Vad är det som gör ihpone så bra enligt vissa (alla)?

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör ihpone så bra enligt vissa (alla)?

Har nu haft min iphone 3gs i en två månader eller så men förstår inte alls folk som säger "kommer aldrig gå ifrån iphone", "iphone är så jävla bra" och allt vad det nu säger.

Skärmen är bra, kan jag hålla med om men det är den på många andra mobiler också. Pekskärmen är inte bättre än andra mobiler jag provat. Till skillnad från android så känner jag mig ganska instängd i vad jag kan göra med telefonen. ingen av dess standardfunktioner så som samtal, mail, sms och internet funkar bättre än motsvarande telefoner på androidsidan. Sen itunestvånget är bara löjligt!

Så ni som aldrig tänker byta telefon till något annat märke får gärna förklara för mig varför

Hoppas inte det blir en hattråd nu bara Kan säga att jag gillar apple och de flesta av dess övrig produkter, speciellt OsX

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

1. Kolla stavning på rubriken

2. Folk vill ha iphones för att:
1, Den har ett äpple på sig
2, alla har den(borde inte det vara negativt)
3, den kostar dubbelt så mycket som androids motsvarighet

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Av vilka skäl äter folk på mcd? Det är egentligen inte godast, billigast, roligast osv.

Därför att de vet vad de får, och för att funkar för de ändamål man har. Den som köper iPhone för att alla andra har det måste vara konstig (eller en högstadieelev). Igår på pubhänget hade alla vid bordet (minst 8 pers) en iPhone 4/4s. Wooooww.
Det finns ofta en anledning till att saker bli populära. Jfr typ Haddaways what is love. Inte bäst, smartast eller jäkligt djupsinnig, skillad eller nåt annat. Men den är ändå odödlig. Folk vill inte ha det som är über alltid. Skribenter tjänar mera på en skitdålig artikel om Juholts tandborstrutiner än på en episk dikt på latinsk hexameter och 1000+ sidor.

Permalänk
Medlem

Köpte min första iPhone för ett halvår sedan, 4G. Köpte den för att den var stabil på alla sätt. Såg dessutom bättre ut än Android-telefoner. De enda två anledningarna jag behövde. Kunde verkligen inte bry mig mindre om si och så högre upplösning på skärm eller kamera, dubbelkärninga processorer och annat dravel. Den ska fungera hela tiden, vilket min iPhone gjort. Vad nästa telefon blir tar jag då. Är inte direkt någon Apple fanboy.

Posten kanske var mer eller mindre OT då du ville att folk som aldrig tänkte byta från iPhone skulle förklara sig. Ber om ursäkt i sådana fall. Men såhär tänker jag och många andra iPhone-användare

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du skaffar en två generationer gammal iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

Får man fråga varför du skaffar en två generationer gammal iPhone?

Var trött på min gamla operatör och så hade jag en gammal telefon som var haltrasig. Telia hade en bra kampanj där 3gs ingick så tänkte att jag skulle prova.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

iPhone har ett smutt gränssnitt out of the box och har ett interface som är etablerat sedan många år...
iPhones är sjukt snygga (subjektiv åsikt)
IPhone har ett OS som är extremt välbyggt för hårdvaran den ligger på.
Allt flyter bra...

Själv skulle jag aldrig köpa en iPhone men det är mest för att jag precis som du själv påpekat känner mig extremt låst. Dvs. jag vill kunna få mitt GUI att se ut och agera precis som jag vill... plus att jag tycker att den är för tjock och stor för den lilla skärmen man får. Samt en massa andra anledningar...

Där har du min summering av läget!

Permalänk
Skrivet av heddan:

iPhone har ett smutt gränssnitt out of the box och har ett interface som är etablerat sedan många år...
IPhone har ett OS som är extremt välbyggt för hårdvaran den ligger på.
Allt flyter bra...

Och där har du mina skäl.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att Apple har väldigt mycket pengar och att det är ett väldigt högt värderat företag. Överpriser och statusprylar. Inte för att Iphone är en dålig produkt men den är sjukt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Köpte min första iPhone för ett halvår sedan, 4G. Köpte den för att den var stabil på alla sätt. Såg dessutom bättre ut än Android-telefoner. De enda två anledningarna jag behövde. Kunde verkligen inte bry mig mindre om si och så högre upplösning på skärm eller kamera, dubbelkärninga processorer och annat dravel. Den ska fungera hela tiden, vilket min iPhone gjort. Vad nästa telefon blir tar jag då. Är inte direkt någon Apple fanboy.

Posten kanske var mer eller mindre OT då du ville att folk som aldrig tänkte byta från iPhone skulle förklara sig. Ber om ursäkt i sådana fall. Men såhär tänker jag och många andra iPhone-användare

En liten rättning bara, finns ingen iPhone med 4G, antingen iPhone 4 eller 4s, dock saknar båda stöd 4G nät.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

iPhone har ett smutt gränssnitt out of the box och har ett interface som är etablerat sedan många år...
IPhone har ett OS som är extremt välbyggt för hårdvaran den ligger på.
Allt flyter bra...

Detta är anledningarna, ja. Den enda riktiga konkurrensen är Android och det är väl egentligen snarare så att Android är/har varit väldigt dåligt optimerat. Det är mer eller mindre bara de senaste generationerna av Android telefoner som har kunnat mäta sig med iPhone i "snabbhet", och släpps fortfarande väldigt långsamma Android telefoner.

Permalänk
Medlem

3gs skärm är väl inget att hänga i granen alls egentligen. Lågupplöst och värdelös svärta. Hellre en 4:a eller en lur med amoled.

Sen skulle jag säga att iPhone är bra pga tredjepartsstödet som den i nuläget har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kan nog säga efter en större uppdate brukar det vara ett h-vete
men oftast flyter skiten på prickfritt
efter nån vecka så brukar det flyta för mig iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gränssnittet. Inte min typ av kaka men de gör ändå många saker rätt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Edit: 3 generationer bakom dagens blir utan uppdatering men förståeligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Detta är anledningarna, ja. Den enda riktiga konkurrensen är Android och det är väl egentligen snarare så att Android är/har varit väldigt dåligt optimerat. Det är mer eller mindre bara de senaste generationerna av Android telefoner som har kunnat mäta sig med iPhone i "snabbhet", och släpps fortfarande väldigt långsamma Android telefoner.

Men det släpps fortfarande väldigt långsamma iPhones också, iPhone 3 är en telefon som idag skulle räknas som långsam och den säljs fortfarande.
Så ditt argument säger verkligen inget.
De långsamma Androiderna är också billigare, en helt annan kundkategori.
Det finns Androider med fysiska tangentbord, också en annan marknad.

Precis som det finns stora och små bilar med stora eller små motorer

Permalänk
Medlem

Det är en bra telefon, inget snack om den saken.. mer av principiella skäl jag föredrar Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men det släpps fortfarande väldigt långsamma iPhones också, iPhone 3 är en telefon som idag skulle räknas som långsam och den säljs fortfarande.
Så ditt argument säger verkligen inget.
De långsamma Androiderna är också billigare, en helt annan kundkategori.
Det finns Androider med fysiska tangentbord, också en annan marknad.

Precis som det finns stora och små bilar med stora eller små motorer

Men dom är utan stöd med uppgradering med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har och har haft Iphone sen första Iphonen som jag skaffade i början av 2008. Den telefonen fungerar fortfarande utan problem för övrigt. Har en 3GS just nu och kommer definitivt köpa en Iphone även nästa gång.
Varför? Listar ett par anledningar varför jag fortsätter köpa Iphone.

