Zenbook U500VZ - Hands on recension

Permalänk
Medlem

Stödjer denna dator en högupplöst extern skäm (alltså mer än 1920x1080) ?
För den har väl ingen displayport?

Permalänk
Skrivet av Jem0612:

Stödjer denna dator en högupplöst extern skäm (alltså mer än 1920x1080) ?
För den har väl ingen displayport?

Eftersom den har 2 GB VRAM så funkar det utmärkt att köra extern skärm via HDMI.

Permalänk
Medlem

För högupplösta externa krävs väl display port eller dual channel HDMI ? Har denna dator detta?

Skrivet av simtaxman:

Eftersom den har 2 GB VRAM så funkar det utmärkt att köra extern skärm via HDMI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem0612:

För högupplösta externa krävs väl display port eller dual channel HDMI ? Har denna dator detta?

Ingen som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem0612:

Ingen som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte, men det har diskuterats i trådar på notebookreview.com. De pratade bl.a. om att Intels nya grafikdrivrutiner för HD4000 skall stödja högre upplösningar, men HDMI-porten verkar gå via 650m-kortet så det lär inte finnas någon begränsning där. Har också för mig att de sa att HDMI-standarden som laptopen kör stödjer högre upplösningar. Inte läst om någon som kan bekräfta det tyvärr.

Sök i dessa trådar:
http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/6...
http://forum.notebookreview.com/asus/685796-zenbook-u500-anno...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Hittade på Asus egen hemsida nu att både denna och touchversionen stödjer 1080 p!
Trist men sant. Alltså en underbar dator som andas kvalitet men har små ej uppgraderingsbara SSD. Begränsad uppgradering primärminne. En skärm som har dålig colour gamut. Blir varm. Fläkten går alltid, buller.
När kommer uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat och kan verifiera att den högsta upplösningen via HDMI är 1920x1080? Jag har en 27"-skärm med 2560x1440 och det enda som gör mig tveksam att köpa denna dator är just ifall jag kan koppla den till min skärm och få 2560x1440 eller om jag blir låst till max 1920x1080. Oerhört tacksam om någon som äger denna dator har möjlighet att testa detta och meddela vad som gäller.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Är det någon alls skillnad mellan Touch och vanliga versionen? Ser ut som att specifikationerna är lika även priset.
Sedan har någon installerat Linux med bumbelbee support?

Samt om någon vet, går det att välja viljen GPU den skall välja i BIOS eller är det ett måste att använda sig av Intels HD4000 som buffer?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem0612:

Stödjer denna dator en högupplöst extern skäm (alltså mer än 1920x1080) ?
För den har väl ingen displayport?

Jag har fått svar från ASUS och den stödjer max 1920x1200 för externa skärmar. Det skall dock komma en uppdaterad version "om ett litet tag" som skall ha Displayport.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Igårkväll dog min nätadapter till min U500. Mätte på kontakten i morse med multimeter och stendött, ingen spänning så datorn laddas ej upp. Någon annan som har haft samma problem.
Samtalet med inet gav ungefär som väntat: du ska ringa asus direkt och försöka få en ny adpter skickad. Otroligt att det är så svårt att få bra service, när väl produkten är såld verkar det vara minsta motståndets lag för Inets kundtjänst. I min värld skulle man fått svaret: Vi löser detta genom att ringa ASUS åt dig och se till att du får en ny adapter skickad till dig så snabbt som möjligt.

Hoppas kunna få en ny adapter snabbt eftersom jag skall till Bahrain i slutet på nästa vecka och

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGixxer:

Igårkväll dog min nätadapter till min U500. Mätte på kontakten i morse med multimeter och stendött, ingen spänning så datorn laddas ej upp. Någon annan som har haft samma problem.
Samtalet med inet gav ungefär som väntat: du ska ringa asus direkt och försöka få en ny adpter skickad. Otroligt att det är så svårt att få bra service, när väl produkten är såld verkar det vara minsta motståndets lag för Inets kundtjänst. I min värld skulle man fått svaret: Vi löser detta genom att ringa ASUS åt dig och se till att du får en ny adapter skickad till dig så snabbt som möjligt.

Hoppas kunna få en ny adapter snabbt eftersom jag skall till Bahrain i slutet på nästa vecka och

Jag är nog "rätt" person att prata med vad gäller detta.

