Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

DEN KOSTAR 1500 BEGAGNAT!!! Oavsett ålder!

Om repkostnad överstiger begagnat värdet samt att kund får står kvar med gammal elektronik, högre energiförbrukning å sämre prestanda.
Är å anse som skäligt?

Snälla, kan nån komma med nån vettig förklaring. VARFÖR ska man bedra en kund istället för att vara ärlig å rak?

EDIT: Mer fakta, vars står det vad det är för dator? Det är bara figurerade siffror som R&R angett, kan lika gärna ha värde 500 som 5000.
KÄLLKRITISKA, deras test är ju stort skämt, med tiotals luckor.

Men snälla nån, vi pratar om Råd & Rön.
Tror du på allvar att dom skulle ljuga om detta. Dom tjänar inte några pengar på detta mer än att folk köper tidningen.
Nej du, du SJÄLV bör vara lite kritisk när det gäller just servicen som man får från Siba, ElGiganten etc.
Jag har en vän som jobbat på ElGiganten som säljare och han slutade där då allt var så lögnaktigt för att göra chefen nöjd. Han hade större kunskap än dom som jobbade som servicemottagare.

Så länge kunden får en lagad dator för ett vettigt pris jämfört med en liknande ny dator prestandamässigt så är det självklart inte något fel att laga den. Om en liknande dator i dag kostar vi säger 4000 kr så är det självklart inte något dåligt val för kunden att laga den för vi säger 1.500 kr.
Att köpa en dator för 1.500 kr och få något som känns ÄLDRE än det han hade innan är enligt mig att lura kunden.

Och åter, en 4 år gammal dator (2011-2007=4) är inte någon skit som flera verkar tro här!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Men snälla nån, vi pratar om Råd & Rön.
Tror du på allvar att dom skulle ljuga om detta. Dom tjänar inte några pengar på detta mer än att folk köper tidningen.
Nej du, du SJÄLV bör vara lite kritisk när det gäller just servicen som man får från Siba, ElGiganten etc.
Jag har en vän som jobbat på ElGiganten som säljare och han slutade där då allt var så lögnaktigt för att göra chefen nöjd. Han hade större kunskap än dom som jobbade som servicemottagare.

Så länge kunden får en lagad dator för ett vettigt pris jämfört med en liknande ny dator prestandamässigt så är det självklart inte något fel att laga den. Om en liknande dator i dag kostar vi säger 4000 kr så är det självklart inte något dåligt val för kunden att laga den för vi säger 1.500 kr.
Att köpa en dator för 1.500 kr och få något som känns ÄLDRE än det han hade innan är enligt mig att lura kunden.

Och åter, en 4 år gammal dator (2011-2007=4) är inte någon skit som flera verkar tro här!!!

1: R&R får publicitet, fler köper deras tidningar.
2: Om du som arbetare inte vågar stå för vanlig moral så gör du rätt i att säga upp dig från jobbet.
3: Liknande? Vad vet vi om denna "dator"? Inget, bara figurerad siffra 1500.
Vars är faktan? Blir lite enformigt detta :?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ok, kritik för att det ser ut som vi försöker stödja ett företag som missade återkoppling.
Men ingen annan kritik? För just detta har belyst flera ggr i denna tråd om du inte har sett det?

Inte mer än att i detta fallet var inte inet mycket mer värda än en elektroniklada.
Förutom El-giganten då som inte plockade en femhundring för backupen.

Kallstartad dator överhettad. Jahopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

1: R&R får publicitet, fler köper deras tidningar.
2: Om du som arbetare inte vågar stå för vanlig moral så gör du rätt i att säga upp dig från jobbet.
3: Liknande? Vad vet vi om denna "dator"? Inget, bara figurerad siffra 1500.
Vars är faktan? Blir lite enformigt detta :?

Ja hela testet är en konspiration mot inet.
Sverigers bästa datorbutik kan omöjligt göra nåt dåligt.
R&R ljuger och förvrider sanningen.

Permalänk
Medlem

Nästa "årets datorbutik" kommer inet's siffror att sjunka och gå till dustins och cdons fördel tror jag. ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det händer mig dagligen att jag råkar ut för ESD. Därför är jag extra noga med att avjorda mig innan jag tar i ett handtag av metall. Brukar hålla högerhanden mot mitt armbandsur eller ta på en vägg eller fönster innan jag öppnar dörren. Är även noga med att tvätta mina händer regelbundet när jag är på högskolan för att inte ha feta fingrar. Som blivande datavetare/nätverkstekniker så kan man inte vara nog försiktig.

