Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Det märks att du inte läst det jag skrev från första början. Gör det och vänligen redigera ditt inlägg när du gjort det.

Jag läser och det du skriver är att det är fel av R&R att anse affären är den felande länken då det är en säljare som tar emot felanmälan.
Och som jag skrev, ska man inte kunna kräva av en säljare att dom ska ha så hög kompetens att dom ska ta emot en enkel felanmälan och skriva det kunden säger?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jobbar själv på en "dataverkstad" och kan tala om att det är ganska bra fart. Har 6st datorer på arbetsbänken just nu och en på väg in. Problemet är att kan man inget om datorer och ska bege sig ut på nätet och försöka hitta lösningen så kan det ofta bli fel. Ta t.ex i stort sett alla moderkortshaverier jag fått in på senaste tiden där man fått beskrivningen "Skärmen är svart, den får ingen bild.", vilket oftast leder till att de googlat fram ett grafikkortshaveri. Vissa envisas om att dom kan mer än jag och köper ett grafikkort och byter det, bara för att komma in senare och klaga när det grafikkortet inte funkar. Tar man då in datorn på verkstan är det så klart moderkortet som dött. Är ganska vanligt att dom gör det enligt mina erfarenheter.

Gläder mig att det går bra för dig och håller med att det kan bli felaktiga diagnoser, men PEBCAC faktorn kan man inte undvika, det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Vad jag ville säga är att man ska anpassa såna där självdiagnostiseringar till egna kunskaper och det tror jag att dem flesta gör... Jag kan t.ex kolla om minnena är OK med Memtest, uppdatera drivisar, firmware, eller eventuellt komma fram till någon slutsats om jag byter ut en komponent i taget och kollar om problemet kvarstår.. Det kostar mig min tid och eventuellt, om jag lyckas klura ut vad som är fel, tillkommer materialkostnaderna. Hade jag direkt sprungit till dig, då skulle jag självfallet få betala dig för din tid när du undersöker min dator, samt för eventuella delar som får bytas ut. Då blir hela historien plötsligt mycket dyrare.
Och om det är en "märkesdator" och du jobbar på Infocare, då går det IMHO till överdrift, för om man skulle räkna ut hur mycket Infocare tar för varje enskild komponent som sitter i datorn (enbart materialkostnader) då är man uppe i minst 3-4 ggr det ursprungliga värdet på datorn (när den var ny). Konstig matematik...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag läser och det du skriver är att det är fel av R&R att anse affären är den felande länken då det är en säljare som tar emot felanmälan.
Och som jag skrev, ska man inte kunna kräva av en säljare att dom ska ha så hög kompetens att dom ska ta emot en enkel felanmälan och skriva det kunden säger?

Då måste jag dessvärre påpeka att du inte läst tillräckligt noga. Jag skriver som följer:

Citat:

Dåliga felbeskrivningar kan ju också ha bidragit till att Infocare gav felaktiga reparationsbeslut, så där måste även kunskapen och noggrannheten ökas för att undvika sådana eventuella missförstånd!

Visst, det är en liten del av mitt relativt stora inlägg, och jag bör kanske ha ägnat det lite mer utrymme för att ytterligare gett min syn på saken. Jag håller med om att det är dåligt att de ger undermåliga felbeskrivningar. Sen vet jag inte huruvida det påverkar InfoCares behandling (till exempel kanske de borde upptäckt att RAM-minnena satt löst eftersom att Råd&Rön så fint påpekade att det hördes lång väg att de satt löst) av ärendet, så det låter jag vara osagt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Datorer är härliga tekniska under. De låter Svensson göra en himla massa fiffiga saker. Och precis som med allt annat så förväntas det att underverket ska vara billigt och alltid fungera. Rätt så ofta är det så med våra leksaker.
Men om man jobbat med felsökning över huvud taget, eller speciellt med elektronik, så vet man att det finns en uppsjö av Failure Modes. Och när man får in en dator "Som Inte Fungerar" så är det inte så att man alltid går exakt rätt in i Pudelns kärna.
Det är alltid väldigt lätt att "reparera" en dator, speciellt när man i efterhand vet felet. Men att "Alltid Göra Rätt" finns inte. Visst är det uppenbart att partitionstabellen var skadad, eller att minnena satt lösa! Det vet vi för att vi fått informationen i förväg! Men när jag sitter med en dator framför mig, med Svensson beskrivning av felet så är det sällan självklart. Det kan vara så många saker som gått fel! Har du jobbat med datorer på detta sätt så vet du att det inte går att utesluta något. Så man gör en bedömning, analys av möjliga fel och försöker smala in problemet. Jättebra om jag kommer rätt direkt, men det är inte alltid fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet hur kunden kan uppfatta det. Har själv råkat ut för det flera gånger då dom undrar. Och då förklarar jag det hur det ligger till och kunden har till 100% under mina 13 år i branschen förstått och hållit med att allt är okey. Åter, jag kan sänka ner min förklaringsnivå så att kunden kan förstå, det är något som många inom IT har väldigt svårt att göra...

