SVT svarar om kritiserat Gamex-reportage

Permalänk
Melding Plague

SVT svarar om kritiserat Gamex-reportage

Nyhetsprogrammet Aktuellt gjorde ett uppmärksammat reportage från spelmässan Gamex, något som fått SweClockers läsare att reagera. Nu svarar Anders Sundkvist från SVT Nyheter på kritiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet av han.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ett bra, seriöst, och värdigt svar. Kudos till SVT!

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

själv lirade jag duke nukem 3D när det kom , då var man väl 7-8

jag har inte utfört några skolskjutningar än

jag skulle själv bli lite förbannad om jag inte fått spela alla de spelen jag fått spela för päronen .
då man hade missat otroligt mycket bra spel.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Proffsmoddare

Väldigt bra skrivet tycker jag!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Skönt att veta att de läser svaren de får.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Äh, vem bryr sig, fram med högafflarna och facklorna igen grabbar!!! /sarkasm

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

"Kulturnyheterna berättade nyligen om den realism som präglar det kommande spelet Call of Duty Modern Warfare 3."
Är inte insatt i hur reportaget gick till, men varför inte upplysa mer om Battlefield 3 som t.om är svenskt?
Modern Warfare 3 har samma spelmotor som Modern Warfare 2 och jämfört med Battlefield 3 så är det ju pytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Modern Warfare 3 har samma spelmotor som Modern Warfare 2

som har samma spelmotor som cod4 , som har samma spelmotor som cod 2.
lite har de väl putsat på den iofs.
Antar att de håller sig kvar vid den då den funkar bra på konsollerna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Mina barn är hittills bara 4 och 2 och dom har inte någon uppfattning idag om vad som händer i ett spel om jag eller min sambo spelar nåt i samband med att dom precis vaknat eller så (annars spelar vi inte när barnen är vakna, om det inte handlar om något som spelas tillsammans med barnen, säg Kalle Kunskap, Eyepet eller liknande), men om jag som förälder finns med den dagen då mina barn vill sätta sig ner med ett spel som har våldsamt innehåll och kan vara ett stöd för frågor, ge förklaringar och hela tiden se till att mitt barn förstår att verkligheten inte ser ut som i spel, precis som det är i hollywood-filmer med våld, så ser jag inget dåligt med att spela de våldsamma spelen även om barnet är flertalet år under åldersmärkningen. Allt handlar ändå att som förälder ha en förståelse för vad som spelas, hur det spelas och att man känner sitt barn tillräckligt och förstår att han/hon kan skilja på vad som är verkligt och vad som inte är det.

Under Gamex har jag nog inte hört en enda person under 16 som pratat om våldsamma spel som något annat än något som bara är väldigt svagt verklighetsbaserat i de flesta fall, alternativt inte har något med verkligheten att göra, så känns det som att de flesta föräldrarna är medvetna och har gjort ett bra jobb...

Notera: Detta är halvt feber/förkylningssvammel så jag kan inte garantera att det jag försöker få sagt faktiskt blir sagt...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Citat:

Jag spelar själv dataspel hyfsat ofta (främst av typen Oblivion, Fallout, Half-Life, Far Cry, Mass Effect)

Menar han "typen" våldsamma spel eller? Annars har väl Oblivion och Half-life inte så mycket gemensamt...

Visa signatur

Fractal Design Arc | MSI Z87-G43 Gaming | Intel Core i5-4670K | AMD Powercolor R9 280X | Kingston HyperX 4x2 GB|Kingston SSDNow V300 120GB + 2 X 500GB HDD | Phanteks PH-TC14PE | Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Busfabriken:

Menar han "typen" våldsamma spel eller? Annars har väl Oblivion och Half-life inte så mycket gemensamt...

man kan väll spela mer en 1 typ av spel :P?
men tycker det var bra svar han skrev.

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk

Bra skrivet av Anders.

Rensning
Permalänk
Medlem

The damage is already done.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av hampa10:

man kan väll spela mer en 1 typ av spel :P?
men tycker det var bra svar han skrev.

Fast han skrev ju det som att dem spelen var en typ av spel. Fast skitsamma... Resten av det han skrev såg ju, som du säger, bra ut.

Visa signatur

Fractal Design Arc | MSI Z87-G43 Gaming | Intel Core i5-4670K | AMD Powercolor R9 280X | Kingston HyperX 4x2 GB|Kingston SSDNow V300 120GB + 2 X 500GB HDD | Phanteks PH-TC14PE | Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Vill fortfarande veta varför dom enbart intervjuade 12åringar där. Skulle varit mycket mer intressant vad 16+ tycker!

