Permalänk
Medlem

Testade använda Skyrim4gb moden för jag fick lite random krascher ibland efter patchen. Fungerade fint i början, men nu när jag spelade så plingade windows till och spelet hängde sig totalt. Någon som vet varför det hände? Stod något om Runtime error och CC++(?)

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Nu har spelet börjat krascha, fungerade perfekt på mitt gamla system, uppgraderade till 2500K i torsdags spelet fungerar fortfarande men idag när jag försöker starta den så kraschar den, ser inte ens Bethesda introt Typiskt när man är ledigt från jobbet och skolan! Avinstallerade spelet och när jag försöker att ladda ner det från steam så är den "busy, try later"!!!!ahhhhh

Kolla så att inte samplingshastigheten är ändrad till högre än 48000Hz på ljudkortet.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Från att haft krasher varannan timme så har jag lirat i tre dagar nu utan en krash efter 4gb patchen. Mycket nöjd men hoppas innerligt Betheda fixar minneshanteringen med nästa patch för detta är sjukt att du ska behöva modda en sån sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Testade använda Skyrim4gb moden för jag fick lite random krascher ibland efter patchen. Fungerade fint i början, men nu när jag spelade så plingade windows till och spelet hängde sig totalt. Någon som vet varför det hände? Stod något om Runtime error och CC++(?)

Det brukar vara rätt vanligt när virtuella minnet är slut eller ev korrupta filer...
Du kan ju också se till att uppdatera visual c++ runtime 2005, 2008 & 2010 för x86 samt x64...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Har du testat med de nya "crossfire-drivarna för Skyrim", och hur fungerar det?

Detta var med 11.11b, fungerar fortfarande bättre med ett kort med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Kolla så att inte samplingshastigheten är ändrad till högre än 48000Hz på ljudkortet.

Har redan testat de flesta "fix" som finns på nätet :/ Väntar på patchen nu.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Har redan testat de flesta "fix" som finns på nätet :/ Väntar på patchen nu.

Det hjälpte ju inte :/ Fattar inte hur de skippade det... Fortfarande modden som gäller? Jag börjar bli duktigt trött på att ha kutat i 10 min för att sedan få CTD och börja om.

Permalänk
Medlem

Har inte själv testat (mest för att jag inte har kört skyrim än ) men det finns en guide på geforce.com till hur man kan tweaka sitt skyrim på olika sätt, troligtvis mest för att få det att se snyggare ut. Vet inte om den här guiden funkar till folk med AMD-kort men jag länkar den ändå: http://www.geforce.com/Optimize/Guides/five-fast-elder-scroll...

Är sugen på att lira spelet men har inte kommit till skott än, får väl bli på jullovet sen.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Patchen verkar försenad till PC/360. Skulle kommit igår. Kanske baklängesflygande drakarnas föbannelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Patchen verkar försenad till PC/360. Skulle kommit igår. Kanske baklängesflygande drakarnas föbannelse

Patchen kom igår till PC, laddade hem den iallafall.

Många upplever att den gjorde saker värre dock.

Men har inte upplevt nått till det sämre, bättre FPS överlag, samt musen är inte lika illa som den varit.

Men mycket talar för ett 1.3 patch kommer snart för att rätta upp många fel som 1.2 skapade!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Patchen löste mina problem med pekdonet, och jag fick något bättre prestanda. Dock så upplever jag ganska konstiga buggar med fysikmotorn, varje gång jag öppnar en dörr till en rum t.ex. så flyger allting som ligger löst på hyllor osv. runt i hela rummet, ganska våldsamt haha. Och det verkar som att dom justerat vikten på allt? Jag kan lyfta en orc och kasta runt honom som om han vore en leksak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Just det där med att saker blir runtkastade när man kommer in är välkänt. Som jag fattat det är det en bugg som uppkommit av att man stängt av vsync på PC versionen men kan ha fel. Som tur får jag det inte i varje rum utan endast ibland. Blir o rota på golvet efter värdefulla bäcker

Permalänk
Medlem

11.11c performance driver verkar finnas hos rage3d, cf för 5k serien, dock står inget om 4k serien :/
cf för ett antal andra spel också... (ska testas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

11.11c performance driver verkar finnas hos rage3d, cf för 5k serien, dock står inget om 4k serien :/
cf för ett antal andra spel också... (ska testas)

Får testa denna. 11.11b funkade hyffsat fint för mig innan patchen, men nu efter patchen blev det rejält med micro stuttering. Vet dock inte om det är någon mod som spökar eller vad det är men såhär är inte spelbart. Hoppas det löser sig med dessa drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

11.11c performance driver verkar finnas hos rage3d, cf för 5k serien, dock står inget om 4k serien :/
cf för ett antal andra spel också... (ska testas)

Och CF funkar fortfarande inte. Undrar om tomtarna på AMD fått i sig lite för mycket glögg nu i vintertid. Jävla pajaser.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

12.1 beta har funnits några dagar, ger den nåt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Och CF funkar fortfarande inte. Undrar om tomtarna på AMD fått i sig lite för mycket glögg nu i vintertid. Jävla pajaser.