Ja, datorer kommer i så många fler variationer och konfigurationer bara rent fysiskt och sedan med oändliga mängder olika mjukvaru konfigurationer utöver det är svårare att förstå sig på än en skrivare/kopiator som gör en eller 2 saker med några fasta färdigbyggda modeller.

Citat:

Finns nästan ingen dator som inte ger felmedelande via pip-ljud eller text på skärmen om minnerna sitter i. Om inte Infocare kan detta så ska dom sluta sin verksamhet... Försvara inte dålig service som du gör nu.
Och kundens information att dom skruvat i sin dator har ju aldrig skrivit in i serviceanmälan...!!!

Du verkar ha missförstått mitt inlägg - jag försvara absolut inte Infocare, jag försvarar El-giganten och Inet, och Inet skrev in det medans El-giganten inte tog in den och då självklart inte skrev ner det. Jag svarar inte på resterande kommentarer om Infocare eftersom jag håller med.

Citat:

Normalpris för kostnadsförslag (pratar INTE om någon timmpeng nu, jag pratar om kostnadsförslag som ligger på ett fast pris) brukar ligga runt 450-550 kr. Vi tar tex 495 kr. Ber kunden om ett kostnadsförslag tittar vi snabbt på produkten och man konstarterar ganska snabbt vad som är felet (oftast pratar vi om 10-25 minuter). Ger en prisbild till kunden som sedan får bestämma om dom vill laga eller inte.
I detta fall så har kunden bett om ett kostnadsförslag och fick det också.

Hur mycket är hans kopiator värd? Troligen betydligt mer än 1500, och felsökningar på en dator kan väldigt lätt ta timmar om det är ett krångligt eller flera fel. Du jämför äpplen och päron.

Citat:

Och här kommer ÅTER just den trångsynta synen många inom just nätverks och IT-skötseln in.
Självklart ska dom som sköter servarna ha sådan enkel intelligensens att förstå att drivrutinerna till kunden ska vara på svenska för att underlätta.
Varför ska man ens fundera på att installera något på engelska som klienten ska se på? I så fall kan ju lika gärna klient-OS:et vara på engelska.
Här handlar det om ren och skär 1 + 1, tänka ett steg längre, vara kundinriktad, förstå att alla inte sitter med samma kunskap som en själv etc.

Om det nu är så vanligt, vilket det är, så kanske du ska ta dig en funderare på VARFÖR så många som faktiskt kan ämnet håller med om det. Tror du på fullaste allvar att vi jobbar så bara för att vi tycker det är kul? Det är en väldig skillnad på en skrivar drivrutin som ligger på en server där hjälp utifrån från personer som inte talar svenska ibland kan behövas och som användare så sällan behöver gå in och ändra i ändå och hela operativsystemet som inte påverkar servern och används 100% av tiden. Svenska folket kan faktiskt väldigt bra engelska, så om man inte klarar av att ändra till färg, dubbelsidigt eller skriva flera sidor och liknande på engelska så kan man nästan säkert inte göra det på svenska heller.

Citat:

Jag har jobbar 13 år inom seriveyrket som jag skrivit. Jag byter stora kretskort med många 100 chip på. Jag byter rena minnesmoduler, ofta samma som det är till bärbara. Jag byter chip på korten mm mm mm mm. Jag har under mina 13 år aldrig hört någon som har haft problem med ESD och nästan ingen använder något jordband. Visst finns ESD som ett problem. Men att det skulle vara så svårt är bara löjligt.

Det kan ju ta flera månader eller år innan man faktiskt märker ESD skadan, och även då är det ofta svårt att veta att det var just ESD. Du och andra har säkert haft det utan att inse det, eller åtminstone så har du lämnat efter dig det till någon annan.

Citat:

Att så många drar upp ESD här är ju bara så fel. Kunden lämnar in en dator där felet är två lösa minnesmoduler. Av alla fall utom 1 (ETT) så hittar dom inte detta. Anser du inte detta är dåligt? Och inte av någon av fallen där datorn lämnas till Info Care så har informationen om att kunden skruvat bakom datorn ej funnits. ÄNDÅ kollar dom inte upp detta.

Hur vet du det? Som sagt, om man upptäcker ett så grundläggande fel så trycker man bara i dem igen och tänker inte mer på det, R&R skulle alltså aldrig få reda på om det upptäckts eller inte.

Citat:

Siba och Expert säljer inte en servicetjänst. De säljer produkter med garanti. Går produkten sönder skickas den till extern part. Således kan inte de beskyllas för att själva inte hitta felen, då det ligger på den externa parten. Det är InfoCare som bör få skit i detta ärende. Jag poängterar än en gång: Råd&Rön verkar vilja skylla på att säljarna inte kan hantera en felande dator, när de i själva verket är just säljare.

Jo, de säljer servicetjänster, det var ju en gammal dator utan garanti som användes i det här fallet till och med. Det är även de som står för garantin, även om de väljer att betala någon annan att göra jobbet. De ansvarar för vem de anlitar. Finns inget bra alternativ så kan de öppna en egen avdelning för det.

Citat:

Återigen det är inte butiker som väljer Infocare, det är tillverkare och i vissa fall deras generaldistributörer.. Gå till Infocares hemsida och se om det står nånstans "Inet har valt Infocare som partner..." eller det kanske står "Fujitsu har valt... bla-bla.."

Så du tror det är helt omöjligt för någon annan än Infocare att göra en reparation av en Dell/Fujitsu/whatever?

Citat:

Varför känns det som att alla som tycker R&R granskning är något dåligt är människor som antingen själva tillhör den skara med dåligt serviceinriktade tekniker eller antingen tillhör personer som inte har en aning om hur service på ett seriöst plan fungerar.

Återigen, tror du verkligen att alla som valt att jobba i IT branschen är dåligt serviceinriktade? Eller känns det troligare att du helt enkelt inte kan tillräckligt för att förstå att det inte är så lätt som du tror?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av clavdius:

Datorer är härliga tekniska under. De låter Svensson göra en himla massa fiffiga saker. Och precis som med allt annat så förväntas det att underverket ska vara billigt och alltid fungera. Rätt så ofta är det så med våra leksaker.
Men om man jobbat med felsökning över huvud taget, eller speciellt med elektronik, så vet man att det finns en uppsjö av Failure Modes. Och när man får in en dator "Som Inte Fungerar" så är det inte så att man alltid går exakt rätt in i Pudelns kärna.
Det är alltid väldigt lätt att "reparera" en dator, speciellt när man i efterhand vet felet. Men att "Alltid Göra Rätt" finns inte. Visst är det uppenbart att partitionstabellen var skadad, eller att minnena satt lösa! Det vet vi för att vi fått informationen i förväg! Men när jag sitter med en dator framför mig, med Svensson beskrivning av felet så är det sällan självklart. Det kan vara så många saker som gått fel! Har du jobbat med datorer på detta sätt så vet du att det inte går att utesluta något. Så man gör en bedömning, analys av möjliga fel och försöker smala in problemet. Jättebra om jag kommer rätt direkt, men det är inte alltid fallet.

Om jag har en dator som inte startar enligt kunds information så gör man ju oftast följande.

1. Stoppa i nätsladden.
2. Starta datorn.
3. Vad låter från datorn och vad kommer upp på skärmen.
4. I detta fall hade det med stor risk pipit från den bärbara datorn.
5. Som vanligt kollar man då i en bärbar dator, sitter minnena i. I en stationär kollar man om minnena sitter i, grafikkortet sitter i eller om CPU:n sitter löst.
6. Problemet med dom lösa minnena är löst.
7. Startar om datorn igen efter att minnena sitter i.
8. Kommer upp felmeddelande att OS:et inte vill bota.
9. Konstaterar då att det är fel på något med hårddisken.
10. Lägger ner ca 15 minuter för att se om man kan hitta något fel i MBR så som partitionstabellen etc i.o.m. att datorn inte vill boota upp OS:et.

Dessa 10 punkter skulle nog dom flesta normalbegåvade tekniker göra. Vi pratar om ca 10 - 15 minuters arbete fram till punkt 10. Lägger man då 15 minuters arbete för att se om man kan få igång felet med hårddisken så är ju allt löst på en halvtimma. Under en timmas jobb.

Minnena är inte på något sätt försvarbart. Partitionstabellen är lite mer förståeligt om man har mycket att göra och är stressad. Men åter, lämnar en kund in en dator för kostnadsförslag ska man självklart lägga åtminstone en halvtimma, 45 minuter i alla fall på datorn. Om man lagar det på vi säger 40 minuter tar man då en kostnad på en timmas jobb (många har minst 1 timmas debitering även om jobbat tar 30 minuter).
Om man märker att det är något mer avancerat efter dessa 30-45 minuter (eller om man märker det tidigare) så som moderkort etc så lägger man ner jobbet och informerar kunden vad som är fel och vad som kostar.