(Skicka PM om ni vet någon bra återförsäljare av ESD-handskar.)

Jeeez, ler i mjugg när jag läser din beskrivning av dina problem i vardagen...
Nästa gång jag ser någon gå omkring med ebonit-kryckor klädd i en kattskinnsrock, gummistövlar och fillingar av asbests så vet jag iaf vilket nick personen i fråga har...
Har jobbat i så gott som alla miljöer man kan ställa en dator i och aldrig varit i närheten av dina problem!
(Närmaste jag kommer var i Ivalo, norra finland, när det var -40 ute och jag var tvungen att värma plasmaskärmarna med värmefläkt för att kicka igång dom, men aldrig några ESD-relaterade problem under 18 år i branschen...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Siba och Expert säljer inte en servicetjänst. De säljer produkter med garanti. Går produkten sönder skickas den till extern part. Således kan inte de beskyllas för att själva inte hitta felen, då det ligger på den externa parten. Det är InfoCare som bör få skit i detta ärende. Jag poängterar än en gång: Råd&Rön verkar vilja skylla på att säljarna inte kan hantera en felande dator, när de i själva verket är just säljare.

Inet anlitar inte InfoCare. Dessutom är inte datorerna inköpta på dessa ställen, utan Råd&Rön anlitar dem som en slags extern part, men klagar ändå på att de i butikerna inte kan finna och åtgärda felen.

Enligt lag ska väll butiken lämna ett års garanti. I övrigt ska man vända sig till tillverkaren. Även om man är säljare (av datorer) ska man ha lite kunskap om hur en dator fungerar och är uppbyggd och sedan kunna skriva en bra felbeskrivning utifrån den kunskapen. Eller varför inte låta kunden själv skriva den.

Beställer jag en helhetstjänst ska jag inte behöva bry mig om vilka andra parter de också anlitar för att göra det. Skulle det krångla så vänder jag mig till den jag avtalat med och fungerar inte det så får det företaget ta skiten. Anlitar jag en snickare för att montera ett nytt kök litar jag på att han anlitar en bra rörmockare och elektriker som kan klara de delarna i avtalet. Jag ska inte behöva vända mig till en andra part, det är snickaren som får ta det ansvaret.

Jag tycker inte man ska haka upp sig på att datorn är för gammal att laga. Det finns ju de (om än få) som väger in miljön och inte vill köpa nytt av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

1: R&R får publicitet, fler köper deras tidningar.
2: Om du som arbetare inte vågar stå för vanlig moral så gör du rätt i att säga upp dig från jobbet.
3: Liknande? Vad vet vi om denna "dator"? Inget, bara figurerad siffra 1500.
Vars är faktan? Blir lite enformigt detta :?

1. Vad jobbar du med?
2. Hur gammal är du (ja, det är väldigt relevant)?
3. Vad har du för kunskaper inom hårdvara i datorer.
4. Vad har du för kunskaper inom serviceyrket?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Enligt lag ska väll butiken lämna ett års garanti. I övrigt ska man vända sig till tillverkaren. Även om man är säljare (av datorer) ska man ha lite kunskap om hur en dator fungerar och är uppbyggd och sedan kunna skriva en bra felbeskrivning utifrån den kunskapen. Eller varför inte låta kunden själv skriva den.

Beställer jag en helhetstjänst ska jag inte behöva bry mig om vilka andra parter de också anlitar för att göra det. Skulle det krångla så vänder jag mig till den jag avtalat med och fungerar inte det så får det företaget ta skiten. Anlitar jag en snickare för att montera ett nytt kök litar jag på att han anlitar en bra rörmockare och elektriker som kan klara de delarna i avtalet. Jag ska inte behöva vända mig till en andra part, det är snickaren som får ta det ansvaret.

Jag tycker inte man ska haka upp sig på att datorn är för gammal att laga. Det finns ju de (om än få) som väger in miljön och inte vill köpa nytt av den anledningen.

Självfallet är inte garanti något som är lagstadgat. Det är helt upp till var och en om man vill lämna garanti eller inte, i enlighet med KKL. Dock har man som konsument alltid reklamationsrätt, men det är en annan sak.

