Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

Liten fråga till många av er som bantat från ~ 120kg till ~ 75-80kg

1. Hur gamla är ni?
2. Vad var din vikt innan bantning?
3. Vad är din vikt nu?
4. Fick du problem med lös hud?
5. Fick du bort den lösa huden med träning osv/väntan?

har själv börjat hårdträna och bantar men fan man kanske ska ta det lungt istället för att riskera att få lös hud.

En intressant fråga i sammanhanget bör också vara personens längd?
Själv är jag 197cm och har vägt 120kg utan att ha särskilt stor mage på det klassiska viset. Mitt fettlager sitter som nästan jämt runt om överkroppen. Det är också på sidorna av nedre ryggen jag märker att jag tappar för tillfället (runt 110kg nu). För en person på 180cm kan jag tänka mig att man nog har en större utbuktande mage som ger större risk för lös hud. Men, det är endast mina spekulationer.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

En intressant fråga i sammanhanget bör också vara personens längd?
Själv är jag 197cm och har vägt 120kg utan att ha särskilt stor mage på det klassiska viset. Mitt fettlager sitter som nästan jämt runt om överkroppen. Det är också på sidorna av nedre ryggen jag märker att jag tappar för tillfället (runt 110kg nu). För en person på 180cm kan jag tänka mig att man nog har en större utbuktande mage som ger större risk för lös hud. Men, det är endast mina spekulationer.

jo jag editade det nu och la till längd.

tack för infon!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Är flingor verkligen så hemskt? Brukar köra kellogs k special eller havrefras med mjölk till. Frukt har jag blivit avrådd då det innehåller så mkt socker.

Kellogs K Special innehåller alldeles för mycket kolhydrater för en person som vill gå ner i vikt, för att säga det mildt. Även Havre Fras innehåller för mycket kolhydrater för en person som inte behöver särskilt många.

Frukt innehåller mycket "socker" ja, men av typen Fruktos. Fruktos kan, som alla andra kolhydrater och sockerarter, leda till bildandet av fett runt kroppen om man inte förbränner det innan nästa måltid.

Vad du kan prova är t.ex. bananer då de innehåller mestadels långsamma kolhydrater som "stannar kvar i kroppen längre", ger dig en mättnadskänsla samtidigt som det framför allt inte ger dig den där ökningen i blodsocker som man nästan alltid ser runt förmiddagen om man äter flingor eller bröd.

Den där ökningen i blodsockeret kommer att trötta ut dig onödigt mycket och ge dig en större appetit till en större lunch än du egentligen kanske behöver.
Blodsockret ökar alltid mycket under förmiddagen dock, med det är den biologiska klockans fel.

Men du kan ju som sagt alltid äta lite flingor, kanske en banan eller ett äpple, lite russin och mycket vatten, knäckebröd, sallad eller liknande.

Försök dock att hålla dig borta från att äta för mycket, det är alltid det största misstaget folk (även jag) gjorde.
Man kan överleva på bara protein, vitaminer och mineraler om man har en fettreserv att ta av.

Och glöm inte att dricka mycket vatten.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adrian_cool69:

Liten fråga till många av er som bantat från ~ 120kg till ~ 75-80kg

1. Hur gamla är du?
2. Hur lång är du?
3. Vad var din vikt innan bantning?
4. Vad är din vikt nu?
5. Fick du problem med lös hud?
6. Fick du bort den lösa huden med träning osv/väntan?

har själv börjat hårdträna och bantar men fan man kanske ska ta det lungt istället för att riskera att få lös hud.

1, 26 men det var två år sedan jag började gå ner.
2, 179 cm
3, 106 kg sa vågen första invägningen när jag började.
4, 70 kg.
5, Ja jag har en del lös hud.
6, Huden har stramat åt sig av sig själv en del. Har inte riktigt haft orken att ta tag i träning och det är svårt att få in det regelbundet med studierna så det är ett senare projekt. Mest tänkte jag dock ta tag i träning för att få lite bättre kondition.

Operation är inget jag övervägt seriöst för jag har sett en del riktigt misslyckade resultat med stora fula ärr. Det är det inte värt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

Kellogs K Special innehåller alldeles för mycket kolhydrater för en person som vill gå ner i vikt, för att säga det mildt. Även Havre Fras innehåller för mycket kolhydrater för en person som inte behöver särskilt många.

Frukt innehåller mycket "socker" ja, men av typen Fruktos. Fruktos kan, som alla andra kolhydrater och sockerarter, leda till bildandet av fett runt kroppen om man inte förbränner det innan nästa måltid.

Vad du kan prova är t.ex. bananer då de innehåller mestadels långsamma kolhydrater som "stannar kvar i kroppen längre", ger dig en mättnadskänsla samtidigt som det framför allt inte ger dig den där ökningen i blodsocker som man nästan alltid ser runt förmiddagen om man äter flingor eller bröd.