Jag undrar vad Infocare har gjort när dom fick in datorn. Startade dom ens upp den överhuvudtaget, för jag tvivlar nästan på detta. Tycker det är väldigt anmärkningsvärt att 2 av 3 fall så hittar dom inte lösa minnen utan härleder till moderkort etc.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

är att det är fel av R&R att anse affären är den felande länken

Vi har fastnat i ett mellan läge.
Om du får som krav att vara kritisk till R&R, finns det något och vad som bör ändras i deras tester.
Såsom denna kommentar

Citat:

Varför kunde Råd & Rön inte kommit med en NY dator??? Det hade gett mycket mer realistiskt resultat.

Vi är flera som påpekar om alla brister som finns i testet, men bemöts av ord såsom...

Citat:

- Det är uppenbart att det finns en sjukt massa dator-"tenkinker" där ute som inte kan ett jävla piss.
- Träffar nätverks"tekniker" nästan dagligen via mitt jobb och undrar hur i helvete dom fått jobb som just tekniker.
- Ditt svart/vita sätt är så typiskt för just datortekniker.
- Åter, jag kan sänka ner min förklaringsnivå så att kunden kan förstå, det är något som många inom IT har väldigt svårt att göra
- Om inte Infocare kan detta så ska dom sluta sin verksamhet...
- Har t.o.m. fått hjälpa IT-killar som sköter företags nätverk och servrar att installera drivrutiner till flera olika OS då dom faktiskt inte vet hur man gör om det behövs separata drivrutiner till tex Windows 2000, XP, Vista och 7 och mellan 32 och 64 bit. Har nästan sparkat iväg ner IT-killen ska göra det (jag får ju egentligen inte röra servern) när man undrar om han överhuvudtaget vet vad han håller på med.
- Och här kommer ÅTER just den trångsynta synen många inom just nätverks och IT-skötseln in.
- Åter visas trångsyntheten inom IT-branchen.

Massa kritik åt alla håll å kanter men inget mot själva R&R.
Men positivt att du ser dig själv som grundstenen i företaget

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

MEN JAG HADE JU TAGIT FRAM HÖGAFFLARNA OCH FACKLORNA REDAN!

^^

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte får ihop matten med att datorn skulle vara 6 år? Är visserligen jävligt trött efter en lång dag på arbete, men som R&R skriver, så var datorn från 2007, och vi lever i början på 2012. Detta ger oss en maximal tid på 2012-2007=5 års livstid.

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ja, datorer kommer i så många fler variationer och konfigurationer bara rent fysiskt och sedan med oändliga mängder olika mjukvaru konfigurationer utöver det är svårare att förstå sig på än en skrivare/kopiator som gör en eller 2 saker med några fasta färdigbyggda modeller.

Oj, du verkar inte hänga med vad dagens kopiatorer gör.

1. Dom är ofta kopplade med en läsare av något slag som loggar in i Windows nätverk eller andra nätverk när man står vid datorn (skatteverket. högskolan väst mm kör så numera tex, vi är leverantör av systemet). Man kan gå till vilken skrivare som helst inom systemet, t.o.m. i andra städet om det är så och få ut sin skrivare.
2. Dom kan skriva ut till kopieringsmaskinen.
3. Dom kan skanna till e-post, mapp, FTP mm från kopieringsmaskionen.
4. Man kan skriva e-post meddelande på maskinen, ämne, begära läskvitto till en annan e-mail etc.
5. Säker utskrift med personlig kod utan någon extra mjuk eller hårdvara. Man gör inställningen i drivrutinen.
6. Häftning, vikning, bokhäft, fallsning, hålslag, vattenstämpel, bokutskrift (utan vik och häft) mm mm mm mm.
7. Massa funktioner mer som jag inte kan ta nu då det skulle ta allt för lång tid.

Du är exakt så som alla flesta inom nätverk tror det är. En liten HP-skrivare med svart eller färg.
Segmenten ligger oftast så här.

5 - 10 Kopior per minut.
10 - 20 kopior per minut.
20 - 30 kopior per minut.
30 - 45 kopior per minut.
45 - 65 kopior per minut.
65 - 85 kopior per minut.
85 - 95 kopior per minut.
95 - 115 kopior per minut.

8 olika modeller. Sedan är det svatvit eller färg. 2 * 8 = 16 modeller.
Sedan har du en uppsjö tillbehör på dom från 20 kopior per minut.
Utan eller med sorter.
Utan eller med häft.
Utan eller med dokumentmatare.
Utan eller med duplex.
Utan eller med färg.
Utan eller med sadelhäft.
Utan eller med hålslag.

