SVT svarar om kritiserat Gamex-reportage

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Debatt och diskussion runt data/dator eller huruvida DICE blåljög om Battlefield 3 kan förvisso vara intressant, men är knappast så relevant för nyheten att det ska uppta 50% av inläggen. Vänligen starta separata trådar i lämplig forumdel om dessa ämnen är något ni brinner för, vidare inpass kommer att raderas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag har sett flera bra svar här i tråden. Det är kanon att de svarar på kritiken. Dock som flera andra tagit upp saknar jag fortfarande svar på många signifikanta frågor.

1. Varför intervjuades en viss åldersgrupp, d.v.s. 12 och neråt?

2. Varför presenterade man svar från dessa småttingar som inte är relevanta? (Tänker främst på hjärnaktiviteten som sänks, som också togs upp i studion)

3. Varför har inte reportern ifrågasatts och förklaring getts till de ledande frågorna? Är det reportern som ansvarat för vilka som ska intervjuas? Hon ska nog inte hoppas på en hög löneökning efter detta inslag i så fall.

4. Varför blandar man bilder från spel och verklighet, dessutom från flera olika spel när rapporteringen mestadels handlar om Battlefield 3?

5. Om de nu vill informera föräldrar, hur kan de försvara detta inslag som är rena skrämsel propagandan? Om ni vill informera, gör en ordentlig dokumentär baserat på forskning.

6. Jag vill se den forskning som påvisar att barn blir våldsamma p.g.a. spel. Jag har sett forskning som påvisat en fruktansvärt massa positivt men mycket lite negativt. Samband har dessutom funnits till barn med svaga föräldrar, dåliga socioekonomiska förutsättningar, en störning i hjärnan.

7. Hur kommer ni framtiden hantera liknande rapportering? Inte b ara gällande spel, vi kommer alla ihåg Sivert Öholm som gick hårt mot Anders Tegner och tidningen OKEJ.

8. Kommer ni beakta flera synvinklar innan ni sänder ett inslag? D.v.s. kommer ni granska er själva innan ni beslutar att sända?

Dessa punkter vill jag gärna ha svar på. Om någon ifrågasätter så ja, detta är viktigt för mig. Nu får vi se om fler än jag vill ha svar på just dessa frågor och om Anders Sundkvist är benägen att svara.

Fråga 1,2 och 4 är några saker som jag funderar på en del :/

Annars var det bra skrivet och kul att man tog sig tid och svara på all kritik.

Permalänk
Medlem

Svt missar poängen totalt.

Mässan i Stockholm handlar om tvspel, det finns många tvspelare i Sverige och jag tycker SVT borde göra seriöst reportage om spelen först och främst. Ifall de vill prata om våld inom spel så har jag inget emot det men detta var fel tillfälle. Gör ett separat inslag om detta då!

Tror inte att hockeyfansen blir så glada om hockeyvm täcks av ett reportage om våldet inom sporten men ignorerar matcherna.

Kanske dags att sluta betala TV-licens.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaune:

Svt missar poängen totalt.

Mässan i Stockholm handlar om tvspel, det finns många tvspelare i Sverige och jag tycker SVT borde göra seriöst reportage om spelen först och främst. Ifall de vill prata om våld inom spel så har jag inget emot det men detta var fel tillfälle. Gör ett separat inslag om detta då!

Tror inte att hockeyfansen blir så glada om hockeyvm täcks av ett reportage om våldet inom sporten men ignorerar matcherna.

Kanske dags att sluta betala TV-licens.

De kanske känner att fler föräldrar än datorspelare kollar på aktuellt.
du får väl acceptera det lika mycket som jag ska acceptera att det förbannade Hockey-vm tar bort alla program jag ser på på tv under den säsongen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

En eloge till MichaSWE, Dz2 och resten som orkade skriva rättelser till SVT.

Jag tycker att det var bra skrivet av SVT:s Anders Sundkvist att gå ut med en rättelse så som han gjorde. Sen hör det väl till allmän journalist-etik att gå ut med en rättelse när man har faktafel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av sj6:

1. Varför intervjuades en viss åldersgrupp, d.v.s. 12 och neråt?

2. Varför presenterade man svar från dessa småttingar som inte är relevanta? (Tänker främst på hjärnaktiviteten som sänks, som också togs upp i studion)

4. Varför blandar man bilder från spel och verklighet, dessutom från flera olika spel när rapporteringen mestadels handlar om Battlefield 3?