Självfallet ska man ha vissa kunskaper om det man säljer, men att kräva att säljarna ska kunna reparera datorer är enligt mig inte särskilt verklighetsförankrat. Att låta kunden skriva felbeskrivningen tror jag inte heller på, då många kommer in med produkten och säger "den funkar inte". Dock hade det säkerligen gett bättre resultat i det här fallet, då felbeskrivningarna som vissa säljare uppgav tydligen var undermåliga.

Självfallet ska du gå till den du har inhandlat produkten av. Dock är det en väsentlig skillnad här: Råd&Rön har inte köpt datorerna från dessa kedjor, de anlitar dem enbart som en slags "reparationsfirma". Utöver detta skuldbelägger de butiken när InfoCares felaktiga kostnadsförslag kommer. Självfallet är det butiken som kunden ska tala med, men att Råd&Rön ska hänga ut butikerna som de "elaka" är ju befängt.

Enligt mig är det extremt tydligt hur Råd&Rön vill framhäva hela sin artikel - butikerna är dåliga och kan inte hantera service. I vissa fall stämmer det, men inte i alla. De bör på ett mer tydligt sätt poängtera att det inte är butikerna som lämnar kostnadsförslagen eller lagar datorerna, utan den externa parten InfoCare. Självfallet ska kunden, som jag skrev ovan, enbart behöva ha kontakt med butiken i fråga, men att skuldbelägga dem är bara fel. Speciellt av Råd&Rön som är insatta i ämnet och vet hur det ligger till. Jag anser att Råd&Rön är fullt medvetna om att det inte är butikernas "fel", men likväl är det de som får skiten - som alltid, säljarna är dumma i huvudet och ska hängas ut offentligt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Jag skriver för 2sek sen "F A K T A"

499:- matchar inte INET´s "enkel backup" så att gissa är att dom tagit timpris.
599 / 60 = 9,98kr/min ||| 499 / 9,98 = 50minuter + USB sticka á 99kr.

Även här så går INET på den billigare skalan allt för kundens bästa.

INET JA?! De andra då? Att Inet faktiskt kan vad de sysslar med hyser jag inga frågetecken om.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja hela testet är en konspiration mot inet.
Sverigers bästa datorbutik kan omöjligt göra nåt dåligt.
R&R ljuger och förvrider sanningen.

Skärpning.

Skrivet av Knashatt:

1. Vad jobbar du med?
2. Hur gammal är du (ja, det är väldigt relevant)?
3. Vad har du för kunskaper inom hårdvara i datorer.
4. Vad har du för kunskaper inom serviceyrket?

Så vi skippar öppenhet/artighet å gör det personligt?
1: CNC operatör, Drift ansvarig för IT, Skyddsombud, delvis reparatör inom mekanik, Truckchaufför å fler andra småsaker.
lägger till mer relevant info (lekt mig fram på IT sen barnsben 9år)
2:29
3:Starka kunskaper inom allmänna funktioner.
4:Citerar från andra, samt nå frivilligt man gjort.
Kan du nu sia fram min spådom?

Skrivet av jonazz:

INET JA?! De andra då? Att Inet faktiskt kan vad de sysslar med hyser jag inga frågetecken om.

2 har redan lämnat mycket fina svar, varav 1 hade redogjort det i poängskala.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

om nått är lättare att felsöka så är det ju "självförvållat" då man faktiskt kan fråga ärendehavaren vad fanken han kan ha ställt till med, men det är såklart lättare med maskinfel säga "den är nog jättedöd, köp en ny" istället. pressansvariga...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Oavsett R&R kunskapsnivå så skall stället som tar emot & utger sig för att serva & reparera datorer agera professionellt & göra en felsökning & inte enbart slentriant säga att den är för gammal & då är det ingen ide' att reparera den, oftast står det att dom har en felsökningsavgift & det är den kostnaden det kostar att felsöka & om personalen tycker att datorn är för gammal så upplyser man kunden om det men det är upptill kunden att låta en felsökning ske & då skall butiken göra det på ett professionellt sätt & oavsett R&R kunskapsnivå så bör man ifrågasätta serviceställenas kompetens.

Detta är iofs. bara mina subjektiva tankar.

1. El-montör/Provare (bla. PLC)/Provkörare av homogeniseringsmaskiner/Mätdonsansvarig/Kalibreringsansvarig/Kemikalieansvarig/Truckkort upptill 10ton.
2. 48år
3. Medlem på swec. sedan 2000
4. Inget

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Dom använde inte en "sketen" dator. Det är just detta många missar. Dom använde en dyr och snabb dator år 2007.
Den är inte sämre i dag än vad den var år 2007, det är ju samma dator. Det många verkar tro att det var en skitdator från 2007

Att begangnatvärdet är 1500 kr betyder inte att den kommer vara likvärdig en ny dator för 1500 kr.

Som sagt, "ny" behöver inte betyda ny från burtik/fabrik, det kan även betyda en ny begagnad. Är datorn värd 1500 så finns det andra begagnade på marknaden för 1500 som är helt likvärdiga.

Skrivet av skruvis:

Oavsett R&R kunskapsnivå så skall stället som tar emot & utger sig för att serva & reparera datorer agera professionellt & göra en felsökning & inte enbart slentriant säga att den är för gammal & då är det ingen ide' att reparera den, oftast står det att dom har en felsökningsavgift & det är den kostnaden det kostar att felsöka & om personalen tycker att datorn är för gammal så upplyser man kunden om det men det är upptill kunden att låta en felsökning ske & då skall butiken göra det på ett professionellt sätt & oavsett R&R kunskapsnivå så bör man ifrågasätta serviceställenas kompetens.

Detta är iofs. bara mina subjektiva tankar.

1. El-montör/Provare (bla. PLC)/Provkörare av homogeniseringsmaskiner/Mätdonsansvarig/Kalibreringsansvarig/Kemikalieansvarig/Truckkort upptill 10ton.
2. 48år
3. Medlem på swec. sedan 2000
4. Inget

Återigen-...

Citat:

Varför är det fel att informera kunden om hur situationen ser ut och låta kunden avgöra om han vill chansa?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst hela tråden kan man konstatera två saker.

1) 9 av 10 som skrivit inlägg i tråden har inte läst allt som R&R har skrivit alternativt har missuppfattat det dom läst helt och hållet.
2) Felet Inet gjort i det här fallet är alltså att de har glömt skicka ett SMS.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Återigen-...

Som sagt återigen.

Citat:

om personalen tycker att datorn är för gammal så upplyser man kunden om det men det är upptill kunden att låta en felsökning ske & då skall butiken göra det på ett professionellt sätt

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Skärpning.

Alltid lika infekterad stämning när något minsta negativt
nämns om inet.
Precis samma som när db var i ropet.

Inet är bra, men det är andra också, jag lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De frågade efter en reparation, Inet sa att de inte skulle gå och tog istället in den bara för att ta backup på datan på hårddisken.

Nej, de betalade för backup av filerna, efter att Inet sagt att den inte gick att laga.

Nej, de betalade för backup av filer, och det betalades i efterskott. De sa att de inte kunde reparera den.

De tog inte 600kr i betalt för att inte hitta felet, utan för att rädda data. Det är ett normalt pris enligt mig.

Om ni läser vad de skrivit på Råd&Röns sida så ser ni detta:

Vettigaste svaret i tråden. Dom har meddelat att de inte ska felsöka datorn.
Det som är beklagligt är att det tog 25 dagar att göra en backup.
Folk här verkar tro att felsökning är gratis.

Visa signatur

CPU:Intel Core 2 Duo E4400 RAM: DDR2 2x1024MB@ 667Mhz HDD: Western Digital 500 GB PSU:Corsair 650W GFX: 8800GT 512 MB: MSI P6N Platunum

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

om nått är lättare att felsöka så är det ju "självförvållat" då man faktiskt kan fråga ärendehavaren vad fanken han kan ha ställt till med, men det är såklart lättare med maskinfel säga "den är nog jättedöd, köp en ny" istället. pressansvariga...

Jo men i detta fallet sa det att det var ett självförvållat fel men att de inte har någon aning om varken var de gjort med den eller vad som kan vara sönder. Då går man snabbt ifrån Öppna-Byt-Stäng till en full felsökning som kan ta 10min eller 180min.

Skrivet av SUMITOMO:

Alltid lika infekterad stämning när något minsta negativt
nämns om inet.
Precis samma som när db var i ropet.

Inet är bra, men det är andra också, jag lovar.

Kan också vara så att "NI FÖRSVARAR BARA INET!" är ett jävligt kasst argument i en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Som sagt återigen.

Vilket är precis vad som hände, de lät kunden avgöra och kunden bestämde att felsökning ej skulle göras.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Knashatt:

Men snälla nån, vi pratar om Råd & Rön.
Tror du på allvar att dom skulle ljuga om detta. Dom tjänar inte några pengar på detta mer än att folk köper tidningen.
Nej du, du SJÄLV bör vara lite kritisk när det gäller just servicen som man får från Siba, ElGiganten etc.
Jag har en vän som jobbat på ElGiganten som säljare och han slutade där då allt var så lögnaktigt för att göra chefen nöjd. Han hade större kunskap än dom som jobbade som servicemottagare.

Så länge kunden får en lagad dator för ett vettigt pris jämfört med en liknande ny dator prestandamässigt så är det självklart inte något fel att laga den. Om en liknande dator i dag kostar vi säger 4000 kr så är det självklart inte något dåligt val för kunden att laga den för vi säger 1.500 kr.
Att köpa en dator för 1.500 kr och få något som känns ÄLDRE än det han hade innan är enligt mig att lura kunden.

Och åter, en 4 år gammal dator (2011-2007=4) är inte någon skit som flera verkar tro här!!!

Nej, de ljuger inte. De använder däremot friskt vad som brukar sammanfattas som sensationsförfattande. De förstår inte att deras självskapade fel är extremt ovanliga ens för hemmamek och att de två i kombination ger en erfaren servicetekniker helt andra tankar (tappskada, exempelvis) än vad de själva tänkt när de skapade felen.

Servicen från Elgiganten i just det här fallet var helt korrekt - backup gjordes och de avrådde från reparation. Elgiganten gör ingen direkt service på datorer i butik utan enbart vad som brukar kallas "första hjälpen-support". Att alls öppna datorn innefattas inte i den termen, det gör heller inte att köra diverse diagnostikprogram - men backup gör det.

~1500:- är för övrigt ett pris som ger dig en bra 3-4 år gammal bärbar eller en lite sämre 1-2 år gammal. Vid en snabbkoll på Blocket finns över hundra datorer till salu för de pengarna, vilket inkluderar allt från nästan nya minidatorer till tre år gamla 17"-are.

Skrivet av Knashatt:

1. Vad jobbar du med?
2. Hur gammal är du (ja, det är väldigt relevant)?
3. Vad har du för kunskaper inom hårdvara i datorer.
4. Vad har du för kunskaper inom serviceyrket?

1. PC-/Nätverkstekniker
2. 30
3. Väldigt höga, har även certifiering från två OEM-er plus ett par MCP'er (SCCM och W7 EDST) och CCNA.
4. 10 års erfarenhet, allt från telefonsupport till NOC till på-platsentekniker.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Så du tror det är helt omöjligt för någon annan än Infocare att göra en reparation av en Dell/Fujitsu/whatever?

Jag har inte sagt att det är omöjligt att någon annan reparerar en Dell/Fujitsu/whatever, jag kanske t.o.m skulle kunna reparera den själv... Däremot är det omöjligt för en kundservicearbetare att gå emot det som står i avtalet melan hans företag och deras leverantör när det gäller service/DOA hanteringen.. Jag kanske kan skicka t.ex. en HP till Nisses verkstad och han är säkert skitbra på det han gör och kommer fixa felet på nolltid, men som återförsäljare, är företaget där jag jobbar bunden med diverse avtal mot våra leverantörer/tillverkare och dem i sin tur väljer vem som ska vara servicepartner för deras produkter.. Går du emot det, då kan du glömma att tillverkaren ska ta på sig kostnader för t.ex en servad eller DOA-dator, vilket dem egentligen ska stå för, eftersom det är deras produkt. Och det är inga struntkostnader, så om en återförsäljare ska ta det på sig, då kommer det att synas i prissättningen på produkter, man måste täcka kostnaderna, eller också går man under...
Å andra sidan, tillverkarna köper den tjänsten utifrån deras behov och jag har inte hört för någon annan aktör förutom Infocare, som har kapacitet att hantera dem volymerna som t.ex. HP kan komma upp till.. Det är verkligheten tyvärr, och när dem inte har någon riktig konkurens, då märks det på kvalitén av utförd service..

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jo men i detta fallet sa det att det var ett självförvållat fel men att de inte har någon aning om varken var de gjort med den eller vad som kan vara sönder. Då går man snabbt ifrån Öppna-Byt-Stäng till en full felsökning som kan ta 10min eller 180min.

Kan också vara så att "NI FÖRSVARAR BARA INET!" är ett jävligt kasst argument i en diskussion.

Ja, men det är ju sant. En negativ tråd om inet så är det hundra poster på en pissepaus.

Permalänk

Varför får inte de andra komma till tals här? Jan anar fuffens

Visa signatur

Dator: Core i5 2500K - Gigabyte GTX 460 SOC - MSI P67A-C45 REV B3 - Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP - Fractal Design R3 Pearl Black - Corsair TX 650W V2 80+ Bronze - Corsair SSD Force LX 256GB 2.5 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Logitech Z-2300 - Ace Laser Mouse MLUC100 - Logitech UltraX Premium Svart/Silver

Permalänk

LOUD NOISES!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jo men i detta fallet sa det att det var ett självförvållat fel men att de inte har någon aning om varken var de gjort med den eller vad som kan vara sönder. Då går man snabbt ifrån Öppna-Byt-Stäng till en full felsökning som kan ta 10min eller 180min.

ja det är kanske lite fånigt upplagt av RoR, men det ligger ju fortfarande till största delen på Inets mottagning som det sammanfattas här.

hur mycket självförvållat kan man egentligen ställa till med på en bärbar dator utan att tro att man är elektriker utan att vara det?

"vad är fel?"

"den startar inte"

"och när hände detta först?"

"efter jag tryck i nya minnena igår"

"ok" *klick* *klick* *vrrrr* *bling*

"det blir 500kr tack!"

nu ska kanske Inet vara glada att det inte var jag som jobbade i deras returmottagning, för om nån kom in med vad de förklarar är "ett självförvållat fel" utan att kunna ge mig minsta hint om vari det antagandet härleds så hade jag sagt "försvinn ditt troll!".

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Jag förstår inte hur du kan dra slutsatsen att Inets personal är bra på datorer när de inte klarat av att laga enkla fel.

Många här säger att man borde byta ut en 6 år gammal dator även om det bara är enkla fel som går att reparera. Varför ska man behöva byta ut en gammal dator som fungerar. Det är dyrt, tar massa tid och är dessutom dåligt för miljön. Väldigt onödigt.

Jag litar på Inet när dem säger att det enligt deras bedömning hade varit billigare att köpa en ny dator.
Fast ja, har man en dator så klart att man betalar vad som helst för att ens egen dator solklart e bäst, nya är ju solklart bara flugor... eller vänta lite nu..?

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Beror på din specialisering. Kan du datorer kan du laga en dator. Kan du bilar kan du laga en bil. Jag kan inte laga en bil, jag kan byta, ladda och koppla ett batteri, koppla in en stereo, byta tändstift, olja och de olika vätskorna. Jag kan se skillnaden mellan vit, blå och svart rök när den kommer ur avgasröret, men jag kan inte laga vad dessa rökfärgerna innebär. Men faktum är att en dator som kan ha flera hundra program, få ett av flera tusen virus, kan ha ett av ett tiotal fysiska fel bör enligt mig ha fler sätt att gå sönder än en bil. Då talar jag något äldre säg 1970-tal, något utan datorn och som är helt mekanisk. För självklart bärs stora delar av problemen med sig in i bilar när du tar in en dator där. Vi gör det bara för att kunna jämföra själva det som är bilen och det som är själva datorn.

Låt oss säga så här, din dator startar inte det är något av X antal fel. Nämn hur många dessa kan vara. Gör det samma för en bil. Jämför värdet. För mig är det en hypotetisk jämförelse för jag kan mycket lite om bilar men mycket mer om datorer. Även om min kunskap i jämförelse med din eller annan medlems är mycket högre eller lägre i båda ämnena. Men vi kan byta till en vetenskaplig miniräknare och en cykel om du känner för det. Ena är helt mekanisk andra är helt digital, vilken kan ha flest fel? Sen vilket är enklast att laga? Vi kan gå till en lägre nivå, jämför en våg som använder vikter och en som använder en digital krets vilken kan ha flest fel och vilken är enklast att laga?

Förstår din poäng och nu när du lägger till att det handlar om bilar på 70-talet, så blir det väl jämnare. Skulle dock vilja säga emot angående en mekanisk och en digital våg. Där är det väl ganska uppenbart imo. En digital våg har väl sisådär 500 ggr fler komponenter.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Vilket är precis vad som hände, de lät kunden avgöra och kunden bestämde att felsökning ej skulle göras.

Var framgår det? Varför går teknikern igenom datorn om inte kunden begärt det?

Citat:

Inet
(Sveavägen, Stockholm)

Säljaren bakom disken förklarar tydligt hur servicen går till. Han startar också datorn för att se om felet går att lösa direkt. Lång och tydlig felbeskrivning till verkstaden, inklusive notering att vi har skruvat på baksidan. Vi behöver inte betala i förskott.

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag. Säger att han ska göra backup av våra bilder till ett USB-minne och skicka sms när det är klart. Inget sms kommer på två veckor, vi får själva ta kontakt och fråga om inte backupen är klar snart. Supportavdelningen bekräftar att den gjordes samma dag som vi pratade med teknikern men att han glömde att skicka sms.

Backup: Ja

Lagade fel: 0 (av 2)

Kostnad för undersökning: 499:– + 99:– för USB-minne

Kostnadsförslag reparation: –

Tid tills datorn gick att hämta ut: 25 dagar

Butikens kommentar:

”Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade aldrig ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.”

Marcus Bergström, serviceansvarig, Inet

http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skoja...

Citat:

Inet var en av fem hemelektronikbutiker som kritiserades i Råd & Röns uppmärksammade undersökning av datorverkstäder. Den göteborgsbaserade datorhandlaren lyckades varken identifiera eller reparera två mycket enkla fel i en bärbar dator.

Marknadschefen Erik Wickman menar dock att det finns mer bakom historien än vad som framkom i artikeln. Bland annat ska Inet rekommenderat ett köp av en ny dator istället för vad som skulle kunnat bli en kostsam reparationsprocess.

Råd & Rön lämnade in en sex år gammal dator med vad som sades vara ett självförvållat fel. Vår direkta bedömning var att det troligtvis skulle bli billigare att köpa en ny dator än att gå igenom hela processen med felsökning och reparation. Vi tog endast betalt för säkerhetskopieringen av hårddisken.

Vårt mål är att i alla lägen hjälpa kunden till rätt beslut, i det här fallet var det svårt i och med att felet var självförvållat och att vi inte fick någon klar bild av vad som hade hänt, av naturliga förklaringar.

Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade inte ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.

Han tillägger att Inet redan agerat och gjort en översyn av servicepersonalens rutiner samt förbättrat kommunikationen med kunderna. Dessutom utbildas personalen för att något liknande inte ska inträffa igen

http://www.sweclockers.com/nyhet/14985-inet-rad-ron-berattar-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ja det är kanske lite fånigt upplagt av RoR, men det ligger ju fortfarande till största delen på Inets mottagning som det sammanfattas här.

hur mycket självförvållat kan man egentligen ställa till med på en bärbar dator utan att tro att man är elektriker utan att vara det?

"vad är fel?"

"den startar inte"

"och när hände detta först?"

"efter jag tryck i nya minnena igår"

"ok" *klick* *klick* *vrrrr* *bling*

"det blir 500kr tack!"

nu ska kanske Inet vara glada att det inte var jag som jobbade i deras returmottagning, för om nån kom in med vad de förklarar är "ett självförvållat fel" utan att kunna ge mig minsta hint om vari det antagandet härleds så hade jag sagt "försvinn ditt troll!".

Det var inte så det gick till dock, felbeskrivningen som de skrev att de gav var att något gick sönder så att den slutade starta, och de gick då in och försökte skruva själva efteråt.

Skrivet av skruvis:

Var framgår det? Varför går teknikern igenom datorn om inte kunden begärt det?

Det framgår genom att tänka igenom situation. När datorn har varit inne 11 dagar och teknikern ringer och säger att "jag tror att den överhettar, men jag rekommenderar ingen reparation eftersom det inte lönar sig" så uppfattar R&R det som att han undersökt den, och skriver därför det i artikeln, medans det som egentligen hänt är att teknikern kopplat problemen med tidigare erfarenheter och bedömt att det är en vanlig orsak. Kunden svarar då "Ok, det räcker med backup".

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL