Gigabyte GTX570 problem

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX570 problem

Hej!

Bytte för ungefär en månad sedan grafikkort från ett GTX460 till ett GTX570 och har sedan dess haft lite problem.

Ibland när jag startar något spel (vilket som helst) börjar grafikkortet låta som en dammsugare och datorn startar om sig. Sedan går spelet alldeles utmärkt att spela i timmar utan några problem. Temperaturen på kortet har aldrig varit över 65C ens under full load. Jag har ett välkylt R2 chassi.

Kortet har ännu aldrig varit klockat, jag har även ställt ner processorn på stock för att utesluta det. Jag har kört drivesweeper och installerat de senaste drivrutinerna, när detta inte avhjälpte problemet gjorde jag en clean install av windows men problemet kvarstår.

Så jag misstänker personligen nätagg eller grafikkort. Nätagget är ett 700w kvalitetsagg som fick riktigt bra betyg när det begav sig. 80+ cert, dock är det cirka 6år gammalt. Vad är troligast? Är det kortet det är fel på eller kan det vara något annat? Har även problem med att datorn startar om sig en eller två gånger precis när windows startat för att sedan fungera helt normalt under hela dagen.

Ideér någon? =/

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Har du testat återställa BIOS? Förslagsvis genom att plocka ur batteriet.
Vad är det för nätagg?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du testat återställa BIOS? Förslagsvis genom att plocka ur batteriet.
Vad är det för nätagg?

Nej inte testat att återställa bios än, ska göra det nu! Vet faktiskt inte vad det är för märke då jag någon gång i tiden plockade bort "informationsklistermärket" och målade den sidan svart för att den skulle passa bättre in i chassit... Ska dock tilläggas att jag också fått coolwhine sedan jag bytte kort, detta verkar komma från agget då jag testat att ta ut kortet och stanna processornfläkten under en kort stund, så det kan bara vara agget.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Nej inte testat att återställa bios än, ska göra det nu! Vet faktiskt inte vad det är för märke då jag någon gång i tiden plockade bort "informationsklistermärket" och målade den sidan svart för att den skulle passa bättre in i chassit... Ska dock tilläggas att jag också fått coolwhine sedan jag bytte kort, detta verkar komma från agget då jag testat att ta ut kortet och stanna processornfläkten under en kort stund, så det kan bara vara agget.

Har du möjlighet att testa något annat nätagg?
Och orkar du installera om windows?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du möjlighet att testa något annat nätagg?
Och orkar du installera om windows?

Windows installerade jag om igår men problemet kvarstår. Nja, jag har också funderat på att låna agg av någon men det är förmodligen ingen som är så sugen på att plocka isär sin dator. Det kan ju dessutom funka bra en dag så hade ju behövt ha det ett tag i sådana fall. =/

Men känns nätagget verkligen troligt när kortet fungerar precis som det ska 99% av tiden? Det är ju vid uppstart av spel det kan få fnatt och starta om hela datorn.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kan det vara en idé att kolla om det finns någon ny bios firmware kanske?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Windows installerade jag om igår men problemet kvarstår. Nja, jag har också funderat på att låna agg av någon men det är förmodligen ingen som är så sugen på att plocka isär sin dator. Det kan ju dessutom funka bra en dag så hade ju behövt ha det ett tag i sådana fall. =/

Men känns nätagget verkligen troligt när kortet fungerar precis som det ska 99% av tiden? Det är ju vid uppstart av spel det kan få fnatt och starta om hela datorn.

sant, skulle va om du hade ett liggandes hemma.

Skrivet av El1min4tor:

Kan det vara en idé att kolla om det finns någon ny bios firmware kanske?

Har du testat återställa BIOS än?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

sant, skulle va om du hade ett liggandes hemma.

Har du testat återställa BIOS än?

Yes, har testat att återställa både genom att plocka ur batteri och clearcmos. Inget resultat.

Ska testa att flasha bios till senaste nu.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Bios är nu flashat och det verkar fungera bättre vid uppstart, inga omstarter där än så länge. Däremot så kraschade BFBC2 på första försöket. Kanske ska flasha Grafikkort bios också? Gigabyte har ju haft problem med sitt 560ti så det kanske är samma problem? En kompis har 560ti och det fungerar klockrent efter flashning.

EDIT: Har testat allt jag kan komma på eller googla fram. Ingenting funkar så ringde Inet som sa att kortet måste in på service. Det tar ju BARA 2-3 veckor! Jag köpte kortet för BF3 och nu måste det på service 2 dagar innan spelet släpps. Ibland är livet bra roligt!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Gråter lite för dig. Har själv även problematik med grafikkort och har precis som du skaffat det inför BF3:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacklotus:

Gråter lite för dig. Har själv även problematik med grafikkort och har precis som du skaffat det inför BF3:(

Tack, känns alltid bra med lite sympatier haha

Dock verkar det ha ordnat sig nu. Efter BF3 betan har alla spel börjar starta i window mode vilket jag inte ens lagt märke till förrän igår. Ställde tillbaka det på fullscreen och har inte haft några problem sedan dess! Hoppas det varar och att det inte bara är tur

Lycka till med ditt kort!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacklotus:

Gråter lite för dig. Har själv även problematik med grafikkort och har precis som du skaffat det inför BF3:(

Tar tillbaka allt jag sagt. Måste bara varit tur för ny har det kraschat 2ggr på en halvtimma... GAAAAH! :S

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7