Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Varför skriver alla samma sak om och om igen.

Visa sig duktiga.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kagamex:

om du kör med vertical sync så går inte fpsen högre än vad skärmens Hz är, om du däremot kör med vsync avstängt kan du få mycket högre fps, och dessutom så drar Vsync lite extra på datorn! Själv har jag runt 80 fps i de flesta spel och jag kör med en 60 Hz skärm.
Det enda spel jag har märkt screen tearing i är skyrim och där har jag knappt 60 fps

Vsync "drar" inte "lite extra på datorn" nej.

Det är en form av kösystem för bilderna som renderats och sedan skickas de ut efter skärmens uppdateringsfrekvens.

Detta är även anledningen till att de flesta gamers aldrig någonsin skulle kunna använda Vsync, då det även ökar muslagget markant.

När man använder en mus så förväntar man sig att pekaren ska röra sig mer eller mindre i realtid för att man ska kunna planera nästa musdrag, med vsync på så är detta i stort sett omöjligt då musen ligger flera hundra millisekunder efter handen.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att allt ALLTID ska ha sån hype. När jag faktiskt spelade CS på "riktigt" och TFT började komma så var det "omöjligt att spela utan en CRT. Jag och många andra hade inga problem med det, visst, var riktigt proffs och åkte till CPL osv så kanske du behövde "det där lilla extra", men det var ju väldigt få som var på den nivån.

Sen var det ms som betydde allt, hade man 12 ms så var det "omöjligt" att bli bra i FPS spel.

Idag är det samma sak igen med 60Hz vs 120 Hz. Visst att man kanske vänjer sig vid 120 Hz, men det gör du även vid 60 Hz så efter några dar kommer du inte märka något alls. Bara för att du har en 120 Hz skärm kommer inte göra dig till en elitspelare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Bytte från en PB 1920*1080 75hz
Till en Benq XL2410T 120hz 2400:- på webhallen nu i veckan.
Har gått o velat fram o tillbaka i typ 1år om det kan vara något att ha...
"är det verkligen så stor skillnad el e d bara för finsmakare"
Kan bara säga OJJOJJ OJJ VILKEN SKILLNAD!
Helt sjukt det var natt och dag vart nästan lite yr i huvudet ibörjan.
Benq har dessutom 0 inputlagg d har inte alla 120hz...
Värt varenda krona hade jag vetat detta tidigare hade jag köpt en direkt då.(dock fick jag googla fram lite inställningar för default inställningarna är horribla)
Mao rekomenderas varmt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Hur ser det ut i denna frågan nu 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Hur ser det ut i denna frågan nu 2024?

V-Sync fungerar fortfarande som det gjorde då, det som tillkommit sedan dess är adaptiv synkronisering för när datorn inte orkar driva spel i samma frekvens som skärmen. Se Sweclockers artikel om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Hur ser det ut i denna frågan nu 2024?

En stor skillnad nu mot när frågan ställdes är att 144Hz-skärmar är billiga

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Uppgradera?

Jag har en dator med R7 7800x3d och GTX 1080 Ti.
Skärmen är en Hp 34” ultrawide 1440p och 60hz.

Vad jag förstår så är väl skärmen nästa uppgradering,
Eller har jag fel?

funderar på en 1440p 240hz skärm.