Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Var har du hört detta? Källa?
En 14" Chronos med Ivy Bridge hade inte varit alls fel

Han snackar om Envy 14 (14,5").
Samsung Chronos 14" (i 13,3" skal) finns redan.

Edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1068562

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av Johandea:

Var har du hört detta? Källa?
En 14" Chronos med Ivy Bridge hade inte varit alls fel

Oh nej, jag menade HP Envy.

Permalänk

Jag är grymt sugen på den här laptopen (14"-varianten). Jag är dock lite förvirrad av de olika modellerna som nämns på bla prisjakt. Där lista tre modeller med modellbeteckningen 700Z3A. Är det bara 700Z3A-S03 som kommer att släppas i Sverige som det ser ut i dagsläget? S03-varianten har ju en 2,4GHz, Intel Core i5 2430M medan S04 har en 2,5GHz, Intel Core i5 2450M men det spelar mindre roll i praktiken misstänker jag?

En parentes, det är lite synd att Asus Zenbook UX31E-RY012V inte levereras med möjlighet till mer minne. Annars hade det varit ett grymt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Jag är grymt sugen på den här laptopen (14"-varianten). Jag är dock lite förvirrad av de olika modellerna som nämns på bla prisjakt. Där lista tre modeller med modellbeteckningen 700Z3A. Är det bara 700Z3A-S03 som kommer att släppas i Sverige som det ser ut i dagsläget? S03-varianten har ju en 2,4GHz, Intel Core i5 2430M medan S04 har en 2,5GHz, Intel Core i5 2450M men det spelar mindre roll i praktiken misstänker jag?

En parentes, det är lite synd att Asus Zenbook UX31E-RY012V inte levereras med möjlighet till mer minne. Annars hade det varit ett grymt alternativ.

verkar vara som du säger angående hastigheten är skillnaden och den versionen med 2,5ghz finns inte upp på samsungs svenska sida.

Har beställt en 700z3a-s03 från netonnet för 10k nu. Lägger upp lite kommentarer och ev bilder när jag packat upp den.

Upptäckte nu att de bytt ut batteriet till Li-ion från li-polymer. som angavs innan jul. En riktig besvikelse enligt mig som använder batteriet dagligen.

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Redstorm:

...
Har beställt en 700z3a-s03 från netonnet för 10k nu. Lägger upp lite kommentarer och ev bilder när jag packat upp den.
...

Trevligt. Intressant att höra vad du tycker om den. Jag kommer förmodligen åka förbi och köpa den på NetOnNet så fort de får in den också men kul att få fler personers åsikter, om inte annat för andra som är i köpartagen.

Jag mailade precis Samsung för att se om de vet något om någon av de andra varianterna av 14" i 7-serien som kommer släppas i Sverige. Återstår att se om de hör av sig. Jag rapporterar tillbaka om jag får något svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Han snackar om Envy 14 (14,5").
Samsung Chronos 14" (i 13,3" skal) finns redan.

Edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1068562

Skrivet av BackSmack:

Oh nej, jag menade HP Envy.

Det var ju tråkigt... För, som sagt: en 14" chronos med Ivy Bridge hade varit grymt!

Men det kommer nog komma någon likande/motsvarande senare till våren

Skrivet av Redstorm:

...
Har beställt en 700z3a-s03 från netonnet för 10k nu. Lägger upp lite kommentarer och ev bilder när jag packat upp den
...

Ser fram emot lite intryck av 14" också!

Permalänk

Hej,

Jag är ute efter en tyst laptop (14tum+, gärna 15, helst matt (använda i solljus)) som är skön att skriva på och känns som ett gediget bygge (gärna i metall) med bra kvalitet. Huvudanvändningsområden är Office (huvudsak Word), enklare Photoshop, mindre dataset i SPSS, surfande samt kolla tv/film. Vikten spelar inte så stor roll. Sedan ska den helst gå att spela lite på (typ Starcraft 2, Football Manager, Civilization 5, inga FPS) och kosta under 10000 kr. Snabb uppstart/"kul" att använda (slippa bli irriterad på långsamhet, oväsen) ses som en bonus värd att betala en del för. Utifrån recensioner så verkar Samsung Chronos 7 uppfylla de kriterierna.