Den där ökningen i blodsockeret kommer att trötta ut dig onödigt mycket och ge dig en större appetit till en större lunch än du egentligen kanske behöver.
Blodsockret ökar alltid mycket under förmiddagen dock, med det är den biologiska klockans fel.

Men du kan ju som sagt alltid äta lite flingor, kanske en banan eller ett äpple, lite russin och mycket vatten, knäckebröd, sallad eller liknande.

Försök dock att hålla dig borta från att äta för mycket, det är alltid det största misstaget folk (även jag) gjorde.
Man kan överleva på bara protein, vitaminer och mineraler om man har en fettreserv att ta av.

Och glöm inte att dricka mycket vatten.

Tack för info, lärde man sig något nytt! Knäckebröd har jag inte ens tänkt på, knäckebröd med ägg borde väl vara en vettig frukost?

Jo det där med stora portioner har jag lagt av med sen i somras, det hjälper ju inte att man äter rätt om man äter för mycket.

Vatten dricker jag en hel del av, hade inte klarat av mitt jobb annars, speciellt inte på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Tack för info, lärde man sig något nytt! Knäckebröd har jag inte ens tänkt på, knäckebröd med ägg borde väl vara en vettig frukost?

Jo det där med stora portioner har jag lagt av med sen i somras, det hjälper ju inte att man äter rätt om man äter för mycket.

Vatten dricker jag en hel del av, hade inte klarat av mitt jobb annars, speciellt inte på sommaren.

Ja! Knäckebröd med ägg är perfekt!

Men om man inte alltid orkar med att bara äta vissa saker och inte andra så fungerar det ju faktiskt att äta lite (!) av allt.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Kellogs K Special innehåller alldeles för mycket kolhydrater för en person som vill gå ner i vikt, för att säga det mildt. Även Havre Fras innehåller för mycket kolhydrater för en person som inte behöver särskilt många.

Uhh, det där är ju det dummaste jag hört. Du kan gå ned i vikt extremt bra på att äta nästan bara kolhydrater.

Skrivet av Krimsarn:

Frukt innehåller mycket "socker" ja, men av typen Fruktos. Fruktos kan, som alla andra kolhydrater och sockerarter, leda till bildandet av fett runt kroppen om man inte förbränner det innan nästa måltid.

Nej, du bildar inte massa fett bara för att du inte förbränner kolhydraterna "innan nästa måltid". Fettlagring kan ske ja, men om du då behöver energi senare kan detta förbrännas.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Uhh, det där är ju det dummaste jag hört. Du kan gå ned i vikt extremt bra på att äta nästan bara kolhydrater.

Jo tack det vet jag också.
Men eftersom jag inte vet hur killen/tjejen jag hjälper ser ut fysiskt eller psykiskt, vilken hälsa han/hon har o.s.v. så rekommenderar jag det säkra före det osäkra. Det kräver också att du rör dig, vilket jag inte har en aning om personen i fråga gör i tillräcklig mån.

Citat:

Nej, du bildar inte massa fett bara för att du inte förbränner kolhydraterna "innan nästa måltid".

Nej självklart "bildar" du inte fett bara för att du inte förbränner kolhydraterna innan nästa måltid. Men fettlagring kommer att ske, onödig fettlagring.

Citat:

Fettlagring kan ske ja, men om du då behöver energi senare kan detta förbrännas.

Ja det kan det sannerligen, men varför lagra något du inte behöver lagra när du istället kan äta en frukost som räcker ganska exakt till lunchen och inte längre?

Jag säger inte att han/hon inte ska äta flingor eller vad han vill, men ät inte mer än du behöver, speciellt inte en frukost som räcker till kvällen medans du äter frukost, middag och mellanmål.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Ååhh! Jag blir så frustrerad på dåliga kostråd, från okunniga personer. Även kategoriskt tänkande om att det här är 'bra' och det här är 'dåligt'. Tar man bort det som är uppenbart kasst så kan man få nästan vad som helst att funka i en vettig diet, bara det rör sig om begränsade mängder. Även tänket att "det här funkade för mig, alltså måste det vara jättebra".

Tänker sluta läsa i tråden from. nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ååhh! Jag blir så frustrerad på dåliga kostråd, från okunniga personer. Även kategoriskt tänkande om att det här är 'bra' och det här är 'dåligt'. Tar man bort det som är uppenbart kasst så kan man få nästan vad som helst att funka i en vettig diet, bara det rör sig om begränsade mängder. Även tänket att "det här funkade för mig, alltså måste det vara jättebra".

Tänker sluta läsa i tråden from. nu.

Synd att du tycker så. Kan ju faktiskt vara folk som prövat på sätt som inte funkat för just dem och vill pröva något annat.

OT: Kickboxning idag. Gjorde knäböj på första gången på jag vet inte hur många år. Känner att jag har rejäl kramp i främre lårmuskel. Det ser jag som ett tecken på att behöva börja gymma nu, då löpningen eller kickboxningen inte engagerat dessa muskler alls verkar det som.

