a som satt i den, men fråga mig inte om mer, jag var på tok för liten ^^

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Min första egna dator fick jag nog... 2001. Jag skulle fylla år strax. Med separerade föräldrar var jag sällan hos den ena, hos den andras veckor så att säga. Men denna gång skulle jag förbi min far och hämta något. Då jag ser min styvbror sitta i mitt rum och bygga ihop en dator. Då man inte var den smartaste i svärtan så frågar man bara vad han håller på med.

Han förklarar att han håller på bygga en DC+ server och det var så mycket grejer att det inte skulle rymmas i hans rum. Besviken och ledsen så går jag hem till mamma och förstår att jag aldrig kommer få någon dator.

2-3veckor går och vips så står det en färdigbyggd dator i rummet. Med WC3 bakgrund, som pepp för releasen. Hade en väldigt bra 23" CRT skärm som min tekniska farbror fixat. Aldrig har det varit så spännande med datorer som då. Köpte Diablo 1 för ihopsparade småslantar och nötte det tillsammans med min styvbror över LAN, spelade även den omtalade Half Life modden Counter Strike en hel del. Som var väldigt komplicerat att installera för någon som inte hade haft en egen dator tidigare.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Någonstans i mitten av 90talet fick vi överta en st IBM dator som körd Windows 3.11 prollen låg nog på 166mhz och en 16mb ram, om jag inte missminner mig. Floppy hadde den även, Hddn låg nog runt 500mb...
Roligaste var väl snake, paint och liknande samt att ändra bakrundsfärgen... I alla fall tills jag fattade hur man kunde spela med disketter...
Roligt var det även att skriva ut med skrivaren vi fick med, rena rama rocket science och tog ett par minuter, enbart text...

Permalänk
Medlem

Nostalgi! IBM med windows 95, va i slutet på 90-talet. va i samma veva som Age Of Empires släpptes, va la 7 år gammal och fick spela en timme/dag

Min första egna dator fick jag i 14-års åldern (2005?), riktig värsing, kunde spela alla spel på högsta. Ingen aning om specsen, men dual core och en sjuhelsikes massa ledfläktar i alla färger prydde den maskinen. hade dubbla 15" plattskärmar, va RIKTIGT skrytbygge

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkrJkr:

Ska man vara petig så var det ju en Amiga :D...

Den första riktiga datorn som jag ägde var dock en Compaq Presario stationär som köptes runt 1996 tror jag, antingen 4000 eller 5000 serien vill jag minnas...

Nu är dock en Amiga en riktig dator!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

min första data som min familj hade va en appel min första egna data va en gamal hp lapptop mitt första egen bygge va ett hemma gjort chassi egen målat och allt med metalcik färg datan va dock inte så bra hade ett radon 1300 och en celorn d sedan min första server var en hyfsatt ny hp data de va kanske nått år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ser ju ut som en tidig androidlogga

Haha jo visst gör de !

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Celeron 500mhz 328mb ram och vodoo 2, funkade till allt på den tiden

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Inte så maffigt för mig, min första egna dator var ett system med en Prescott, 80GB HDD, tror det var 1GB ram men kan varit 512MB, ATI Radeon 9800 Pro. Innan det så har det varit familjedatorer, första familjedatorn som jag fick röra var ett system med en klockad AMD K6-2 med två Voodoo 2 SLI som 3d kort, kommer inte ihåg vad det var för 2D kort i den maskinen och kommer heller inte ihåg hur mycket ram den hade men den hade i alla fall 1.5GB hdd.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Första datorn för mig var en Commodore Vic20 detta var runt 1980. Då tidens värsting

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Celeron 500mhz 328mb ram och vodoo 2, funkade till allt på den tiden

Voodoo var bra, vad använde du för 2D kort tillsammans med voodoo 2 kortet?
gta 1 i 3DFx var en fröjd

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Permalänk
Medlem

min första egna dator var en fujitsu siemens scaleo 400.

man kunde välja mellan blåa svarta och orangeröda sidopaneler. ascoolt tyckte jag, far min köpte den åt mig. sedan blev jag anti fujitsu siemens pga problem 24/7 tills jag blåste maskinen med en fräsch original Windows version.