Allt måste ställas in i drivrutiner som 95% glöms av IT-killen FAST jag har informerat det. Det är ju bara en skrivare... Suck.
Det har varit en hård väg att banka in att det är lite annorlunda med kopiering och skrivare idag än hur det var för ca 15 år sedan.
Vi har ofta en 2 till 3 timmars utbildning på våra maskiner när dom är levererade till kund. Denna får dom betala ett fast pris på 2500 kr. Oftast är dom väldigt tveksamma men när dom ser maskinen förstår dom varför.

Jag kan i alla fall säga att du har dålig koll på copy-branchen. Det är inte något negativt menat men du har inte koll, så enkelt är det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om jag har en dator som inte startar enligt kunds information så gör man ju oftast följande.

1. Stoppa i nätsladden.
2. Starta datorn.
3. Vad låter från datorn och vad kommer upp på skärmen.
4. I detta fall hade det med stor risk pipit från den bärbara datorn.
5. Som vanligt kollar man då i en bärbar dator, sitter minnena i. I en stationär kollar man om minnena sitter i, grafikkortet sitter i eller om CPU:n sitter löst.
6. Problemet med dom lösa minnena är löst.
7. Startar om datorn igen efter att minnena sitter i.
8. Kommer upp felmeddelande att OS:et inte vill bota.
9. Konstaterar då att det är fel på något med hårddisken.
10. Lägger ner ca 15 minuter för att se om man kan hitta något fel i MBR så som partitionstabellen etc i.o.m. att datorn inte vill boota upp OS:et.

Dessa 10 punkter skulle nog dom flesta normalbegåvade tekniker göra. Vi pratar om ca 10 - 15 minuters arbete fram till punkt 10. Lägger man då 15 minuters arbete för att se om man kan få igång felet med hårddisken så är ju allt löst på en halvtimma. Under en timmas jobb.

Minnena är inte på något sätt försvarbart. Partitionstabellen är lite mer förståeligt om man har mycket att göra och är stressad. Men åter, lämnar en kund in en dator för kostnadsförslag ska man självklart lägga åtminstone en halvtimma, 45 minuter i alla fall på datorn. Om man lagar det på vi säger 40 minuter tar man då en kostnad på en timmas jobb (många har minst 1 timmas debitering även om jobbat tar 30 minuter).
Om man märker att det är något mer avancerat efter dessa 30-45 minuter (eller om man märker det tidigare) så som moderkort etc så lägger man ner jobbet och informerar kunden vad som är fel och vad som kostar.

Jag undrar vad Infocare har gjort när dom fick in datorn. Startade dom ens upp den överhuvudtaget, för jag tvivlar nästan på detta. Tycker det är väldigt anmärkningsvärt att 2 av 3 fall så hittar dom inte lösa minnen utan härleder till moderkort etc.

Som sagt, en felsökning kostar. Jag kollade precis upp vad Inet tar, och de tar 500:- för en felsökning. Det är alltså 33% av datorns värde redan där. Teknikerns bedömning var, helt korrekt, att det troligen skulle vara flera fel, och att de mycket väl skulle kunna vara komplicerade och kräva ny hårdvara, så att priset snabbt skulle gått upp över värdet på datorn i slutänden.
Tycker du verkligen att det då är så hemskt att han säger till kunden att det troligen inte kommer löna sig att reparera redan i det läget och låta kunden avgöra om de ska gå vidare med reparationen eller inte? I det här fallet sa kunden nej, och i 99% av fallen så besparades då kunderna 500:- eftersom de slapp betala för den, men om kunden sagt att han ville chansa så hade de säkerligen satt igång med en ordentlig felsökning.

Citat:

Oj, du verkar inte hänga med vad dagens kopiatorer gör.
[...]
Du är exakt så som alla flesta inom nätverk tror det är. En liten HP-skrivare med svart eller färg.
[...]
Jag kan i alla fall säga att du har dålig koll på copy-branchen. Det är inte något negativt menat men du har inte koll, så enkelt är det.

Du har helt rätt. Jämför nu det jag precis sa om det du gör med det du sagt om det jag gör. Det är mycket mer komplicerat än vad folk tror.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Som sagt, en felsökning kostar. Jag kollade precis upp vad Inet tar, och de tar 500:- för en felsökning. Det är alltså 33% av datorns värde redan där. Teknikerns bedömning var, helt korrekt, att det troligen skulle vara flera fel, och att de mycket väl skulle kunna vara komplicerade och kräva ny hårdvara, så att priset snabbt skulle gått upp över värdet på datorn i slutänden.
Tycker du verkligen att det då är så hemskt att han säger till kunden att det troligen inte kommer löna sig att reparera redan i det läget och låta kunden avgöra om de ska gå vidare med reparationen eller inte? I det här fallet sa kunden nej, och i 99% av fallen så besparades då kunderna 500:- eftersom de slapp betala för den, men om kunden sagt att han ville chansa så hade de säkerligen satt igång med en ordentlig felsökning.

