Hjälp med VLAN inställningar (Telia fiber)

Permalänk
Medlem

Hjälp med VLAN inställningar (Telia fiber)

Tja!
Efter mycket pill & hopp om att slippa Telia Smart så har jag hittat lite inställningar på min router som jag hoppas ska kunna lösa problemet.
Men jag vet inte vad jag gör för fel. Jag har knappat in Vlan-ID 845 för IPTV & 835 för Internet.
Problemet är att så fort jag väljer att använda ett VLAN id på port 4 (VID 845) så dör min internetanslutning. Får ingen IP från ISP alls. Byter tillbaka & allt fungerar igen.
Därför skulle jag vilja rådfråga er om hjälp, typ vad ni hade knappat för siffror. (se bild)

Jag testade först utan något Vlan-ID på Internet, men det var samma sak då... fick ingen ip på WAN.

Permalänk
Rekordmedlem

Inte för att jag känner igen den menyn, men vad är det för router du är inne i ? Det blir enklare om du vill ha hjälp med konfigurering om du skriver vilka apparater det är frågan om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, trodde det var irrelevant då ett vlan-id är samma i både HP Procurve som en D-Link...
Jag har en Asus RT-n56u

Permalänk
Rekordmedlem

Vlan id är en sak, men konfigurationen i routern är nått helt annat, jag känner igen ciscos konfig, och den ser inte ut sådär men säger du att det är en asus så kan någon som vet hur det ska se ut i en sådan kanske hjälpa till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo jag har lagt en tråd i deras forum. Nackdelen där är att det är inte så aktivt & dom saknar kännedom om Telia. Därför gjorde jag ett försök här ^^
ps.. Cisco har väll alltid kört sitt egna race

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men de är så stora att det väl närmast är de andra som har egna metoder och cisco som är standard, förvisso inte alltid enklast.
Men det finns en del hemska interface på hemroutrar, de har försökt förenkla så mycket att man inte vet vilka funktioner som heter vad, för allt har egna "hittepånamn" och göms på nån konstig meny man verkligen får leta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, tyvärr. Jag som hoppades på en simpel lösning så man kan gömma "telia smart" bakom några mögliga kartonger i källaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en tråd om nån som höll på att testa ett kompatibelt modem som man skulle kunna kontrollera fritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att jag redan pungat ut 1000kr på en router jag inte längre har nytta av/kan använda. Vill inte slänga ut mer, utan då får jag leva med skit-thompson :/

Permalänk
Medlem

Internet ligger inte på någon vlan i alla fall.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

så sjukt knas att det slutar fungera om man lämnar det tomt

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att den firmwaren du kör är byggd för vissa ISP och det inte fungerar med Telia.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Vad det står i din router (troligen ett modem) så är port 4 för IPTV dvs TV.

http://sv.wikipedia.org/wiki/IPTV

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Det kan ju vara så att den firmwaren du kör är byggd för vissa ISP och det inte fungerar med Telia.

Mjo, det är liiite sant ^^ Det finns färdiga val för vissa ISPs. Men sista valet heter "Custom settings" så man får friheten att ändra allt själv.

Skrivet av gaminggirl:

Vad det står i din router (troligen ett modem) så är port 4 för IPTV dvs TV.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IPTV

Nej, det är inget modem, utan en ren router ( http://www.asus.se/Networks/Wireless_Routers/RTN56U/ ) Men ja, det är Port 4 som gäller för IPTV. Men det hjälps ju inte när man får en 0.0.0.0 ip av Telia så fort man aktiverar IPTV ^^

Permalänk
Medlem

Så man kan fortfarande byta ut thompson skiten med egen managed switch om man inte kör ip telefoni eller ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Så har jag fattat det... fast har du en managed switch så borde du kunna köra ip telefoni där också iofs. Så länge den har stöd för 802.1q ? rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Får testa när jag får tid. Måste koppla ut fläkten på skiten den låter för mycket för en garderob

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har Telia och TV/Internet/Telefoni genom min fiber. Jag har en "switch" innan routern som har 4-portar varav bara 3 används. Efter den så sitter min router. TV och telefoni är inkopplade direkt till switchen och routern till internet porten. Använder dock Thompson router för tillfället då min tidigare router hade alldeles för låg troughput för min 100-lina.

