Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Någon som har en sådan Grip?
http://www.ebay.com/itm/Brand-New-In-Box-NOKIA-Lumia-1020-Cam...

Funkar dessa med min modell? Eller har dom annat laddningssystem utomlands?

Laddas med micro-USB, men varför inte köpa närmare ifrån?
http://www.mytrendyphone.se/shop/nokia-lumia-1020-113024p.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av csjaunja:

Laddas med micro-USB, men varför inte köpa närmare ifrån?
http://www.mytrendyphone.se/shop/nokia-lumia-1020-113024p.htm...

Tack, hittade bara den över 500kr. Ska vänta lite och se vad CDON, Netonnet sätter för pris vid jul.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en erfarenhet jag gjort angående plötslig batteridräneing.
Jag har under flera månader hållt på och testa varierande hyporteser och har kommet fram till följande:

0) Förutom de vanliga tipsen att stänga av Wifi när man är ute på ställen utan täckning och stänga av datahämtning via operatören när man inte behöver det så verkar nedanstående vara det som gäller.

1) Det är alltid en app som ställer till det om batteriet plötsligt tappar, om det inte är ett gammalt batteri förstås. OBS med "app" menar jag i detta sammanhang även olika programtillägg i os:et som man kan starta manuellt.

2) Det verkar som så att när man stänger en app så kan det hända att den inte stängs helt vid vid den första stängningen. Det hjälper inte att man blockat bakgrundskörning.

3) Det verkar som att gratisappar som har bakgrundsreklam inte alltid stänger reklamslingan vid första stängningen.

4) Det här är en os-grej som måste fixas till vid framtida uppdateringar. Det verkar som att os:et stänger apparna i fler steg och att alla stegen inte hinner verkställas vid första stängningen.

5) LÖSNING: Jag har under en längre tid testat följande som vekar fungera:
Varje gång jag går in i en app (även os-tillägg) och vill ur, backar jag hela vägen tillbaka och i förekommande fall även "klickar" på exit. Därefter startar jag genast appen igen och går ur en gång till, (ibland tre gånger).

Denna lilla process verkar få appen att stänga sig helt. Jag har genom att göra som ovan, numera en helt "enorm" batteritid, däneringskurvan i batteriappen ligger alltid i stort sett helt platt när luren inte används.

Det vore roligt om ni andra också kunde testa denna lilla lösning för att se om ni upplever lika stor skillnad som jag. (speciellt nattetid då luren inte används). Rapportera gärna era erfareheter här i tråden.
Det kan vara så att GDR3 redan har fixat till en del av detta och att det då inte märks så stor skillnad, men ni med GDR2 borde märka en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en erfarenhet jag gjort angående plötslig batteridräneing.
Jag har under flera månader hållt på och testa varierande hyporteser och har kommet fram till följande:

0) Förutom de vanliga tipsen att stänga av Wifi när man är ute på ställen utan täckning och stänga av datahämtning via operatören när man inte behöver det så verkar nedanstående vara det som gäller.

1) Det är alltid en app som ställer till det om batteriet plötsligt tappar, om det inte är ett gammalt batteri förstås. OBS med "app" menar jag i detta sammanhang även olika programtillägg i os:et som man kan starta manuellt.

2) Det verkar som så att när man stänger en app så kan det hända att den inte stängs helt vid vid den första stängningen. Det hjälper inte att man blockat bakgrundskörning.

3) Det verkar som att gratisappar som har bakgrundsreklam inte alltid stänger reklamslingan vid första stängningen.

4) Det här är en os-grej som måste fixas till vid framtida uppdateringar. Det verkar som att os:et stänger apparna i fler steg och att alla stegen inte hinner verkställas vid första stängningen.

5) LÖSNING: Jag har under en längre tid testat följande som vekar fungera:
Varje gång jag går in i en app (även os-tillägg) och vill ur, backar jag hela vägen tillbaka och i förekommande fall även "klickar" på exit. Därefter startar jag genast appen igen och går ur en gång till, (ibland tre gånger).

Denna lilla process verkar få appen att stänga sig helt. Jag har genom att göra som ovan, numera en helt "enorm" batteritid, däneringskurvan i batteriappen ligger alltid i stort sett helt platt när luren inte används.

Det vore roligt om ni andra också kunde testa denna lilla lösning för att se om ni upplever lika stor skillnad som jag. (speciellt nattetid då luren inte används). Rapportera gärna era erfareheter här i tråden.
Det kan vara så att GDR3 redan har fixat till en del av detta och att det då inte märks så stor skillnad, men ni med GDR2 borde märka en stor skillnad.

Hej Wickman!

Jag har också märkt av detta, fast på min gamla Lumia 920. Om jag är noga att stänga ned alla program håller batteriet jättelänge! Kul att se att även fler har märkt av detta så det inte bara är jag som inbillar mig.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Hej Wickman!

Jag har också märkt av detta, fast på min gamla Lumia 920. Om jag är noga att stänga ned alla program håller batteriet jättelänge! Kul att se att även fler har märkt av detta så det inte bara är jag som inbillar mig.

Ja, fast hela grejen var ju att starta om appen igen och därefter snabbt stänga av en eller två gånger till.
Det är just det att du startar om den och sedan snabbt stänger av den igen som gör hela skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ja, fast hela grejen var ju att starta om appen igen och därefter snabbt stänga av en eller två gånger till.
Det är just det att du startar om den och sedan snabbt stänger av den igen som gör hela skillnaden.

OK ska testa det nästa gång jag kollar batteri tid. Har dock ej längre några som helst problem med batteritid så det kanske inte blir av.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Jag hade enorma batteri dräneringsproblem. Men det du Wickman tipsar om körde jag med flera dagar utan någon som helst skillnad.
I mitt fall är jag rätt säker på att det måste ha varit något hårdvarurelaterat, då telefonen hade detta problem efter x antal factory resets och då det var från det att jag fick telefonen.
Aldrig en stund där batteriet inte tömdes i oerhört snabb takt.
Skulle det endast ha varit mjukvarurelaterat bör alla ha detta problemet efter så många factory resets som jag gjorde.
Sen kan det givetvis vara mjukvarurelaterat när det är tillfälliga batteriproblem.

I tidigare inlägg har jag även skrivit vad jag stängde av för funktioner, helt factory resetattad telefon och inte en ända användning av app.
Gjorde en factory reset och rörde inte telefonen. Ändå var den urladdad några timmar senare.

Nu efter nästan 1 månad har jag lyckats få tag i en helt ny telefon då det inte hjälpte att skicka in den på service på föregående.

Äntligen har jag en Lumia som fungerar som den ska. Efter 15 timmar med 4G och övriga funktioner aktiverade förutom glance har jag nu 80% batteri kvar och då är telefonen använd under dagen.
Den drog 2% ! under mina 7 timmars sömn.
Min förra telefon oavsett vad jag gjorde, flygplansläge, allt avstängt, helt fabriksåterställd telefon drog 70-100% batteri på mina 7 timmars sömn.

Denna telefon är inte heller konstant varm, den blir bara lite ljummen vid hård användning men ändå kallare än vad förra var som "kallast".
Förra telefonen var konstant extremt varm, en ren pina att prata i telefonen då det kändes som att man skulle bränna sig.
Även fast den hade legat i standby var det alltid varmt där den legat.

Permalänk
Medlem

Bra Xaitra att du delar med dig av vad som hände för dig. Bra också att det löste sig.

I ditt fall var ju problemet helt och hållet hårdvarubaserat, men tipset som jag gav ovan var, som du så riktigt påpekar, mer riktat till dem som helt plötsligt råkar ut för en batteridränering från det att det tidigare har sett rätt bra ut. Jag påpekar också detta i början av inlägget.

Permalänk

Tjena, efterlyser en väska/flipcover som passar 1020:n om man har cc-3066 (induktionsladdningskal) monterat, nån som har koll??

Permalänk

Vad ni snackar en massa skit

Innan jag stängde av klockan i viloläge så drog den sjukt mycket batteri. Nu håller det utan problem 2-3dar och då sitter jag och leker med telefonen en hel del.

Några tips på appar man ska dra hem då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kortfilm inspelad med en Nokia 1020 (Förutom ljudet).

Ganska häftigt faktiskt, riktigt trevlig videokamera må jag säga.

http://youtu.be/PEcnQ6M8d3k

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Intressant Senaste Pro Cam update

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Vad ni snackar en massa skit

http://i.imgur.com/6nknxwV.jpg

Innan jag stängde av klockan i viloläge så drog den sjukt mycket batteri. Nu håller det utan problem 2-3dar och då sitter jag och leker med telefonen en hel del.

Några tips på appar man ska dra hem då?

Hur gör djur?. Klocka viloläge?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt? Över 65 nya omdömen senaste dygnet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2029409

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Vad har hänt? Över 65 nya omdömen senaste dygnet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2029409

Kanske är Nokias anställda som hade lite tid över?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Kortfilm inspelad med en Nokia 1020 (Förutom ljudet).