Samma här, testade 11.11c nyss och det är fortfarande bara ena GPU:n som jobbar, 0% på andra. Så jävla trött. Hur kan dom säga att det ska funka när det inte gör det? Det var väl ändå en av dom stora uppdateringarna med dessa drivisar, stöd för CF till 5000 serien? Eller måste jag installera CAP 2? Kan någon förklara för mig vad Catalyst Application Profiles är till för? Har aldrig riktigt fattat vad det är.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Samma här, testade 11.11c nyss och det är fortfarande bara ena GPU:n som jobbar, 0% på andra. Så jävla trött. Hur kan dom säga att det ska funka när det inte gör det? Det var väl ändå en av dom stora uppdateringarna med dessa drivisar, stöd för CF till 5000 serien? Eller måste jag installera CAP 2? Kan någon förklara för mig vad Catalyst Application Profiles är till för? Har aldrig riktigt fattat vad det är.

Varför köper folk dualgpukort men läser inte på hur dom ska få det att fungera, blir lika förvånad varje gång. Du ska alltid köra med caps (renderingsoptimeringar/buggfixar) om du har ett eller flera kort för bäst prestanda, om det inte anges ihop med en preview/beta att den inte ska det!

Om du aldrig har använt caps så lär det bli en stor skillnad i de flesta av dina spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Varför köper folk dualgpukort men läser inte på hur dom ska få det att fungera, blir lika förvånad varje gång. Du ska alltid köra med caps (renderingsoptimeringar/buggfixar) om du har ett eller flera kort för bäst prestanda, om det inte anges ihop med en preview/beta att den inte ska det!

Om du aldrig har använt caps så lär det bli en stor skillnad i de flesta av dina spel...

Ja men HUR GÖR MAN för att få igång det förbannade CAP??? Jag fattar ingenting. Dessutom är det bara Skyrim och GTA IV som inte använt CF av alla spel jag spelat hittils, och jag har haft mitt dualkort sedan det lanserades för snart två år sedan. Jag har aldrig tidigare behövt installera något separat skit för att få CF att fungera. Via FRAPS kan jag se på displayen på mitt tangentbord hur grafikkorten jobbar precis hela tiden, och åter igen, det är BARA med Skyrim och GTA IV som ena GPU:n visar 0%. Kan du förklara för mig hur det går ihop?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Ja men HUR GÖR MAN för att få igång det förbannade CAP??? Jag fattar ingenting. Dessutom är det bara Skyrim och GTA IV som inte använt CF av alla spel jag spelat. Jag har aldrig tidigare behövt installera något separat skit för att få CF att fungera. Via FRAPS kan jag se på displayen på mitt tangentbord hur grafikkorten jobbar precis hela tiden, och åter igen, det är BARA med Skyrim och GTA IV som ena GPU:n visar 0%. Kan du förklara för mig hur det går ihop?

Jag har en perfekt förklaring, CF-profilerna (som bara ska installeras) innehåller optimeringar och ev buggfixar som får spelen att renderas med bättre skalning, annars kan det uppkomma exempelvis stutter, sämre prestanda än med ett kort, flimmer, grafikbuggar, whatever. Det kan fungera utan också men det behöver inte prestera optimalt och felfritt. Vissa problemspel, som gta, skyrim och liknande finns så klart och det är ett evigt pillande från amds sida att få det att fungera bra (men inte alltid deras fel). Profilerna för skyrim är ännu inte fixade, det krävs tydligen en ändring i själva drivrutinen och inte bara caps och det är varför det pungas ut drivers stup i kvarten...

Cap2 har jag för mig avaktiverar cf i skyrim, dock vet jag inte exakt om fixen i 11.11c går före eller efter denna, så cap2 kanske inte är optimalt om denna driver används. Det är ett evigt strul med skyrim och de med äldre kort får lägre prioritering, dvs 4k och 5k ägarna.