1. Jag äger 2 macar och en ipad och Iphone fungerar väldigt bra tillsammans med dem.
2. Jag har investerat i appar för tusentals kronor senaste åren. Att byta till Android eller ngt annat kommer innebära att jag måste köpa om apparna igen. Det vill jag inte.
3. Stabilitet. Tror mina 2 telefoner tillsammans under snart 4 år totalt kraschat ca en gång per år.
4. Support. Min 3GS är nästan 2.5 år gammal och Apple släpper uppdateringar till den fortfarande. Finns inte en enda annan tillverkare som har support för sina telefoner så länge.
5. Vansinnigt mycket appar och spel, böcker och tidningar att köpa.

Det är bara några av anledningarna. Jag och många andra är mindre intresserade av fetaste hårdvaran.
Ett bra exempel på detta är folk som tidigare haft iphone 4 som gått och köpt 4S och tycker inte det är ngn skillnad trots att det är i mycket en helt ny telefon förutom displayen och skalet. Folk märker inte ngn skillnad för 4an var redan vansinnigt snabb.

Det jag skulle vilja se i nästa Iphone är en mindre Iphone och ny slimmad design.
Tror man kan trycka in nuvarande display på ett lite bättre sätt.
Tycker det är katastrof om de går samma väg som Samsung med telefoner som man behöver handväskor för att få plats med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men det släpps fortfarande väldigt långsamma iPhones också, iPhone 3 är en telefon som idag skulle räknas som långsam och den säljs fortfarande.
Så ditt argument säger verkligen inget.
De långsamma Androiderna är också billigare, en helt annan kundkategori.
Det finns Androider med fysiska tangentbord, också en annan marknad.

Precis som det finns stora och små bilar med stora eller små motorer

Iphone 3G säljs inte fortfarande. Eller menar du 3GS?
Lite förvånande att de fortfarande säljer 3GS. Den är trots allt 2.5 år gammal.

Permalänk
Entusiast

Iphone 4 är min första smartphone, jag äger inga andra apple produkter och jag uppgraderar telefon kanske en gång var 3:e 4:e år. Jag är nöjd, det är enligt mig en bra telefon så vad är problemet? Jag bryr mig inte om ifall Iphone har bättre OS, eller android 100 mhz mer på processorn å allt sånt sidoskräp det ändrar inte det faktum att det är en bra telefon.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Iphone 3G säljs inte fortfarande. Eller menar du 3GS?
Lite förvånande att de fortfarande säljer 3GS. Den är trots allt 2.5 år gammal.

Helt ärligt vet jag inte vilken jag menade, men tydligen var det 3GS
Har dålig koll på vilken som är vilken, för de ser exakt likadana ut i mina ögon.
Det enda jag vet är att en kompis till mig har en 3:a och den ruggigt långsam

Permalänk
Medlem

Kvalitén på apparna jämfört med Android och responsiviteten i gränssnittet är vad som får mig att välja Apple. Känns viktigt att apparna är utvecklade att fungera på några få uppsättningar hårdvara och inte en enorm blandning.

Permalänk
Medlem

Tycker dendär Donken liknelsen är riktigt bra som någon skrev tiigare, Med Iphone vet man vad man får.

Permalänk
Medlem

Det finns bra saker med iPhone, och för dem som värdesätter dom sakerna, och inte saknar det t.ex Android erbjuder har ju ett bra val i en iPhone.

Dom som har en iPhone och jagar jailbreaks har man lite svårt att förstå, men dom som inte gör det har ju fått något som möter deras behov. Dom som vill ha en liten telefon, med bra flyt och ett enkelt interface.

Skulle du skriva en lista med vad Iphone och iOS erbjuder mot vad Android erbjuder så blir Apples lista betydligt kortare.
Och så är Android också det system som växer snabbat, och idag är störst enligt senaste prognoserna. Det är en skillnad som kommer öka till Androids fördel, öppenheten och friheten i systemet skapar bättre förutsättningar för framtiden. Låsta system i alla dess former har en historia att vika för öppna. En gång i tiden var explorer dominerande, hur många kör firefox idag eller något annat? Och vad kom med firefox, tillägg och utvecklingar, flikar och annat. Explorer tar efter en del, har också flikar, men ligger ändå hopplöst efter.

