Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Precis. Detta är artiklar vi kan förvänta oss efter en sådan här händelse...

Är det sant så går det att bevisa - precis ALLT under det upploppet är 100% garanterat filmat med mobilkamera - och då har polisen gjort fel. Polisen har rätt att slå folk på käften om det behövs, de har inte rätt att förolämpa. Det må vara begripligt att poliser också blir arga när de provoceras, men det vore oprofessionellt att häva ur sig sånt där - särskilt som polisen också vet att de 100% garanterat filmas.

Och finns det inga bevis är det bara snack och grundlösa beskyllningar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Det är sannolikt att du är oförmögen att presentera en passande ekvation. Men grovt förenklat så kan sägas att av det som omsätts på flyktingar i Sverige så kommer åtminstone det som motsvarar det totala skattetrycket återbördas till staten och sannolikt mer än så.

Och det har du källa med siffror på då antar jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Och det har du källa med siffror på då antar jag.

Nej jag gissar bara, det är förstås möjligt att asylsökande äter upp pengarna men det känns mer sannolikt att de åker ut i ekonomin och utsätts för samma behandling av staten som alla andras pengar (Moms, Arbetsgivaravgift, Skatter osv)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Nej jag gissar bara, det är förstås möjligt att asylsökande äter upp pengarna men det känns mer sannolikt att de åker ut i ekonomin och utsätts för samma behandling av staten som alla andras pengar (Moms, Arbetsgivaravgift, Skatter osv)

Men det är ju inte egentligen asylsökarnas fel utan migraitonsverket och dom högt uppsatta som fattar besluten?
Här finns det Statistik http://www.migrationsverket.se/info/5206.html verkar vara många
från Syrien som ökat kraftigt. hur ser det ut där borta?
Jag tror det saknas kompetens och verksamhet för behandling av folk som kommer från utsatta länder och allt fler fina svenska områden blir till ockuperad invadrartätort.

Vad händer i Syrien? http://www.proletaren.se/tema/vad-hander-i-syrien

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillaHappy:

Men det är ju inte egentligen asylsökarnas fel utan migraitonsverket och dom högt uppsatta som fattar besluten?

Vet inte riktigt vad du syftar på.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Etableringsreformen som är en satsning för att få invandrare i arbete. Så här har det gått....

Under perioden december 2012 till april 2013 har 1 728 personer haft etableringsplan i
24 månader - det vill säga deltagit i ett program som ska få dem i jobb. Så här såg det ut för gruppen den 30 april i år (ögonblicksbild).
3 procent hade arbete utan stöd. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Dvs en sysselsättning på 3% efter 2 år bland gruppen. Dyra härliga satsningar som måste tas någonstans ifrån (pengar växer inte på träd).

Nästa satsning är på väg, Nystartszoner som innebär att arbetsgivare betalar lägre avgifter för att anställa en invandrare. För det första så kommer givetvis även detta bli kostsamt för medborgarna som betalar skatt. För det andra så blir det orättvis konkurrens, moraliska frågan är ju: Skall invandrare subventioneras arbete på bekostnad av övriga medborgare?

Detta har provats tidigare i andra länder och det har blivit fjasko. Oberoende ekonomer har även sågat detta förslaget men likt förbannat så skall det genomföras.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd

Shogun-r du förtjänar att bli avhumaniserad.

Permalänk
Medlem

Shogun-r, hur är det med alla jobbcoacher, nystartsjobb etc? De uppvisar ju inte heller någon lysande statistik. Problemet är väl att det är för billigt att inte arbeta. Jämförelsen med studiestöd (CSN) och återbetalningsplaner etc är ju relevant, en arbetslös får mer pengar än en heltidsstudent.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Detta har provats tidigare i andra länder och det har blivit fjasko. Oberoende ekonomer har även sågat detta förslaget men likt förbannat så skall det genomföras.

"Oberoende x" är inte per automatik e tillförlitlig källa. Det är rätt tröttsamt att du idogt gräver fram invandringsrelaterade exempel men skippar de som gäller samhället i stort, misslyckade projekt är nämligen inte invandringen förunnat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Vi klarar invandring så länge det inte blir för segregerat, invandrare kan också få nog och dom som blir utsatta.

Är det inte en smart ide att minska invandringen till problem samhällen? Eller peka invandringen bort från våra segregerade/parallella samhällen? Låt dom som kommit få en chans åt minstånde.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det ena utesluter inte det andra.