Du har helt rätt. Jämför nu det jag precis sa om det du gör med det du sagt om det jag gör. Det är mycket mer komplicerat än vad folk tror.

500 kronor kan jag tycka är ganska billigt jämfört mot att köpa en nya dator för flera tusen.
Kommer jag in och vill ha min dator undersökt så ska teknikern göra det utifrån t ex Knashatts tio punkter och skulle det visa sig att det kommer bli dyrt så får jag ta det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

500 kronor kan jag tycka är ganska billigt jämfört mot att köpa en nya dator för flera tusen.
Kommer jag in och vill ha min dator undersökt så ska teknikern göra det utifrån t ex Knashatts tio punkter och skulle det visa sig att det kommer bli dyrt så får jag ta det då.

Tycker du så så säger du det till teknikern när han ringer och frågar och så gör han det. I det här fallet så valde kunden att inte göra det efter att ha fått informationen. I just det här fallet så hade det i slutändan blivit 500:- för felsökningen, 199:- "installation av enkel komponent" och lite till för att fixa partitionstabellen så att slutsumman landat på cirka 800:-, men det gick inte att veta i förväg, och i 99% av fallen så är det inte så enkelt. Det var mycket troligare att det hade varit allvarliga fel på den, som med reservdelar och jobb skulle kostat mer än de 1500:- datorn är värd.

Varför är det fel att informera kunden om hur situationen ser ut och låta kunden avgöra om han vill chansa? "Ny" dator behöver inte betyda ny från fabrik, utan skulle också kunna vara en likvärdig, men fungerande, begagnad dator.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Jag måste åter fråga, alla verkar tro att ALLA bärbara dator ligger på 1500 - 2000 kr...

Det är väl inte direkt ovanligt att en standar bärbar dator ligger mer åt 5000-6000 kr om det är något att ha. Dessa datorer på 1500 - 2000 kr är oftast inte mycket prestanda i.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag måste åter fråga, alla verkar tro att ALLA bärbara dator ligger på 1500 - 2000 kr...

Det är väl inte direkt ovanligt att en standar bärbar dator ligger mer åt 5000-6000 kr om det är något att ha. Dessa datorer på 1500 - 2000 kr är oftast inte mycket prestanda i.

Sant, men R&R erkänner ju själva att den inte är värd mer, och är man erfaren så kan man göra en uppskattning på värdet som tekniker, så i det här fallet var det så. Visst är så billiga datorer inte mycket att ha, men detsamma gäller ju datorn de lämnade in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Vi har fått två läger och jag har ju varit i ena lägret ett tag men börjar nu se att det borde finnas ett läger i mitten.

Som jag från början skrev tycker jag att R&R borde tagit en ny dator. Detta hade varit mycket mer realistiskt.

Sedan så är det två parter som gör att det blir så här.
Första parten är säljföretaget som inte skriver upp det kunden säger. Vet ju av egen erfarenhet att dåligt anmälda fel är ett rent h....e då man inte kan planera servicen som man vill (jag åker ju ut till kunderna så jag vill få med mig så rätt saker med en gång). Här skickas ju datorn iväg för att lagas så samma sak gäller ju där.
Andra parten är serviceföretaget. Jag tycker det är lite märkligt att dom hur man än vänder och vrider på det inte ser minnena. Jag tycker själv att man i första hand just ska kolla dom mest enklaste sakerna först för ofta kan det vara just dom enkla sakerna. Att dom ger ett kostnadsförslag på moderkortsbyten är för mig en gåta för i så fall kan dom omöjligt ha startat datorn. Just minnen som är urkopplade är ju inte något svårt att lösa i.o.m. att 99.999% av fallen ger datorn ifrån sig PIP-ljud eller synligt felmeddelande på skärmen för detta.

Att inte ens försöka göra backup är också väldigt dåligt. Ett stort plus till ElGiganten som faktsikt hjälpte till med det.
Kommer ihåg för i tiden när datorer gick sönder med Windows 98 och ME, då skickade oftast datorn till säljföretaget och en vecka senare kom den helt tom på hårddisken. Ingen informerade eller frågade om att hårddisken skulle tömmas. Sådant beteende är brist på respekt för kunden.

Jag tror nog att ALLA parter ska lära sig av den här historien.

