Zenbook U500VZ - Hands on recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Länka gärna vart du hittat att den har matt. Där jag läst om den står det att den är blank, precis som lillebror ux31 touch. Hela framsidan av skärmen är blank till skillnad från den vanliga matta som har lister/bezel runt om.

Hittar ingen källa nu (nyvaken och trött) men jag har läst på flera håll på notebookreviews forum att den är blank, och att dessutom alla touchskärmar idag har blanka glasskärmar. Även sett bilder och där är det tydligt att hela fronten av skärmen är blank alltså utan kanter.

De källorna du läst det på är förmodligen ställen där man bara kopierat beskrivningen av den befintliga u500an. Om du inte tror mig, vänta du bara och se

Edit: tredje posten http://forums.whirlpool.net.au/archive/2052265 beskriver en användare en blank skärm på sin ux31 touch. Gör en ctrl+f "matte" så ser du massa kommentarer om just detta.

Från Asus sida: 15.0" 16:9 HD with EWV (1366 x 768) /IPS FHD (1920x1080) LED-bakbelyst Antireflex

http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_T...

Och hos alla återförsäljare står det "matt" tex hos Inet som jag förbokat den från. Men jag vill inte ha en blank! Har en UX32VD idag och älskar den skärmen, så ska det vara.

Bara för att det är blank på UX31 behöver det ju inte innebära att det är det på U500VZ? Fan så rörigt. Kanske bara ska beställa den gamla utan touch...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Från Asus sida: 15.0" 16:9 HD with EWV (1366 x 768) /IPS FHD (1920x1080) LED-bakbelyst Antireflex

http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_T...

Och hos alla återförsäljare står det "matt" tex hos Inet som jag förbokat den från. Men jag vill inte ha en blank! Har en UX32VD idag och älskar den skärmen, så ska det vara.

Bara för att det är blank på UX31 behöver det ju inte innebära att det är det på U500VZ? Fan så rörigt. Kanske bara ska beställa den gamla utan touch...

Frågan är vad de menar med "antireflex" i detta fallet. Tyvärr tror jag den är blank precis som i ux31 touch, något annat känns otroligt..

Får hoppas jag har fel!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doolar:

Från Asus sida: 15.0" 16:9 HD with EWV (1366 x 768) /IPS FHD (1920x1080) LED-bakbelyst Antireflex

http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_T...

Och hos alla återförsäljare står det "matt" tex hos Inet som jag förbokat den från. Men jag vill inte ha en blank! Har en UX32VD idag och älskar den skärmen, så ska det vara.

Bara för att det är blank på UX31 behöver det ju inte innebära att det är det på U500VZ? Fan så rörigt. Kanske bara ska beställa den gamla utan touch...

FHD IPS skärmen på U500VZ ska vara "Matt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

FHD IPS skärmen på U500VZ ska vara "Matt".

Det vet vi redan, det vi undrar är om U500VZ Touch-modellen som kommer i april även har samma matta skärm som U500VZ utan touch.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad det är för skillnad på U500VZ (UX51VZ) och U500VZA (UX51VZA)?
D.v.s. om det nu är någon...?

Jag har frågat "Asus Sverige" på Facebook och sökt runt men från Asus fick jag ett goddag yxskaft-svar och på forum finner jag bara spekulationer.

När jag laddar ner och uppdaterar BIOS så måste jag välja filen för U500VZA från http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=U500VZ&p... Väljer jag filen för U500VZ som ligger på samma sida så protesterar Winflash.

De flesta spekulationer som jag stött på går ut på att det är med och utan touch, men jag köper inte det rakt av.

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bach:

Är det någon som vet vad det är för skillnad på U500VZ (UX51VZ) och U500VZA (UX51VZA)?
D.v.s. om det nu är någon...?

Jag har frågat "Asus Sverige" på Facebook och sökt runt men från Asus fick jag ett goddag yxskaft-svar och på forum finner jag bara spekulationer.

När jag laddar ner och uppdaterar BIOS så måste jag välja filen för U500VZA från http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=U500VZ&p... Väljer jag filen för U500VZ som ligger på samma sida så protesterar Winflash.