Visst men är det inte bättre att inte ta emot invandrare alls och spara pengarna och hjälpa 500 svältande barn istället för bidrag till 1 person som förmodligen inte kommer att bidra mycket till Sverige?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Visst men är det inte bättre att inte ta emot invandrare alls och spara pengarna och hjälpa 500 svältande barn istället för bidrag till 1 person som förmodligen inte kommer att bidra mycket till Sverige?

Hrhr varför kan vi inte göra båda? om du nu håller med om att det ena inte utesluter det andra.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Shogun-r du förtjänar att bli avhumaniserad.

Men skärp dig min unge herre

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr varför kan vi inte göra båda? om du nu håller med om att det ena inte utesluter det andra.

Jag vill inte göra båda eftersom det är slöseri med pengar att ge bidrag till folk som inte vill vara en del av samhället.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Jag vill inte göra båda eftersom det är slöseri med pengar att ge bidrag till folk som inte vill vara en del av samhället.

Vilka är de som inte vill vara en del av samhället men tar emot bidrag? Kan du vänligen kvantifiera den mängden, för som det låter nu, verkar du tro att alla/eller en stor del av invandrarna som får bidrag inte vill vara en del av samhället. Vad baserar du det på? Vad ska vi göra med svenskarna som inte vill vara en del av samhället, men som vill ta emot bidrag?

Permalänk

Gränsen har passerat för längesen. Kolla på vad som händer i Stockholm. Ni kan inte blunda mer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Gränsen har passerat för längesen. Kolla på vad som händer i Stockholm. Ni kan inte blunda mer.

Vilken gräns har passerat? Hur vet du att den har passerat? I vilka termer kollar du? Ett gäng ungdomar avgör inte en hel nations integrations/invandrings politik när de utgör en sån liten del av invandringen. Du får ta och titta på helheten min vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Vilka är de som inte vill vara en del av samhället men tar emot bidrag? Kan du vänligen kvantifiera den mängden, för som det låter nu, verkar du tro att alla/eller en stor del av invandrarna som får bidrag inte vill vara en del av samhället. Vad baserar du det på? Vad ska vi göra med svenskarna som inte vill vara en del av samhället, men som vill ta emot bidrag?

Alla som bott i Sverige i över 2år som inte kan svenska, har inget jobb pga av lathet att inte vilja lära sig svenska och som aldrig betalat skatt.

Skillnaden mellan invandrare och svenskar generellt sett när det gäller bidrag är att svenskar betalar skatt och haft någon form av inkomst och därför bidragit med något

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Alla som bott i Sverige i över 2år som inte kan svenska, har inget jobb pga av lathet att inte vilja lära sig svenska och som aldrig betalat skatt.

Skillnaden mellan invandrare och svenskar generellt sett när det gäller bidrag är att svenskar betalar skatt och haft någon form av inkomst och därför bidragit med något

Ja, men hur många är det nu som är i den situation du beskriver? Var har du fått idén om att alla som invandrar till Sverige inte lär sig språket och inte jobbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Ja, men hur många är det nu som är i den situation du beskriver? Var har du fått idén om att alla som invandrar till Sverige inte lär sig språket och inte jobbar?

Åk till förorten är mitt tips. Och nej, det gäller inte alla. Men något är ju galet, inser vem som helst.

Kan i och för sig bara prata om min förort. Men något är allvarligt fel.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Åk till förorten är mitt tips. Och nej, det gäller inte alla. Men något är ju galet, inser vem som helst.

Kan i och för sig bara prata om min förort. Men något är allvarligt fel.

Alltså Shogun-r. Du har nu gnällt över din bostadssituation lite för länge tycker jag. Varför gör du inte som vi andra och flyttar från den problematiska förorten. Jag gjorde det och bor nu i ett mycket trevligt OCH multikulturellt område. Det är inte svårt. Bara att skaffa ordentligt jobb och sen köpa en bostad. Om du inte kan få ihop till de 15% som banken kräver så är det ju bara att låna av föräldrarna. Så sluta klaga nu och flytta. Det är ju liksom ingen som hindrar dig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Åk till förorten är mitt tips. Och nej, det gäller inte alla. Men något är ju galet, inser vem som helst.

Kan i och för sig bara prata om min förort. Men något är allvarligt fel.