Sedan angående datorns värde. Dom säger att BEGAGNAT värdet är på ca 1.500 kr. Det betyder inte att en ny dator för 1.500 kr är likvärdig denna dator. Och åter så är det oftast skönare att få tillbaka sin gamla dator om man är en ren användare, det är oftast så! Fråga vanliga användare som inte använder datorn mer än till just ordbehandling, surfande etc. Dom är inte alls intresserade att få en ny mycket snabbare dator om priset för det är att inte få det som det var förut.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

500 kronor kan jag tycka är ganska billigt jämfört mot att köpa en nya dator för flera tusen.
Kommer jag in och vill ha min dator undersökt så ska teknikern göra det utifrån t ex Knashatts tio punkter och skulle det visa sig att det kommer bli dyrt så får jag ta det då.

Skrivet av Knashatt:

Jag måste åter fråga, alla verkar tro att ALLA bärbara dator ligger på 1500 - 2000 kr...

Det är väl inte direkt ovanligt att en standar bärbar dator ligger mer åt 5000-6000 kr om det är något att ha. Dessa datorer på 1500 - 2000 kr är oftast inte mycket prestanda i.

Trevligt du undvek att svara ang R&R test mr Knashatt.

Det många verkar missa är, förutom kostnad för att repa en beg dator så är just allt i datorn gammalt = avsevärt högre % chans att nåt annat ska gå sönder.
Varför tror ni transport företag byter lastbilar med 3-6år´s intervaller?
Just för att rep kostnad överstiger nyköp.

"Utbränd" elektronik får första hjälpen, funkar det inte efter det så är det nyköp det enda rätta som gäller!

Tar mig själv som ett exempel.
Flertal olika hdd 40-250GB stora.
Skulle sätta upp en server, med HDD krascher var å varannan månad.
Sen 4´e disken gick sönder ledsna jag å köpte in en ny.
Klart bästa investering jag gjort, då den gått felfritt 24/7 i snart 4år.

Att installera ett OS är en sak, men att behöva confa om allt hela j*vla tiden, tar fruktansvärt mycket tid.

Ibland ska man bara släppa taget om sin "ägodel" å låta den få en värdig vila istället för ständiga elchocker.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Hur mycket är du villig att betala för service?
1: Timpeng + skatt + arbetsgivaravgift + vinst
Finns en som redan gjort en bra kvalificerad gissning i denna tråd ang kostnad.

Ja det är väl rimligt att betala ca 340:- + moms i timpeng. Men är det någon som är villig att betala priset för en undersökning av en dator oavsett om den är värd 4000kr eller mindre så får man väl se till att göra sitt jobb? En snabb undersökning av datorn och kolla det mest uppenbara tar ju inte direkt flera timmar. De har ju trots allt tagit en ganska bra felsökningsavgift så då anser man ju att de faktiskt bör ha lagt någon tid på att kolla upp det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Ja det är väl rimligt att betala ca 340:- + moms i timpeng. Men är det någon som är villig att betala priset för en undersökning av en dator oavsett om den är värd 4000kr eller mindre så får man väl se till att göra sitt jobb? En snabb undersökning av datorn och kolla det mest uppenbara tar ju inte direkt flera timmar. De har ju trots allt tagit en ganska bra felsökningsavgift så då anser man ju att de faktiskt bör ha lagt någon tid på att kolla upp det.

De tog avgift för BACKUP å inte nån felsökningsavgift. Läs om gör rätt!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Ja det är väl rimligt att betala ca 340:- + moms i timpeng. Men är det någon som är villig att betala priset för en undersökning av en dator oavsett om den är värd 4000kr eller mindre så får man väl se till att göra sitt jobb? En snabb undersökning av datorn och kolla det mest uppenbara tar ju inte direkt flera timmar. De har ju trots allt tagit en ganska bra felsökningsavgift så då anser man ju att de faktiskt bör ha lagt någon tid på att kolla upp det.

Som sagt...

Citat:

Varför är det fel att informera kunden om hur situationen ser ut och låta kunden avgöra om han vill chansa?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Alltså man slår sitt huvud blodigt, vad är det som folk inte fattar?

1: Dom gör ett oseriöst test, utestår med fakta exakt hur test byggdes upp.
2: Folk läser inte, utan tar ut ord å drar nån paralell.
3: Dom använder sketen dator å försöker lägga skuld på företag som säger sanning till kund.

Ja, INET glömde återkoppla ärendet till kund. Men dom hade gjort den avtalsenliga backupen samma dag som datorn kom in.
Så det enda felet INET gjorde var att dom INTE skickade SMS/ringde kund direkt efteråt.

SNÄLLA ! ! !
Läs på er. (fakta)
Lär er vara källkritiska. (sålla bort fakta utan grunder)
Först nu har ni en bra inblick på "hur det kan ha gått till". (ingen vet exakt, då dom inte sagt det)

Jag säger det för sista gången, detta test är ett skämt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Löjligt att folk kan vara så förälskade i en datorbutik bara för att de skickar med godis för under 20kr.

Att Inet (och många andra) använder fula metoder för att lura okunniga användare till dyra reparationer eller uppdateringar verkar ingen bry sig om. Och dessutom gå ut och försvara det hela, löjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

De tog avgift för BACKUP å inte nån felsökningsavgift. Läs om gör rätt!

Undersöknings-kostnad 0 kr 700 kr 598 kr 550 kr 869 kr

VAD FAN ÄR DET DÅ?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

3: Dom använder sketen dator å försöker lägga skuld på företag som säger sanning till kund.

Dom använde inte en "sketen" dator. Det är just detta många missar. Dom använde en dyr och snabb dator år 2007.
Den är inte sämre i dag än vad den var år 2007, det är ju samma dator. Det många verkar tro att det var en skitdator från 2007

Skrivet av Råd & Rön:

Vi använde fem exakt likadana bärbara datorer från 2007. De var dyra, snabba maskiner då, men nu är begagnatvärdet inte mer än cirka 1 500 kronor.

Att begangnatvärdet är 1500 kr betyder inte att den kommer vara likvärdig en ny dator för 1500 kr.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Undersöknings-kostnad 0 kr 700 kr 598 kr 550 kr 869 kr

VAD FAN ÄR DET DÅ?

Jag skriver för 2sek sen "F A K T A"

Citat:

Råd&Rön/Granskning/Datorsupport
Inet tog också backup på bilderna, men det tog drygt fyra veckor och kostade 598 kronor.
499:– + 99:– för USB-minne

Citat:

Pris Service Inet
Enkel backup - 599:-
Vi ta backup på er användarmapp till medhavd eller köpt hårddisk. Ej till DVD- eller CD-skivor.

Avancerad backup - 599:-/tim
Övrig backup på mail eller bokföringsprogram eller från skadade hårddiskar tar vi betalt för per timme.

499:- matchar inte INET´s "enkel backup" så att gissa är att dom tagit timpris.
599 / 60 = 9,98kr/min ||| 499 / 9,98 = 50minuter + USB sticka á 99kr.

Även här så går INET på den billigare skalan allt för kundens bästa.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Lägsta priset på bärbara datorer just nu.

ElGiganten 3.333 kr
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Siba 2.290 kr
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8065848

Inet 2.790 kr
http://www.inet.se/produkt/1968968/hp-compaq-635

Media Markt 1.990 kr.
http://produkter.mediamarkt.se/store/goteborg-backebol/dator/...
OBSERVERA att den näst billigaste datorn kostar 3.490 kr.

Expert 2.790
http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...

Tycker tjatet om 1.500 kr är bra överdrivet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Dom använde inte en "sketen" dator. Det är just detta många missar. Dom använde en dyr och snabb dator år 2007.
Den är inte sämre i dag än vad den var år 2007, det är ju samma dator. Det många verkar tro att det var en skitdator från 2007
Att begangnatvärdet är 1500 kr betyder inte att den kommer vara likvärdig en ny dator för 1500 kr.

DEN KOSTAR 1500 BEGAGNAT!!! Oavsett ålder!

Om repkostnad överstiger begagnat värdet samt att kund får står kvar med gammal elektronik, högre energiförbrukning å sämre prestanda.
Är å anse som skäligt?

Snälla, kan nån komma med nån vettig förklaring. VARFÖR ska man bedra en kund istället för att vara ärlig å rak?

EDIT: Mer fakta, vars står det vad det är för dator? Det är bara figurerade siffror som R&R angett, kan lika gärna ha värde 500 som 5000.
KÄLLKRITISKA, deras test är ju stort skämt, med tiotals luckor.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Nästan 300 poster i bara denna tråden om detta.

Hur många poster hade det varit om inet inte varit med?
30?

Helt otroligt vad energi en del kan lägga ner på att alltid försvara inet till varje pris.

Permalänk
Inaktiv

Blev väldigt förvånad när jag läste denna artikeln och hoppades på att det inte stämde, bra att det fanns en bättre förklaring om vad som då egentligen hände!
Typiskt media....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nästan 300 poster i bara denna tråden om detta.

Hur många poster hade det varit om inet inte varit med?
30?

Helt otroligt vad energi en del kan lägga ner på att alltid försvara inet till varje pris.

Ok, kritik för att det ser ut som vi försöker stödja ett företag som missade återkoppling.
Men ingen annan kritik? För just detta har belyst flera ggr i denna tråd om du inte har sett det?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.