De flesta spekulationer som jag stött på går ut på att det är med och utan touch, men jag köper inte det rakt av.

Snälla läs tidigare i tråden, jag har förklarat vad man vet om skillnaden mellan A och icke-A. Det man vet:
- Hittills har alla som rapporterat sin version haft en A-version (läser på alla stora engelska forumtrådar om u500, dvs på notebookreview)
- Ingen har rapporterat att de har en icke A-version
- BIOS-uppdateringar kommer tidigare till icke A-versionen av någon anledning
- Spekuleringar kring att det är en asiatisk version (och därför har ingen rapporterat att de äger en på engelska forum) eller någon utvecklarmodell..

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knewt:

Det vet vi redan, det vi undrar är om U500VZ Touch-modellen som kommer i april även har samma matta skärm som U500VZ utan touch.

Hej!

Nej, Touch versionen kommer vara Blank.

Permalänk
Medlem

Är det nå'n som vet när första Asus Zenbook med Haswell kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Nej, Touch versionen kommer vara Blank.

Ajdå, då blir det till att avbeställa den och ta den "gamla" utan touch. Har inget behov av touch egentligen, utan var mest ute efter ett snäpp snabbare processor som det ju är på touch-varianten till samma pris.

Tack för infon!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Finns det något exemplar av u500 i Stockholmsområdet som man kan känna på? Mediamarkt och Elgiganten verkar inte ha något enligt deras hemsidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Finns det något exemplar av u500 i Stockholmsområdet som man kan känna på? Mediamarkt och Elgiganten verkar inte ha något enligt deras hemsidor...

Inet? Webhallen? Komplett? Har du kollat deras sidor?

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Finns det något exemplar av u500 i Stockholmsområdet som man kan känna på? Mediamarkt och Elgiganten verkar inte ha något enligt deras hemsidor...

Inet på Sveavägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Inet på Sveavägen.

Bra tack.

Jag blev kär i U500 när jag fick se den. Nästan vackrare än frugan. Ända irritationsmomentet var dessa klisterlappar framför tangentbordet. Är det nån som fattar varför de måste finnas?

Men jag köper den ändå när den kommer med touch (och kanske hasswell).

Inet packade föresten upp ett exemplar för att jag skulle få känna på den. Ett komplimang till Inet för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen har asusparts.eu skeppat min laddare. Den ligger på posten och kommer till mig på måndag om de gör sitt normala jobb!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Äntligen har asusparts.eu skeppat min laddare. Den ligger på posten och kommer till mig på måndag om de gör sitt normala jobb!

Det var på tiden, kan man väl lugnt säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

...Ända irritationsmomentet var dessa klisterlappar framför tangentbordet. Är det nån som fattar varför de måste finnas?...Skickades från m.sweclockers.com

För att man ska få nöjet att riva av dom! Första jag gör på mina laptops.

Nu har jag beställt U500VZ utan touch, vill verkligen ha den större skärmen och bättre grafiken (jämfört med min UX32VD). Hade funderingar på att vänta på nästa uppdatering, men vänta är tråkigt, det blir man bara äldre av.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Skaffade mig i förrgår en U500VZ och dök direkt på ett irriterande problem som jag tänkte dela med mig av. Spoiler: Jag löste det.

Datorn hanterade spel och annat felfritt, men när jag STÄNGDE AV ett spel t.ex. så hängde sig datorn varenda gång efter 5-10 sekunder. Inga problem med temperaturer, GPUn gick aldrig över 65grader, eller annat, den frös bara fullständigt 5-10 sekunder efter att jag stängt av ett spel.

Laddade ner ett grafik benchmark och kunde återskapa felet 100% genom att köra benchmarket i 2-3 minuter, stänga ner, sen frös datorn.
Började experimentera med 100 olika drivrutiner, ingenting fungerade. Både spelen och benchmarken fungerade alltså perfekt medan de var igång, men så fort programmet stängdes av frös allting.

Det som till slut löste det hela var att uppgradera BIOS. Datorn kom med v203 och uppgraderade till v204.