Har varit i många förorter. Finns många fel där som man borde titta över. Och jag kan förstå att för dig som bor i en förort, att man är närmare där det är problem och därmed lättare påverkas att tycka att det är någons fel, när i det stora hela inte bara är individernas fel, utan det är en hel ond cirkel som är igång med många faktorer som påverkar. Visst, är det enkelt att dras med när folk säger, och man tänker ibland själv, "jaha de får allting serverat på silverfat, de är otacksamma, jag står här och sliter medan de inte gör ett skit och ändå får de bidrag, och att sedan höra SD's förklaringar om essäns och kultursnacket kan första gången låta som sanning om man inte gräver djupare. Eller att som de här ungdomarna/männen som håller på och bränner saker, ge de stryk, ge de hårdare straff så att de känner av det, otacksamma är de idioterna etc". Visst, det är min första tanke när man hör om sådant som händer(inte om SD för jag delar inte deras ideologi, men det andra). Men om man verkligen börjar tänka igenom det, varför beter sig folk så och man tänker själv hur man var när man var ung och hur lätt man påverkades av andra, hur man inte alls visade lika mycket tacksamhet/respekt till sina föräldrar, till samhället, tror alla vandaliserade någonting nån gång säkert under sin uppväxt, till skolan(allt klagande på skolmaten, på lärarna, på att de skulle skälla på en när man bara snackade skit under lektionerna, hur vissa lärare var för stränga, hur vissa lärare var dåliga när de i själva verket försökte så gott de kunde och felet var barnen, inte lärarna etc), och det är först när man blir äldre som man börjar förstå sådana saker och uppskatta det, detta är i princip hur alla ungdomar/tonåringar är i Sverige, oavsett ens etnicitet. Som tur är växer många barn/tonåringar upp i en normal familj men det finns också en hel de som inte gör det, som inte kan luta sig tillbaka på sin familj som stöd, som inte har de där morföräldarna som de åker på besök till, som inte har 2 utbildade föräldrar som kan förklara saker för en, som kan vara förebild, som kan dra en i rätt riktning och det är dessa ungdomar som nu gör väsen av sig, alla andra invandrare som hade tur, gör inte det.

Och då om vi tänker tillbaka på hur man var som tonåring, allt det där klagandet, all den där otacksamheten som man hade som ung, då är det inte svårt att se hur man kan styras bort mot den sämre skaran. När är barnet inte längre barn och har hunnit skaffa sig en bra bild av världen och samhället runt sig att det kan inse vad den borde göra och vad den inte borde göra? Kan man skylla på ett barn som är 10 år gammalt och ser de runt sig förstöra, och dras då in i dåliga grupper pga grupptryck? Nej, det är fortfarande ett barn skulle många säga, det kan inte göra rätt väl än. Kan den se det när den är 12 år gammal och när den inte får stöd eller uppfostran hemifrån? Fortfarande skulle många säga nej, när den är 14, 16 år gammal och har redan 6 år av dåliga förbindelser med äldre som har gått i deras fotspår. Sen innan man vet ordet är dessa människor 18, 20 år gammal och har begått sina brott och är på fel spår av livet. Om man tänker igenom allt det här, så kan man se att man är faktiskt inte ansvarig bara själv för hur man blir, utan mycket beror på vem dina föräldrar var, i vilken ort du växte upp i, i vilken skola du gick, vilken social krets du var predefined att tillhöra osv. Och självklart, vad du har för gener, men detta är oberoende av ens etnicitet, utan är mer från individ till individ. Vissa födds i precis samma förutsättningar, men blir olika personer pga olika gener. Notera, jag ursäktar ingenting av skadogörelsen som görs, utan försöker förklara och visa på att saker och tänk beror inte bara på en själv, man är så mycket formad av sin omgivning att man ska ha det i åtanke. Jag tycker att vägen fram är förståelse och att därifrån söka hur man ska lösa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Ja, men hur många är det nu som är i den situation du beskriver? Var har du fått idén om att alla som invandrar till Sverige inte lär sig språket och inte jobbar?

Om det tar genomsnittsinvandraren ett årtionde att få ett jobb så säger det sig självt att andelen som går arbetslösa efter två år i Sverige är rätt många. Migrationsinfo påstår att runt 80% av invandarna (högre hos kvinnor, lägre hos män) är arbetslösa efter två år i landet. Det är väl svårare att avgöra huruvida någons lathet är i vägen för svenskainlärningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Om det tar genomsnittsinvandraren ett årtionde att få ett jobb så säger det sig självt att andelen som går arbetslösa efter två år i Sverige är rätt många. Migrationsinfo påstår att runt 80% av invandarna (högre hos kvinnor, lägre hos män) är arbetslösa efter två år i landet. Det är väl svårare att avgöra huruvida någons lathet är i vägen för svenskainlärningen.

