Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Cuge:

Sennheisers HD800 nedsatt från 11240kr till 9990kr med rabattkoden "HD800" hos HembioConsult.
Gör som jag nu audiofiler och slå till!

http://www.hembioconsult.se/t/Sennheiser/HD-800.htm
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456584

Om nu någon funderar på att lägga 10k på lurar så provlyssna det övriga i samma segment. Tex LCD-2 som kostar 8955:- nu i mellandagarna på Ljudmakarn.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2778

Ljudmässigt ganska långt från HD800. Själv föredrar jag LCD-2.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tog mitt förnuft till fånga och beställde ett par Fidelio X2 från Electroworld när de körde med 20% rabatten. Är 99% säker på att jag blir nöjd, men i värsta fall lär de inte vara så svåra att kränga med en ganska liten förlust. De verkar vara på väg att bli lite av en FotM-lur.

Permalänk
Rekordmedlem

Då får jag äran att göra årets först post i tråden
Jag undrar om det finns någon i THN/VBG trakten som har ett par Audeze lurar som man kunde få lyssna på och jämföra mot annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tog mitt förnuft till fånga och beställde ett par Fidelio X2 från Electroworld när de körde med 20% rabatten. Är 99% säker på att jag blir nöjd, men i värsta fall lär de inte vara så svåra att kränga med en ganska liten förlust. De verkar vara på väg att bli lite av en FotM-lur.

Halloj, lite intresserad av vad ditt omdöme av lurarna blev?

Permalänk

Har en liten fråga här, Är BeyerDynamic DT 880 - 32 Ohm ett bra köp, Om man ska lyssna på musik och till spel. Men största delen musik.

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem

Tjackade ett par Audio Technica ATH-m50 idag då de är så billiga nu. 939:- är rikltigt prisvärt jämfört mot när jag tittade för ett par månader sen. Iofs den "gamla' modellen utan utbytbar kabel men ändå samma ljud.

Använder de tillsammans med datorn och Wimp HiFi för strömmad musik och är riktigt nöjd efter ett par timmars lyssning. Antar att ljudet kommer "sätta" sig efter lite inlyssning och bli ännu bättre. Kul med bra ljud igen!

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Om nu någon funderar på att lägga 10k på lurar så provlyssna det övriga i samma segment. Tex LCD-2 som kostar 8955:- nu i mellandagarna på Ljudmakarn.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2778

Ljudmässigt ganska långt från HD800. Själv föredrar jag LCD-2.

Vallfärdade till Stockholm för att lyssna på lite lurar och gick därifrån med ett par LCD-2 Underbara lurar om än något tunga. Och ganska stor ljudskillnad mot mina nu pensionerade D2000.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Halloj, lite intresserad av vad ditt omdöme av lurarna blev?

Tjena, jo, jag är nöjd

Det enda jag har att jämföra med är egentligen ett par AT-H M50. Det märks att det är ett par bättre lurar, det gör det. Kortfattat: "Luftigare". No shit liksom, det mesta är förmodligen effekten som man upplever när man går från en stängd till en öppen lur. Många har påstått att Fidelio X2 ska kunna återge en stor ljudbild där det är enkelt att plocka ut positioner på instrument och röster, det är faktiskt inte något jag har kunnat identifiera.

Den känns balanserad. Det tyckte jag om M50 också till en början, men jag tycker mig definitivt höra hur mellanregistret ligger mer i linje med övriga frekvenser i Philips-luren.

Basen är tight, djup och kontrollerad. Är övertygad om att M50 rullar av mer och tidigare. Höjer man volymen (vilket man vill göra) så finns det dessutom gott om oomph att hämta, även om det här som en sluten lur kanske har en liten fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossitoker12:

Har en liten fråga här, Är BeyerDynamic DT 880 - 32 Ohm ett bra köp, Om man ska lyssna på musik och till spel. Men största delen musik.

Kör på 80 ohmaren, funkar att lyssna på i mobilen och ger lite mer ljud när du använder en förstärkare. Har den själv och är helnöjd!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossitoker12:

Har en liten fråga här, Är BeyerDynamic DT 880 - 32 Ohm ett bra köp, Om man ska lyssna på musik och till spel. Men största delen musik.

Beror på hur du vill att det ska låta. Dt 880 är neutrala och försöker återskapa ljudet som det var. Om du vill ha livliga så är de grado 80-325 som gäller Dessa ger också häftiga explosioner i spel som battlefield.

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Beror på hur du vill att det ska låta. Dt 880 är neutrala och försöker återskapa ljudet som det var. Om du vill ha livliga så är de grado 80-325 som gäller Dessa ger också häftiga explosioner i spel som battlefield.

Tänkte skönt med 32ohm, Så man kan köra in dom direkt i ps4 kontrollen och ha ljudet där.

Skrivet av frizzy10:

Kör på 80 ohmaren, funkar att lyssna på i mobilen och ger lite mer ljud när du använder en förstärkare. Har den själv och är helnöjd!

mm, Men tänkte passa på nu när cdon har 500 kr rabatt på 880 modellen. Är det stor skillnad?

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Min fina setup!
Extremt svårslaget ljud för futtiga 4000!

Har du byggt det själv? Och är det 4000 med lurarna inräknade? sugen på att själv skaffa mig en ODAC+O2 combo men ser galet snyggt ut att ha de separerade! Värt att bygga det själv?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har du byggt det själv? Och är det 4000 med lurarna inräknade? sugen på att själv skaffa mig en ODAC+O2 combo men ser galet snyggt ut att ha de separerade! Värt att bygga det själv?

Du borde kunna få HD650 och O2/ODAC för omkring 4000. HD650 kostar bara 249 GBP på Amazon just nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kort fråga: Är det värt att köpa en seperat förstärkare för att driva ett par ATH-50m? Kör f.n med datorns inbyggda ljudkort, ett "SRS Audio Pro". Tycker ljudet är bra, särskilt jämfört mot min note3 som gav ett rätt tråkigt ljud. Men frågan är det värt att lägga en tusing extra på en extern stärkare för ännu bättre ljud?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Base:

Kort fråga: Är det värt att köpa en seperat förstärkare för att driva ett par ATH-50m? Kör f.n med datorns inbyggda ljudkort, ett "SRS Audio Pro". Tycker ljudet är bra, särskilt jämfört mot min note3 som gav ett rätt tråkigt ljud. Men frågan är det värt att lägga en tusing extra på en extern stärkare för ännu bättre ljud?

Ja troligen, srs är väl dessutom inte ett ljudkort utan en funktion (som mest förstör ljudet) Köp en O2 så har du nått att leva med, den är dessutom riktigt billig om du bygger ihop den själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Har ni några tankar om Astro A40? Någon som har/haft dessa och har några åsikter? Vet någon om det är så att man behöver deras mix amp för att få 7.1 ljud? Eller räcker det med ett internt ljudkort som är 7.1?

Är också i dessa tankar just nu

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Är också i dessa tankar just nu

Enda mix ampen gör är att emulera 7.1 ljud, hörlurarna är fortfarande bara 2.0.

Sen så fungerar mixampen dåligt till dator, så inte mycket värt från den. Klockrent till te.x ps eller xbox

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tjena, jo, jag är nöjd

Det enda jag har att jämföra med är egentligen ett par AT-H M50. Det märks att det är ett par bättre lurar, det gör det. Kortfattat: "Luftigare". No shit liksom, det mesta är förmodligen effekten som man upplever när man går från en stängd till en öppen lur. Många har påstått att Fidelio X2 ska kunna återge en stor ljudbild där det är enkelt att plocka ut positioner på instrument och röster, det är faktiskt inte något jag har kunnat identifiera.

Den känns balanserad. Det tyckte jag om M50 också till en början, men jag tycker mig definitivt höra hur mellanregistret ligger mer i linje med övriga frekvenser i Philips-luren.

Basen är tight, djup och kontrollerad. Är övertygad om att M50 rullar av mer och tidigare. Höjer man volymen (vilket man vill göra) så finns det dessutom gott om oomph att hämta, även om det här som en sluten lur kanske har en liten fördel.

Tackar för input!
Varit lite intresserade av dessa ett tag men låter som om jag nog borde klara mig väl med AKG Q701 och HiFIMann He400i

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på att köpa ett par Superlux HD 681 då jag har hört att de kan mäta sig mor hörlurar som kostar flera hundralappar mer. Är det någon som har dem och kan berätta om folk bara snackar skit eller om de faktiskt låter mycket dyrare? Och sist, behöver jag en amp för att driva dem, eller är det bara att koppla in i datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sassa46:

Har funderat lite på att köpa ett par Superlux HD 681 då jag har hört att de kan mäta sig mor hörlurar som kostar flera hundralappar mer. Är det någon som har dem och kan berätta om folk bara snackar skit eller om de faktiskt låter mycket dyrare? Och sist, behöver jag en amp för att driva dem, eller är det bara att koppla in i datorn?

De är prisvärda om du tänker modda dem eller använda dem med en eq men det vet du förhoppningsvis redan om du letat runt efter tester och kommentarer om dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Har funderat lite på att köpa ett par Superlux HD 681 då jag har hört att de kan mäta sig mor hörlurar som kostar flera hundralappar mer. Är det någon som har dem och kan berätta om folk bara snackar skit eller om de faktiskt låter mycket dyrare? Och sist, behöver jag en amp för att driva dem, eller är det bara att koppla in i datorn?

Jag har ett par Samson SR850C som är nästan samma lur, även om den är mer lik Superlux 668B i ljudsignaturen, den är i alla fall tillverkad av Superlux. För pengarna är ljudet oslagbart, eftersom dom är så billiga(349Kr på prisjakt), och för att de ger ett mycket mer fullvuxet/stort ljud än andra välrenommerade budgetlurar som Koss PortaPro.

+ Enorm baskapacitet, men inte överdriven nivå på basen, en av relativt få lurar där det går att följa figurerna i alla baseffekter på Daft Punks "Random Access Memories"-album. Mullrar inte, utan spelar, i basen.
+ Hög upplösning
+ Låg distorsion
+ Exakt stereobild
+ Inget "hål i mitten" i ljudbilden
+ Priset
+ Ramlar inte av
+ Ganska "kul" ljud för modern pop/rock/soul, medryckande mer än HiFi.

- Mycket för hög nivå på mellandiskanten, dock är den väldigt ren så man står ut med den hyfsat ändå, men en eq behövs om man har HiFi-ambitioner.
- Ganska torrt ljud, ambience runt instrumenten och från inspelningslokalen återges dåligt.
- Inte så stort ljud för att vara en öppen lur, påminner mer om många slutna lurar.
- Kräver en bra hörlursförstärkare, även fast den är relativt lättdriven, eftersom ljudsignaturen förändras mycket beroende på vad som driver den. Med sämre förstärkare kan det bli förfärligt mycket diskant.
- Avslöjande, dåliga mp3 låter som extra dåliga mp3, men med bra FLAC och bra förstärkeri låter det förvånansvärt bra för priset. Det är som sagt rent och går att spela mycket högt, med rätt drivning.
- Billig och plastig konstruktion, verkar dock förhållandevis hållbar.
. Sitter förmodligen för hårt på huvudet för många, det känns att man har dom på.
- Kan ge lyssningströtthet vid långa pass

Summerar man det hel så är det en slags hörlurarnas traktor, den gör precis det den ska, men det är en rå och opolerad best. Ljudet är väldigt bra för priset, men resten av intrycket är att det är precis så billigt som det är.

btw, Samson har verlourkuddar som standard, så lite bättre komfort utan moddning från Samson.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bluedio R+ Bluetooth Stereo Hi-fi Headphone

Hej
Är det bara jag som köpt dessa lurar ?

These Bluedio R Bluetooth Headphones CRUSH Beats by Dre

http://www.amazon.com/Bluedio-Bluetooth-suppression-Bluetooth4-0-Multi-Media/dp/B00D924F84

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Är det bara jag som köpt dessa lurar ?

These Bluedio R Bluetooth Headphones CRUSH Beats by Dre

http://www.amazon.com/Bluedio-Bluetooth-suppression-Bluetooth4-0-Multi-Media/dp/B00D924F84

Japp, de passar inte in här direkt..

Permalänk
Medlem

passar inte in här direkt....

Skrivet av oatp1b1:

Japp, de passar inte in här direkt..

Hum...
Vad är det som är så roligt med det ?
Varför skulle dom inte passa in.
, du kan väl inte tala för alla här i denna tråd....eller ?
Just denna modellen kostar trots allt nästan under 100 dollar.

Kanske någon skulle ta en titt på en review på YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=tT2DPpPb-NU
Här är den billigare modellen för bara 29 pound och dom låter görbra
https://www.youtube.com/watch?v=D3ul4r31l9I
Samma fabrikat har ett par ännu billigare lurar, jag har dom också.
Det är kanonljud i båda och så är dom bekväma , är trådlösa APT-X BT 4.1
Jag kan inte förstå varför man skulle behöva skämmas över dessa lurar, bara för att dom är tillverkade i Kina !

Nästan allt är tillverkat i Kina nuförtiden, oavsett vad det står för märke på typ hörlurarna.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hum...
Vad är det som är så roligt med det ?
Varför skulle dom inte passa in.
, du kan väl inte tala för alla här i denna tråd....eller ?
Just denna modellen kostar trots allt nästan under 100 dollar.

Kanske någon skulle ta en titt på en review på YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=tT2DPpPb-NU
Här är den billigare modellen för bara 29 pound och dom låter görbra
https://www.youtube.com/watch?v=D3ul4r31l9I
Samma fabrikat har ett par ännu billigare lurar, jag har dom också.
Det är kanonljud i båda och så är dom bekväma , är trådlösa APT-X BT 4.1
Jag kan inte förstå varför man skulle behöva skämmas över dessa lurar, bara för att dom är tillverkade i Kina !

Nästan allt är tillverkat i Kina nuförtiden, oavsett vad det står för märke på typ hörlurarna.

Det verkar ju från omdömena som om det är kompetenta lurar, framförallt Bluetooth-lurar, såg att en del klagade på byggkvaliteten men ingen klagade på ljudet.

Det är nog tyvärr så att det är en hel del märkesmystik och namedropping i den här tråden, men bra ljud är bra ljud oavsett vem som gjort det eller hur det ser ut. Bluetooth-ljud är nog tämligen outforskat här så det är bra med tips, jag har själv ett gammalt Sony Ericsson-set som jag aldrig använder för att det har på tok för låg maxnivå på ljudet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hej!

Är lite av en nybörjare när det gäller ljud. Har därför några frågor gällande DAC, hörlursförstärkare m.m. Hoppas att detta är en passande tråd för mina frågeställningar.

Idag har jag följande ljudutrustning:
Ljudkort i PC (Windows): Asus Xonar Essence STX (Länk)
Hörlurar: Audio Technica ATH-M50 (Länk)
Högtalare: D'Feldt Audioengine Model A2 (Länk) (Den enda skillnaden jämfört med länken är att det är en D-Feldt logga istället för en Audioengine, längst ner på baksidan)

Jag funderar dock på att ersätta mitt interna ljudkort (STX) med en extern DAC/Hörlursförstärkare, vilken jag kan koppla in flera olika ljudkällor, t.ex. PC, Bluray-spelare, TV osv.

Innan jag bestämmer mig har jag dock några funderingar:

Ponera att jag införskaffar mig något i stil med en Audioenginge D1 (Länk) eller Cambridge Audio DacMagic Plus (Länk).

Kommer jag då att kunna spela upp t.ex. MKV-filer (från datorn) eller DVD-filmer/Bluray-filmer (via min Bluray-spelare) med DTS-, AC3-, DTS-HD- och Dolby TrueHD-ljud (flera kanaler) utan problem eller krävs det ytterligare något för att möjliggöra detta?

Hur lång kan USB kabeln (USB 2.0 A till B, t.ex. denna: Länk) från datorn till DAC:en vara utan att det orsakar några problem? fungerar 3 meter?

Ifall jag kopplar in min Bluray-spelare i DAC:en via optisk anslutning, räcker det med att jag väljer PCM ljud ut (i Bluray-spelaren), för att ljudet ska fungera?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Har funderat lite på att köpa ett par Superlux HD 681 då jag har hört att de kan mäta sig mor hörlurar som kostar flera hundralappar mer. Är det någon som har dem och kan berätta om folk bara snackar skit eller om de faktiskt låter mycket dyrare? Och sist, behöver jag en amp för att driva dem, eller är det bara att koppla in i datorn?

