Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Har för mig att GPS:en drar mycket batteri. 20 procent på en natt ska den inte dra om du har GPS avstängd och ingen app som ligger i bakgrunden och suger batteri. Några procent är en mer normal siffra.

Du kan också få tips här: http://forums.wpcentral.com/windows-phone-8/242616-how-get-lo...

I övrigt brukar batteritiden bli bättre efter några veckors användning. Tror det beror på att batteriet inte är kalibrerat i början. Har haft många olika smartphones och jag tycker inte 925 har sämre battertid än andra jag haft. Kanske t o m något bättre.

GPS har jag på. Hade den jämt på på iPhone och där var det inget problem, men det kanske drar mer på en Lumian.

Telefonen är inte helt ny så batteriet borde vara "inkört"

Permalänk
Skrivet av betan:

Tidigare har i alla fall den stora boven av batteri varit Tap + Send, vet inte om de har fixat det än men rekommendationen är att stänga av det. Låter dumt men testa att starta om telefonen och ladda den sedan(kanske att det räcker med bara en omstart, är ju Windows trots allt:P), det brukar hjälpa om batteriet plötsligt ger dålig tid.

Införskaffade mig nyss en 925:a också, men jag undrar vad "Tap + Send" är? Kan la inte riktigt säga att jag har särskillt bra batteritid heller...

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Införskaffade mig nyss en 925:a också, men jag undrar vad "Tap + Send" är? Kan la inte riktigt säga att jag har särskillt bra batteritid heller...

NFC, att kunna ta telefonen mot en NFC-tag för att läsa den, samt att dela via NFC så måste tap+send vara igång.

Läste att "Double Tap" kanske kan dra en del. Hjälper inte det kan det vara värt att prova utan "Glance Screen", visserligen AMOLED på 925 så det borde inte dra mycket batteri.

Jag har location samt "find my phone" på och får bra batteritid så att ha det igång ska inte påverka batteriet mycket, ang. att GPS skulle dra mycket batteri.

Permalänk
Skrivet av betan:

NFC, att kunna ta telefonen mot en NFC-tag för att läsa den, samt att dela via NFC så måste tap+send vara igång.

Läste att "Double Tap" kanske kan dra en del. Hjälper inte det kan det vara värt att prova utan "Glance Screen", visserligen AMOLED på 925 så det borde inte dra mycket batteri.

Jag har location samt "find my phone" på och får bra batteritid så att ha det igång ska inte påverka batteriet mycket, ang. att GPS skulle dra mycket batteri.

Provar att göra detta, tack!

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

Köpte även denna mobil jag med. Kommer ha många frågor om den och börjar med om någon vet något juste fodral till den?

Köpte ett på Elgiganten men skulle gärna ha ett som passar en bakterienojig person som mig.

Att fodralet "täcker" hela mobilen så jag kan plocka ut den ur fodralet när jag är hemma och slipper lägga mobilen i tvättmaskinen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Lumia Black-uppdateringen borde komma snart, kikade på Nokias sida och i Europa är det är i princip bara de nordiska länderna (Finland undantaget), baltstaterna och Belgien som inte fått den till 925 ännu.

Uppdatering:
Nu ska den vara ute enligt http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...

Bara hoppas man snart står på tur att få ladda ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Lumia Black-uppdateringen borde komma snart, kikade på Nokias sida och i Europa är det är i princip bara de nordiska länderna (Finland undantaget), baltstaterna och Belgien som inte fått den till 925 ännu.

Uppdatering:
Nu ska den vara ute enligt http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...

Bara hoppas man snart står på tur att få ladda ned.

Jag fick ladda ned uppdateringen till min 925 inatt vid halv två ungefär

Permalänk
Medlem

Rätt kass batteritid på min också tycker jag..har de flesta funktioner avstängda och ljusstyrka på låg. Standby så är det bra, men så fort skärmen är på och man gör något te.x surfar så slukar den otroligt mycket batteri

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Köpte en Nokia 925 nu när Elgiganten hade extrapris och håller som bäst på att bekanta mig med systemet. Ett par frågor jag har hittills som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig besvara:

1. Finns det någon app för att låsa appar + bilder? Jag vill inte behöva ha låskod till låsskärmen utan föredrar om jag kan ha säkerhet på känsliga appar istället.
2. Kan man stänga av den där klockan som dyker upp när man låst telefonen? Den vaknar och stör mig konstant
3. Har Windows 8.1 kommit än? Jag har uppdaterat telefonen men ligger kvar på 8.0
4. Finns det något smidigt sätt att gruppera ikonerna på hemskärmen?

