Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem

Undrar hur mkt man får för en Iphone 4 16GB låst till Tele2? Lär nog byta till 5:an, men man vill ha lite pengar tillbaka för den gamla som fortfarande är en mycket fin telefon

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av simon253:

känns töntigt att du säger Revolutionerande.... den kommer bli lika revolutinerande som 4S. ingen stor skillnad.
och ska vi snaka revolutionerande ska vi snacka Windows 95.

inse nån gång Steve e död och så apples försprång i dator industrin.

Min sarkasm flödade iom "Revolutionerande"
Jag gillar inte vare sig Apple eller deras i-Produkter speciellt mycket så bättre kunde de fan gjort ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Älskar hur nytänkande iPhone är med sin design år efter år efter år!

http://appleremedy.com/wp-content/uploads/2012/04/7.jpg

/facepalm

Du ser inget samband med apples tänk om man kikar på deras andra produkter?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Lär dig lite historia och se hur det fungerat tidigare: Det handlar inte om att vara först med något. Det handlar om att få det att bli tillräckligt bra, väl fungerande, tilltalande till massorna och ekonomiskt gångbart.

Se på filmen nedan. Det är Xerox dator Alto som kom i mitten på 1970-talet. Det var världens första dator med ett grafiskt gränssnitt + en mus där man faktiskt kunde uppleva vad man gjorde "in action" istället för att se en grå kommandorad på en liten skärm...
http://www.youtube.com/watch?v=M013_1TQ_5g

Vilka var det som "revolutionerade" denna teknik?
Apple. Flera år senare med sin Apple Lisa. Grafiskt gränssnitt. Mus.
Inte först, men i rätt tid och på rätt plats...
http://www.youtube.com/watch?v=a4BlmsN4q2I

Historien kommer inte alltid ihåg de som var först.

Tyvärr ... Jag tycker att företag ska få ta idéer från varandra, men att låtsas som att de har uppfunnit den är lite fult.

Angående iphone 5 så är jag också glad att de till slut bytte bort den lilla mot en lite större

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Älskar hur nytänkande iPhone är med sin design år efter år efter år!

http://appleremedy.com/wp-content/uploads/2012/04/7.jpg

/facepalm

Iphone 4 var ju inte större än 3GS? Femman är större men inte så som den där bilden visar. Måste säga jag tar hellre Apples uppsizing än vad samsung gjorde med SIII.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

här är phils schillers svar på varför iPhone 5 inte fick NFC stöd och trådlös laddning.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.465568/phil-schiller-om-tradl...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Skönt att de har satt ditt micro-usb och gått till standarden... eller nej, vänta nu! Den heter ju LIGHTNING och lär ju inte funka med gängse standard. Underbart

Skrivet av tattis:

Missuppfattade artikeln isf att det var typ EU som bestämde att alla skulle ha micro-usb,
därav blev jag så snopen på att dom helt plötsligt kommer med en egen kontakt iaf!. My bad.

Sony Ericsson (när dom fanns) hade ju "tags" med typ olika profiler till telefonen. Dom var ju "strömlösa"

Det här missförståndet dyker i upp i varenda tråd om iphone.

Det som är bestämt är att telefonerna ska kunna laddas via USB (vanlig USB-port). Något som Apple gjorde långt innan det bestämdes.
Även ipad laddar över USB till skillnad från de flesta android-plattorna.

Vad som finns i andra änden av usb-sladden är irrelevant.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Varför ändra på en vinnande design? huh? ^^

Sitter bra med min 4S, kanske blir en 5S när det beger sig

7!! DEN SKA HETA 7!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Du menar väl tvärtom? eller har du missat vilken mobil som säljer bäst? Enligt telias statistik så säljer 4S bäst och den 2år gamla iphone 4 ligger på andra plats, säger väl endel om hur hopplöst efter övriga tillverkare ligger! Visst, totalt sett så säljs de mer Androidmobiler, men annat vore väl pinsamt då Apple säljer 3 olika iphones gentemot en jävla massa Androidlurar i ett prisspann från typ 500kr!

OnT: Blir ett köp av 5an för min del, har haft min 4a i två år nu så!