Tänkte bara dela med mig, om någon skulle springa in i problemet.

Är nu löjligt nöjd med min nya ögonsten

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Ingick det ett case och/eller extern dvd-spelare när ni köpte u500? Jag har hört att det ingår hos vissa återförsäljare...

Permalänk

Har kollat upp lite var man kan köpa en sådan, och det verkar vara att i Sverige finns det bara versioner med 256GB hårddisk (128GB SSD + 128 GB SSD).
Är det så att ingen importerar versioner med andra HDD konfigurationer (t.ex. 256GB SSD + 256 GB SSD), eller har jag missat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Ingick det ett case och/eller extern dvd-spelare när ni köpte u500? Jag har hört att det ingår hos vissa återförsäljare...

Fick en väska med min, riktigt ful sådan. Aldrig sett något som skriker billigt skräp så mycket som den, hade nog hellre besparat miljön den påverkan som väskan gjorde Någon extern DVD fick jag dock inte när jag beställde från Dustinhome.

Permalänk
Medlem

Nej, i den svenska versionen utan touch så ingår ingen DVD-läsare, bara en väska som inte är något jag själv skulle gå runt med...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Äntligen finns den i lager! Knep en direkt från Inet!

Nu är det bara till och vänta på att posten skall göra sitt arbete.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Uj, va skoj med datorn. Har haft den sedan före jul. Supernöjd, fast den var inne på reparation ett tag...

Har inget att klaga på. Väskan är väl som sagt inget vidare, men den lilla subwoofern är bra.

Köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen:

Äntligen finns den i lager! Knep en direkt från Inet!

Nu är det bara till och vänta på att posten skall göra sitt arbete.

Grattis till ett bra val. Du lär inte bli missnöjd

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Uj, va skoj med datorn. Har haft den sedan före jul. Supernöjd, fast den var inne på reparation ett tag...

Har inget att klaga på. Väskan är väl som sagt inget vidare, men den lilla subwoofern är bra.

Köp!

Kanon. Har du touch varianten?

Skrivet av knewt:

Grattis till ett bra val. Du lär inte bli missnöjd

Har väldigt dåliga erfarenheter av Asus support och kvalite på bärbara datorer. Hoppas verkligen att denna ska fungera klanderfritt

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

På tal om fula väskor, har någon hittat en sleeve som passar bra? Vad jag läst är det många som haft problem med lite dålig passform.

Enligt uppgift passar dessa två extremt bra:

http://www.tombihn.com/PROD/TB0350.html

http://www.amazon.de/gp/product/B004CW4H56/ref=oh_details_o00...

Men den ena måste då skeppas från USA och den andra har inte blixtlås utan istället "kuvert"-stängning (har iofs den första också, men ser åtminstone stadigare ut), vilket jag inte riktigt gillar, är det inga bra alternativ.

Så, tips?

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Nu är den upp packad men stött på ett problem.

Skärmen är mörk, väldigt mörk. enligt inställningarna är den på max men under installationen var skärmen betydligt ljusare.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Hade en Macbook pro retina tidigare och kör nu på den här datorn, är vl hyffsat nöjd men ändå ett stort steg ner från retinan (men behöver man pengar så behöver man). Det som stör mig mest är i alla fall styrplattan, hittar inga som helst möjligheter att ställa in den? Har installerat "ASUS smart gesture" någonting men kan inte hitta programmet efter det är installerat. Scrollningen är inte något vidare, går antingen långsamt eller fort som tusan. Någon som har fått ordning på touchpaden på den här datorn eller är det helt enkelt inte alls lika bra som på en Macbook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen:

Nu är den upp packad men stött på ett problem.

Skärmen är mörk, väldigt mörk. enligt inställningarna är den på max men under installationen var skärmen betydligt ljusare.

Löste problemet. Stängde av automatisk ljusreglering.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

några frågor

Någon som vet hur bra ubuntu funkar på denna? Finns det möjlighet att boota från andra hårddisken ifall man tagit bort RAID? Hur är tangentbordet, sitter alla tangenter där dom "ska" sitta? Har sett trådar på nätet om strul vid installation av ubuntu, dual boot.