Och personer med utomeuropeiska namn blir liksom inte inkallade till arbetsintervju. Trots att de skickar bättre arbetsansökan än svennen. Varför påstår jag det? Jo för att studier har gjorts om detta i Sverige. Den jag kommer och tänka på först och främst är

2008:5 Har Mohammed och Sabina samma chans att få jobb som Sven och Kerstin?
http://www.su.se/sulcis/forskning/forskningsomraden/ojamlika-...

Men eftersom vi är på Sweclockers så kommer någon att gnälla om att alla variabler är inte med. Och mitt svar på det är att ta med de variabler du önskar och försök mäta det sociala livet och producera något bättre själv. Lycka till

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och personer med utomeuropeiska namn blir liksom inte inkallade till arbetsintervju. Trots att de skickar bättre arbetsansökan än svennen. Varför påstår jag det? Jo för att studier har gjorts om detta i Sverige. Den jag kommer och tänka på först och främst är

Av vad som stod i länken så får man söka dubbelt så många jobb för att bli kallad till intervju, något som inte är särskilt svårt att göra. Visst är det tråkigt om det rör sig om etnisk diskriminering, men har du gett dig fan på att skaffa ett jobb så söker du tills du får ett. Personer med dyslexi får troligtvis också söka fler jobb än genomsnittssvensken p.g.a. sämre svenska. Samma sak gäller den som är medelålders eller den som saknar gymnasiekompetens.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Av vad som stod i länken så får man söka dubbelt så många jobb för att bli kallad till intervju, något som inte är särskilt svårt att göra. Visst är det tråkigt om det rör sig om etnisk diskriminering, men har du gett dig fan på att skaffa ett jobb så söker du tills du får ett. Personer med dyslexi får troligtvis också söka fler jobb än genomsnittssvensken p.g.a. sämre svenska. Samma sak gäller den som är medelålders eller den som saknar gymnasiekompetens.

Du ser inget problem i de tendenserna? Och det är inte man. Det är en person med utomeuropeisk namn som måste söka dubbelt så många jobb.
Svensson får söka 1 jobb för att bli kallad till 1 intervju.
Ahmed får söka 2 jobb för att bli kallad till 1 intervju.
Båda har samma erfarenhet.
Du bollade med siffrorna tidigare. Förklara gärna varför studien uppvisar sånt resultat som den gjorde. Jag är väldigt nyfiken på din åsikt.
(Och nej! Det här handlar inte om att finna en exakt sanning eller något konstant vara. Det tillhör naturvetenskapen. Det här är det töntiga samhällsvetenskapliga vi diskuterar).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du ser inget problem i de tendenserna? Och det är inte man. Det är en person med utomeuropeisk namn som måste söka dubbelt så många jobb.
Svensson får söka 100 jobb för att bli kallad till 1 intervju.
Ahmed får söka 200 jobb för att bli kallad till 1 intervju.
Båda har samma erfarenhet.

Klart att det är problematiska tendenser, men det är knappast något som förklarar varför 80% av invandrarna är arbetslösa efter två år. Första generationens invandrare har inte samma erfarenheter.

Skrivet av astrob0y:

Du bollade med siffrorna tidigare. Förklara gärna varför studien uppvisar sånt resultat som den gjorde. Jag är väldigt nyfiken på din åsikt.

Rekryterare har begränsat med tid att läsa CV och brev. Man sållar bort massvis med människor direkt, utan att lägga någon nämnvärd tid på att läsa igenom. Är texten svårläst går du bort. Stavar du fel går du bort. Har du konstiga färgval går du bort. Sedan är det väl så att många invandrare med arabiska namn till stor del saknar relevanta yrkeserfarenheter, språkkunskaper och utbildning och resultatet blir att en del av de som rekryterar plockar bort dem direkt för att bespara sig tiden det tar att kolla upp huruvida man har fullgoda språkkunskaper. Det är en sådan generalisering som man gör, ungefär som att de som saknar gymnasiebetyg faller bort direkt, även om de egentligen kanske är som klippt och skurna för jobbet.