Vet ni ifall Chronos finns framme i någon affär i Stockholm så att man kan känna på den?

Vad är skillnaden mellan Samsung 700Z5A-S01 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=977647 ) och Samsung 700Z5A-S04 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1071487 )? Och vet ni om S04 har släppts eller när den släpps? Jag hittar ingen info på Samsungs hemsida.

Som jag förstår prisjakt så skiljer eventuellt följande:
Bakgrundsbelyst tangentbord på S01 men inte S04?
Grafikkortet: ingen spec på S04
Hårddisk: S04 större men lägre rpm?, S04 inte hybrid?
Ramminne: 6gb på S04 vs 8gb på S01
Processor: i5 2450M på S04 vs Intel Core i7 2675QM på S01
Alltså: vet ni vilket grafikkort som sitter i S04, om tangentbordet är bakgrundsbelyst och vilken hd som sitter i den (har den "expresscache")? är burken och skärmen identiska på de olika modellerna?

Utifrån mina användningsområden, är det dumsnålt att välja S04? Jag hade min förra laptop (HP) i ca 6 år och skulle gärna använda den nya under i alla fall 4 år.
är det svårt att sätta i en SSD-disk? (jag byggde ihop några desktops för ca 10 år sedan)

Slutligen, är Chronos vad jag letar efter eller jag bör satsa på ngt annat?

Ursäkta frågebombardemanget
Jag skulle vara väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siliconsaxony:

Hej,

Jag är ute efter en tyst laptop (14tum+, gärna 15, helst matt (använda i solljus)) som är skön att skriva på och känns som ett gediget bygge (gärna i metall) med bra kvalitet. Huvudanvändningsområden är Office (huvudsak Word), enklare Photoshop, mindre dataset i SPSS, surfande samt kolla tv/film. Vikten spelar inte så stor roll. Sedan ska den helst gå att spela lite på (typ Starcraft 2, Football Manager, Civilization 5, inga FPS) och kosta under 10000 kr. Snabb uppstart/"kul" att använda (slippa bli irriterad på långsamhet, oväsen) ses som en bonus värd att betala en del för. Utifrån recensioner så verkar Samsung Chronos 7 uppfylla de kriterierna.

Vet ni ifall Chronos finns framme i någon affär i Stockholm så att man kan känna på den?

Vad är skillnaden mellan Samsung 700Z5A-S01 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=977647 ) och Samsung 700Z5A-S04 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1071487 )? Och vet ni om S04 har släppts eller när den släpps? Jag hittar ingen info på Samsungs hemsida.

Som jag förstår prisjakt så skiljer eventuellt följande:
Bakgrundsbelyst tangentbord på S01 men inte S04?
Grafikkortet: ingen spec på S04
Hårddisk: S04 större men lägre rpm?, S04 inte hybrid?
Ramminne: 6gb på S04 vs 8gb på S01
Processor: i5 2450M på S04 vs Intel Core i7 2675QM på S01
Alltså: vet ni vilket grafikkort som sitter i S04, om tangentbordet är bakgrundsbelyst och vilken hd som sitter i den (har den "expresscache")? är burken och skärmen identiska på de olika modellerna?

Utifrån mina användningsområden, är det dumsnålt att välja S04? Jag hade min förra laptop (HP) i ca 6 år och skulle gärna använda den nya under i alla fall 4 år.
är det svårt att sätta i en SSD-disk? (jag byggde ihop några desktops för ca 10 år sedan)

Slutligen, är Chronos vad jag letar efter eller jag bör satsa på ngt annat?

Ursäkta frågebombardemanget
Jag skulle vara väldigt tacksam för svar.

700Z5A finns att känna på hos Inet och även MediaMarkt (Gallerian och antagligen även i de flesta andra). Vet någon om det finns någon butik med Z3A?