Ingen viktminskning under den senaste veckan, vilket man tappar motivationen lite på. Har förmodligen nått en platå som jag behöver övervinna på något sätt. Antingen genom att gå upp till kaloribalans eller dra ner kalorierna till under 1000 per dag. Kanske käka Allovo måltidserästtning en vecka eller så?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Jo tack det vet jag också.
Men eftersom jag inte vet hur killen/tjejen jag hjälper ser ut fysiskt eller psykiskt, vilken hälsa han/hon har o.s.v. så rekommenderar jag det säkra före det osäkra. Det kräver också att du rör dig, vilket jag inte har en aning om personen i fråga gör i tillräcklig mån.

Säkra före det osäkra? Jag förstår inte vad som skulle vara säkert med att inte äta flingor?

Och om man skall gå ned i vikt är det väll en självklarhet att man tränar i någon form? Äta mindre och röra sig mer är ju framgångsreceptet för viktnedgång.

Skrivet av Krimsarn:

Nej självklart "bildar" du inte fett bara för att du inte förbränner kolhydraterna innan nästa måltid. Men fettlagring kommer att ske, onödig fettlagring.

Ja, vilket är detsamma som om du äter mer fett än du behöver. Det är så kroppen fungerar, får du i dig massa saker du inte behöver för stunden kasseras det i många fall inte inte, det lagras.

Skrivet av Krimsarn:

Ja det kan det sannerligen, men varför lagra något du inte behöver lagra när du istället kan äta en frukost som räcker ganska exakt till lunchen och inte längre?

Ja, och det har att göra med hur mycket du äter, inte vad du äter.

Skrivet av Krimsarn:

Jag säger inte att han/hon inte ska äta flingor eller vad han vill, men ät inte mer än du behöver, speciellt inte en frukost som räcker till kvällen medans du äter frukost, middag och mellanmål.

Det var ju precis det du sa, att det är för mycket kolhydrater i flingor för någon som vill gå ned i vikt.

Sen behöver man ju inte göra som gjort under större delen av mitt liv och basera kosten på en majoritet av kolhydrater. Jag är van vid att pasta/ris/potatis står för 60-70% av måltiden för lunch och middag. Frukost och mellanmål är i princip bara bröd eller flingor. Man kan skippa kolhydrater något mål om dagen. Men båda är ju egentligen två extremer.

Jag tycker LCHF är rätt skoj faktiskt, har en del bekanta som går på det och pratar om att de gillar LCHF för att de kan äta så sjukt mycket mat och ändå gå ned i vikt. Har nu en vän som skriver en matdagbok på en blogg om vad hon äter som är så sjukt mycket. Det visar att det hon sätter i sig per dag är mindre än vad jag sätter i mig till lunch, både mängd och kalorier. Det är inte så konstigt att hon går ned i vikt av att totalt svälta sig. Jag har faktiskt inte stött på en enda LCHFare som säger sig kunna äta så sjukt mycket och ändå ned i vikt som i verkligheten ätit en mängd mat som man blir mätt på. Det blir alltid känslan av, "lägg på 200 gram pasta på det och jag skulle bli mätt" eller "ge mig dubbelt så mycket så kan vi börja prata om mättnadskänsla".

Skrivet av Chobi:

Ingen viktminskning under den senaste veckan, vilket man tappar motivationen lite på. Har förmodligen nått en platå som jag behöver övervinna på något sätt. Antingen genom att gå upp till kaloribalans eller dra ner kalorierna till under 1000 per dag. Kanske käka Allovo måltidserästtning en vecka eller så?

Jag skulle låta det ta tid, att gå ned till under 1000 kcal per dag låter helt sjukt, jag tycker att för en vuxen man är under 2000 kcal per dag rätt galet. Då är det bättre att med träning nå 3000 i förbränning och äta 2000-2500. Kolla inte viktminskning vecka för vecka, kolla månad för månad.

Jag tycker att det är hetsen på snabb viktnedgång som är kärnan till varför det har blivit så poppis med LCHF osv. Saknar man helt självdisciplin är det lättare att gå på svältdiet med LCHF än vanlig kost och på svältdiet går man ner snabbt i vikt. Jag har nu ca 5-6 kg mer än vad jag hade när jag körde seriös löpning (läs ett antal mil i veckan året om), om jag nu var intresserad av att bli av med dessa till någon "Beach" så är det Beach 2013 som gäller. Jag kommer nå den mycket tidigare än så, kanske redan till sommaren i år, gör jag det är det ju kul, men det är inget jag kommer svälta mig för att göra. Jag bryr mig mer om att bli av med mina "extrakilo", när det är klart spelar mindre roll eftersom jag planerar att stanna kvar där och inte gå upp dem igen. Då handlar det mer om att lägga om sin kost och liv så kommer man nå sin vikt med tiden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Säkra före det osäkra? Jag förstår inte vad som skulle vara säkert med att inte äta flingor?