men min första egen byggda dator införskaffades julen 2006 (tror jag) med CPU: core 2 duo E6850@3Ghz, mobo: Gigabyte P35 DS3, Ram: 2x2GB @800Mhz, GPU: winfast PX8800 GT GTB.

andrade bilden från en stor till en mindre
Permalänk

Min första helt egna dator var en burk med Celeronprocessor, 512(?)mb ram, inbyggt grafikkort, sen så tror jag att disken låg på 60gb.
Kostade en hel del för mig som var 11-12år på den tiden. Fick senare ett Gefore FX 5200 som gjorde datorn mycket bättre(dock var kortet ett skämt prestandamässigt). Celeronprocessorn gick att klocka mycket bra med stock-kylaren och ännu bättre när jag senare köpte min första tredjepartskylare. Prestandavinsten var ju ingen wow-upplevelse men det var riktigt kul att sitta och pilla med minns jag.

Permalänk
Medlem

Har försökt luska ut vilken dator som var min första, eller egentligen, min och mors.
Jag är inte helt 100% säker på vilken dator det var men när min mor börja jobba på en skola fick hon hem en bärbardator först och detta var 1989. Eftersom denna skola haft ett samarbete med HP/Compaq sedan urminnestider, så är det med största sannolikhet en Compaq LTE (9.55MHz CPU) eller LTE 286 (12MHz CPU) , plus när jag besökte den här sidan väcktes en massa gamla minnen upp när jag såg bilderna på reglagen för skärminställningar och strömknappen:
http://www.overclockers.com/compaq-lte-286-model-40/

Var bara kring 6 år då så är inte helt lätt och komma ihåg.

Dock så hade vi bara den en kort stund för att senare ersättas av en desktop PC, här har jag inget minne vilken som var den första, enda jag har och gå efter är en bild där min moster sitter vid datorn men det enda man ser är skärmen från sidan.
Vi har haft en del datorer i början av 90-talet och har försökt hitta olika modeller samt lådor från denna era men har inte lyckats hitta någon som jag riktigt känner igen.

Men om någon kan hjälpa mig luska ut vad det här är för dator så skulle det uppskattas. Denna bild är tagen antingen 1996 eller 1997, men mest troligt vintern 1996.
Problemet är att det är få datorer som varit märkesdatorer, utan plocke-pin-system från en lokal datorbutik. Vilket gör det svårt och lokalisera vad det är för datorer jag har ägt.

Datorn efter den här var iaf en Compaq Deskpro 2000 med Intel MMX 166mhz, den införskaffades 97 om jag kommer ihåg rätt.

Dessa var dock min och mors dator som vi delade på, min första egna dator var en PII 350mhz, 256mb ram, men mer än så kommer jag inte ihåg, som jag fick 1998, dock så användes lådan flitigt i efterhand och ersattes med nya komponenter, här är en bild på lådan och skärmen men när denna bilden är tagen så har den uppgraderats till en AMD Athlon 750mhz, MSI K7 pro moderkort, 512mb ram.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

ATARI 1040STE. inskaffades även en 40mb hd till den senare. rolig dator på den tiden.

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem

Året var 2004 vill jag minnas, systern och jag hade skrapat ihop totalt 9k efter år av sparanden. Det räckte till en fujitsu siemens scaleo p, en med tre blåa led-lampor nertill. Datorn var utrustad med en Intel Pentium 4 HT(fattade aldrig vad HT stod för, hyper-threading?^^), 512 mb ddr ram, 128mb geforce grafikkort och 160 gb hårddisk och 300W nätagg. Datorn gav upp så sent som 2010, tror att värmen var orsaken. Men jag plockade ut alla delar och byggde systemet i sign i burken, än lever en del av datorn vidare.