Jag ser iPhone lite som en barntelefon, inställningar på en iPhone är en oerhört kort lista över inställningar man kan göra. Man kan inte göra något, det är som du TS säger, inlåst och instängt, barnsäkert och väldigt pedagogiskt.

Det som android användare har funnit är att t.ex den större skärmen ger väldigt mycket och att man vänjer sig vid storleken väldigt snabbt. Jag tycker en 3.5" är en miniatyr modell, typ av sorten mini telefoner som Xperia mini eller dom äldre telefonerna som gjorde några minimodeller. Skulle aldrig kunna tänka mig mindre än dom 4.2" jag har idag, tycker det är ett bra format på min arc, den är tunn, funkar med en hand och glider lätt i fickan. Men ja tyckte det var en stor telefon när jag köpte den.

Nu släpper snart Apple en 4" modell, den kommer naturligtvis sälja som smör och vips har vi en stor mängd apple användare som kommer säga att 4" är perfekt, och att varken mindre eller större är något man någonsin kan tänka sig.

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag inte tycker om iphone http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg men jag älskar MBP.
Allt tjat av alla när de har haft sönder sin iphone att de känner sig mobbade för att de har en skittelefon medan deras äpple är på lagning.
Sitter på en lite halvgammal HTC desire och tycker den börjar bli lite slö, men även om jag nästan skulle få en iphone så skulle jag nästan tacka nej till det. Även om mjukvaran och hårdvaran går mycket bra ihop.
Är en riktig HTC-bög och trivs inte alls med iphone och en liten anledning är också att jag tycker det är lite uttjattat att alla ska ha en iphone. (Ni ska se några i min klass som väntar på deras iphone 4s.

Men som sagt, jag gillar htc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Iphone 4 är min första smartphone, jag äger inga andra apple produkter och jag uppgraderar telefon kanske en gång var 3:e 4:e år. Jag är nöjd, det är enligt mig en bra telefon så vad är problemet? Jag bryr mig inte om ifall Iphone har bättre OS, eller android 100 mhz mer på processorn å allt sånt sidoskräp det ändrar inte det faktum att det är en bra telefon.

Men du skulle ha fått en bättre telefon för samma/lägre pris. Och då menar jag inte 100mhz snabbare processor utan stårre mer högupplöst skärm med bättre färgåtergivning och svärta och möjlighet att göra något annat på den än att ringa, smsa och ladda ner/använda appar från appstore. Det som jag gillar med andra smartphones är att man har lite valmöjlighet. Du har massa olika operativsystem att välja mellan och en massa valmöjligheter i operativsystemen. Jag känner mig nästan lite instängd med en iphone när man inte kan ändra mer än bakgrundsbilden. Det negativa enligt mig med iphone är inte att den är dålig, men den är för dålig jämfört med andra telefoner i samma prisklass.

Själv tänker jag testa wp7 nästa gång det blir en ny telefon. Verkar intressant med lite annat uplägg än ett rutnät med appar/program i som både ios och android använder och dessutom har det fått väldigt bra kritik.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

WP7 är dock ännu fattigare på features än vad IOS är så det ska du absolut inte köpa isf.
De kör samma upplägg som Apple ungefär.

Det är tur att det finns massa valmöjligheter iaf. Jag tänker inte byta till Android närmaste 5 åren.
Finns inget i Android som jag måste ha som inte finns i IOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

WP7 är dock ännu fattigare på features än vad IOS är så det ska du absolut inte köpa isf.

Det är tur att det finns massa valmöjligheter iaf. Jag tänker inte byta till Android närmaste 5 åren.
Finns inget i Android som jag måste ha som inte finns i IOS.

Jag har inte jättekoll på iOS men vilka features är det som WP7 saknar som iOS har, som inte är appar?

Permalänk
Medlem

Basic grejjer som klipp & klistra finns tex inte. Tethering finns inte heller. Du kan inte ändra utseendet. Det kan man iofs inte i IOS heller men det går ju i Android.