Hehe fel fel båda samsung galaxy 2 an och 3 an säljer bättre än 4s i USa ligger SG3 först tex

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Nu var mitt köpt klart att det blir en android! samt hur kan man slänga ut google maps!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Vad är det du facepalmar? Din egen dumhet? Produkten har lett till att Apple har fått det högst noterade börsvärdet någonsin, varför skulle de då vilja göra en drastisk ändring? Du förstår väl att allt handlar om att tjäna pengar?

Jag är inte Apple-fanboy och skulle reagerat precis likadant om du sade något liknande om en produkt utvecklad av Microsoft. Det är ditt sätt att resonera som gör mig så jävla uppgiven.

Absolut är det smart av Apple att köra på ett vinnande koncept, men JAG tycker fortfarande det är tråkigt att telefonen ser i det stora hela samma ut som den gjorde 2007. När jag byter elektronik vill jag ha förändring, det var därför jag slutade med iPhone efter 3GS för det var exakt samma telefon hela tiden som kom, enligt MIG. Jag skulle aldrig kunna tänka mig köpa samma bil år efter år efter år bara för att innehållet byts ut och det läggs till lite nya funktioner.

Alla har rätt till en egen åsikt.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

väligt mycket sånt som android redan har haft väldigt länge eller saker dom har kastat ut för att göra sin egen verson av, speccs vart men väldigt besivinen på. jag vet inte hur länge till dom kan hålla på och sälja telefoner så här eftersom priset är löjligt högt om man jämnför med vad man kan få på android eller windows phone.

Så du menar att lumian är billig med sina ca 5800 ? samsung 3800 ??

om det skulle på nåt vis vara en gliring till att apple användare är dumma i huvudet är ju att använda random amerikaner lika intelligent som att be en förskole lev lösa gymnasie nivå matte eller meningen med livet. Då som exempel gången Jay Leno skicka ut en reporter på stan för att fråga vilka dom skulle bjuda på grillfest och folk kunde tänka sig bin ladin..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här missförståndet dyker i upp i varenda tråd om iphone.

Det som är bestämt är att telefonerna ska kunna laddas via USB (vanlig USB-port). Något som Apple gjorde långt innan det bestämdes.
Även ipad laddar över USB till skillnad från de flesta android-plattorna.

Vad som finns i andra änden av usb-sladden är irrelevant.

jag har då jävligt svårt att tro att iphone var först ut med att ladda via usb O.o

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

jag har då jävligt svårt att tro att iphone var först ut med att ladda via usb O.o

Nej, det var de inte.
Men de var före det blev bestämt, vilket jag skrev.

Såvitt jag kommer ihåg har även alla ipods laddat över USB sen de lanserades.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Intressant att på ett på hårdvaruforum som sweclockers vars inriktning är överklockning av stationära datorer så är det mobiltelefoner som intresserar medlemmarna mest. Givetvis är det en gemensam nämnare då alla har en mobil idag men jag tycker detta "överintresse" som resulterar i grova ryktespridningar, desinformation, personliga påhopp och våldsamma diskussioner är en aning konstigt.

Permalänk
Medlem

Hade vi svenskar fått 4G också hade jag köpt den genast. Nu blir det till att fundera, inte för jag behöver 4G, men snabbare är aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det var de inte.
Men de var före det blev bestämt, vilket jag skrev.

Såvitt jag kommer ihåg har även alla ipods laddat över USB sen de lanserades.

Nej det var allt låst till FireWire och OSX i början.

Permalänk
Medlem

Jag är inte den som är den, men 4G på en telefon är onödigt. Du har snabbt internet hemma,

Telenors 16 mbit 3g räcker gott och väl att streama med om du ska leka runt på stan. 4G är bra, ja, men känns onödigt. Hej jag kan ladda ner saker i 50 mbit, men, hur ofta tankar du något stort på en telefon? oftast appar på 1-8 mb annars en hemsida på 700 kb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Jag är inte den som är den, men 4G på en telefon är onödigt. Du har snabbt internet hemma,

Telenors 16 mbit 3g räcker gott och väl att streama med om du ska leka runt på stan. 4G är bra, ja, men känns onödigt. Hej jag kan ladda ner saker i 50 mbit, men, hur ofta tankar du något stort på en telefon? oftast appar på 1-8 mb annars en hemsida på 700 kb...