Permalänk

2005, det var en Fujitsu siemens scaleo x som visserligen inte var helt min, men den stog på mitt rum, så det räknas som min första. Det var en liknande den som var över med 3 blåa led-lampor nertil. Fast att den hade något "vassare" prestanda 1,5 gb ram, ati radeon 850 xt 256 mb, 500 gb hårddisk. Min styvbror använder den än idag och kör dual screen programmering med efter att hans något nyare dator stendog när han kopplade två skärmar till den. Fråga mig inte hur den gamla datorn pallar två skärmar laggfritt

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Compaq Presario 5000z med AMD Duron processor. Köpt 2000.

Specs:
CPU: AMD Duron 800MHz
GPU: Integrerad Nvidia Graphics Controller 32MB
HDD: 40 GB Seagate IDE HDD
RAM: 512 MB PC133 SDRAM
Ljudkort: Kommer ej ihåg!

Var en monster på den tiden, tyvärr gick den sönder

Kommer ihåg allt med den: WinAMP 2, Age Of Empires II, Tzar: Burden of Crown, Croc 2 och alla andra underbara spel och mjukvara på den tiden!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Commodore 64.
Tror året va runt '84-'85 och har faktiskt datorn kvar.

Permalänk
Medlem

när farsans jobb skulle uppgradera så passade han på att köpa en till hemmet också kommer inte riktigt ihåg alla specs men vet att det var en pentium 2 som klockades till 333Mhz 128mb ram tror jag minns att det var det fetaste med extra allt just då dvs 17" tjock skärm (gigantisk) och monster stora högtalare med en knapp som det stod 3d på (fattade alldrig meningen med den) har för mig att kalaset gick på 32000kr

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 3,68Ghz Black Edition | MODERKORT: ASUS SABERTOOTH 990FX | GPU: AMD radeon HD 6970 | PSU: Silver power 850w | CHASSI: Bitfenix merc ljuddämpad | RAM: Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 1600MHz | OS: Windows 7 professional 64bit | HDD: 6st på sammanlagt 5Tb | KYLNING: Corsair Hydro H40 CPU Kylare, NZXT SENTRY 2 LCD Fläktkontroller

Permalänk
Medlem

Sharp MZ-821, kan det ha varit -85/86?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Abc dator
3mhz och 16kb ram om jag minns rätt
Fick den av jönköping flygplats

Har för mig skärmen var typ 10" och disketterna var stora
Som fan

Permalänk
Medlem

var ~8år när vi skaffade vår första dator. Var en ibm aptiva pc. körde windows 3.11 och hade en pentium processor som tickade på i 75MHz. datorn hade även ett soundblaster 16 ljudkort och cdrom. skulle vara kul att se om den fortfarande fungerar, hoppas inte föräldrarna fått städmani och slängt den.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Min första burk var en Amiga 500 nån gång på 80talet. Möjligen i början av 90talet. Den var begagnad och jag fick med en låda spel där de flesta inte fungerade eller var kopior av varandra med olika namn. Good times.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk

Kul tråd det här!
Jag komme faktiskt inte ihåg min första, men det jag komme rihåg är California games och hur kul det var att trixa den där bollen. Det har ju utvecklats en del sen dess....;)

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående: härlig tråd!

Sitter och surar över att jag inte kan komma ihåg vad den första maskinen hette. Får återkomma om specs, men det kanske räcker med att säga att den bara användes för enkel skrift och Tetris.

Permalänk

min första dator var en "svindyr" bärbar med 24mb minne och världens sämsta skärm, det är vad jag kommer ihåg av den samt Deleteknappen vad borta...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Åh, har inte kvar någon bild. Men det var en HP pavilion, 256mb minne, 60gb hdd, nån skruttig amd processor och grafiken inbyggd på moderkortet. Allt detta i ett "snyggt" gråvitt chassi.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

var ~8år när vi skaffade vår första dator. Var en ibm aptiva pc. körde windows 3.11 och hade en pentium processor som tickade på i 75MHz. datorn hade även ett soundblaster 16 ljudkort och cdrom. skulle vara kul att se om den fortfarande fungerar, hoppas inte föräldrarna fått städmani och slängt den.

http://www.thewheatln2.com/wp-content/uploads/2011/02/aptiva....

