Effektförbrukning - Nätagg

Permalänk
Medlem

Effektförbrukning - Nätagg

Det här med hur mycket effekt man behöver är ju lite intressant. Jag ska vattenkyla min speldator och vill egentligen bara vet att det kommer gå bra...
Datorn är den i sign.

Jag körde OCCT linpack och 3D-mark samtidigt och använde en enkel energimätare från Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/Pr364444000

Jag mätte up en peakbelastning på 740W och har en felmarginal på 3% eller 2W, lite oklart. Men säg 3% för det blir större fel. Då peakade datorn på 762W vid väggen vilket innebär 610 W i datorn.
Nätagget är ett Fractal Design Newton R2 800W och är 80+ certifierat. Ska ha 1000W peak kapacitet enligt hemsidan, 800W kontinuerligt.
+12 V är specificerad till 60A vilket innebär 720W.

Min fundering är: Visst måste det gå att driva en D5, 8 fläktar i runt 1000 rpm till?
Kan jag till och med eventuellt slänga på lite voltökning och överklocka grafikkorten högre eller måste jag köra processorn i stock då?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Som du själv säger så har du ca 200w kvar i marginal för nätagget. Men det är ju mot "konternuerlig" så mot peak har du ytterligare 200watt. Vad drar den i mer normala fall, kontinuerligt? Det är den kontinuerliga förbrukningen som är viktigast.
Känns som att så länge inte den drar mer än 500-600 kontinuerligt så sak det nog gå bra med lite mer fläktar och vatten pump, du plockar ju bort någon befintlig fläkt kanske också?
Går nog bra att volta lite också, men kan ju vara kul att titta lite på effekt mätaren när du ändå har en sådan för säkerhets skull.
Är det bara själva burken du mätt och inte skärm eller andra tillbehör också?

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosika:

Som du själv säger så har du ca 200w kvar i marginal för nätagget. Men det är ju mot "konternuerlig" så mot peak har du ytterligare 200watt. Vad drar den i mer normala fall, kontinuerligt? Det är den kontinuerliga förbrukningen som är viktigast.
Känns som att så länge inte den drar mer än 500-600 kontinuerligt så sak det nog gå bra med lite mer fläktar och vatten pump, du plockar ju bort någon befintlig fläkt kanske också?
Går nog bra att volta lite också, men kan ju vara kul att titta lite på effekt mätaren när du ändå har en sådan för säkerhets skull.
Är det bara själva burken du mätt och inte skärm eller andra tillbehör också?

Jag peakade 650W annars låg det väl kring 550-600W ungefär när jag körde BF3 på Ultra, så innanför nätagget typ 500-520W vid spel.
Det försvinner ju 4 grafikkorstfläktar, en 140 och en 120 från NH-D14.
Å andra sidan kommer jag stoppa i en hårddisk till som inte får plats nu och förmodligen lite SSDer om de fortsätter att falla i pris.

Bara burken är mätt, inkl tillbehör som får ström via USB. Skärm och högtalare får ström från väggen.

Visa signatur

En potatis