Det är säkrare att inte äta kolhydrater, före att äta kolhydrater, om du är överviktig. Det är inte svårare än så.

Citat:

Och om man skall gå ned i vikt är det väll en självklarhet att man tränar i någon form? Äta mindre och röra sig mer är ju framgångsreceptet för viktnedgång.

Ja det kan man tycka, men likväl ser man jättemånga som skiter i att röra sig eller äta mindre portioner. De väljer istället att äta helt annan mat, kanske nästan bara proteiner i vissa fall och på så sätt gå ner i vikt.

Citat:

Ja, vilket är detsamma som om du äter mer fett än du behöver. Det är så kroppen fungerar, får du i dig massa saker du inte behöver för stunden kasseras det i många fall inte inte, det lagras.

EXAKT vad jag skrev, men det är ju skönt att du håller med här iallafall.

Citat:

Ja, och det har att göra med hur mycket du äter, inte vad du äter.

Nu ska vi inte vara för generella, det är alltid lättare att peka ut de stora "fällorna" (ex. flingor) före att säga "har att göra med hur mycket du äter".

Citat:

Det var ju precis det du sa, att det är för mycket kolhydrater i flingor för någon som vill gå ned i vikt.

Nja, jag sa att han kanske kan äta 25% av de flingor han äter i fortsättningen och resten långsamma kolhydrater eller inga kolhydrater.

Citat:

Sen behöver man ju inte göra som gjort under större delen av mitt liv och basera kosten på en majoritet av kolhydrater. Jag är van vid att pasta/ris/potatis står för 60-70% av måltiden för lunch och middag. Frukost och mellanmål är i princip bara bröd eller flingor. Man kan skippa kolhydrater något mål om dagen. Men båda är ju egentligen två extremer.

Om man är van vid att 60-70% av måltiden är kolhydrater, gå då kanske ner till 25-35% kolhydrater istället. Man kan ju prova det. Kolhydrater är i vissa fall ett onödigt komplement när man redan har det lagrat i övermängder.

MEN med det sagt, JA, det g¨år naturligtvis att gå ner i vikt med hjälp av kolhydrater, man kan gå ner i vikt med hjälp av vad man vill.

Citat:

Jag tycker LCHF är rätt skoj faktiskt, har en del bekanta som går på det och pratar om att de gillar LCHF för att de kan äta så sjukt mycket mat och ändå gå ned i vikt. Har nu en vän som skriver en matdagbok på en blogg om vad hon äter som är så sjukt mycket. Det visar att det hon sätter i sig per dag är mindre än vad jag sätter i mig till lunch, både mängd och kalorier. Det är inte så konstigt att hon går ned i vikt av att totalt svälta sig. Jag har faktiskt inte stött på en enda LCHFare som säger sig kunna äta så sjukt mycket och ändå ned i vikt som i verkligheten ätit en mängd mat som man blir mätt på. Det blir alltid känslan av, "lägg på 200 gram pasta på det och jag skulle bli mätt" eller "ge mig dubbelt så mycket så kan vi börja prata om mättnadskänsla".

Ja jag måste läsa på lite om LCHF, verkar märkligt men vissa pratar ju varmt om det.

Citat:

Jag skulle låta det ta tid, att gå ned till under 1000 kcal per dag låter helt sjukt, jag tycker att för en vuxen man är under 2000 kcal per dag rätt galet. Då är det bättre att med träning nå 3000 i förbränning och äta 2000-2500. Kolla inte viktminskning vecka för vecka, kolla månad för månad.

Jag tycker att det är hetsen på snabb viktnedgång som är kärnan till varför det har blivit så poppis med LCHF osv. Saknar man helt självdisciplin är det lättare att gå på svältdiet med LCHF än vanlig kost och på svältdiet går man ner snabbt i vikt. Jag har nu ca 5-6 kg mer än vad jag hade när jag körde seriös löpning (läs ett antal mil i veckan året om), om jag nu var intresserad av att bli av med dessa till någon "Beach" så är det Beach 2013 som gäller. Jag kommer nå den mycket tidigare än så, kanske redan till sommaren i år, gör jag det är det ju kul, men det är inget jag kommer svälta mig för att göra. Jag bryr mig mer om att bli av med mina "extrakilo", när det är klart spelar mindre roll eftersom jag planerar att stanna kvar där och inte gå upp dem igen. Då handlar det mer om att lägga om sin kost och liv så kommer man nå sin vikt med tiden.

Oo ja, 1000 kcal / dag kan vara för lite, prova i en vecka eller två.
Jag vet av extrem erfarenhet att man kan överleva på långt under 1000 kcal / dag i många veckor. Men det är nog inte att rekommendera.

Men sålänge man hittar något som fungerar för en så va fan, kör på.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Det är säkrare att inte äta kolhydrater, före att äta kolhydrater, om du är överviktig. Det är inte svårare än så.

Och vad gör det farligt att äta kolhydrater? Farligt för vad? Dör du om du äter kolhydrater?