Jag ringde bara till Telia och sa att jag inte ville ha Smart aktiverat och efter lite om och men avaktiverade dem det. Ser inga större problem med att använda en extra switch faktiskt.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra att använda egna delar som kan hantera vlan, det har varit uppe i trådar tidigare och det är några som testat och fått det att funka, telia ska tydligen använda dessa vlan:
iptv 845
voip 855
voip2 237
iptv2 243
mgmt 294
Jag har själv inte möjlighet att kolla att det stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Informationen stämmer bra. Just MITT problem är att jag inte får det att funka ^^ För när jag slänger in VID 845 så dyker nätet. Men kan ju vara FW relaterat. Men troligen har jag lyckats fixa fram en inteno-switch, så jag får köra på det sättet tills det dykt upp någon lösning

Permalänk
Medlem

Såhär skall du göra:

på porten som går till tvboxen ska du konfa vlan 845
på porten som går till dina datorer ska du konfa 835?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Såhär skall du göra:
på porten som går till dina datorer ska du konfa 835?

Internet går väl otaggat, så varför skulle man tagga ett voip vlan till datorn ? det förstår inte jag, så jag hoppas ditt ? var väldigt stort.. eller att du kan utveckla det resonemanget lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vlan 835 stämmer bra det också. Men det funkar otaggat med. Men till dig =JoNaZ=, jag har redan testat med de vlan-inställningarna, får fortfarande ingen IP från Telia. Blir inte klok på det ^^

Permalänk
Medlem

har du löst problemet? har samma router som dig och är i samma sits :s

Permalänk

Förlåt för att jag väcker en gammal och död tråd men jag sitter i samma sits som dessa tidigare själv nu.

Är det någon som fått TV och internet via Telia fiber att funka i en asus rt-n66u?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan338:

Förlåt för att jag väcker en gammal och död tråd men jag sitter i samma sits som dessa tidigare själv nu.

Är det någon som fått TV och internet via Telia fiber att funka i en asus rt-n66u?

Att konfigurera detta i en router är en helt annan sak än i en enkel switch.

I switchen gör man en enkel L2-konfiguration där man knyter ihop WAN-vlan med fysiska portar.
WAN vlan 845 mappas mot LAN4 (iptv). Otaggat ut på LAN4
WAN otaggat knyts mot LAN1 (internet).

Att konfigurera samma sak i en router är en helt annan sak. Speciellt om du vill ha samma funktion som i Telia Smart: ett LAN nät.
Din router kommer att ha två olika WAN-interface, WAN_TV och WAN_internet. Båda dessa interface ska hämta adress från Telia mha dhcp.
Den ska ha ett LAN-interface med tillhörande dhcp-server och NAT.
Dhcp-server måste dela ut rätt optioner till dina STBer.
Routern måste köra igmp-proxy.
Och slutligen det svåraste: den måste ha rätt routingregler. Trafik till Telia IPTV-servrar ska roputas ut på WAN_IPTV och resten ska routas ut på WAN_internet.

Alternativet till ovan är försöka få till en konfig där IPTV är bryggat, WAN 845 bryggas med LAN4.
Och internet (otaggat) går till routern och LAN1-LAN3.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Att konfigurera detta i en router är en helt annan sak än i en enkel switch.

I switchen gör man en enkel L2-konfiguration där man knyter ihop WAN-vlan med fysiska portar.
WAN vlan 845 mappas mot LAN4 (iptv). Otaggat ut på LAN4
WAN otaggat knyts mot LAN1 (internet).

