En kort recension på ASUS N56VZ

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Några saker skiljde dem åt enligt prisjakt:

Optisk enhet: Ej bluray på 35/37
Hårddisk: 35:an är på 7200 rpm, de andra på 5400
Minne: 6gb på 26:an, 8 på de andra

Permalänk
Medlem

Går det skruva ur den optiska enheten och sätta en SSD där istället?

Jag använder aldrig skivor och en kombination med ~120GB SSD och 750GB hårddisk vore något!

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Går det skruva ur den optiska enheten och sätta en SSD där istället?

Jag använder aldrig skivor och en kombination med ~120GB SSD och 750GB hårddisk vore något!

Det går väl? frågan är bara vad det är för anslutning till den optiska enheten och var man hittar en hårddiskvagga som funkar i datorn.

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Skrivet av EMMHMMS:

Går det skruva ur den optiska enheten och sätta en SSD där istället?

Jag använder aldrig skivor och en kombination med ~120GB SSD och 750GB hårddisk vore något!

Jag gjorde just detta med en hdd caddy jag köpt på Amazon (http://www.amazon.com/Protronix%C2%AE-12-7mm-Universal-DVD-RO...). Universal 12.7mm SATA till SATA. Passade som handen i hansken, enda problemet var att datorn vägrade boota när jag hade caddyn i, vare sig den innehöll disk eller inte. Det enda som hände när man startade var att powerknappen lös i en sekund ungefär, sedan slocknade den igen. Testade iofs bara med 750 gb-disken jag plockat ut och ersatt med ssd, men i och med att det var samma resultat när caddyn var tom antar jag att det var caddyn som failade.

Drog runt som en vilde i BIOS och skruvade isär caddyn och meckade runt för att hitta en lösning, dock utan framgång. Skall nog beställa en ny från ebay istället, av annat utseende och hoppas att jag bara fick ett måndagsexemplar.

Passade på att köpa ett externt usb-case att sätta den optiska enheten i och det fungerade tack och lov finfint. Disken får sitta som nätverksenhet i min server tillsvidare

En annan grej jag märkt är att den medföljande subwoofern buzzar lite lätt när man scrollar i webläsaren. Dock ej högtalarna som tur är, så det är bara att koppla ur den om man sitter i ett knäpptyst rum och störs. Buzzar även med hörlurar i.

Till syvende och sist har jag även en död pixel. Liten, ettrig och röd nästan mitt på skärmen. Någon som vet vad Asus död pixel-policy säger om det? Brukar väl vara minst 3 pixlar för att tillverkaren skall bry sig? Eller skall jag vända mig till Dustin där jag köpt datorn? Eller är det helt kört i och med att jag varit inne och rotat i modermodemet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av laxkrabban:

Jag gjorde just detta med en hdd caddy jag köpt på Amazon (http://www.amazon.com/Protronix%C2%AE-12-7mm-Universal-DVD-RO...). Universal 12.7mm SATA till SATA. Passade som handen i hansken, enda problemet var att datorn vägrade boota när jag hade caddyn i, vare sig den innehöll disk eller inte. Det enda som hände när man startade var att powerknappen lös i en sekund ungefär, sedan slocknade den igen. Testade iofs bara med 750 gb-disken jag plockat ut och ersatt med ssd, men i och med att det var samma resultat när caddyn var tom antar jag att det var caddyn som failade.

Drog runt som en vilde i BIOS och skruvade isär caddyn och meckade runt för att hitta en lösning, dock utan framgång. Skall nog beställa en ny från ebay istället, av annat utseende och hoppas att jag bara fick ett måndagsexemplar.

Passade på att köpa ett externt usb-case att sätta den optiska enheten i och det fungerade tack och lov finfint. Disken får sitta som nätverksenhet i min server tillsvidare

En annan grej jag märkt är att den medföljande subwoofern buzzar lite lätt när man scrollar i webläsaren. Dock ej högtalarna som tur är, så det är bara att koppla ur den om man sitter i ett knäpptyst rum och störs. Buzzar även med hörlurar i.

Till syvende och sist har jag även en död pixel. Liten, ettrig och röd nästan mitt på skärmen. Någon som vet vad Asus död pixel-policy säger om det? Brukar väl vara minst 3 pixlar för att tillverkaren skall bry sig? Eller skall jag vända mig till Dustin där jag köpt datorn? Eller är det helt kört i och med att jag varit inne och rotat i modermodemet?

första 30dagarna från köpet är det garanti på alla defekta lysande pixlar(dvs inte svart/död), i övrigt gäller iso standard, har dock tyvärr inte exakt de i huvet men jag tror de behöver vara mer än 1 då.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

första 30dagarna från köpet är det garanti på alla defekta lysande pixlar(dvs inte svart/död), i övrigt gäller iso standard, har dock tyvärr inte exakt de i huvet men jag tror de behöver vara mer än 1 då.

Tack för svaret! SKall jag vända mig till Dustin eller direkt till Asus för att kunna få den utbytt? Och vet du hur lång tid det kan ta?

Kan tillägga att jag i övrigt är mycket nöjd med datorn.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan och har fått två problem med den, bortsett då från den slöa 5400v disken som ju går att byta mot en SSD senare. Annars är det en trevlig och snygg dator.

Det största är skärmen som uppvisar svaga vertikala ränder i mitten av bilden främst(typ aningen ljusare smala ränder) när bakgrunden är mörk eller helsvart. Detta kan också synas i vitt fast svagare då jag hade nog inte reagerat på det vita om jag inte sett det på mörk bild först.

Det ser ut ungefär som på en lite sämre lcd tv, någon form av backlight bleeding. Dessutom undrar jag över dessa 150 graders bildvinkelsområdet, bilden ändrar sig rätt tydligt bara man rör huvudet lite framför skärmen på normalt tittavstånd. Jämfört med en Asus 17" i 6-7 tusenkronorsklassen 1600x900 upplösning på den samt min billiga Samsung N210P 10" netbook och de kanske har lite sämre vinklar,ej mycket. Däremot finns inte några ränder eller nämvärd backlight bleeding på dessa utom möjligtvis en svag antydning precis i skärmkanten och den är mycket mindre synlig än ränderna som går över hela skärmen vertikalt på N56VZ.

Frågan är ju om skärmen är så pass dålig på N56VZ eller jag som fått ett måndagsex?

Det andra problemet är att utforskaren och ibland Ie stängs ned och startas om då och då trots att datorn har alla updates.

Detta känns inte så premium som priset antyder så frågan är om jag ska försöka få den utbytt eller då jag fartfarande kan lämna tillbaka den på öppet köp inom 14 dagar göra det och se om det går att hitta en annan dator istället.

Problemet är väl då att det inte finns så många alternativ med Ivy bridge i7 + vettigt spelbart grafikkort och matt 1920X1080 skärm till rimligt pris dvs runt 10-11 tusen som också funkar lite på batteri.

Möjligen ta Asus 13" Ultrabook med fullhd ipsskärm och 500Gb samt 24Gb SSD istället den kostar nästan detsamma och blir lättare men mycket sämre prestanda istället i vart fall för spelande och video/foto rendering.

Rätt villrådig just nu men måste bestämma mig innan öppna köpet går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Frågan är ju om skärmen är så pass dålig på N56VZ eller jag som fått ett måndagsex?

Så är min skärm också, tyvärr. Plus att när jag fick datorn så var de små klisterlapparna som sitter över skärmens skruvar lite vikta så de sitter inte på helt ordentligt. Jag funderade lite på om jag skulle gjort något men har inte tagit tag i det..

Permalänk
Skrivet av laxkrabban:

Tack för svaret! SKall jag vända mig till Dustin eller direkt till Asus för att kunna få den utbytt? Och vet du hur lång tid det kan ta?

Kan tillägga att jag i övrigt är mycket nöjd med datorn.

Ringde Asus-support tidigare idag och killen jag fick snacka med där påstod att det var 3 låsta eller 5 döda pixlar som gällde, oavsett om det är inom 30 dagar eller inte. Han rådde mig att vända mig till Dustin vilket jag gjorde och där blev jag tillsagd att helt enkelt returnera den och få pengarna tillbaka i och med att det är 14 dagars öppet köp, så det var ju skönt.

Däremot är det mindre skönt att recovery-skivorna (som jag brände vid första uppstart) inte fungerar som de skall. Efter att jag använt skivorna för att blåsa originalhårddisken och installera om recovery-partitionen, OS, osv och processen är avslutad och datorn skall boota om så hittar den ingen enhet utöver DVD/BD:n att boota från. Så nu står jag där med en obootbar laptop att returnera för trasig pixel. Lite enververande. En möjlig anledning jag kan se är att jag uppdaterat till senaste BIOS-versionen, men flash-utilityn tillåter en inte att downgrada för att utesluta den möjligheten. Eller så är det helt enkelt fel på allting. Ännu en anledning att returnera Tänker dock köpa en ny så fort jag får pengarna tillbaka från Dustin.