Jag är kanske då 1-2 år äldre än dig, vår första dator, familjens/min, var en likadan som din, iaf samma chassi, men med 486DX2-66 Mhz, 540 mb hdd, 4 mb ram, eller var det åtta? Jag var den enda som hade en win 3.1-dator och samtidigt var ute på internet. Jag har många irritationsminnen om vår första dator, men det var på det stora hela förbaskat kuligt att leka med den, man lärde sig "the hard way" att config.sys, win.ini, osv., INTE var en lekstuga!

Vår 486:a hade faktiskt en återställnings-CD-rom! Det var lite coolt. Vi köpte den 1994, på hösten... 16000 kr med en skrivare till, tror det var en HP 640 eller 540 eller något sådant... Spel som följde med var "den magiska biografen", "kindergarten", något golfspel, och ett spel som hette "Hyperman" som för mig förblev obegripligt ända tills jag slängde den lilla mappen med spel år 2003.

Familjen uppgraderade, efter vad som kändes som cirka 45 år, till en dator som man inte kunde annat än älska. Det var via en firma som jag tror finns kvar, som då hette EUD, som hade riktigt fina datorer, ungefär som de man bygger själv, fast de byggde dem åt en. En Pentium 2 450 mhz, 128 mb ram, 8 gb hdd, 3d Blaster Banshee 16 mb, överlag väldigt fin dator, och en "gigantisk" skärm, en CRT på 17"! Tror många känner igen sig vid fascinationen för 17-tummaren som ersatte en minimal 15 tummare! Men den datorn skulle ju stå i datorrummet, eller skrubben, snarare, och jag fick ta över IBM-maskinen. Det var lite kul med en egen dator, men jag kunde inte ens lyssna på MP3 i mitt rum... Jo, jag kunde, om jag ställde ner kvalitéten, annars hackade det bara. Det var både bra och förargligt att utvecklingen gick så här fort. År 2001, så köpte familjen en till dator från EUD, det var en AMD Duron 800 Mhz, 20 gb hdd, ett skitdåligt grafikkort som jag på den tiden trodde var bättre, men det var det inte. Det var ett 8 mb agp-kort, men det gick att spela NFS Porsche på den, och jag trodde att det i själva verket SÅG bättre ut, snacka om att stirra på siffror. Någon här får gärna säga om jag har rätt eller inte, men jag tror att när vi köpte denna dator, så var P2:an faktiskt en bättre speldator?

Jag fick sålunda ta över P2:an... Det var mycket roligt för mig. ("IBM-Skräpet", slängdes på gårdens grovsopor). Jag kunde nu lira mp3:or, spela in musik, se på film osv, med burken, men främst av allt, så kunde jag spela in mina egna låtar. Har tyvärr inte kvar någon, de var musikaliskt ganska fina, men måste ha låtit lite "papper", med ett SB-PCI64. Med det ljudkortet lyckades jag många år senare spränga några kondingar i ett mixerbord, vilket var lite halvtaffligt. Men det är en annan historia.

Nya datorer som jag byggt/fått hjälp att bygga; helt egna burkar:

De två första burkarna var på AMD-plattform

År 2003, julen då, fick jag ett UPPGRADERINGSPAKET! Som bestod av:

AMD Athlon XP 2200+, Epox-moderkort, 256 mb DDR 400.

Det var rally det! Gick som ett spjut, senare på våren köptes en 120 gb hdd och ett bättre grafikkort... Till födelsedagspresent den sommaren förbarmade sig min kära mor och far, och jag fick en splitterny Amitech 17", som faktiskt kändes större än min gamla 17"-CRT... Har hört något om att 17"-CRT och 17"-LCD har olika storlekar, en tums skillnad, eller något sådant... Kan det stämma?

Jag vet inte om det var för att mor och far ville ha något snabbare än 800:an, eller det att syrran behövde en dator låg i luften... Men hösten 2005, så fick jag ett till uppgraderingspaket, bestående av en AMD 64 3200+, 512 mb ddr 400 i ram, flyttade över hårddisken till nya datorn, DVD-rw och lite sånt där.

Oj, får skriva mer senare, måst' gå.

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...