Du kan läsa min fina historia på min tråd på notebookreviews forum. Min hund tuggade sönder min första laddare som kortslöt sig och pajade. Beställde ny från Ebay, fick fel. Beställde en till från annan säljare på Ebay, blev rätt men datorn klagar nu på att den inte är ansluten korrekt samt jag får ett strömförande chassi. Har en beställning gjord från www.asusparts.eu men det beräknas ta minst 2-3 veckor innan jag får den. La även igårkväll en beställning från Dustin då deras kundtjänst sa att denna skall passa: http://www.dustin.se/product/5010665338/asus-ac-adapter-90w-a...

Notera att laddarna från ebay är tredje-parts laddare medans de jag nu väntar på från asusparts.eu och dustin är originalladdaren.

Min tråd: http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermark...

Edit: Efter lite research tror jag inte längre på att dustins laddare är korrekt. Har sökt på artikelnumret på google och hittar bara att adaptern isåfall skulle ha en 5.5x2.5mm plugg vilket är fel. Har mailat typ 6 olika webbutiker nu ifall de kommer få in rätt laddare.

Jag fick följande info från ASUS Sverige på Facebook den 9e jan:
" Den adaptern har tyvärr inte hunnit nå butikerna ännu men håll utkik efter en laddare med modellnummer: 90XB00JN-MPW000 och produktnamn: UX N90W-01 ADAPTER/EU. MVH, ASUS Anders"

Hittar dock ingenting när jag googlar på modellnumret.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Jag beställde en ny laddare från Inet idag. U500 stod ej med i beteckningen över modeller som skall fungera men den mindre UX modellerna stod med. Chansar och hoppas på att den fungerar, lyckas inte heller hitta någon som det står fungerar till U500:an och Inets support kunde inte svara på om den fungerade eller inte. På bilden ser den korrekt ut, den är 90W som det enligt killen på ASUS skulle vara.

Fungerar den inte är det retur och sedan är jag datorlös under 6 veckors arbete i Bahrain...lagom kul.
Återkoppla gärna om du får nys på någon fungerande laddare så skall jag skriva om den jag beställde fungerar, vilken jag är rädd för att den inte gör.

Ganska dåligt att butikerna flera månader efter U500 lanseras inte har tillgång till en vanlig fungerande nätadapter, det händer ju faktiskt att dessa går sönder av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGixxer:

Jag beställde en ny laddare från Inet idag. U500 stod ej med i beteckningen över modeller som skall fungera men den mindre UX modellerna stod med. Chansar och hoppas på att den fungerar, lyckas inte heller hitta någon som det står fungerar till U500:an och Inets support kunde inte svara på om den fungerade eller inte. På bilden ser den korrekt ut, den är 90W som det enligt killen på ASUS skulle vara.

Fungerar den inte är det retur och sedan är jag datorlös under 6 veckors arbete i Bahrain...lagom kul.
Återkoppla gärna om du får nys på någon fungerande laddare så skall jag skriva om den jag beställde fungerar, vilken jag är rädd för att den inte gör.

Ganska dåligt att butikerna flera månader efter U500 lanseras inte har tillgång till en vanlig fungerande nätadapter, det händer ju faktiskt att dessa går sönder av olika anledningar.

Tro mig, jag har hunnit bli tillräckligt förbannad under tre veckorna jag varit utan nu. Lägg på att jag fått en felaktig adapter skickad till mig, och därefter en som skickat ström genom hela datorn och kanske pajar den också. Jag blir riktigt jävla lack bara jag tänker på det.

Bra, återkom gärna så fort som möjligt då jag övervakar tråden och fortfarande är desperat efter en laddare. Det enda stället jag vet som ska sälja rätt laddare är asusparts.eu men de har som sagt cirka 4 veckors leveranstid på dem. Har en beställning på gång från dem.

Håller tummarna för din skull!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Verkar som jag får adaptern i afton, återkommer med resultatet. Fungerar den inte skickar jag in rubbet till ASUS så har de 6 veckor på sig att fixa problemet. Köper isåfall en UX32 under tiden så jag har något att leka med när man är iväg och som i varje fall hjälpligt klarar enklare spel mm.

Men som sagt, tror inte på att den adaptern passar, verkar för enkelt att UX31/32 seriens adaptrar passar U500...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGixxer:

Verkar som jag får adaptern i afton, återkommer med resultatet. Fungerar den inte skickar jag in rubbet till ASUS så har de 6 veckor på sig att fixa problemet. Köper isåfall en UX32 under tiden så jag har något att leka med när man är iväg och som i varje fall hjälpligt klarar enklare spel mm.

Men som sagt, tror inte på att den adaptern passar, verkar för enkelt att UX31/32 seriens adaptrar passar U500...

Nej jag är också rätt säker på det. Jag har som du förstår letat jävligt mycket efter en laddare och sökt på dimensioner på pluggarna, olika artikelnummer m.m. men nada. Skulle det vara så enkelt att det är samma laddarkontakt som till ux31/32 så hade det inte varit såhär svårt. En leverantör på Ebay sa t.o.m. att de skulle kontakta sin fabrik och börja tillverka laddare med denna plugg och att det kunde ta upp till 4 veckor. Relativt säker på att det alltså är en ny plug som ingen tidigare laptop kör. Härligt...

Edit: Kan också tillägga att jag precis fick svar från Inet att denna laddaren skulle fungera: http://www.inet.se/produkt/1968930/asus-ac-adapter-65w

Nä...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

har precis hämtat laddaren från Inet, den fungerar inte, som väntat. Pluggen är lite lite för stor. Hur korkat som helst att köra med specifika storlekar på olika datorer som är så snarlika varandra. Får den till UX31/32 plats på de datorerna borde det fungera på U500, rent dimensionsmässigt. Nu blir det retur och sedan kommer jag beställa en ny UX32 på Måndag om jag inte kommer på någon smidig lösning eller hittar något i helgen så jag har något tillfälligt. Kommer skicka hela datorn till ASUS så är det förhoppningsvis klart när jag kommer hem igen.

Något trött just nu på allt strul.

Den Inet säger skall fungera, den är ju bara 65w...kan det fungera, jag menar även om det är rätt plugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGixxer:

har precis hämtat laddaren från Inet, den fungerar inte, som väntat. Pluggen är lite lite för stor. Hur korkat som helst att köra med specifika storlekar på olika datorer som är så snarlika varandra. Får den till UX31/32 plats på de datorerna borde det fungera på U500, rent dimensionsmässigt. Nu blir det retur och sedan kommer jag beställa en ny UX32 på Måndag om jag inte kommer på någon smidig lösning eller hittar något i helgen så jag har något tillfälligt. Kommer skicka hela datorn till ASUS så är det förhoppningsvis klart när jag kommer hem igen.

Något trött just nu på allt strul.

Den Inet säger skall fungera, den är ju bara 65w...kan det fungera, jag menar även om det är rätt plugg?

Ok. Det är möjligt att 65w-laddaren fungerar så länge den passar..

Man betalade inte 16 000 för att vara utan dator bara för att laddaren man fick med slutat fungera (oavsett orsak). Detta är jävligt illa...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Det blir en UX32 idag som temporär dator, förmodligen en SSD att skicka i den samtidigt.
65w laddaren har de ej i lager så den lär jag inte hinna prova under veckan.
SKickar in hela datorn till ASUS idag sen hoppas jag jag slipper mer problem.
Återkoppla gärna när du får din laddare du beställt från Europalagret.

Permalänk
Medlem

Mailade 6 stora webshopper här i Sverige och har antingen fått ett "nej vi kommer inte få in den" som svar eller "pratat med asus och den kommer om 4-6 veckor". Fint.

Uppdaterar så fort jag får den från asusparts.eu!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Köpte en U500VZ den 16 dec. Den packade ihop i början av januari...och nu väntar jag på att reparationen ska vara klar så att man kan få börja använda den på riktigt. Innan den rasade så konstaterade jag att den är en riktigt trevlig maskin i alla fall, med grym prestanda. Det är nog bara win 8 som jag får brottas med ett tag...får se om jag behåller det, men gör troligen det. Det går att installera program så att man får en win 7 utseende.

Permalänk
Medlem

Totteman, vad var det som "packade ihop" på din maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Köpte en U500VZ den 16 dec. Den packade ihop i början av januari...och nu väntar jag på att reparationen ska vara klar så att man kan få börja använda den på riktigt. Innan den rasade så konstaterade jag att den är en riktigt trevlig maskin i alla fall, med grym prestanda. Det är nog bara win 8 som jag får brottas med ett tag...får se om jag behåller det, men gör troligen det. Det går att installera program så att man får en win 7 utseende.