Det är ju ovanstående som Anders Sundkvist skulle förklarat och försvarat. Att be om ursäkt för huruvida siffran för antal sålda CoD var rätt eller fel spelar liksom ingen roll utom att det bara i förbifarten bevisar att reportern inte var intresserad av ämnet.

Jag skulle *väldigt* gärna höra vad Sundkvist tycker om vinkeln att intervjua tolvåringar om spel de rekommenderas låta bli de närmaste fyra åren. Tycker han inte att det skulle vara större chans att få höra något insiktsfullt om man ställde samma frågor till någon som fyllt sexton? Samma tolvåringar skulle knappast fått frågor om vilka EU-moppar som var bäst att köra om SVT varit på MC-mässan istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Jo, eftersom vi är socio-kulturellt skapade varelser är detta ganska självklart. Det handlar väl alltid om att omgivningen visar var gränsen går under uppväxten. Vet barnen om att det de ser på tv eller datorskärmen inte är äkta utan bara massa ettor och nollor i samverkan löper de väl ingen större risk att skadas av det de ser. Sen ska det väl tilläggas att att filmer jag tittade på när jag var liten (typen skräck) har påverkat mig mer än de skräckfilmer jag ser nu som vuxen. Så någon form av åverkan har scenerna på barnen, frågan är bara vilken? Visar föräldrarna var gränserna går ser jag heller inga problem med att barn spelar spel av typen BF eller COD. Det märks ganska ofta dock att barn får spela utan föräldrars uppsyn, speciellt online då många kan sitta och skrika profaniteter och obscena saker åt mot/medspelare om något inte går deras väg. Vilken tur att mute other players finns Å andra sidan är detta något jag möter dagligen i mitt jobb som lärare, kan någon snälla uppfinna en mute-knapp för verkligheten?

(Btw, mitt inlägg är inte menat som kritik mot någon..)

Vilken tur att diverse nyhetsprogram inte visar realistiska inslag med döda & döende människor eller annat våld i mer eller mindre direktsändning, men då kallar vi det för samhällsutbildning eller dylikt!

Är rätt så övertygad om att mobbing både i skolan samt arbetsplats skadar oss mer än ett sk. datorspel...
När jag blev mobbad i skolan så lärde skolan mig att våld löser problem, däremot har aldrig varit med att ett datorspel lärt mig att lösa problem med våld för det är inget annat än ett spel såsom monopol är ett!

Btw, borde inte monopol förbjudas det lär våra barn att vara giriga samt hur man förstör andras ekonomi?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jag håller med om att frågan om man som förälder ska låta sina barn spela vålds spel är en intresant frågan men inslaget focuserade inte på det och det blev istället en sned bild om spelvärden

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Sant men det är ju bra att SVT upplyser föräldrarna lite, hur många föräldrar har liksom ens en aning om vad ungarna gör vid datorn?

Ja, men det är väl en del av hans poäng: Föräldrarna får ta och uppfostra barnen genom att se till att veta vad dem gör, stället för att bara lämna dem vid datorn 24/7.

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk

Ska jag vara helt ärlig...iså är det bättre att skjuta skallen av någon på CoD/BF än att göra det i verkliga livet(hur gärna man än vill).

FPS'en har satt sina spår på mig dock...men inget negativt, min reaktionsförmåga är på topp, vilket jag märkt när jag kör bil, hade idrott i skolan och när man ska döda den där förbannade myggan som tar sig in i rummet mitt i natten ^^

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ett bra svar, dock som några redan påpekat så lämnas ju en del stora frågor utan svar..
Får hoppas på ett till svar som fyller i luckorna lite

Skrivet av yroll:

Du hade alltså inga kompisar som påverkades något av spelen?
Av min egen erfarenhet så blir barnen våldsamma griniga och slöa när de får göra vad de vill för sina föräldrar, av spelen så brukar ju barn leka liknande och bara det är väl ett uttryck på att de påverkas.
det har ju egentligen inget med massmord att göra mer med miss-anpassningar i samhället och aggressivitet.
Själv tycker jag att alla spel ger aggressivitet om de nyttjas för mycket, dock var de enda problemen jag hade typ mardrömmar osv av "läskiga" spel typ DOOM haha!