I övrigt är jag riktigt nöjd med hårdvaran hittills, får se hur jag känner ang. Windows när jag kört telefonen ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Köpte en Nokia 925 nu när Elgiganten hade extrapris och håller som bäst på att bekanta mig med systemet. Ett par frågor jag har hittills som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig besvara:

1. Finns det någon app för att låsa appar + bilder? Jag vill inte behöva ha låskod till låsskärmen utan föredrar om jag kan ha säkerhet på känsliga appar istället.
2. Kan man stänga av den där klockan som dyker upp när man låst telefonen? Den vaknar och stör mig konstant
3. Har Windows 8.1 kommit än? Jag har uppdaterat telefonen men ligger kvar på 8.0
4. Finns det något smidigt sätt att gruppera ikonerna på hemskärmen?

I övrigt är jag riktigt nöjd med hårdvaran hittills, får se hur jag känner ang. Windows när jag kört telefonen ett tag

1. Inte för att låsa appar. Det finns appar där det är möjligt att gömma bilder i men då måste bilderna ligga i just den appen.
2. Är det "Glance Screen" du syftar på? I så fall kolla inställningarna och sedan glance, sätt till off.
3. Ja och nej,Windows 8.1 finns men det är fortfarande Windows Phone 8 I inställningar sedan extras + info ska det stå Lumia Black om du har den senaste uppdateringen.
4. Inte helt säker på vad du menar. Men det finns en nysläppt app som heter "App Folders" bland Nokiaapparna där det är möjligt att lägga in flera appar i en LiveTile.

Permalänk
Medlem

Tycker också batteritiden är lite sådär, har haft min i snart två veckor och är väldigt nöjd med allt utom just batteritiden.
Bytte från min Omnia 7 (WP7) och tyckte jag hade bättre batteritid på den trots att den var över 2 år och hade 1500mah batteri, dock 4" skärm på den.

Jag har följande inställningar:
Alla bakgrundsaktiviteret utom batteriappen (tillåter att man kan övervaka batterihistorik) är avstängda
Anslutningar till Spelhubben & Musik och Video: Av
Trådlöst nätverk: Slår igång vid behov.
Bluetooth: Av
Position: Av
Säkerhetskopiering: Av
Hitta min telefon: Av
Feedback: Av
Snabbkollsskärmen (Glancescreen): Av
Trycka två gånger för att väcka skärmen: Av
Normal pekkänslighet istället för hög
Läsbarhet i solljus: Av
Ljusstyrka: Låg
Valt 3G istället för 4G (4g är inte tillgängligt där jag bor)

Längsta tid på fullladdat batteri är 18h 22m och då använder jag inte telefonen så frenetiskt heller.
Det blir något telefonsamtal, kolla instagram, twitter, snapchat osv.

Är detta normalt med allt lull-lull av?
Har "Amber" just nu, verkar mest vara appar som uppdateras i "Black"?

EDIT: Såg att "Black" innehöll GDR3 vilket jag trodde skulle komma senare, testar uppdatera nu!

/Anton

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Har uppdateringen fungerat för er andra?

Har inte gått att ladda ned för oss ännu, säger att telefonerna är uppdaterade trots att de har Amber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittar ingen ännu heller, Elgigantentelefon.

Permalänk

Ingen uppdatering till min 925 än heller, också inhandlad på Elgiganten, både Norge och Sverige står ju som "avaliable" så den borde ju dyka upp snart?

Min 920 fick uppdateringen i söndags och den stod då som "coming soon" på Nokias hemsida.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | 32GB Corsair Vengance RGB DDR4 3600Mhz | WD Black SN850X 1TB Gen 4 | Samsung 980 1TB | RADEON RX6800XT Red Devil | Corsair PSU RM750x | Samsung LC49G95T 5120x1440 49" | CORSAIR H150i Elite LCD

Permalänk
Medlem

Min sa också att det inte fanns någon uppdatering. Startade om luren och testade 1-2 ggr och då laddades den hem

Batteriet känns stabilare med denna version

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Min sa också att det inte fanns någon uppdatering. Startade om luren och testade 1-2 ggr och då laddades den hem