Hade vi haft det problemet om invandringen varit mer restriktiv? Troligtvis inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du ser inget problem i de tendenserna? Och det är inte man. Det är en person med utomeuropeisk namn som måste söka dubbelt så många jobb.
Svensson får söka 100 jobb för att bli kallad till 1 intervju.
Ahmed får söka 200 jobb för att bli kallad till 1 intervju.
Båda har samma erfarenhet.

Men kära du, hur vet du detta?
Av alla jobb jag har haft (jobbar inom hantverkar branschen) så har det inte spelat någon roll om vilket ursprung personen har.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Klart att det är problematiska tendenser, men det är knappast något som förklarar varför 80% av invandrarna är arbetslösa efter två år. Första generationens invandrare har inte samma erfarenheter.

Finns inget samband? Man kan absolut inte finna några tendenser?

Skrivet av Valiumballong:

Rekryterare har begränsat med tid att läsa CV och brev. Man sållar bort massvis med människor direkt, utan att lägga någon nämnvärd tid på att läsa igenom. Är texten svårläst går du bort. Stavar du fel går du bort. Har du konstiga färgval går du bort. Sedan är det väl så att många invandrare med arabiska namn till stor del saknar relevanta yrkeserfarenheter, språkkunskaper och utbildning och resultatet blir att en del av de som rekryterar plockar bort dem direkt för att bespara sig tiden det tar att kolla upp huruvida man har fullgoda språkkunskaper. Det är en sådan generalisering som man gör, ungefär som att de som saknar gymnasiebetyg faller bort direkt, även om de egentligen kanske är som klippt och skurna för jobbet.

Hade vi haft det problemet om invandringen varit mer restriktiv? Troligtvis inte.

CV:t som skickades ut i undersökningen skilde sig åt på en punkt. Det var namnet. Eller diskuterar du något helt annat nu?

Skrivet av JonnyK:

Men kära du, hur vet du detta?
Av alla jobb jag har haft (jobbar inom hantverkar branschen) så har det inte spelat någon roll om vilket ursprung personen har.

Vi diskuterar en undersökning. Jag har länkat till en sammanfattning lite längre ner. Det är inte jag som vet något

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Rekryterare har begränsat med tid att läsa CV och brev. Man sållar bort massvis med människor direkt, utan att lägga någon nämnvärd tid på att läsa igenom. Är texten svårläst går du bort. Stavar du fel går du bort. Har du konstiga färgval går du bort. Sedan är det väl så att många invandrare med arabiska namn till stor del saknar relevanta yrkeserfarenheter, språkkunskaper och utbildning och resultatet blir att en del av de som rekryterar plockar bort dem direkt för att bespara sig tiden det tar att kolla upp huruvida man har fullgoda språkkunskaper. Det är en sådan generalisering som man gör, ungefär som att de som saknar gymnasiebetyg faller bort direkt, även om de egentligen kanske är som klippt och skurna för jobbet..

Jag själv har jobbat en hel del med rekrytering och för mig var det så att all tid som jag spenderade på att rekrytera var extremt lite värt. Varenda minut som jag spenderade i onödan får jag varje vecka stå till svars för.

Resultatet av detta är att jag gallrar supersnabbt, det allra minsta negativa om personen inte har en unik kompetens leder till att dennas ansökan går raka vägen till papperskorgen. Hänvisar någon till arbetserfarenhet i något mindre land, ja inte tusan har jag tid att ringa och kontrollera detta.
Skulle personen hänvisa till säg jobbat i japan, så skulle jag inte ens då mer än i extremfall (extremt duktig person) låta personen gå vidare. För som sagt, varenda minut som jag spenderar på jobbansökningar får jag personligen stå till svars för.
Anställer jag (e.g. min chef) fel person, så får jag personligen stå ansvar för om jag rekommenderade fel person.

Som många inom IT så har jag dock fått order att kvinnliga arbete behövs fler och då syftar jag på lite mer teknisk kunnande kvinnor, inte att lära någon någon gröngöling från Chalmers.

Så vad vill jag ha sagt, jo att jag inte alls tycker det är konstigt att fördelningen kring vilka som får komma på intervju är skev. Däremot har jag på varenda mässa kraftigt imponerat mig på utbytesstudenter, men jag tror att det finns en kulturell skillnad i hur man säljer sig.
En vanlig svensk student, ja den framhäver sig inte alls och jag kan undra ibland om jag har gått fel och kommit in på ett gymnasium.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".