Fast att ungarna får spela våldsamma spel betyder ju inte att de får göra vad dem vill. Jag började lana Quake II med min morbror när jag var 9-10 år, men jag skulle gå och lägga mig vid nio-tiden. Så bara för att barn får spela så utesluter det ju inte andra regler. Jag är för övrigt varken våldsam, grinig eller slö, och har aldrig varit det heller.

Jag menar inte att du har fel i allt du skriver, bara att det är högst individuellt och i de allra flesta fallen blir nog folk inte socialt missanpassade och aggressiva bara för att de har spelat några shooters.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjohej:

Ja, men det är väl en del av hans poäng: Föräldrarna får ta och uppfostra barnen genom att se till att veta vad dem gör, stället för att bara lämna dem vid datorn 24/7.

Ja precis men inslaget ger (enligt mig) en uppfattning att just nu borde jag kolla mitt barns spelande PGA att det kan vara fel spel.
Därmed fanns det en poäng med inslaget, dock tycker jag att mycket mer positiv kritik skulle lyfts in OCKSÅ.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de ska ha mycket cred för att de svarade, dessutom med ett till synes ärligt svar. Men jag står fast vid att det vore roligt med en mer nyanserad debatt.

Ta t.ex wordfeud som visserligen inte är ett nytt spel, men det är bra på så sätt att alla, såväl gamla som unga, killar och tjejer, android och iphone, kan spela det och tilltalas av det. Det är väldigt sällsynt med såna spel.

Om det nu handlar om våldsspel tycker jag man kan jämföra det med TV. Åldersgränser finns ju där med, följer man dem så bör man följa även datorspelsgränser. Det är väl inte mer med det. Jag påverkas på samma sätt av modern warfare 2 som när jag ser en gammal hederlig action-rulle. Det är (hyffsat hjärndöd) underhållning samt i mitt fall avslappning. Nu är jag 28, men jag lirade duke nukem och satt och garvade åt det när jag va liten. Farsan och jag brukade kolla dåliga actionfilmer på VHS. Om något kan jag snarare känna att det ger utlopp för, snarare än att förstärka, de våldsbenägenheter vi alla har inbyggda.

Det som avgör om barn blir våldsamma är saker som dåliga föräldrar, dålig skola eller dåliga kompisar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Hmm, är det bara jag som vägrar svälja detta? Göra en skitreportage och sen skriva några vackra meningar om hur nån typ på SVT håller med vissa av oss... nej, jag köper inte det =/

Jag håller med!

Mycket av kritiken är ju riktad mot att nyhetsrapporteringen var väldigt dålig. Den var subjektiv och vinklad. Reportern vägrar lyssna på vad de intervjuade säger. Pinsamt! De lär ju ha letat efter någon unge som sa något i stil med "Våld är coolt!". Men det hittade ingen sådan. Den här fruktansvärt dåliga journalistiken försöker nu ansvarig på aktuellt bemöta med "Jo, men vi hade en kille i studion som inte alls höll med vår vinklade bild.". Det är väl snarare så att om en av dina kollegor tycker att ni har en märklig bild av det här bör ni gå tillbaka till klippningen, eller kanske slänga ut hela inslaget.

Sen menar han att den dåliga rapporteringen kom av att det här är en viktig fråga. Men den viktiga frågan om grupptryck, åldersgränser och föräldrars ansvar berörs ju i princip inte.

Anders slänger sedan in några sköna retoriska klipp som gör att jag aldrig vill betala TV-licens någonsin. Han försöker komma undan sitt ansvar genom att säga att han inte var där. Sen försöker han slänga in lite sköna titlar. Ställföreträdande chef innebär att om den primära chefen inte är tillgänglig så är det han som bestämmer. Då den primära chefen inte verkar vilja uttala sig så tar vi det som att det här är redaktionens åsikt. Skitsnacket om "Jag är en av er..." är också så jävla kasst.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riyonah:

Tyckte det var ett bra svar, dock som några redan påpekat så lämnas ju en del stora frågor utan svar..
Får hoppas på ett till svar som fyller i luckorna lite

Fast att ungarna får spela våldsamma spel betyder ju inte att de får göra vad dem vill. Jag började lana Quake II med min morbror när jag var 9-10 år, men jag skulle gå och lägga mig vid nio-tiden. Så bara för att barn får spela så utesluter det ju inte andra regler. Jag är för övrigt varken våldsam, grinig eller slö, och har aldrig varit det heller.