S01 och S04 ska vara identiska på utsidan, båda ska även ha bakgrundsbelyst tangentbord (är väl bara är modllen som säljs av Best Buy i USA som inte har det?). Jag har för mig att S04 har samma grafikkort som S01, dvs 6750M. Ska vara en (Hitachi) 7200RPM:are i S04 och jag tror att den saknar ExpressCache.

Enligt de flesta guider och inlägg jag sett kring byte till SSD-disk så ska det inte vara svårt, så länge man har rätt skruvmejsel och tar det lugnt och försiktigt när man monterar isär datorn.

Här har du en stor tråd om Z5:

http://forum.notebookreview.com/samsung/607874-samsung-series...

Jag tycker själv att Chronos 7 är en väldigt intressant serie och tror den skulle passa dig bra. Om du nu ska ha datorn under så pass många år så skulle jag personligen valt den med bättre prestanda.

Jag själv står i valet och kvalet mellan en Z3A och Z5A-S01 men vet inte ifall Z5:an blir för stor för att bäras omkring på varje dag mellan hemmet och arbetsplatsen. Ni som har en Z5, tycker ni att den är portabel eller drar det mer mot att den blir släpbar, och vad har ni för åsikt efter att ha använt den ett tag?

Permalänk
Medlem

Testkört OS X Lion på 700z5 idag, rätt pilligt att få saker att fungera då jag inte är van med varken OS X eller "hackintosh".
Får t.ex bara ut 1024x768, AMD gpun hittas inte m.m. Men testar vidare.
Vore ju trevligt om man skulle få allt att fungera, men det verkar nog som det krävs nytt bios från Samsung för det.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Tack mazzer för det utförliga svaret!
Vet du vad de kostar hos Mediamarkt? (På deras hemsida hittar jag endast en Samsungmodell (inte Chronos))
S04 finns hos ClickOK för 8 751:- enligt prisjakt, fast den finns inte i lager just nu utan är väntad imorgon. Tror du att det stämmer eller att det är någon form skumraskaffärer (deras omdömen på prisjakt är blandade...)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siliconsaxony:

Tack mazzer för det utförliga svaret!
Vet du vad de kostar hos Mediamarkt? (På deras hemsida hittar jag endast en Samsungmodell (inte Chronos))
S04 finns hos ClickOK för 8 751:- enligt prisjakt, fast den finns inte i lager just nu utan är väntad imorgon. Tror du att det stämmer eller att det är någon form skumraskaffärer (deras omdömen på prisjakt är blandade...)?

Glömde titta ifall de sålde S01 eller S04 men har för mig att priset var ca 11900:-.

Vet inget om ClickOK så låter det vara osagt vilken typ av butik det är.

Permalänk
Medlem

Märkte först nu att man kan gå bakåt / framåt i Chrome med 3 fingar vänster / höger. Otroligt smidigt.
4 fingrar upp använder jag rätt så ofta också, 3 upp med för den delen..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

OT:

Skrivet av WeeMaan:

Märkte först nu att man kan gå bakåt / framåt i Chrome med 3 fingar vänster / höger. Otroligt smidigt.
4 fingrar upp använder jag rätt så ofta också, 3 upp med för den delen..

Det fungerar i Windows också, förutsatt att man har en pekplatta med stöd för multitouch och "rätt" drivrutiner (det är inte alltid de tillverkarrekommenderade drivrutinerna som ger bäst resultat).

Redigering: De flesta nya Windowsdatorer kan detta från fabrik och ovan gäller nästan uteslutande för äldre bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

OT:

Det fungerar i Windows också, förutsatt att man har en pekplatta med stöd för multitouch och "rätt" drivrutiner (det är inte alltid de tillverkarrekommenderade drivrutinerna som ger bäst resultat).

Redigering: De flesta nya Windowsdatorer kan detta från fabrik och ovan gäller nästan uteslutande för äldre bärbara datorer

Nu pratade jag faktiskt om Windows, och säkert har det funnits länge men jag har inte märkt det bara.

Förövrigt har jag lite svårt att få touchpadden att funka i Linux (Xubuntu), varken scroll eller multitouch fungerar.
Allt annat verkar funka dock (inte säker på AMD gpun, men Intels räcker bra för linux spelar endå inte där).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

linux?

Någon som kan uttala sig om hur pass linux funkar på 700Z3A? Funkar WiFi, SSD disken osv? Funkar AMDs grafikkort/drivare bra i X?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunke:

Någon som kan uttala sig om hur pass linux funkar på 700Z3A? Funkar WiFi, SSD disken osv? Funkar AMDs grafikkort/drivare bra i X?

Touchpadden funkar inte så bra (ingen scroll m.m), men ska funka bättre med gsynaptics har jag läst.
Tangentbordet funkar bra, bakgrundsbelysningen är på.
Express Cachen har jag inte testat med.
WiFi funkar men rätt så dålig sändning, fast det är det ju i windows också visserligen.
Batteritiden är urusel, 1½-2h utan tweaks, men ska gå att förbättra en hel del.
AMDs grafikkort har jag inte testat, men vad jag läst så föredrar folk att endast köra på Intels.

Testat med 700z5, men systemen är ju ganska lika. Kör Xubuntu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Touchpadden funkar inte så bra (ingen scroll m.m), men ska funka bättre med gsynaptics har jag läst.
Tangentbordet funkar bra, bakgrundsbelysningen är på.
Express Cachen har jag inte testat med.
WiFi funkar men rätt så dålig sändning, fast det är det ju i windows också visserligen.
Batteritiden är urusel, 1½-2h utan tweaks, men ska gå att förbättra en hel del.
AMDs grafikkort har jag inte testat, men vad jag läst så föredrar folk att endast köra på Intels.

Testat med 700z5, men systemen är ju ganska lika. Kör Xubuntu.

Jösses, jag som tänkt köra Linux som huvudsakligt OS på den här datorn. Det verkar bara vara att glömma närmsta tiden tills bättre stöd för hårdvaran finns, framförallt om batteritiden är så usel. Hur kan det komma sig att den är så värdelös på Linux jämfört med Windows, någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Jösses, jag som tänkt köra Linux som huvudsakligt OS på den här datorn. Det verkar bara vara att glömma närmsta tiden tills bättre stöd för hårdvaran finns, framförallt om batteritiden är så usel. Hur kan det komma sig att den är så värdelös på Linux jämfört med Windows, någon idé?

Strömbesparingsfunktionerna för processorn fungerar inte verkar det som.
Förvånad över att det är så kraftig skillnad dock, i Win 7 får jag upp mot 6 timmar vanligt användande.
Det ska dock gå att fixa till viss del om man ändrar i boot så att processorn klockar ner sig när man kör på batteri, samt fixar ljusstyrkan på skärmen och lite sådant.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Strömbesparingsfunktionerna för processorn fungerar inte verkar det som.
Förvånad över att det är så kraftig skillnad dock, i Win 7 får jag upp mot 6 timmar vanligt användande.
Det ska dock gå att fixa till viss del om man ändrar i boot så att processorn klockar ner sig när man kör på batteri, samt fixar ljusstyrkan på skärmen och lite sådant.

Ok, har du några länkar eller tips på vad jag ska söka på för att läsa hur man gör detta? Det är inget jag fixar utan att läsa hur andra gjort. Gah, hoppas det kommer stöd för hårdvaran snart. Jag hade verligen sett fram emot att köra linux igen. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Ok, har du några länkar eller tips på vad jag ska söka på för att läsa hur man gör detta? Det är inget jag fixar utan att läsa hur andra gjort. Gah, hoppas det kommer stöd för hårdvaran snart. Jag hade verligen sett fram emot att köra linux igen. =/

http://superuser.com/questions/355836/compatibility-of-linux-...

Google är din vän.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Mm, latheten tog över. Sorry. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Mm, latheten tog över. Sorry. Tackar!

Testat Linux än?
Du kan ju meddela om du har några framsteg. Skulle vara väldigt trevligt om man fick allt att fungera.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jag fick datorn igår och slängde in Ubuntu 11.10 på den. Jag stötte dock på patrull med wlan-kortet som vägrade se min Dlink Dir-655 av någon anledning. Jag såg grannens router men inte min oavsett om jag stängde av säkerhet på wlanet mm. Innan jag får ordning på wlanet orkar jag inte riktigt krångla med batteritid och annat då det blir så osmidgit att surfa på en annan dator och ändra på Samsungen. Jag återkommer om jag når någon framgång med de andra problemen under Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Jag fick datorn igår och slängde in Ubuntu 11.10 på den. Jag stötte dock på patrull med wlan-kortet som vägrade se min Dlink Dir-655 av någon anledning. Jag såg grannens router men inte min oavsett om jag stängde av säkerhet på wlanet mm. Innan jag får ordning på wlanet orkar jag inte riktigt krångla med batteritid och annat då det blir så osmidgit att surfa på en annan dator och ändra på Samsungen. Jag återkommer om jag når någon framgång med de andra problemen under Linux.

Okej, testat andra drivrutiner för broadcom kortet? Läste någonstans att det kan ge bättre sändning, kanske det löser ditt problem också.
Ska se om jag orkar gå in i xubuntu och pula lite ikväll.
Beställt en Corsair Force 240Gb också, ska de väl bli lite fart i Sammyn. Lite orolig över stabiliteten dock..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Tvåfingerscroll fungerar i Linux kernel 3.2 RC7, men musplattan bli väldigt okänslig. Man kan inte använda fingertopparna..
Mitt WLAN verkar ha skitit sig också.

Edit: Fixade det med:

synclient FingerLow=3 FingerHigh=8

Sen kan man leka lite med MinSpeed, MaxSpeed, AccelFactor osv också..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Okej, testat andra drivrutiner för broadcom kortet? Läste någonstans att det kan ge bättre sändning, kanske det löser ditt problem också.
Ska se om jag orkar gå in i xubuntu och pula lite ikväll.
Beställt en Corsair Force 240Gb också, ska de väl bli lite fart i Sammyn. Lite orolig över stabiliteten dock..

Nej inte testat någon annan drivrutin än men det ser tyvärr ut som det är något kompabilitetsproblem för min router snarare än något annat eftersom jag bor i hus och grannens router står flera gånger så långt ifrån datorn än vad min router gör. Jag testade även ett Belking USB-wlankort men såg inte heller min router då heller märkligt nog. Jag ska göra ett nytt försök ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.lindahl:

Nej inte testat någon annan drivrutin än men det ser tyvärr ut som det är något kompabilitetsproblem för min router snarare än något annat eftersom jag bor i hus och grannens router står flera gånger så långt ifrån datorn än vad min router gör. Jag testade även ett Belking USB-wlankort men såg inte heller min router då heller märkligt nog. Jag ska göra ett nytt försök ikväll.

Hur går det?
Håller på få i nerverna på det här batteriproblemet nu.. Verkar som processorn ligger på max hela tiden, testat alla möjliga "fixar" men får det inte att fungera.
Touchpadden är ju OK nu, W-Lan likaså.. Så inga andra direkta problem jag har just nu förutom processorn (vilket resulterar i dåig batteritid och högljudda fläktar).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Hur går det?
...

Just nu inte alls. Jag gav upp för tillfället igår när jag inte ens ser routern i linux. Routern fungerar dock med min netbook som jag också kör Ubuntu på så det är inte utsiktslöst. Måste hitta något vettigt tips på nätet innan jag försöker igen dock. Just nu har jag ingen idè.:-\

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@WeeMaan eller någon annan som köpt en sån här laptop. Blir den riktigt varm på i mitten, långt in/bak på datorn, (ovanför F1-F12-tangenterna) i bakkant av datorn?