Du bor i Örebro, det förklarar saken. Sthlmare verkar gnälla rätt bra på överbelastat 3G-nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Samsung har c:a 800 LTE patent, Apple har c:a 400 LTE patent, hur du får det till "knappt några" vet jag inte, men min fundering är mer hur det kan finnas c:a 1200 patent från endast 2 företag på något som är en standard hos operatörer

Skickades från m.sweclockers.com

Samsungs 800+ LTE patent skall enligt uppgift motsvara ca 10% av alla LTE patent vilket då följaktligen borde betyda att Apple innehar ungefär 5%.
Risken är dock att Apple kanske har retat upp för många konkurrenter då jag antar att exempelvis HTC och Google också innehar ett större antal LTE patent, så chansen är överhängande att det kommer göras försök att stoppa Apples lansering av taktiska skäl (HTC har ju flaggat om det iaf).

Frågan är dock om det överhuvudtaget är möjligt att stoppa en konkurrent som Apple från att använda LTE då den precis som du säger får anses vara den gällande standarden inom området.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det är antagligen jag som behöver lära mig något nytt så snälla, förklara för mig hur en skärm som är 640 pixlar hög kan visa 720p?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Pajkastning, meddelanden som enbart är till för att reta upp någon och meddelanden utan substans eller relevans är omnämnda och förbjudna i reglerna. Ibland handlar det om gränsfall, men uppenbara fall rensas snabbt (även om inte ens moderatorer hinner se allt ibland; hjälp oss med anmälningar!).

Som den absoluta majoriteten av kommenterarna har förstått: det går att diskutera en fråga, även Apple, utan att komma in på ovanstående negativa diskussionstekniker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det här missförståndet dyker i upp i varenda tråd om iphone.

Det som är bestämt är att telefonerna ska kunna laddas via USB (vanlig USB-port). Något som Apple gjorde långt innan det bestämdes.
Även ipad laddar över USB till skillnad från de flesta android-plattorna.

Vad som finns i andra änden av usb-sladden är irrelevant.

Så har jag då för mig att det inte stod i artiklarna, varför vill jag minnas att det inte stod som du säger

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Vill testa det där kartprogramet. Små häftigt att se allt i 3D.

Kartprogrammet fungerar endast i 3D i några enstaka städer än så länge... Det stod i slutet av Apple-trailern.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Varför ?

Det bara är en av alla de regler för hur man klär sig väl. Anledningen lär ju vara att det inte ser speciellt snyggt ut då det blir en klumpig sak i en klen ficka, vilket påverkar hur väl plagget sitter på en. Det finns vissa små saker som är okej att ha där men främst är fickan där som utsmyckning.

Och om du menar varför mer allmänt så finns det ju en massa regler för hur man klär sig väl, vilket är ett måste för att det ska finnas någon ram för vad som är välklätt. Det är ju därför man t ex aldrig knäpper nedersta knappen på en kavaj osv.

Skrivet av Justbecause:

För att han tydligen vill bestämma hur folk ska klä sig...något annat kan jag inte se till varför han är emot det

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag är förstås modegurun som hittat på alla regler för hur man klär sig. Nej, du framstår bara som bitter för att jag visade att du inte vet vad en fyrkant är.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Json_81:

Det här missförståndet dyker i upp i varenda tråd om iphone.

Det som är bestämt är att telefonerna ska kunna laddas via USB (vanlig USB-port). Något som Apple gjorde långt innan det bestämdes.
Även ipad laddar över USB till skillnad från de flesta android-plattorna.

Vad som finns i andra änden av usb-sladden är irrelevant.

Finns det verkligen iPhone/iPad med (Micro?) USB port? Har aldrig i mina 24 år sett en sådan förr.
Bara att Apples produkter har en egen port/kabel med lång kontakt i ena änden och USB Typ A i andra medans tabletter (tablets) och lurar har ju microsim som standard och haft ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Spydig jävla kommentar.

Nej, jag menar vad jag skrev.

Just efter som folk resonerar som du, så står vi nu här med inkompatibla 4g mobiler, 3 år efter att operatörerna så fint skröt att vi var först i världen med 4g, till vilken nytta?

Det kommer nog åtgärdas nästa år. De får helt enkelt börja använda en frekvens till i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRhoads:

Samsungen har för stor skärm för mitt tycke men jag skulle nog vilja påsta att det är en smaksak vilken man väljer för vi köper väll ändå TELEFONEN för att ringa med?.

Att surfa när man skiter är väl ändå huvudsyftet med en smartphone?