Jag menar inte att du har fel i allt du skriver, bara att det är högst individuellt och i de allra flesta fallen blir nog folk inte socialt missanpassade och aggressiva bara för att de har spelat några shooters.

Det låter inte helt fel, men du har också spelat med en äldre anhörig och du har fått regler att gå efter precis som ett barn ska ha.
Många barn påverkas extremt av spel, detta speciellt om de inte har tidsbegränsningar vid datorn och på nätterna.
Mycket handlar nog om att bara sitta o glo på en skärm i timtal mer än att spelet är våldsamt.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det är jag också lite fundersam över.

citerar svt en liten pojke som källa i frågan om hjärnaktivitet minskar när man spelar "vålds-spel"
är han något underbarn som precis doktorerat i psykologi eller? hur fan tänkte svt där?

förstår verkligen inte varför svt's egen spel-Thomas påpekade att det bara var ett litet barn som sagt det , ingen vetenskaplig studie .

Håller med.

En liten tonåring säger något banalt och fullkomligt fel och sedan går de äldre på samma stig. Fullständigt idiotiskt enligt mig.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Det låter inte helt fel, men du har också spelat med en äldre anhörig och du har fått regler att gå efter precis som ett barn ska ha.
Många barn påverkas extremt av spel, detta speciellt om de inte har tidsbegränsningar vid datorn och på nätterna.
Mycket handlar nog om att bara sitta o glo på en skärm i timtal mer än att spelet är våldsamt.

Tror du har väldigt mycket rätt i det du skriver! Men nu är jag klar med psykologi för idag, känner att jag är för trött för att bidra med något vettigt ändå Känns även som det blir lite väl Ot.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skruvis:

Min son är 19 & min dotter är 23, kan inte påstå att dom påverkats till att bli våldsamma av diverse "action" spel som dom lirat genom åren.. däremot är dom starkt påverkade av hur samhället har blivit!

Bra poäng där.

Sen vi 30-taggare springer väl inte runt i mörka gränder och knaprar piller för att vi spelade Pac Man?

Permalänk
Medlem

Saken är väl den att inslaget framstår som fakta, medan Thomas Arnroths åsikter framstår som just det - åsikter. Ett balanserat videoinslag och en riktig debatt i studion hade framstått som klart mer rättvist.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Bra poäng där.

Sen vi 30-taggare springer väl inte runt i mörka gränder och knaprar piller för att vi spelade Pac Man?

Det är ett bekymmer

Permalänk
Medlem

När jag var liten sprang vi ungar runt och lekte "cowboys & indianer" med plastrevolvrar, cowboy hatt etc, nu LAN:ar man BF3. Vad är skillnaden?

Detta känns exakt som videovåldsdebatten på 80-talet. Dvs en moralpredikan där personerna bakom budskapet redan bestämt sig att spel/videovåld är av ondo och de intar sina höga hästar och pekar med hela handen.

Only in Sweden...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är onödigt mycket våldsspel nu för tiden. Dock förstår man ju det billiga konceptet med ett fps-spel som varken behöver någon bra story eller egentligt gameplay för att sälja. Ser spelet ut exakt som utrikesnyheterna så kommer det att sälja! Tror också att det påverkar barn i låga åldrar mer negativt när det blir för realistiskt. Dock är nyhetsfolk sjukt oproffsiga i sammanhanget. Det blir lite Sivert Öholm på slutet av 80-talet av alltihop

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

När jag gick i klass 8A och var 14 år gammal, så slängde vi ihop ett LAN då och då ett par polare emellan..
Då var det mest SoF (Soldier of Fortune) som lirades bland annat.. Men jag är väl en mördare idag som tycker om att sätta in ett pumphagelskott i pannan på någon så att huvudet försvinner.. sen brukar jag ta fram närmsta kniv och skära upp magen så inälvorna rinner ut.. Precis som i spelet

Detta var ju med en aning ironi, så.. nej jag tror inte att man blir skadad hur våldsamt spelen än verkar/är.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Kul att vi här på sweclockers kan påverka och att han faktiskt skickade ut en ursäkt.
Riktigt bra gjort måste jag säga och helt okej skrivet på köpet, thumbs up!

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

När jag gick i klass 8A och var 14 år gammal, så slängde vi ihop ett LAN då och då ett par polare emellan..
Då var det mest SoF (Soldier of Fortune) som lirades bland annat.. Men jag är väl en mördare idag som tycker om att sätta in ett pumphagelskott i pannan på någon så att huvudet försvinner.. sen brukar jag ta fram närmsta kniv och skära upp magen så inälvorna rinner ut.. Precis som i spelet

Detta var ju med en aning ironi, så.. nej jag tror inte att man blir skadad hur våldsamt spelen än verkar/är.

Precis. Jag har fast jobb, betalar skatt, är förlovad, är vapenägare t.o.m. och ändå har jag inte löpt amok trots att jag spelade "commando libya" på C64:

http://www.youtube.com/watch?v=vYhPplBTdZ0

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Avstängd

Ha ha...:) Det känns som att han bara försöker bortförklara (och till viss del reparera skadan det kan jag i och för sig hålla med om:)) detta fel. När han säger att han själv - trots att han är ansvarig utgivare om jag förstått saken rätt? - inte var inblandad i reportaget så ska han försöka att i efterhand komma in och kommentera något (d.v.s. ett reportage i detta fallet) som han inte vet så mycket om, i alla fall inte mer än sina medarbetare som gjorde reportaget...:P

Att han säger: "Jag spelar själv dataspel hyfsat ofta...(...)" så låter det som att han försöker skyla över sitt misstag ungefär som när man upptäcker t.e.x. en vårdskandal med mormor som har fått sova naken på golvet och verksamhetschefen säger: "Jag har själv en mormor och det kniper lite extra i hjärteroten när man upptäcker ett fall som detta: ty det både berör och skakar om. Vi ska nu försöka ändra våra rutiner så att vi inte blir upptäckta nästa gång" och på detta sätt skaffa sig sympatipoäng genom att (ge sken av?) visa på att han spelar spel och har ett genuint intresse av att värna om spelkulturen - fast han inte vet så mycket om denna vad det verkar ---> *trots* att han är en spelare...

Självklart är det tröttsamt att hela tiden bli förknippad med våld, Redbull och droger bara för att de som spelar är just spelare (jag spelar inte själv). Det är ungefär som att alla skulle anklaga er för att ha samröre med Aftonbladet bara för att Aktuellt (och på detta sätt indirekt eller direkt anklaga er för att ägan er åt sensationsjournalistik) har ett A i början av sitt namn.:D;) Spelexperten låter som en person som man har satt dit pro forma för att sen kunna säga: "Men vi hade en spelexpert i studion" när situationer som dessa uppstår.:/

Just my EnKrona!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är definitivt inte TV- och spelvåld som gör att "världen går utför" som många anser. Respekten mellan individer är problemet, både mellan jämngamla och i olika åldrar, och har nog mer med segregering att göra. (Nej, segregering har inte bara med ras och ursprung att göra)
Jag är själv övertygad att vi alltid har haft detta våld inom oss, men att det är enklare att tappa kontrollen när folk är så pass åtskilda som de är.

Det är bara mentalt instabila individer (ej menat som slagord) som blir påverkade av virtuellt våld, eftersom resten förstår att våldet är just det - virtuellt.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har suttit fast med datorbygge och jobb hela dagen så såg detta först nu. Jag har även fått Anders (svt) svar på mailen. Jag tycker det är ett bra steg i rätt riktning att dem/han kommenterar och delvis förklarar sitt agerande. Som dock både jag och en hel del andra verka känna så har han dock fortfarande inte direkt svarat på en del viktiga punkter.

Jag kommer lusläsa tråden imorgon förmiddag och sammanställa ett svar till Anders med de synpunkter jag upplever återkommer mest. Jag håller er uppdaterade.

Om ni klurar på varför jag signerar mina inlägg på annat sätt än vanligt, så beror det på att jag gör detta delvis i tjänsten. Därför skall det vara tydligt vem avsändaren är

Michael Herrman
Kungsbacka kommun Fritid
Frtitidsgårdsenheten

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Stort cred till SVT som faktiskt tog åt sig kritiken och svarade, hade förväntat mig att dom skulle fly med svansen mellan benen..

Permalänk
Medlem

ähh.. Spelade Gta 3 när man var liten kanske i 3an har inte påverkat mig så mkt

Visa signatur

Citera för svar!