Batteriet känns stabilare med denna version

Har testat flera omstarter och softreset, fungerar fortfarande inte

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | 32GB Corsair Vengance RGB DDR4 3600Mhz | WD Black SN850X 1TB Gen 4 | Samsung 980 1TB | RADEON RX6800XT Red Devil | Corsair PSU RM750x | Samsung LC49G95T 5120x1440 49" | CORSAIR H150i Elite LCD

Permalänk

Om man köpt sin lumia 925 från elgiganten är det då en norsk version som det va med lumia 920?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

1. Inte för att låsa appar. Det finns appar där det är möjligt att gömma bilder i men då måste bilderna ligga i just den appen.
2. Är det "Glance Screen" du syftar på? I så fall kolla inställningarna och sedan glance, sätt till off.
3. Ja och nej,Windows 8.1 finns men det är fortfarande Windows Phone 8 I inställningar sedan extras + info ska det stå Lumia Black om du har den senaste uppdateringen.
4. Inte helt säker på vad du menar. Men det finns en nysläppt app som heter "App Folders" bland Nokiaapparna där det är möjligt att lägga in flera appar i en LiveTile.

Tack för bra och begripliga svar!

1. Konstigt att man inte kan få låsa sina appar, men bra att man kan ha bilderna ifred iaf.
2. Hittade det! Kallas visst Snabbkollsskärmen på svenska
3. Ok, har Black. Men det tycks vara någon annan på g?
4. Precis det jag ville ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Tack för bra och begripliga svar!

1. Konstigt att man inte kan få låsa sina appar, men bra att man kan ha bilderna ifred iaf.
2. Hittade det! Kallas visst Snabbkollsskärmen på svenska
3. Ok, har Black. Men det tycks vara någon annan på g?
4. Precis det jag ville ha!

3. Det nästa som ska komma är WP8.1 vilka ryktas presenteras under Build i april 2-4 och sedan släppas till hösten.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till Black igår, min telefon är köpt på Elgiganten.
Känns som att telefonen håller batteriet lite bättre.
Skönt att kunna låsa skärmrotationen, det har jag saknat sen WP7!

Köpte min två dagar innan dom sänkte priset till 2222kr, fick dock tillbaka mellanskillnaden vilket jag vart väldigt glad över!
Mycket bra telefon för pengarna

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Fick tillbaks min Lumia 925 idag från ett garanti ärende.
Problemet var att knappen på sidan där man tänder och släcker skärmen inte fungerade.
Så efter nästan 2 veckor på rep så sa de att den var fixad och ny programvara uppdaterad.
Då tänker jag ju att de har installerat Black och att allt är frid och fröjd + att knappjäveln
ska fungera.

När jag väl kommer hem så skickar jag in simkortet och den verkar inte hitta mobilnätet.
Gör en uppdatering och installerar Black.
Provar och starta om men inget händer.
Ut med simkortshelvetet och provar på min gamla fon och det fungerar perfekt.

Om det inte är fel på simkortet vad är det då?

Hur fan lyckas de fixa knapphelvete och samtidigt sabba simkortshelvetet.......

gaaaaahhhhhh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nckmtt:

Fick tillbaks min Lumia 925 idag från ett garanti ärende.
Problemet var att knappen på sidan där man tänder och släcker skärmen inte fungerade.
Så efter nästan 2 veckor på rep så sa de att den var fixad och ny programvara uppdaterad.
Då tänker jag ju att de har installerat Black och att allt är frid och fröjd + att knappjäveln
ska fungera.

När jag väl kommer hem så skickar jag in simkortet och den verkar inte hitta mobilnätet.
Gör en uppdatering och installerar Black.
Provar och starta om men inget händer.
Ut med simkortshelvetet och provar på min gamla fon och det fungerar perfekt.

Om det inte är fel på simkortet vad är det då?

Hur fan lyckas de fixa knapphelvete och samtidigt sabba simkortshelvetet.......

gaaaaahhhhhh

Kika här
lumia 925 sim card not detected site:forums.wpcentral.com

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering för oss ännu, kanske är så som ni med telefoner från Elgiganten är inne på att de från början är avsedda för något annat land. Norge verkar ha fått Black till alla 925 som är sålda via en norsk operatör men "unbranded" 925 står fortfarande som "Coming soon" .

Våra är köpta hos Netonnet och jag vet inte var deras kommer ifrån, vid installation valde vi Telia och fick deras app och inställningar. Man kan tycka att den borde gå på detta i första hand och inte från vilket eventuellt land telefonen "kommer ifrån".

Kanske läge att fråga Nokia_Sverige i tråden om Windows Phone.

Permalänk

Jag köpte min från Komplett och har inte fått någon uppdatering ännu. Frågade Nokia Sverige på Facebook som gav detta svar den 14/1:

Min fråga:

Hej,

Jag har en undran över Lumia Black-uppdateringen. Har två telefoner, en 920 och en 925. Bägge är olåsta, 920 med Telenor (jobb) och 925 med Telia. Till 920 har uppdateringen kommit, men inte till 925...bägge finns tillgängliga enligt Nokia Conversations. Hur kommer det sig 925:an inte uppdateras?

Svaret:

Hej Stefan,

Tillgängligheten för nya uppdateringar beror på vilken telefonmodell du har, vilken region telefonen används i och vad det är för operatör. Din Nokia Lumia 925 får säkert uppdateringen inom kort.

Mvh, //Nokia

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Ingen uppdatering för oss ännu, kanske är så som ni med telefoner från Elgiganten är inne på att de från början är avsedda för något annat land. Norge verkar ha fått Black till alla 925 som är sålda via en norsk operatör men "unbranded" 925 står fortfarande som "Coming soon" .

Våra är köpta hos Netonnet och jag vet inte var deras kommer ifrån, vid installation valde vi Telia och fick deras app och inställningar. Man kan tycka att den borde gå på detta i första hand och inte från vilket eventuellt land telefonen "kommer ifrån".

Kanske läge att fråga Nokia_Sverige i tråden om Windows Phone.

Kanske ligger något i det du säger, jag köpte min Lumia 925 förra fredagen och fick Black under natten till måndag tror jag. Så det gick undan trots att jag inte har kopplat den mot något simkort ännu. Men är det inte så att Netonnet tidigare har sålt importtelefoner, jag vill minnas att de förut hade infomation om det på sin hemsida. Alltså att det kanske är det som är bekymret med att det är ombytta roller. Detta är bara spekulationer från min sida dock.

Permalänk
Medlem

Elgiganten här och ingen uppdatering än.....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

På Nokias hemsida står det att countryvarianten för 925:an är nedladdningsbar för Norrmännen.
Så om 925:an från Elgiganten är en Norsk variant skulle den därmed kunna laddas hem.

Tittar man vidare på hemsidan är alla europeiska länders countryvarianter tillgängliga, så detta verkar inte hålla som förklaring.

Elgigantens telefon kanske kommer från Marocko eller Tunisien (såg att de är de enda länderna i Afrika där den inte är tillgänglig)?

Permalänk

Jag fick ingen uppdatering till min 925 heller så jag bingade fram NSU (Nokia Software Updater", kopplade in telefonen i datorn och installerade uppdateringen därifrån. Tog inte ens 10 min och nu har jag också Lumia "Black" med allt vad det innebär

EDIT:
För dom som har svårt att hitta NSU så har jag lagt upp en kopia på min dropbox

https://www.dropbox.com/sh/ypl6y3z9cmkrwzw/c22kMpsLGe

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | 32GB Corsair Vengance RGB DDR4 3600Mhz | WD Black SN850X 1TB Gen 4 | Samsung 980 1TB | RADEON RX6800XT Red Devil | Corsair PSU RM750x | Samsung LC49G95T 5120x1440 49" | CORSAIR H150i Elite LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av In3xtreme:

Jag fick ingen uppdatering till min 925 heller så jag bingade fram NSU (Nokia Software Updater", kopplade in telefonen i datorn och installerade uppdateringen därifrån. Tog inte ens 10 min och nu har jag också Lumia "Black" med allt vad det innebär

EDIT:
För dom som har svårt att hitta NSU så har jag lagt upp en kopia på min dropbox

https://www.dropbox.com/sh/ypl6y3z9cmkrwzw/c22kMpsLGe

Jag tror NSU 4.1.0 är senaste version.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av In3xtreme:

Jag fick ingen uppdatering till min 925 heller så jag bingade fram NSU (Nokia Software Updater", kopplade in telefonen i datorn och installerade uppdateringen därifrån. Tog inte ens 10 min och nu har jag också Lumia "Black" med allt vad det innebär

EDIT:
För dom som har svårt att hitta NSU så har jag lagt upp en kopia på min dropbox

https://www.dropbox.com/sh/ypl6y3z9cmkrwzw/c22kMpsLGe

Skrivet av Big_R:

Jag tror NSU 4.1.0 är senaste version.

Tackar. Håller på att uppdaterar nu