Ganska häftigt faktiskt, riktigt trevlig videokamera må jag säga.

http://youtu.be/PEcnQ6M8d3k

http://youtu.be/PEcnQ6M8d3k

ganska bra video också

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Vad har hänt? Över 65 nya omdömen senaste dygnet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2029409

Skrivet av SvenOslo:

Kanske är Nokias anställda som hade lite tid över?

Såg det med men jag tror inte att det är Nokia-anställda som bär skulden utan att Prisjakt haft något problem som gjort att en massa omdömen blivit "hängande" i systemet och nu har de fått ordning på det. Telefonen har ju funnits ute ett tag och jag har tyckt att det varit lite märkligt att det bara varit 3-4 omdömen på Prisjakt en längre tid. Vet bland annat att någon i FB-gruppen "Vi som gillar Windows Phone" uppmanade ägarna att recensera sina telefoner på Prisjakt men det hände inte mycket där ändå...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Vad har hänt? Över 65 nya omdömen senaste dygnet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2029409

Det som gör saken ännu märkligare är att nästan ingen av användare recenserat någon annan produkt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHax:

Det som gör saken ännu märkligare är att nästan ingen av användare recenserat någon annan produkt innan.

Det skulle kunna hänga ihop med att WP har många nyanvändare av smartphone. Sedan kan jag tänka mig att när väl 1020 kom, så de som tvekat innan, blev ganska överväldigade då. Det är en grym lur. Då tänker jag inte bara på kameran, utan på bygget, vilken känsla att hålla i den. Ruskig kvalitet. Skärmen är underbar. etc etc etc.

Permalänk
Medlem

Om dom bara kunde släppa exakt samma kameramodul i nyare hårdvara och kanske lite uppdaterad videoinspelning ;/
Synd dom nergraderade sig rejält på nyaste lumian.

1020 är den enda kameran jag sett som varit vettig sen N8.

Permalänk
Medlem

Har ni som har en 1020 skal på den? Fick hem min igår och jag är livrädd för att man ska ha sönder den/repa sönder den när man lägger den på bord osv med tanke på att den vilar på kameran.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har ni som har en 1020 skal på den? Fick hem min igår och jag är livrädd för att man ska ha sönder den/repa sönder den när man lägger den på bord osv med tanke på att den vilar på kameran.

Kör med skal när jag är ute http://www.mytrendyphone.se/shop/nokia-lumia-1020-222206c1.ht...

hemma lägger jag den på kanten på laptopen så den inte behöver vilas på kameramodulen. Alltså den ligger med nedre delen på laptopen och kameran och resten utanför, i luften. Så går ju bra att ha hemma då det är ett bord bara några cm ner, ifall den skulle tippa över, vilket aldrig har hänt. Men som sagt så kör jag med skal ute, för där kan den ju inte ligga på samma sätt på ex ett bord då den kan tippa ner i marken/golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHax:

Det som gör saken ännu märkligare är att nästan ingen av användare recenserat någon annan produkt innan.

Förklaringen torde kunna vara att en hel del som kommer från FB-gruppen "Vi som gillar Windows Phone" inte haft ett prisjaktskonto tidigare men reggat sig för att recensera denna lur då den initialt hade väldigt få recensioner. Är själv medlem i FB-gruppen och kan varmt rekommendera intresserade att söka upp gruppen, finns både MS-folk, utvecklare och vanliga användare i en skön mix. Kände igen en av de nya Prisjakts-användarna från den gruppen då hans efternamn liknade användarnamnet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tack, hittade bara den över 500kr. Ska vänta lite och se vad CDON, Netonnet sätter för pris vid jul.

Gick in på netonnet igår i ett annat ärende men kom ut med ett kameragrepp och en sån där liten gorillapod. Blir en fotodag idag:)

Permalänk
Medlem

Recensionerna har med en deal Nokia gjorde. Ge omdöme om din 1020 på pris jakt och få en batteriladdare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Jag har med lämnat en recension där så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Här är en länk ifall ni inte tror mig.
http://ct.nokia.com/v/5464814948_62292316

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Nokia grip 499 på netonnet. Var nära o köpa den. Men tvekade i butiken! Är det något att ha? Gillar och fota.

vill ju ge 399 500 är ju lite saftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nokia grip 499 på netonnet. Var nära o köpa den. Men tvekade i butiken! Är det något att ha? Gillar och fota.

vill ju ge 399 500 är ju lite saftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det innehåller ett extra uppladdningsbart batteri så tycker jag det är helt OK med 500 pix. Ett original extra batteri ifrån Canon till en av deras kompaktkameror kostar normalt 400-450 pix. Nu får du dessutom ett extra grepp med en extra avtryckare med på köptet.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

399 500 är ju lite saftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Shit va dyrt.