Skrivet av Krimsarn:

Ja det kan man tycka, men likväl ser man jättemånga som skiter i att röra sig eller äta mindre portioner. De väljer istället att äta helt annan mat, kanske nästan bara proteiner i vissa fall och på så sätt gå ner i vikt.

Ja, och då äter de alltså mindre kcal.

Skrivet av Krimsarn:

Nu ska vi inte vara för generella, det är alltid lättare att peka ut de stora "fällorna" (ex. flingor) före att säga "har att göra med hur mycket du äter".

Jag tycker att man skall vara lite generell faktiskt istället för att prata om de stora fällorna. Går jag upp 11 på helgen och käkar massor med sockerflingor men då inte äter en lunch så kommer jag under dagen inte få i mig mer kcal än jag annars skulle fått av att äta en "nyttigare" frukost och en lunch. Sen skulle man ju självklart få i sig ännu mindre av att äta bara den "nyttigare" frukosten, men så länge du får i dig mindre än du gör av med så går du ju ned i vikt.

Den enda stora fällan är väll snarare sagt att man har för stor magsäck. Det var därför jag gick upp ca 10-12 kg under ca 5 år när jag slutade träna pga skada, jag åt extrema mängder och kakor varje dag, jag låg runt 3500-4000 kcal per dag under min träning för att ens hålla vikten, det fortsatte jag med efter skadan också eftersom min magsäck stor. Nu har jag lagt om kosten och gick ned några kilo och började träna nyligen igen.

Skrivet av Krimsarn:

Om man är van vid att 60-70% av måltiden är kolhydrater, gå då kanske ner till 25-35% kolhydrater istället. Man kan ju prova det. Kolhydrater är i vissa fall ett onödigt komplement när man redan har det lagrat i övermängder.

MEN med det sagt, JA, det g¨år naturligtvis att gå ner i vikt med hjälp av kolhydrater, man kan gå ner i vikt med hjälp av vad man vill.

Jag kan hålla med om att kolhydrater kanske inte behövs annat än för energi när man har mycket i kroppen. Jag själv har fått veta att pga min IBS bör jag dra ned på kolhydrater + att tjejen inte gillar pasta på samma sätt som jag gör så vi lägger om kosten en del nu.

Skrivet av Krimsarn:

Oo ja, 1000 kcal / dag kan vara för lite, prova i en vecka eller två.
Jag vet av extrem erfarenhet att man kan överleva på långt under 1000 kcal / dag i många veckor. Men det är nog inte att rekommendera.

Men sålänge man hittar något som fungerar för en så va fan, kör på.

Ja, överleva kan man, men frågan är hur nyttigt det är :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Oo ja, 1000 kcal / dag kan vara för lite, prova i en vecka eller två.
Jag vet av extrem erfarenhet att man kan överleva på långt under 1000 kcal / dag i många veckor. Men det är nog inte att rekommendera.

Men sålänge man hittar något som fungerar för en så va fan, kör på.

Skrivet av Derox:

Ja, överleva kan man, men frågan är hur nyttigt det är :p.

Det beror väl till stor del på personens kroppfettprocent? En person med 100kg rent fett (säg väger 200kg och har 50% kroppfsfett) kan ta energi från fettlagret i större mängd än en väldeffad kille med kanske 8kg fett (säg en 80kg kille med 10% kroppsfett).

Jag har för mig att jag läst i någon artikel/inlägg på kolozzeums forum att utav ett kilo fett på kroppen så kan du under en dag plocka ut energi motsvarande 70g fett. Mycket osäker just på siffran 70g dock. När alla kilo kroppsfett har gett vad de kan, och det behövs mer energi för kroppen, så börjar kroppen ta från musklerna istället?

Problematiken med att äta så lite är väl också att det blir svårt att få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver, utan att äta tillskott av dessa?

Det är iallafall så jag har förstått det. Upplys mig gärna om jag har fått det helt om bakfoten. Kan tyvärr inte länka till där jag läst detta på kolozzeum då den sidan är blockad på min arbetsplats.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

(...)Det är iallafall så jag har förstått det. Upplys mig gärna om jag har fått det helt om bakfoten. Kan tyvärr inte länka till där jag läst detta på kolozzeum då den sidan är blockad på min arbetsplats.

Sverige i ett nötskal: allt bra (i detta fallet surfning) blockeras, men då och då läser man om folk som porrsurfar på sina arbetsplatser.:(:/

OnT: fortsätt kämpa grabbar! Jag behöver träna (trots att jag inte är överviktig), ty jag kände att jag hade lite svårt att komma i mina slim fit jeans.:O:( Detta gjorde mig väldigt orolig så nu blir det att se över matvanorna igen och träna än mer intensivt!:)<3

(Kanske inte såå förvånande egentligen: jag har lunchat på ett matställe som gör JÄVLIGT GOD lunch!:) Jag trodde det skulle vara rätt så lugnt i och med att han gör husmanskost, meeen nu får jag avsäga mig denna husmanskost, ty jag är hellre Don Juan som får göka och utöva den sport han kan bäst, nämligen älskog, istället för att sitta ensam i ett hörn på ett lunchhak överviktig och...ja överviktig - nu är det mååånga kilon dit, men bäst och inte chansa:D:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chobi:

Synd att du tycker så. Kan ju faktiskt vara folk som prövat på sätt som inte funkat för just dem och vill pröva något annat.

OT: Kickboxning idag. Gjorde knäböj på första gången på jag vet inte hur många år. Känner att jag har rejäl kramp i främre lårmuskel. Det ser jag som ett tecken på att behöva börja gymma nu, då löpningen eller kickboxningen inte engagerat dessa muskler alls verkar det som.

Ingen viktminskning under den senaste veckan, vilket man tappar motivationen lite på. Har förmodligen nått en platå som jag behöver övervinna på något sätt. Antingen genom att gå upp till kaloribalans eller dra ner kalorierna till under 1000 per dag. Kanske käka Allovo måltidserästtning en vecka eller så?

Äsch, strunta i Olegh...han är nog bara avis.:) Det finns en del exempel på att folk har fått "dåliga råd" av trådar som dessa och som är tunnare än en anorektisk simmerska (metafor). Så visst: du är varken läkare, expert, präst, kurator, eller coach, MEN du kan få folk att tänka om.:):D

SEN:): det klart att du inte ska lura folk att äta godis, cola och en massa alkohol innan löprundan men det är ju inte vad du sysslar med, som jag bedömer dina inlägg!:D:D

DÄREMOT:): jag skulle *inte* börja med måltidserästtning. Ty detta tog man upp på PLUS och det man visade var följande:

a) personen som åt måltidserästtning gick ner och var så stolt över detta så att han psykologiskt och inombords kände att "nu behöver jag inte banta mer" och slutar med träningen
b) detta är bara en dålig genväg som anspelar på de överviktigas känslor att kunna gå ner snabbt i vikt - verkligheten är en annan: blott genom träning och lite försakande kan man uppnå "beach 2012"-resultat.:)

Det är som med språk: många företag (t.e.x. Rosetta Stone) lockar med SNABB inlärning men när det kommer till kritan - för att verkligen kunna behärska ett språk - så måste man börja med basen och ta allt från grunden för att få det optimala resultatet!:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sverige i ett nötskal: allt bra (i detta fallet surfning) blockeras, men då och då läser man om folk som porrsurfar på sina arbetsplatser.:(:/.

Det blockar för skumma preparat troligen från deras webbshop. Nåja, man ska väl ha smartphonen till nått :). Drygt att skriva och editera text.

F.ö. har du rätt i att man inte ska lita på råd och tips om hälsa på ett forum. Däremot kanske få idéer och uppslag till något man kan ta reda på mer om. Nu litar jag dock på kolo:iterna när det gäller basictips. Sedan att man lätt förstorar upp allt som är 'opti' får man kanske ha i åtankarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Det blockar för skumma preparat troligen från deras webbshop. Nåja, man ska väl ha smartphonen till nått :). Drygt att skriva och editera text.

F.ö. har du rätt i att man inte ska lita på råd och tips om hälsa på ett forum. Däremot kanske få idéer och uppslag till något man kan ta reda på mer om. Nu litar jag dock på kolo:iterna när det gäller basictips. Sedan att man lätt förstorar upp allt som är 'opti' får man kanske ha i åtankarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det förhåller sig nog så som du säger.:)

Komiskt:D: Skumma preparat är *inte okej* men porrsurfing är det [på vissa arbetsplatser].;)xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

"Ungdomar får allt sämre kondition" - DN.se

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ungdomar-far-allt-samre-kond...

Så går det när man har lata föräldrar.:P:/ Barn gör inte som föräldrarna säger utan som de gör!:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Det förhåller sig nog så som du säger.:)

Komiskt:D: Skumma preparat är *inte okej* men porrsurfing är det [på vissa arbetsplatser].;)xD

De blockar i princip allt verkar det som. Även spelnyhetssidor. Nåja, nog med off-topic nu.

OnT: på väg hem från gymmet. Noterade att min kcal-budget håller för lite alkohol ikväll om jag ser till budgetunderskottstotalen sen i måndags :).
Ölen smakar så mycket godare när den dricks med gott samvete!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Går det att gå ner i vikt även om man 1 dag i veckan äter ex. chips och öl men i övrigt äter bra och motion?
Eller är det bara att glömma lördags snacksen?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Går det att gå ner i vikt även om man 1 dag i veckan äter ex. chips och öl men i övrigt äter bra och motion?
Eller är det bara att glömma lördags snacksen?

Klart det går.. gick ner 17kg på drygt 6-7 månader fast jag söp som en gris 1-3 dagar i veckan.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Både jag och frugan kör LCHF.
Dock inte stenhårt.

T.ex vi drog i oss en pizza i helgen osv.
Dock har det slutat med att vi orkar knappt en halv pizza var.
så vi får alltid dela på en :S

Droppat runt 8kg på ca 9v.
Och vi tränar ingenting,enda motionen är jobbet.

Och jag började inte jobba fullt förens för någon vecka sen, så jag har gått ner princip 7kg genom att bara vara hemma och göra nada.
Men LCHF funkar inte för alla har jag märkt.
Sen får man en sån jävla huvudvärk i början då sockret tas bort helt.

Bara det gjort mycket att vi skippade pasta,ris,potatis,dricka och allmänt saker med socker i.

EDIT: Pizza smakar så otroligt mycket godare nu när man äter så jäkla sällan lika så pepsi.
Om man äter som förr smakade som "samma vanliga" men nu uppskattar man det mer.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Går det att gå ner i vikt även om man 1 dag i veckan äter ex. chips och öl men i övrigt äter bra och motion?
Eller är det bara att glömma lördags snacksen?

Beror ju helt på hur mycket du annars äter och hur mycket du annars gör av med. Du kan käka chips varje dag och gå ned i vikt ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En pedagogisk och motiverande presentation av februari månads resultat

Dold text

Ny månad, nu kör vi

Skrivet av swenorth1:

Går det att gå ner i vikt även om man 1 dag i veckan äter ex. chips och öl men i övrigt äter bra och motion?
Eller är det bara att glömma lördags snacksen?

Det går. Det hela är en ekvation som säger att så länge energi ut än in är större så kommer du tappa vikt.
Att räkna kalorier hyffsat enkelt när man fått rutin på det.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Måste själv också tappa lite vikt (typ 5-8kg iallafall). Lagt på mig en del extra nu över vintern som resultat av på tok för mycket godis, pizza, hamburgare, fet mat, jul(!) och öl i kombination med att jag nästan inte har tränat alls. Så ligger nu och pendlar på 66-69kg men vill tillbaka ner innan sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Måste själv också tappa lite vikt (typ 5-8kg iallafall). Lagt på mig en del extra nu över vintern som resultat av på tok för mycket godis, pizza, hamburgare, fet mat, jul(!) och öl i kombination med att jag nästan inte har tränat alls. Så ligger nu och pendlar på 66-69kg men vill tillbaka ner innan sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att "alla vill ner till sommaren" men övriga delen av året verkar det inte vara viktigt hur mycket/(lite?) man väger? Visst: någon nämnde något om att: "man får ligga", men för mig handlar kondition inte om att att få ligga, utan just kondition (+ att det såklart är lättare att idka älskog - föreställer jag mig i alla fall - om man väger 70 kg. än om man väger 150 kg.:)) och smidighet.:)^^ Att tänka: "Jag vill bli Beach 2012" verkar folk acceptera, men ingen skulle ju acceptera: "Jag vill Ligga 2012 [men inte resten av året]" detta uttalandet, men när det kommer till hälsan så går det tydligen bra.:O:O Or is it just me?:)

Sedan tycker jag att intresserade och initierade Swec.:are kanske kunde ta och göra en Recept tråd för överviktiga" och härmed syftas på *nyttig mat:D* och ingenting annat!:) Alltså inte tjockismat som munkar, cola, semlor, godis och annat burr och rys...:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Hur kommer det sig att "alla vill ner till sommaren" men övriga delen av året verkar det inte vara viktigt hur mycket/(lite?) man väger? Visst: någon nämnde något om att: "man får ligga", men för mig handlar kondition inte om att att få ligga, utan just kondition (+ att det såklart är lättare att idka älskog - föreställer jag mig i alla fall - om man väger 70 kg. än om man väger 150 kg.:)) och smidighet.:)^^ Att tänka: "Jag vill bli Beach 2012" verkar folk acceptera, men ingen skulle ju acceptera: "Jag vill Ligga 2012 [men inte resten av året]" detta uttalandet, men när det kommer till hälsan så går det tydligen bra.:O:O Or is it just me?:)

Sedan tycker jag att intresserade och initierade Swec.:are kanske kunde ta och göra en Recept tråd för överviktiga" och härmed syftas på *nyttig mat:D* och ingenting annat!:) Alltså inte tjockismat som munkar, cola, semlor, godis och annat burr och rys...:)

På sommaren går man ju runt i betydligt mindre kläder och på vintern ser alla ut som michelingubbar. Så då är det ganska självklart varför alla vill se bättre ut på sommaren.

Själv har jag tagit tag i träningen då jag upptäckt att jag inte alls rört på mig så mycket som jag borde ha gjort tidigare. Rygg, nacke och knäproblem. Nu har dessa blivit bättre när jag kommit igång, men samtidigt så får jag något "vettigt" att göra på fritiden, istället för att (bara) dega vid datorn. Alltså även på det mentala planet - självförtroende, allmänt gladare och lättare att fokusera på arbetet men också endorfinrushen efter ett hårt pass.