Hoppas du får tillbaka den snart! Jag var väldigt skeptiskt mot Windows 8 först, men nu använder jag knappt "Metro"-gränssnitet över huvud taget utom i några få fall då man når vissa inställningar därifrån. Rekommenderar http://www.classicshell.net om man vill tweaka Windows. Då jag kör med automatisk inloggning, start direkt till skrivbordet, lagt till en vanlig startknapp (en av många Classic Shell-funktioner) och har rensat bort en massa grafiskt lull lull så känns det som vilken (grym) dator som helst.

stavfel
Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem

Nytt leveransdatum för ersättningsladdare: 1/3. Fuck.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGixxer:

Totteman, vad var det som "packade ihop" på din maskin?

Maskinen rullade på bra tills den en kväll lät ordentligt från fläkten. Dagen därpå fungerade den som vanligt och på kvällen, efter att den varit igång ett tag, så lade den av.
När jag tryckte på powerknappen på ovansidan så hände inget mer än att skärmens bakgrundsbelysning, eller vad man ska kalla det, lyste upp skärmen. Inget mer hände.

Efter kontakt med Inet så fick jag gå vidare till Asus support, som sade att jag fick skicka in den. UPS hämtade den hemma hos mig...bra där. Nu har det gått tre veckor och sista budet är att de väntar på en del. Delen är enl mejlet "chassi", vad nu det betyder. Jag trodde först att det var SSDn eller moderkortet.

Jag bryr mig inte om vad som pajade, men kanske kylningen lade av då fläkten varvade upp dagen innan datorn lade av. Jag kom in i BIOS i alla fall, och där hittade jag ingen av de två SSDna.

Jag vill bara ha tillbaka min dator NU. Delen "chassi" kommer till ASUS den 2 feb.

Hade datorn packat ihop inom 2v hade de bytt den rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Nytt leveransdatum för ersättningsladdare: 1/3. Fuck.

Surt som fanken! Jag fick tillbaka min en vecka efter jag skickat den till ASUS, dock har jag inte provat och sett om de löst felet då jag inte är hemma.

Permalänk
Medlem

Nu är det nära...hoppas jag. Väntar ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Nu är det nära...hoppas jag. Väntar ännu...

Håller tummarna!

2 veckor kvar tills jag får min laddare. Använder den ojordade laddaren från Ebay tillsvidare, även om datorns chassi är strömförande när den laddar så verkar det inte vara någon fara.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

Har läst genom den här tråden och det verkar som det är många som haft problem med denna dator. Sitter och väljer mellan en ASUS Zenbook U500VZ och en G75vx. Då jag inte spelar så är ASUS Zenbook U500VZ ett bättre alternaiv för mig men känns inte så kul att läsa om alla problem. Men hur är det med fläktarna/fläkten på denna dator? Låter den mycket? För är ju inte så roligt om man ska se en film och den susar igång för fulla muggar. Då köper jag hellre G75vx fast den är rejält tung.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Har läst genom den här tråden och det verkar som det är många som haft problem med denna dator. Sitter och väljer mellan en ASUS Zenbook U500VZ och en G75vx. Då jag inte spelar så är ASUS Zenbook U500VZ ett bättre alternaiv för mig men känns inte så kul att läsa om alla problem. Men hur är det med fläktarna/fläkten på denna dator? Låter den mycket? För är ju inte så roligt om man ska se en film och den susar igång för fulla muggar. Då köper jag hellre G75vx fast den är rejält tung.

Fläktljudet är något överdrivet. Dels så är många av klagomålen från folk innan BIOS-uppdateringen 204 kom ut, som har sänkt ljudnivån något. Dels är ljudnivån heller inte så illa som de framstår. Kollar du exempelvis på en film så kommer du inte reagera på ljudet alls.

Det finns även ett program för att styra fläktarna manuellt, och man kan ex. stänga av dem helt och hållet när man bara surfar och gör mindre krävande saker vid datorn - detta ser jag snarare som ett plus! Jag kollade på ett lost-avsnitt igår natt i 480-upplösning med fläktarna avstängda (inte för att det var nödvändigt då jag knappt hade hört fläktljudet över ljudet i videon, utan för jag inte pallade stänga av fläktstyrningsmjukvaran. Processortemperaturen gick aldrig över 62c!).

Om du inte ska spela, och du står och väljer mellan U500VZ och G75VX... G75an är inget alternativ. Skaffa U500! Den är så jävla snygg och trevlig att använda...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

Men hur tar den in luft och puttar ut luft? Tänker om man sitter med den i soffan och täcker till underdelen. Stoppar man luftflödet då?

Visa signatur

// Lalle