Men fortfarande bra svar.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

skulle jag däremot inte fått spelat duke nukem 3d och megaman när jag var liten då hade jag nog fan mejjat ner hela jävla skolan.

sen den där särungen som sa att hjärnaktiviteten minskade när man spelade våldsspel, vad drev han?

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

Min son är 19 & min dotter är 23, kan inte påstå att dom påverkats till att bli våldsamma av diverse "action" spel som dom lirat genom åren.. däremot är dom starkt påverkade av hur samhället har blivit!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

I hereby accept your apology..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Känns väldigt tröttsamt med allt detta prat om våldsamma spel och barn. Växer man upp med mer eller mindre våldsamma spel så verkar det ju som att man skulle bli en seriemördare automatiskt...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

skulle jag däremot inte fått spelat duke nukem 3d och megaman när jag var liten då hade jag nog fan mejjat ner hela jävla skolan.

sen den där särungen som sa att hjärnaktiviteten minskade när man spelade våldsspel, vad drev han?

det är jag också lite fundersam över.

citerar svt en liten pojke som källa i frågan om hjärnaktivitet minskar när man spelar "vålds-spel"
är han något underbarn som precis doktorerat i psykologi eller? hur fan tänkte svt där?

förstår verkligen inte varför svt's egen spel-Thomas påpekade att det bara var ett litet barn som sagt det , ingen vetenskaplig studie .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det är jag också lite fundersam över.

citerar svt en liten pojke som källa i frågan om hjärnaktivitet minskar när man spelar "vålds-spel"
är han något underbarn som precis doktorerat i psykologi eller? hur fan tänkte svt där?

förstår verkligen inte varför svt's egen spel-Thomas påpekade att det bara var ett litet barn som sagt det , ingen vetenskaplig studie .

haha ja exakt det var som om han den här killen som i och försig såg lite savantish ut liksom kunde känna hur hjärnaktiviteten minskade

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

däremot är dom starkt påverkade av hur samhället har blivit!

Detta.

Spel och film reflekterar verkligheten, inte tvärtom.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Min son är 19 & min dotter är 23, kan inte påstå att dom påverkats till att bli våldsamma av diverse "action" spel som dom lirat genom åren.. däremot är dom starkt påverkade av hur samhället har blivit!

Detta är veckans vishet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Detta.

Spel och film reflekterar verkligheten, inte tvärtom.

set där var fanimig riktigt bra sagt! +1

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Bra där

Permalänk
Medlem

Åh. Bra mycket bättre svarat än jag väntade mig - och jag väntade mig ändå redan ett bra svar.
Bra mängd fjäsk, vissad samhörighet och sen delar han med sig av sin synvinkel på ett bra sätt.
(Inte sarkasm.)

I like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

själv lirade jag duke nukem 3D när det kom , då var man väl 7-8

jag har inte utfört några skolskjutningar än

jag skulle själv bli lite förbannad om jag inte fått spela alla de spelen jag fått spela för päronen .
då man hade missat otroligt mycket bra spel.

Du hade alltså inga kompisar som påverkades något av spelen?
Av min egen erfarenhet så blir barnen våldsamma griniga och slöa när de får göra vad de vill för sina föräldrar, av spelen så brukar ju barn leka liknande och bara det är väl ett uttryck på att de påverkas.
det har ju egentligen inget med massmord att göra mer med miss-anpassningar i samhället och aggressivitet.
Själv tycker jag att alla spel ger aggressivitet om de nyttjas för mycket, dock var de enda problemen jag hade typ mardrömmar osv av "läskiga" spel typ DOOM haha!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

som har samma spelmotor som cod4 , som har samma spelmotor som cod 2.

Portal 2 använder samma spelmotor som Half-Life 2 som använder en uppdaterad version 90-talets GoldSrc...

Om SVT nu för en gångs skull försöker vara till allmännytta är det väl ursäktbart att de rapporterar om sådant som föräldrar vill veta.

Permalänk

Gillar en kommentar från rakkaka.se:
"Så, om man spelar dator spel så blir man våldsam? Då borde vi kunna dra liknande slutsatser, minecraft så blir man en samlare.
Spelar man farmville så blir man bonde.
Lika borde då vara TV och flickvänn gillar matlagnings program men inte fan lagar hon mat för det."