Att konfigurera samma sak i en router är en helt annan sak. Speciellt om du vill ha samma funktion som i Telia Smart: ett LAN nät.
Din router kommer att ha två olika WAN-interface, WAN_TV och WAN_internet. Båda dessa interface ska hämta adress från Telia mha dhcp.
Den ska ha ett LAN-interface med tillhörande dhcp-server och NAT.
Dhcp-server måste dela ut rätt optioner till dina STBer.
Routern måste köra igmp-proxy.
Och slutligen det svåraste: den måste ha rätt routingregler. Trafik till Telia IPTV-servrar ska roputas ut på WAN_IPTV och resten ska routas ut på WAN_internet.

Alternativet till ovan är försöka få till en konfig där IPTV är bryggat, WAN 845 bryggas med LAN4.
Och internet (otaggat) går till routern och LAN1-LAN3.

Ah tror jag förstår, Men har du något förslag på en bra switch som skulle funka för detta?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har skaffat följande switch: http://www.dustinhome.se/product/5010332425/hp-1810-24g-switc...
Jag konfigurerade upp den igår med Telia iptv och bredband, fungerar riktigt bra. Det som jag råkade ut för är att vlan 845 inte fungerade för min iptv tjänst, men när jag ändrade till vlan 243 så fungerade tvn, kan vara värt att testa om 845 inte fungerar.(https://forum.tewss.telia.se/topic/2601-vlan-id-for-internet-...)
Tänk även på att vlanet för iptv så skall wan porten vara taggad och den port som iptv boxen är inkopplad på vara ottagad.

Permalänk
Medlem

Telia fiber planer

Jag ska i december oxo få telias fiber lösning med samma teknik som du. Man väntar otåligt på att få konfa upp allt så det fungerar. 

Efter att jag hjälp grannen som redan är igång med telia fiber så har jag fått lite insikt på vad som behöver höras. 
Tipset till dig är en lösning som jag tänkt köra på.

Skrota Inteno switchen och Thomsson routern. "OBS ska man köra Tele från fibern så kan man använda en Tillgin adapter. Men om man har telias smart paket så blir man tvingad att använda Thomssom routers, den har ju teleomvandlare" se bara till att allt annat är avstängt.

Fiber 4.1.0 
Vlan som ställs in på Switchen som kopplas direkt från fiber mediaomvandlaren.

Tv: Vlan 243
Bredband: Vlan 250
Tele: Thomssom router Vlan 294
Tele: Tillgin Vlan 237
Telia support: Vlan 296

Min utrustning.
Telias media omvandlare matar en Netgear 24p smartswitch.
Switchen konfas  upp med 6st vlan.

Som router använder man en gammal dator som kör pfsense på.

Vlan99 lan1 10st portar
Vlan89 lan2 6st portar
Vlan294 1st portar
Vlan243 tv 3st portar
Vlan296 Telia service 1st port.
Vlan250 Telia bredband 1st port

Tele, tv och Telias service port routas inte av pfsense utan det sköts av telias dhcp server. 

Switchen ställs in med telias egna vlan för tele och tv och för service porten, men oxo ser den till att utöka antalet portar till tv och tele. Det är ju ett måste för att passa ett normalt digitaliserat hem. 

Till  pfsense datorn skickas Vlan250 från switchen som styckas upp flera egna Vlan och dom routas upp och skyddas med brandvägg. Sedan skickas det tillbaka till Switchen på dom portarna som man vill ha.

Hur fantastiskt som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N56U

Efter att ha suttit i 2 dygn och letat efter en fungerade lösning så kan jag nu äntligen konfirmera att denna router klarar Telias Fiber LAN + IPTV. Jag har nu en ethernetkabel från Telia in i WAN porten på routern, LAN 1,2,3 + Wireless 2,4 och 5Ghz har internet, LAN 4 har IPTV.

Inga extra boxar, inga extra switchar innan tv boxen! Endast 1 ethernet kabel och 1 router.

Jag har inte försökt att på VoIP att fungera men tror detta inte är några problem då man kan ställa in olika vid på alla fyra portar.

Det ända som krävs för att få detta att fungera är att ladda hem en custom firmware som heter Padavan och sedan konfigurera efter rätt VID och PRIO.

Hoppas detta hjälper någon vänlig själ.