Permalänk
Medlem

Har ett ganska drygt problem, varje gång jag går in i ett hus eller tex fast travlar så måste jag tabba ur 2 gånger för att fpsen ska bli normal igen den brukar ligga mellan 70-100 för att sen hoppa ner till runt 50 och måste då tabba ut 2 gånger för att det ska gå upp igen. Någon som har en lösning på detta? kör med radeonpro crossfire profilen från oblivion. Har testat att köra utan radeon pro men blir ingen skillanad bara mkt sämre fps.

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk
Medlem

Hej !

Jag undrar lite vad som händer om man kombinerar egna tweaks i ini-filen till skyrim (och då speciellt ugrid kommandot för att öka detaljerna på avstånd) med den där ryssens patcher (DNB patch 6 eller vad det nu hette )
Kommer grafikinställningarna jag gör från hans extra grafikmeny overrida de jag gör i ini-filen eller tvärtom ?

Edit : Tycker inte att de där grafikinställlningarna man kan göra om view distance i patch 6 överhuvudtaget påverkar något.
Har alla på max nu och detaljrikedomen på avstånd verkar inte ha ökat och prestandan verkar inte ha gått ner.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Trist att det är så mycket problem/buggfixar i den här tråden, borde vara tweaks som gör extra saker, inte fixa problem som folk har (det bör såklart också finnas, men i en egen tråd).

Tweakguides-killen har för övrigt kommit med sin guide nu (fast bara på Geforce.com, och verkar som att dom tar ned och lägger upp den hela tiden, så länken funkar inte just nu (men gick igår t.ex):
http://www.geforce.com/Optimize/Guides/the-elder-scrolls-v-sk...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tror att jag hela tiden har ändrat i fel ini fil...

Vilken fil håller ni på att ändra i när ni tweakar ?

Jag trodde att det var filen SkyrimPrefs.ini i C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\skyrim\Skyrim
man ändrade i, men tydligen finns en Skyrim.ini och SkyrimPrefs.ini fil i Documents\My Games\Skyrim

Vilken ändrar ni i ? Jag läste någonstans att den förstnämnda bara var någon sorts backup...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Relik 📜

My Documents-filerna är de som läses in vid start av spelet. Går enkelt att verifiera genom att radera/byta namn på de i steamapps-katalogen, allt fungerar ändå och det skapas inga nya.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

My Documents-filerna är de som läses in vid start av spelet. Går enkelt att verifiera genom att radera/byta namn på de i steamapps-katalogen, allt fungerar ändå och det skapas inga nya.

Undra på att jag inte märkte av några större förändringar med mina "tweaks" tidigare då

Nu ser jag äntligen skillnad !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nån som fick tag på tweakguides på geforce innan den försvann? Skulle gärna ha en länk.

Permalänk
Medlem

Om man vill att skuggor ska synas på längre avstånd, vad är det man ändrar i för parameter då ?
Tycker speciellt att det kan se lite mysko ut på nätterna, med en slags skuggfront som breder ut sig framför mig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om man vill att skuggor ska synas på längre avstånd, vad är det man ändrar i för parameter då ?
Tycker speciellt att det kan se lite mysko ut på nätterna, med en slags skuggfront som breder ut sig framför mig.

Man kan ändra det, men tyvärr är det knutet till kvaliten på skuggorna. Så ökar man avståndet, så blir skuggorna sämre. Tänk på att göra backup på dina ändrade INI-filer. Speciellt viktigt om man börjar göra avancerade tweaks, som uGrids osv.

Det är dessa i SkyrimPrefs.ini under [Display]. Rekommenderar kanske 4000 på Shadowdistance, men testa dig fram.

fInteriorShadowDistance= fShadowDistance=

Du kan däremot sätta dessa till 1 så får du snyggare skuggade träd framförallt

bTreesReceiveShadows=1 bDrawLandShadows=1

En annan sak som kan ökas är gräs-avståndet. Det gör att grästuvor ritas längre bort. Tror 7000 är standard, upp till 14000 kan man öka sen ger det tydligen ingen större effekt. Kostar inte så mycket prestanda heller om man har ett snabbt kort.

fGrassStartFadeDistance=

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

--Text--
En annan sak som kan ökas är gräs-avståndet. Det gör att grästuvor ritas längre bort. Tror 7000 är standard, upp till 14000 kan man öka sen ger det tydligen ingen större effekt. Kostar inte så mycket prestanda heller om man har ett snabbt kort.

fGrassStartFadeDistance=

Tycker att man då också borde öka

fGrassMaxStartFadeDistance=14000.000

från 7000.000.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |