Ringde Asus-support tidigare idag och killen jag fick snacka med där påstod att det var 3 låsta eller 5 döda pixlar som gällde, oavsett om det är inom 30 dagar eller inte. Han rådde mig att vända mig till Dustin vilket jag gjorde och där blev jag tillsagd att helt enkelt returnera den och få pengarna tillbaka i och med att det är 14 dagars öppet köp, så det var ju skönt.
Däremot är det mindre skönt att recovery-skivorna (som jag brände vid första uppstart) inte fungerar som de skall. Efter att jag använt skivorna för att blåsa originalhårddisken och installera om recovery-partitionen, OS, osv och processen är avslutad och datorn skall boota om så hittar den ingen enhet utöver DVD/BD:n att boota från. Så nu står jag där med en obootbar laptop att returnera för trasig pixel. Lite enververande. En möjlig anledning jag kan se är att jag uppdaterat till senaste BIOS-versionen, men flash-utilityn tillåter en inte att downgrada för att utesluta den möjligheten. Eller så är det helt enkelt fel på allting. Ännu en anledning att returnera Tänker dock köpa en ny så fort jag får pengarna tillbaka från Dustin.
Edit: Kan tillägga att jag testat att under boot trycka både F9 (för att egentligen starta recovery-processen, som inte startar), samt övriga F-knappar och ESC och gud vet vad osv utan resultat.
Edit2: Bootade upp installation av Windows Home Premium på maskinen och vid steget där man väljer var man skall installera Windows ser jag att vad recoverydiskarna gjort är att blåsa disken helt och sedan återställa partitionstabellen till 5 partitioner;
SYSTEM (200 MB)
MSR (128 MB)
OS (279,5 GB)
DATA (394,4 GB)
RECOVERY (24,4 GB)
samtliga tomma. =/ Inte konstigt recovery inte funkar. Blir till att installera Home Premium och sedan köra den medföljande ASUS Drivers and applications-skivan. Bättre än så blir det nog inte.