De är oslagbara när det gäller pris/prestanda. Har själv ett par superlux hd 681 evo som jag gillar väldigt mycket. Fast idag använder jag bara mina philips x1

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Winterfell:

Hej!

Är lite av en nybörjare när det gäller ljud. Har därför några frågor gällande DAC, hörlursförstärkare m.m. Hoppas att detta är en passande tråd för mina frågeställningar.

Idag har jag följande ljudutrustning:
Ljudkort i PC (Windows): Asus Xonar Essence STX (Länk)
Hörlurar: Audio Technica ATH-M50 (Länk)
Högtalare: D'Feldt Audioengine Model A2 (Länk) (Den enda skillnaden jämfört med länken är att det är en D-Feldt logga istället för en Audioengine, längst ner på baksidan)

Jag funderar dock på att ersätta mitt interna ljudkort (STX) med en extern DAC/Hörlursförstärkare, vilken jag kan koppla in flera olika ljudkällor, t.ex. PC, Bluray-spelare, TV osv.

Innan jag bestämmer mig har jag dock några funderingar:

Ponera att jag införskaffar mig något i stil med en Audioenginge D1 (Länk) eller Cambridge Audio DacMagic Plus (Länk).

Kommer jag då att kunna spela upp t.ex. MKV-filer eller DVD-filmer/Bluray-filmer (via min Bluray-spelare) med DTS-, AC3-, DTS-HD- och Dolby TrueHD-ljud (flera kanaler) utan problem eller krävs det ytterligare något för att möjliggöra detta?

Hur lång kan USB kabeln (USB 2.0 A till B, t.ex. denna: Länk) från datorn till DAC:en vara utan att det orsakar några problem? fungerar 3 meter?

Ifall jag kopplar in min Bluray-spelare i DAC:en via optisk anslutning, räcker det med att jag väljer PCM ljud ut (i Bluray-spelaren), för att ljudet ska fungera?

Tack!

Ska du spela upp surroundljud så behöver du en surroundekoder, de finns som separata enheter om det får kosta men i budget och mellanklass finns det inga lösa dekodrar utan du bör nog kolla på en hembioreceiver i stället, de har både surrounddekoder och dac inbyggt i samma låda, däremot kan du spela upp stereoljud från film via en dac och din blurayspelare om du ställer om blurayen att mata ut pcm.
Usbkablar ska enligt standarden kunna vara 5 meter om de är passiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du spela upp surroundljud så behöver du en surroundekoder, de finns som separata enheter om det får kosta men i budget och mellanklass finns det inga lösa dekodrar utan du bör nog kolla på en hembioreceiver i stället, de har både surrounddekoder och dac inbyggt i samma låda, däremot kan du spela upp stereoljud från film via en dac och din blurayspelare om du ställer om blurayen att mata ut pcm.
Usbkablar ska enligt standarden kunna vara 5 meter om de är passiva.

Så ifall jag spelar upp en MKV-fil med 5.1 ljud från PC eller en Bluray-film med 5.1 - så konverteras det per automatik till 2.0, vilket mina högtalare/hörlurar matar ut? Ifall jag nöjer mig med detta behöver jag ingen surroundekoder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Winterfell:

Så ifall jag spelar upp en MKV-fil med 5.1 ljud från PC eller en Bluray-film med 5.1 - så konverteras det per automatik till 2.0, vilket mina högtalare/hörlurar matar ut? Ifall jag nöjer mig med detta behöver jag ingen surroundekoder?

Det konverteras inte automatiskt men de allra flesta spelare kan göra det om du ställer in dem till det eller väljer 2 kanlsljudspåret om filmen har ett sånt, då behöver du inte ha en extern surrounddekoder utan spelaren gör en stereomix av ljudet.
Det finns system för hörlurssurround också om man har ett par bra lurar så kan det funka rätt bra till skillnad från billigare spelheadset som kallas 7.1 och fylls upp med många usla småelement så att de låter ännu sämre än de behövt göra. däremot finn det inga bra system för filmsurround via 2 högtalare eftersom det inbegriper rumsakustiken och blir väldigt svårt att få till bra, de som finns ger mest fasfel-i stället för surround.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.