Edit: Kan tillägga att jag testat att under boot trycka både F9 (för att egentligen starta recovery-processen, som inte startar), samt övriga F-knappar och ESC och gud vet vad osv utan resultat.

Edit2: Bootade upp installation av Windows Home Premium på maskinen och vid steget där man väljer var man skall installera Windows ser jag att vad recoverydiskarna gjort är att blåsa disken helt och sedan återställa partitionstabellen till 5 partitioner;
SYSTEM (200 MB)
MSR (128 MB)
OS (279,5 GB)
DATA (394,4 GB)
RECOVERY (24,4 GB)
samtliga tomma. =/ Inte konstigt recovery inte funkar. Blir till att installera Home Premium och sedan köra den medföljande ASUS Drivers and applications-skivan. Bättre än så blir det nog inte.

Permalänk
Medlem

Har läst nu lite överallt i nätet (mestadels notebookreview forumet), och även om jag själv är nöjd och många andra så verkar det som om det finns flera måndagsexemplar lite hit och dit överallt i jordklotet. Vissa har pixelproblem, andra har någorlunda lös musplatta som jag eller krackligt ljud då och få från högtalarna.

Denna gång var kvalitetschecken otillräcklig från asus sida, och det är synd med tanke på att datorn är packat med fin hårdvara och utomordentlig kylning. De måste få bukt med detta och förhoppningsvis supporta kunderna, annars försvinner kvalitetsperceptionen (svengelska?) och företaget lider långsiktigt.

En sak är dock säker gällande betraktingsvinklarna, 150grader är och skall vara sanningen. Skärmen är det största man kan skryta om gällande n56!

Permalänk

Ja, utöver de problem jag haft med pixeln och recoveryskivorna så är det en gedigen laptop. Måste säga att jag är imponerad med betraktningsvinklarna för att vara en TN-panel, men för att som jag gå från Viewsonic VP2030b med IPS-panel så är det ett ganska stort steg i fel riktning tyvärr Å andra sidan gav jag på den tiden 5500:- för enbart en skärm medans N56VZ är en kraftig dator + skärm (dvs laptop) för 10 000:-. Allting är relativt.

Det jag verkligen gillar är hur tyst den är. Inte ens under full load i spel låter den särskilt mycket. Och ljudet, speciellt med subwoofern inkopplad, är riktigt skönt.

Som sagt, köper en ny när jag fått pengarna från Dustin. Och håller tummarna.

Permalänk

Jag har också problemet med en död pixel mitt i skärmen! Riktigt störigt när man sitter och cad:ar och har sig.
Köpte tyvärr min i butik och har därför ingen ångerrätt. Känns riktigt surt när man har lagt ner 11k och äntligen skaffat sig en ny.
Några tips vad man kan göra åt saken? Butiken vägrar att göra något åt det och Asus kräver som sagt minst 3 stycken i ett kluster för att göra något åt saken.

Har alltid tyckt bra om asus men måste medge att jag blir enormt besviken när man inte kan få någon hjälp alls och detta år 2012.

Permalänk
Medlem

Varför så dyr?

Någon som har någon aning om varför den Svenska versionen av N56VZan är så himla dyr?
I Amazon säljs den för tex 949$ vilket är typ 6500kr (http://www.amazon.com/ASUS-N56VZ-ES71-15-6-Inch-Laptop-Black/...)
I Sverige säljs den för nästan 11000kr (http://www.inet.se/produkt/1969469/asus-n56vz)

Alltså en skillnad på ungefär 4500kr!

Känns som att jag hellre köper skiten utan svenskt tangentbord, istället för att höja priset med 70% bara för att få den med svenskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arouzen:

Någon som har någon aning om varför den Svenska versionen av N56VZan är så himla dyr?
I Amazon säljs den för tex 949$ vilket är typ 6500kr (http://www.amazon.com/ASUS-N56VZ-ES71-15-6-Inch-Laptop-Black/...)
I Sverige säljs den för nästan 11000kr (http://www.inet.se/produkt/1969469/asus-n56vz)

Alltså en skillnad på ungefär 4500kr!

Känns som att jag hellre köper skiten utan svenskt tangentbord, istället för att höja priset med 70% bara för att få den med svenskt tangentbord.

Den du länkade har ju sämre skärm och mindre RAM. Detta är den som motsvarar den svenska: http://www.amazon.com/N56VZ-N56VZ-DS71-15-6-Inch-Laptop-Black...

Dvs kostar den nästan 8000 i USA. Lägg på 25% moms så är vi uppe i 10, så det är ju rätt nära ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Den du länkade har ju sämre skärm och mindre RAM. Detta är den som motsvarar den svenska: http://www.amazon.com/N56VZ-N56VZ-DS71-15-6-Inch-Laptop-Black...

Dvs kostar den nästan 8000 i USA. Lägg på 25% moms så är vi uppe i 10, så det är ju rätt nära ändå.

Eller istället för Amazon; http://www.microcenter.com/single_product_results.phtml?produ...
7000 + (25%) = 8750kr

Inte så himla nära egentligen.
Funderar seriöst på att beställa lappyn för 7000kr + frakt. Grymt mer värt än 11000.

Permalänk
Medlem

Jag ser att hos Netonnet är datorn (N56VZ-S4027V) listad som utgående och hos Dustin står det "Denna produkt har utgått och kan ej beställas" om man söker på modellen och Dustin.

Känns som om något allvarligt dykt upp här då det finns en del rapporter på nätet om att återställningsskivorna man gjort ej fungerar och även rapporter på nätet om vissa problem med GT650m grafikkortet med hängningar som följd,grafikproblem som inte verkar uppstå på systermodellen N56VM med den lägre specade GT630m grafiken. Har ju själv sett konstigheter som att utforskaren stänger ned sig och startar om helt omotiverat samt att vissa program som går bra att köra på alla våra andra datorer inte vill fungera på N56VZ.

Nej denna åker tillbaka med sina problem för detta känns illavarslande att en nästan nyutkommen dator redan har utgått, för de enda som verkar finnas kvar ute i butik är ju de exemplaren Åf själva råkar ha kvar i lager då det står slut hos leverantör hos de andra Åf jag tittat på som har några ex kvar av modellen.

Lite synd för hade den fungerat som den skulle så verkade den vettig och snygg men är det en smygåterkallelse på gång törs man inte ta risken då det trots allt är 11k det handlar om. Verkar desutom som om Asus är griniga på pixelpolicyn enligt andra inlägg och det känns heller inte roligt om utbytesprodukten har pixelfel och det ska behövas bråkas om det. Och nej även en lysande pixel är väldigt störande även om mitt ex var ok i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arouzen:

Eller istället för Amazon; http://www.microcenter.com/single_product_results.phtml?produ...
7000 + (25%) = 8750kr

Inte så himla nära egentligen.
Funderar seriöst på att beställa lappyn för 7000kr + frakt. Grymt mer värt än 11000.

Sen blir det moms på det om du ska skicka hit den. Blir dock något billigare ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Hmm. Ja. Nu när den som sagt är borta ur Dustins och flera andra butikers sortiment och den kostar 1000:- extra från alla övriga återförsäljare (pga studentrabatten hos dustin) så är det kanske dags att titta på en annan modell med tanke på allt som rapporterats. Håhåjaja. Trist på en i övrigt skön laptop.

Permalänk
Medlem

Är hela datorn byggd i metall? När jag var inne i Expert och kände på datorn så kändes det som att vissa delar av datorn var byggda i plast. Någon som har mer information om bygg kvalitén?

Permalänk
Medlem

Jag fick min N56VZ-S4035V i fredags och har inte gjort några större tester av datorn men jag har inget av de fel som rapporterats i tråden gällande skärm eller högtalare. Har dock bara testat subwoofern/inbyggda högtalarna som hastigast eftersom jag har datorn kopplad till en förstärkare. Jag har spelat ca 5-10 h utan några problem.

Ovansidan utanpå är i borstad metall, undersidan plast. På insidan är det plast runt skärmen och metall kring tangentbord och pekplattan.

Visa signatur

12:50. Press Return

Permalänk
Medlem

Hallå! Tänkte köpa denna dator + en SSD disk denna vecka, hade egentligen tänkt köpa Asus G75 men då jag behöver en dator nu och inte kan vänta en till månad på att få mer pengar så blir det nog den här.
Så jag tänkte kolla hur stor skillnad jag kommer uppleva när jag spelar T.ex Diablo 3 och hur länge GT 650M kortet hänger med i leken och hur stor skillnad det är mellan Ram minnen med 1333mhz och 1600mhz. Hur är datorn att spela på i övrigt?

Varför står det att N56an på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744833#extra har 1600mhz minne
Medans den på Dustin har 1333mhz?

Lånar tråden om det är Ok! ;D

//Psykets

Permalänk
Medlem

Prövade istället en UX32VD och tyvärr hade den skärmen jättemycket backlight bleeding. Fick exemplaret utbytt men när den andra UX32VD hade om möjligt ännu mer Bleeding så åkte den tillbaka.

Nu hade de dock inte längre kvar N56VZ som jag tänkte ge en chans till hos den leverantören vilket nog var tur då jag såg att dustin fått in N56VZ-4037 istället för den 4027 versionen jag hade först. Samma fast nu med den bättre 7200v disken istället för 5400v som 4027 hade. Båda var med bluerayläsaren som jag ville ha fast denna nya dessutom kostade en tusenlapp mindre så jag köpte en sådan. Nu ska jag bara invänta leverans och hoppas denna inte är ett måndagsex.

För er som funderar över skillnaden mellan UX32VD och N56VZ kan jag meddela detta:
Spelprestanda, klart mycket bättre hos N56VZ både grafiken och processorn är bättre så ska man spela är extra vikten N56VZ väger värd det samt ljudet bättre.

Hårddisken hos UX32VD är lite rappare men det märks att det är en hybridlösning så riktig SSD prestanda får man ej. Kör man sådant som skriver på disken är den lika slö som andra slöa 5400varvare då bara läsning cachas av iSSD disklösningen. Om man jämför med en 7200V lär skillnaden bli ännu mindre.
N56VZ har en fördel i att det är mycket lättare att byta Disken till en SSD då en standard disk passar rakt av i det lättåtkomliga facket. UX32VD kräver lite mer pyssel där man delvis måste lossa det fastmonterade batteriet.

Skärmen hos UX32VD är fantastisk om det inte vore för bleedingproblemen som förstör upplevelsen om när skärmen är mörk. De bleeding problemen N56VZ hade var små i jämförelse och bildvinklarna bra för en TN-skärm. Föredrar nog N56VZ utan bleeding om det ser så illa ut som på UX32VD ips skärmen till trots och 13,3tum Fullhd är smått även med bra syn.

I mitt trådlösa N nätverk hade båda ungeför samma signal och båda fungerade bra där utan tappade anslutningar, dock har jag bara 24Mbit ADSL som ger 12Mbit i praktiken.

Byggkvalitén på UX32VD är usel trots aluskalet. Det ena exet hade löst högtalargaller som stack ut och ojämn pekplatta. Båda hade snea etiketter som var lösa i hörnen som stack upp pga slarvig montering och vissa metallkanter runt uttag var vassa som av dålig gradning.
N56VZ satt allting ihop på och den kändes gedigen trots att skalet var av plast undertill. Byggkvalité poängen går oväntat till N56VZ även om usbkontakterna var lite hårda att sätta i.

Är vikten viktigast och man står ut med den kraftiga backlight bleedingen och kvalitéten och inte behöver mycket spelprestandaså ta UX32VD.

Är däremot Prestanda för spel och rendering viktig är den ökade vikten hos N56VZ värd att ta. Den kan faktiskt fungera som desktop replacement dator och ändå vara hyggligt bärbar vilket inte kan sägas om UX32VD som är för klen såvida man inte bara ska surfa och ordbehandla.

Minnet är ju idiotiskt gjort hos UX32VD med en fastlödd 2Gb viket gör att byter man ut den andra lösa minnespinnen på 2Gb mot något större så tappar man Dualchannel och den går i singelchannelmode. Då tappar man ju lite av vitsen med det hela.
De 8Gb som sitter i N56VZ är lätta att byta om man inte nöjer sig med 8GB vilket oftast fungerar. Däremot är 4Gb som UX32VD har i underkant, med all bloatware som snurrar är det inte mycket minne kvar ens innan man startat sina egna program.

Till sist Batteriprestanda där tycker jag att UX32VD faktiskt var dålig. Visst den går ytterligare 0,5-1 timme under mycket lätt belastning. Belastar man den normalt med wifi och den får lite att göra så blir driftstiden rätt lika dvs runt 3 timmar och det fixar den betydligt kraftfullare N56VZ också.
Att fyrkärninga högprestanda datorn N56VZ inte har jättebra tid är ju väntat, funkar ändå hyggligt länge på batteri med tanke på prestandan.

Att en snål ultrabook med 2 kärning processor (trots i7 namnet då ULV är bara 2 kärniga) och klenare grafik inte går längre jämfört med prestandadatorn är dåligt faktiskt. På N56VZ kan man ju ta med sig extrabatterier om man vill men det går inte med UX32VD då den har fast inbyggt batteri som väl lär kosta multum att byta när det pajar precis som på apples produkter.

Permalänk
Medlem

Jag frågade tidigare om att byta ut optiska enheten mot en hårddisk för att på så sätt kunna köra SSD och behålla den befintliga hårddisken.
Den här ska enligt beskrivning passa N56. http://www.pro-battery.com/battery-detail.asp?id=892

Nu är jag inte många klick från att beställa en N56 för med en caddy uppfyller den alla mina behov. Dustin har sänkt priset till 9999kr för N56VZ-S4037V (7200RPM hårddisk). Dustin säger den har Blu-Ray men Prisjakt påstår DVD. Kan inte säga att jag bryr mig om det sistnämnda

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Det blev en N56VZ-S4037v till slut. Har även inhandlat en Intel 330 120 gb SSD HDD och ett Deltaco kabinett för den disk som blir över, dvs datorns 750 gb mekaniska.

Min fråga är om man direkt ur lådan kan byta hårddisken i laptopen och sen göra en ny och ren installation av Win7? Eller behöver jag starta upp datorn först för att uppdatera BIOS eller något annat icke-OS relaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mygel:

Det blev en N56VZ-S4037v till slut. Har även inhandlat en Intel 330 120 gb SSD HDD och ett Deltaco kabinett för den disk som blir över, dvs datorns 750 gb mekaniska.

Min fråga är om man direkt ur lådan kan byta hårddisken i laptopen och sen göra en ny och ren installation av Win7? Eller behöver jag starta upp datorn först för att uppdatera BIOS eller något annat icke-OS relaterat?

Jag gjorde så, tog bort hårddisken efter kvalitetskontroll av datorn och installerade bara W7 på SSDn jag monterade in.

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem

Crispin, fick du med drivrutiner från Asus? Var det lätt att installera drivrutiner och slapp du lägga in all bloatware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mygel:

Crispin, fick du med drivrutiner från Asus? Var det lätt att installera drivrutiner och slapp du lägga in all bloatware?

Den lättaste drivrutinsinstallationen jag haft på länge. Om ASUS egna småprogram räknas som bloatware så kommer det med en liten portion sånt men det är inte alls illa.

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hejsan Asus, och alla andra. Jag kollade en unboxingvideo av n56an och då följde en skiva med drivrutiner med. Kommer jag kunna installera ett rent w7 professional och drivrutinerna och sen kommer allt funka? Hur mycket skit finns på den från början?

Jag tror jag redan vet svaret p den här, men det får bara plats en hårddisk va?

Hyfsat trevligt pris på dustin med studentrabatt också

Får man vara lite nyfiken och fråga vad studentrabatten låg på N56:an? Är sugen på att köpa en dator innan studierna men givetvis väntar jag ju nån månad om priset skiljer sig avsevärt. Tack på förhand!

http://www.dustinhome.se/product/5010644235/asus-n56vz-ci7-2-...

Permalänk
Skrivet av Rocky11:

Får man vara lite nyfiken och fråga vad studentrabatten låg på N56:an? Är sugen på att köpa en dator innan studierna men givetvis väntar jag ju nån månad om priset skiljer sig avsevärt. Tack på förhand!

http://www.dustinhome.se/product/5010644235/asus-n56vz-ci7-2-...

Köpte min förra veckan från Dustin med min studentrappat aktiverad, verkar inte som att den bli billigare alls. Dock får man ju gratis frakt.

Är allmänt nöjd med min dator, har inte haft problem med skärmen som beskrivs av vissa i tråden.

Dock har jag haft något konstigt fel med ljudet. Ibland när jag är på skype så blir den/de jag ringer upps röster metaliska (tänkt megatron). Detta har även hänt när jag bara har lyssnat på musik. Någon annan som har haft problemet eller vet vad det kan tänkas bero på? (Har provat att uppdatera drivrutinerna men jag har de nyaste)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky11:

Får man vara lite nyfiken och fråga vad studentrabatten låg på N56:an? Är sugen på att köpa en dator innan studierna men givetvis väntar jag ju nån månad om priset skiljer sig avsevärt. Tack på förhand!

http://www.dustinhome.se/product/5010644235/asus-n56vz-ci7-2-...

Då låg S4027an på dustin för 11k och studentpris 10k
Nu ligger S4037 för 10k både med och utan studentrabatt

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3