Om jag sedan skulle dra positiva blickar till mig på stranden så får jag väl se det som en bonus

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Cred till alla er som gått/försöker gå ner i vikt. Ni visar att ni vill göra nåt åt saken.

Jag är leg. sjuksköterska samt utbildar mig till friskvårdterapeut & kostkonsult så detta ämne ligger mig varmt om hjärtat. Enkelt sagt handlar det om kcalintag, +/- över dygnets 24 timmar. Helt enkelt äta mindre än du gör av med. För en del verkar LCHF-liknande upplägg vara mest effektiva dock är jag personligen något skeptisk då dessa dieter brister i innehåll främst gällande kostfiber och vissa antioxidanter. LCHQ skulle nog vara att föredra då kvaliteten på kolhydraterna är bättre/högre. Fördelen med dessa är att de ger lång mättnadskänsla och minskat sötsug/kolhydratssug. Det spekuleras nämligen om insulin är boven i dramat vid viktuppgång och kroppens produktion av insulin ökar i takt med ökade kolhydratsintag (förenklat uttryckt).

0,5 - 1 kg/vecka är en bra och hållbar viktnedgång, som något skrev. Orkar man räkna ut sitt kcalbehov så bör man ligger drygt 500 kcal under det för att ha en viktnedgång på 0,5 kg/vecka. Har man en mkt övervikt så kommer troligen viktnedgången gå fortare. Viktnedgång består dock av platåer, ena veckan går man ner 2 kg, andra veckan knappt 0,5 kg etc.
Motion/träning 3-4 ggr/vecka + vardagsmotion (gå/cykla till jobb/skola t.ex.). Träning behöver inte bestå av 60 min spinning varje gång utan raska promenader där man får upp pulsen och svettas. En person som väger 120 kg kommer ha det garanterat jobbigare att gå en viss sträcka på en viss tid än en person som väger 80 kg. Tänk därför inte så mkt på prestationen eller resultatet utan på att ni faktiskt gör en förändring och att lite är bättre än inget. Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta... kommer följa tråden med nöje! Lycka till alla!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lunaspice:

Cred till alla er som gått/försöker gå ner i vikt. Ni visar att ni vill göra nåt åt saken.

Jag är leg. sjuksköterska samt utbildar mig till friskvårdterapeut & kostkonsult så detta ämne ligger mig varmt om hjärtat. Enkelt sagt handlar det om kcalintag, +/- över dygnets 24 timmar. Helt enkelt äta mindre än du gör av med. För en del verkar LCHF-liknande upplägg vara mest effektiva dock är jag personligen något skeptisk då dessa dieter brister i innehåll främst gällande kostfiber och vissa antioxidanter. LCHQ skulle nog vara att föredra då kvaliteten på kolhydraterna är bättre/högre. Fördelen med dessa är att de ger lång mättnadskänsla och minskat sötsug/kolhydratssug. Det spekuleras nämligen om insulin är boven i dramat vid viktuppgång och kroppens produktion av insulin ökar i takt med ökade kolhydratsintag (förenklat uttryckt).

0,5 - 1 kg/vecka är en bra och hållbar viktnedgång, som något skrev. Orkar man räkna ut sitt kcalbehov så bör man ligger drygt 500 kcal under det för att ha en viktnedgång på 0,5 kg/vecka. Har man en mkt övervikt så kommer troligen viktnedgången gå fortare. Viktnedgång består dock av platåer, ena veckan går man ner 2 kg, andra veckan knappt 0,5 kg etc.
Motion/träning 3-4 ggr/vecka + vardagsmotion (gå/cykla till jobb/skola t.ex.). Träning behöver inte bestå av 60 min spinning varje gång utan raska promenader där man får upp pulsen och svettas. En person som väger 120 kg kommer ha det garanterat jobbigare att gå en viss sträcka på en viss tid än en person som väger 80 kg. Tänk därför inte så mkt på prestationen eller resultatet utan på att ni faktiskt gör en förändring och att lite är bättre än inget. Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta... kommer följa tråden med nöje! Lycka till alla!

Trevligt med lite professionell input i tråden bara. Vill bara nämna att det finns folk som får väldiga problem av LCHF. Dåliga magar och vissa får seriösa koncentrationssvårigheter och blir trötta. Personligen lägger jag LCHF i samma fack som Atkins, stenålderskost, popcornmetoden, chokladmetoden och alla andra Aftonbladsfasoner. På tok för mycket svamel från folk som inte vet vad de pratar om och nästan obefintliga vetenskapliga studier. Var ju en kille i USA som visade att man kan gå ner i vikt av att äta Twinkies.

Jag tror att många konstiga dieter faller efter ett tag för att man inte orkar krångla. Det är jobbigt att bara äta vissa saker och hela tiden måste fixa specialkost. Sen är Kellogs SpecialK väldigt energirika och fulla av socker så de är kanske inte världens bästa frukostmat ändå men det är det för att de innehåller massa energi, inte för att de innehåller kolhydrater.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24