Permalänk
Medlem

Har haft min dator i 2 veckor nu!

Hej

Har nu haft min dator i snart två veckor har också bytt ut hårddisken mot Samsungs 830 SSD disk på 512 GB!
Är nöjd med datorn, skärmen kanske inte är av topp klass men är helt ok enligt mig!
Datorn var redan snabb innan jag bytte ut hårddisken typ start på 20-30sek, så funktionen Express chache måste fungera bra:D
Nu är det nere på kanske 15 sek sjukt gött:D men det är inte det som imponerar mest utan programstarter och multi taskig går riktigt bra!!!
Gick också från 5.9 till 7.9 på Microsofts systemklassificering.

Musplattan är bra och man kan göra många inställningar en, två, tre, fyra fingers klick, rullning etc.

Batteri ca 4-5 timmar med Samsung Optimerad läge
ca 7-8 timmar med Eco Mode utan wifi

En annan sak som är positivt enligt mig i alla fall är att den inte är fullproppad med massa skräpprogram när man startar den första gången dock fanns det några typ Bing bar etc. Haha men det är ju bara vad jag tycker:P

Mycket nöjd med den men kan vara att jag bytte upp mig från en mardröm med HP datorer (dv6 och dv9000) haha!

Blev dock orolig nu när nästan alla sidor tagit bort datorn från sortimentet, trodde först att det var något fel så samsung dragit in den men det verkar ju inte så eller?!

PS. Fick svar från Dustin nyss, datorn är försenad pga översvämningarna i Thailand och enligt Dustin har de inget leveransdatum för datorn!

Hälsningar EHoglid

Permalänk
Medlem

Nu är både 14" och 15,6"-versionen uppe på Samsungs hemsida. Kan det betyda att den är tillgänglig snart?
Trots att den är kraftigt försenad, och med Ivy Bridge runt hörnet, är detta fortfarande den mest attraktiva laptopen nu och inom en överskådlig framtid. Hoppas den kommer snart...

Edit: Länkar till 14" och 15,6".

Permalänk
Medlem

Beställde 15,6an tidigare idag, väldigt nervös över skärmkvaliteten men hoppas på det bästa. Verkar som den kan variera kraftigt, alternativt att det finns flera versioner av den.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Beställde 15,6an tidigare idag, väldigt nervös över skärmkvaliteten men hoppas på det bästa. Verkar som den kan variera kraftigt, alternativt att det finns flera versioner av den.

Var inte orolig, jag har själv fingrat på en av dessa. De som klagar på dålig skärm är de som inte förstår att en antireflexbehandlad skärm inte kan ge lika skarpa färgåtergivningar som en glossy. Samsung har löst detta med en kompromiss som gör skärmen ljusare, med effekten att den inte verkar matt och tråkig. Samtidigt slipper man irriterande reflektioner och dylikt

Hoppas datorn smakar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johandea:

Nu är både 14" och 15,6"-versionen uppe på Samsungs hemsida. Kan det betyda att den är tillgänglig snart?
Trots att den är kraftigt försenad, och med Ivy Bridge runt hörnet, är detta fortfarande den mest attraktiva laptopen nu och inom en överskådlig framtid. Hoppas den kommer snart...

Edit: Länkar till 14" och 15,6".

Du kan beställa version 14" på t.ex. komplett.se. De har 100+ i lager enligt dem själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av knifflarn:

Var inte orolig, jag har själv fingrat på en av dessa. De som klagar på dålig skärm är de som inte förstår att en antireflexbehandlad skärm inte kan ge lika skarpa färgåtergivningar som en glossy. Samsung har löst detta med en kompromiss som gör skärmen ljusare, med effekten att den inte verkar matt och tråkig. Samtidigt slipper man irriterande reflektioner och dylikt

Hoppas datorn smakar!

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas det är som du säger, dom flesta som tycker den är skit är ju från staterna, kan hända att dom har annan version där.
Speciellt bestbuy versionen har ju fått en hel del kritik för skärmen, men är ju en del andra saker som skiljer den också..
Återstår att se helt enkelt. Längtar redan, sitter på en gammal Sony VAIO FZ nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Nya HP Envy finns med 1920x1080 skärm.
15arn har inte kommit i Sverige än och nu snackas det om att den inte ska komma heller.
Det är den jag väntar på iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Nya HP Envy finns med 1920x1080 skärm.
15arn har inte kommit i Sverige än och nu snackas det om att den inte ska komma heller.
Det är den jag väntar på iaf.

Den är dock större (bredare, tjockare) och tyngre. Lär även bli dyrare med FHD varianten iallafall.
Byggkvaliteten lär dock vara likvärdig eller kanske t.o.m bättre.
Hur står sig gpu prestandan mellan 6750m och 7670m?
Står även att den bara har USB2, men det måste ju vara skrivfel.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

USB 3.0 har den.
Mycket möjligt att den blir dyrare också.
Det ska vara ett 7690m kort i den men det finns inga benchmarks på det kortet än då det är helt nytt (fast egentligen ett gammalt omdöpt kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

USB 3.0 har den.
Mycket möjligt att den blir dyrare också.
Det ska vara ett 7690m kort i den men det finns inga benchmarks på det kortet än då det är helt nytt (fast egentligen ett gammalt omdöpt kort).

Verkar vara samma chip som i 6750, men kan ju hoppas på lite högre klock iom krympningen iallafall.
Verkar ju dock dröja innan man får syn på den här i norden iallafall.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Grabbar, fått hem denna nu.

Är överdrivet nöjd faktiskt, den är riktigt sexig, med perfekta mått. Stor skärm men endå inte lika bred som andra 15,6 tummare, tunn och relativt lätt med sina < 2,4kg.
Har inte hunnit prestandatesta så mycket, men den känns riktigt rapp faktiskt.
Touch plattan är den bästa jag använt i Windows, tangentbordet känns riktigt bra det också men krävs lite tillvänjning.
Underbart med bakgrundsbelysta tangenter.
Skärmen var jag inte så imponerad av till en början, men den känns bättre ju mera man vänjer sig.
Efter att ha lagd in en kalibrerad icc profil och lite tweaking är den klart godkänd.

Gjorde en clean install direkt när jag fick den (använde samsungs medföljande skiva, fungerade bra).
La in drivrutinerna från samsungs hemsida. Allt förutom grafik, där använde jag mig av Leshcat's 12.1 preview från http://leshcat.blogspot.com/ för att få hybridlösningen att fungera optimalt.

Sedan har en användare på notebookreview's forum kalibrerat skärmen och lagt upp en icc profil, med den blev det klara förbättringar i färger!
http://www.megaupload.com/?d=F7GHFG7E
Easy settings installerade jag också, riktigt smidigt program.

Känns helt klart som en riktigt bra maskin detta, ska installera dreamweaver, photoshop, visual basic etc nu och testa vidare lite.
Är det något ni undrar så posta här så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

Edit: Broadcom nätverkskortet är ingen höjdare, ska beställa ett Intel 6230 istället. Får man dessutom WiDi.

Edit 2: Jag är förälskad, underbar laptop!
Ett stort plus är att den är näst intill ljudlös när man bara surfar eller ser på film, man kan även sätta på "silent mode", då klockar den ner processorn till typ 800mhz och drar ner / stänger av fläktarna.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Är detta något ni som äger en sånhär laptop märkt av?? http://www.youtube.com/watch?v=bPYb8oLN1WE

Otroligt tråkigt om allting ska svikta sådär

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av majken_60:

Är detta något ni som äger en sånhär laptop märkt av?? http://www.youtube.com/watch?v=bPYb8oLN1WE

Otroligt tråkigt om allting ska svikta sådär

Testade nyss, och visst det sviktade lite om man tryckte riktigt hårt.
Dock ser jag inte det om något probem öht då man knappast åstadkommer sådant tryck vid normal användning.

Lite andra reflektioner, batteritiden är faktiskt riktigt trevlig. Igår kväll började jag se på film mellan kl 01-03 ungefär, 720p mkv. Sedan somnade jag, och när jag vaknade kl 10 så snurra den på ännu för har ändrat "hög prestanda" profilen så att den inte stänger av sig. Alltså 2 timmar 720p film och sedan nerladdning med utorrent (massor med linux distar ) i 7 timmar till. Var ungefär 15% kvar av batteriet när jag vaknade.
Riktigt godkänt!

Skyrim har jag lirat nu ett antal timmar med blandning mellan high och ultra, flyter på riktigt fint. Positivt överaskad.

Det enda negativa jag har om den är broadcom wlan kortet, den håller inte måttet och ska nog byta ut det till ett intel istället.
Skärmen är klart godkänd efter lite tweakande (rekommenderar icc profilen som jag länkade tidigare!).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

En vän till mig köpte denna dator och jag var snabb med kameran, vi hade lite svårt att hitta bilder innan köpet så hoppas dessa kan hjälpa någon åt rätt håll.
Vi hade läst om att chassit skulle vara bra och stadigt, men vi blev förvånade båda två över hur bra det faktiskt var. Datorn känns väldigt, väldigt solid och vi kunde inte få fram något knak eller rassel, och samma sak gäller med tangentbordet och styrplattan. Skärmen var det vi var mest rädda för att den inte skulle räcka till, men i våra ögon var det inget som var något vi varken tänkte eller störde oss på. Köper man en bärbar får man räkna med att det inte är den bästa kvalitén du kan tänka dig, men denna var absolut inte dålig.

Bilderna visades inte
Permalänk
Medlem

Fixade thumbnails åt dig.

Edit: Såg att du fixat det nu..
Kan bara hålla med om att Sammy sätter ribban högt angående byggkvaliteten.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Fixade thumbnails åt dig.

Edit: Såg att du fixat det nu..
Kan bara hålla med om att Sammy sätter ribban högt angående byggkvaliteten.

Första gången jag anväder imageshack, men nu ska jag nog haja. Tack ändå!
Kvalitén var verkligen uppmuntrande att se. Vi har kikat på många laptops för att försöka hitta något likvärdigt till Macbook. Förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt att bygga bra chassin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Första gången jag anväder imageshack, men nu ska jag nog haja. Tack ändå!
Kvalitén var verkligen uppmuntrande att se. Vi har kikat på många laptops för att försöka hitta något likvärdigt till Macbook. Förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt att bygga bra chassin?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, alltför många tillverkare satsar bara på pris/prestanda och skiter i byggkvaliteten.
Samsung är nog en riktigt intressant uppstickare på laptopmarknaden måste jag säga, dom har lyckats otroligt bra även om det finns vissa detaljer dom måste finslipa. Helt klart ett värdigt alternativ till Macbook Pro, och dessutom rejält mycket billigare.

Har du testat den kalibrerade skärmprofilen jag länkade till tidigare i tråden? Den förbättrar färgerna en del.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Har du testat den kalibrerade skärmprofilen jag länkade till tidigare i tråden? Den förbättrar färgerna en del.

Vi körde Windows egna guide för att ställa in den, men ska absolut kika din imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som vet om Sammy eller någon annan tillverkare kommer att släppa nått liknande inom en snar framtid, fast med SSD och något bättre bättre skärm (å kanske 1920 x 1080)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullis_tj:

Någon som vet om Sammy eller någon annan tillverkare kommer att släppa nått liknande inom en snar framtid, fast med SSD och något bättre bättre skärm (å kanske 1920 x 1080)?

HP Envy 15 kanske, den lär komma med FHD IPS skärm som tillval om jag inte minns fel. Lär ju kosta betydligt mer dock, och inte riktigt lika slimmat format.
SSD blir ju både billigare och bättre om man köper skilt. Ska nog dra till med en Sammy 830 256Gb.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Hej. Jag är oxå inne på att köpa denna datorn men är lite förvirrad just specs. Kan inte Weemaan svara lite bättre för mig. Jag har tänkt att lägga in ett order hos Inet i göteborg. Enligt deras specsen är det 8g ram minne. Men har läst nånstan att det finns xtra flashminne(hybrid) i antingen i moderkort eller hårddisken för att boosta upp tiden lite. Har inte riktigt förstådd det hela. Sedan undrar jag just skärmprofil som du har lagt upp, hur går man tillväga för att får in dessa inställningar...Hoppas du kan hjälpa till att reda ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsamsson:

Hej. Jag är oxå inne på att köpa denna datorn men är lite förvirrad just specs. Kan inte Weemaan svara lite bättre för mig. Jag har tänkt att lägga in ett order hos Inet i göteborg. Enligt deras specsen är det 8g ram minne. Men har läst nånstan att det finns xtra flashminne(hybrid) i antingen i moderkort eller hårddisken för att boosta upp tiden lite. Har inte riktigt förstådd det hela. Sedan undrar jag just skärmprofil som du har lagt upp, hur går man tillväga för att får in dessa inställningar...Hoppas du kan hjälpa till att reda ut...

Den kommer med 8Gb RAM minne samt en 8Gb SSD disk. SSD disken används som express cache för att hjälpa hårddisken (750Gb), du kommer inte märka att den är där förutom det att uppstart av Windows och vissa program går snabbare.

Skärmprofilen ändrar man i Windows inställningar, Skärmupplösning > Avancerade inställningar > Färghantering.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

ok. jag var lite fundersamt när Inet skrev inget om SSD disken. Men som sagt det finns, eller hur?. För om man jämför specsen i olika hemsidor då säger dom olika.

Ang skärmprofil så menar jag att den profilen som du länkade i föregående sida så undrar jag hur man får in profilen i laptopen. Jag ladade hem från megaupload och tror att det är en program fil. Jag tittade inte så noga faktis. Förresten jag undrar om varför du föredrar icc profilen när det gäller grafikkortet.

Tacksamt för dina svar. Jag är ganska ny med laptopen och vill vara på säkert sidan.

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

HP Envy 15 kanske, den lär komma med FHD IPS skärm som tillval om jag inte minns fel. Lär ju kosta betydligt mer dock, och inte riktigt lika slimmat format.
SSD blir ju både billigare och bättre om man köper skilt. Ska nog dra till med en Sammy 830 256Gb.

Dock verkar HP Envy ha riktigt taskig byggkvalitet vilket är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsamsson:

ok. jag var lite fundersamt när Inet skrev inget om SSD disken. Men som sagt det finns, eller hur?. För om man jämför specsen i olika hemsidor då säger dom olika.

Ang skärmprofil så menar jag att den profilen som du länkade i föregående sida så undrar jag hur man får in profilen i laptopen. Jag ladade hem från megaupload och tror att det är en program fil. Jag tittade inte så noga faktis. Förresten jag undrar om varför du föredrar icc profilen när det gäller grafikkortet.

Tacksamt för dina svar. Jag är ganska ny med laptopen och vill vara på säkert sidan.

Den version som finns här (Samsung 700z5a) är den fulländade versionen med Express Cache (ssd).
Skärmprofilen ändrar man i Windows färghantering, du väljer bara "lägg till" så borde det fungera, om inte så är det några saker till som måste göras men det kan vi ta om det inte fungerar.
Tycker färgerna blev bättre med den profilen än orginal, det är som sagt en på notebookreviews forum som kalibrerat skärmen med Spyder och lagt upp profilen. Den är dock inte fulländad, man måste justera gamman lite efteråt det gör man i Intels inställningar.
Bara att testa, du kan alltid ändra tillbaka om du inte är nöjd.

Skrivet av BackSmack:

Dock verkar HP Envy ha riktigt taskig byggkvalitet vilket är tråkigt.

Jasså, jag har inte riktigt följt med efter jag skaffade Sammyn istället men det är ju riktigt tråkigt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Jasså, jag har inte riktigt följt med efter jag skaffade Sammyn istället men det är ju riktigt tråkigt.

Ja, det verkar vara många på Notebookreview forumet som har problem med kvalitetskontrollen på HP Envy.
Dessutom ska skärmen ha problem med att visa rött. Det blir snarare orange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Ja, det verkar vara många på Notebookreview forumet som har problem med kvalitetskontrollen på HP Envy.
Dessutom ska skärmen ha problem med att visa rött. Det blir snarare orange.

Funderade om jag skulle vänta tills den släpps här, men verkar nog som man gjorde ett bra val när man satsade på Sammyn.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Funderade om jag skulle vänta tills den släpps här, men verkar nog som man gjorde ett bra val när man satsade på Sammyn.

Ja, jag tror du har gjort ett bra val. Dessutom är det inte säkert att den släpps här.
Lite rykten om att 14 tums varianten ska få en refresh lite senare i år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Lite rykten om att 14 tums varianten ska få en refresh lite senare i år istället.

Var har du hört detta? Källa?
En 14" Chronos med Ivy Bridge hade inte varit alls fel