Permalänk

Har haft min 1020 nu någon vecka, och fy f*n vilket lyft det vart från min 800 med 2år på nacken.
Har ej hunnit testa allt fullt ut, men hittills är jag tok nöjd med WP.

Dum fråga kanske men klockan i lås skärmen, stänga av?

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Fredrik_:

Har haft min 1020 nu någon vecka, och fy f*n vilket lyft det vart från min 800 med 2år på nacken.
Har ej hunnit testa allt fullt ut, men hittills är jag tok nöjd med WP.

Dum fråga kanske men klockan i lås skärmen, stänga av?

mvh

Inställningar sen Snabbkollsskärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hur fan kan den vara 30g lättare än min 920? med den mega kameran.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Skrivet av accel1:

hur fan kan den vara 30g lättare än min 920? med den mega kameran.

Ingen inbyggd trådlösladdning

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

aha ...NFC väger det så mycket.? är det någon speciell NFC som man kan ladda eller bygger all NFC på samma teknik? jag menar samsung G4 har nfc och är inte så tung, ifs är den byggd som en sparv om man jämför.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

aha ...NFC väger det så mycket.? är det någon speciell NFC som man kan ladda eller bygger all NFC på samma teknik? jag menar samsung G4 har nfc och är inte så tung, ifs är den byggd som en sparv om man jämför.

NFC och trådlös laddning har inte med varandra att göra.

NFC http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rf%C3%A4ltskommunikation
Qi http://sv.wikipedia.org/wiki/Qi_(tr%C3%A5dl%C3%B6s_laddning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

hur fan kan den vara 30g lättare än min 920? med den mega kameran.

Skrivet av cookie_monster:

Ingen inbyggd trådlösladdning

Tror inte att den trådlösa laddningen väger 30g, det är ju bara ett chip/plattspole som sitter klistrat på insidan av skalet.

Permalänk
Medlem

Finns ganska mycket man kan spara in på. När det gäller Lumia 820/920 så verkade de satsa allt på att de skulle vara byggda som pansarvagnar, vilket medförde en relativt hög vikt som inte uppskattades av marknaden.

Exempel där man kan spara in vikt är att välja amoled istället för lcd, inte ha riktigt samma tjocklek på plasten, tunnare display-glas och kanske en del andra besparingar så som tunnare pcb. Många bäckar små...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Tappat min 1020 4 gånger nu både på betong och parkett. Inte en skråma på telefonen, Varje gång jag tappar den säger jag till mig själv " Tur det inte är en iphone " ^^

Riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tappat min 1020 4 gånger nu både på betong och parkett. Inte en skråma på telefonen, Varje gång jag tappar den säger jag till mig själv " Tur det inte är en iphone " ^^

Riktigt bra!

Du borde ha slutat på "Tur" punkt. För det är vad det handlar om, spelar ingen roll vilken telefon det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du borde ha slutat på "Tur" punkt. För det är vad det handlar om, spelar ingen roll vilken telefon det är.

Visst är det mycket tur och otur, men det är också en stor skillnad i hållbarhet och konstruktion ibland olika modeller och fabrikat. Ungefär som man kan ha tur och otur i en bilolycka, men det handlar också till en stor del hur välkonstruerad bilen är för att tåla en kollision i hyfsad hastighet.

Vissa telefoner som iPhone tenderar att spräckas lite mer i glasen som hänger samman med hur de är monterade i chassiet i telefonen. Även konstruktion och val av material för telefonens chassie spelar in hur mycket energi de kan absorbera i stötarna (istället för att vidareförmedla i spänningar och mekaniska påkänningar till glaset som sitter monterat i ramen och som kan lätt spricka om det blr för högt).

Rent statistiskt har jag nog också sett fler vänner och bekanta med spruckna iPhones än tex Samsung och Nokia (men det är bara min högst personliga observation som självklart inte har någon vetenskaplig statistisk signifikans).

Det sagt så tror jag inte att det spelar så stor roll för Apples kunder och inte är så mycket negativt egentligen. De är nog beredda att ta denna nackdel (och kostnad) för att få de fördelar som de telefonerna ger för dem. Kanske tom så att detta bidrar till den goda försäljningen som Apple har och faktiskt resulterar i något positivt för dem. Då finns det ingen som helst anledning att ändra konstruktionen för dem (speciellt om det skulle det göra det svårare och dyrare för dem att producera lika tunna konstruktioner). Sedan är det så mycket annat som kan gå sönder i en telefon istället. Har haft telefoner som inte spruckit i skärmen, men blivit sämre på radiomottagning eller andra funktioner som påverkats när de fallit i hårt golv/asfalt.

Dessutom; för de som vill skydda sina telefoner (och är lika klumpiga som jag kan vara) så finns det ju massvis av skydd och fodral att köpa till som kan starkt bidra till att avhjälpa eller minska skadorna.

Tappade själv en iPad i hårt kaklat golv, men klarade sig helt utan påverkan då jag hade Apples tjocka mjuka fodral runt den (däremot så sprack skärmen på datorn som gick sönder som åkte i golvet samtidigt - ja, jag var riktigt klantig som snubblade på en sladd som vräkte ner hela högen med prylar som stod på hörnet av ett bord).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fick denna på posten idag

Tack för tipset som någon skrev Gratis är gott!

Permalänk

Har märkt att jag har en mörk fläck i ena hörnet i överkant på displayen. Märks tydligt med en halv mörk bakgrund typ grå svart. Ska försöka fixa en bild.

Permalänk
Skrivet av downup:

Fick denna på posten idag

Tack för tipset som någon skrev Gratis är gott!
http://i42.tinypic.com/670gg1.png

Passar på att tacka jag med!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Nya uppdateringar på gång idag, i detta nu.

http://wmpoweruser.com/updates-available-for-download-for-win...

Själv har jag installerat dem, nu ska vi se om jag märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Testar imgur uploader

gott att kunna posta via telefonen och inte datorn
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu ligger OTA Lumia Black samt en uppdaterad "uppdate3" strax runt hörnet.

http://www.wpcentral.com/att-nokia-release-lumia-black-update...

EDIT: Några kommetarer från forumet.

1a) my at&t lumia 920 just got updated to 8.0.10521.155 ....that's the lumia Black Firmware right???

1b) Yea ok...

2a) Did anyone that did the dev gdr3, get the black update with no problem?

2b) No issues here it installed perfectly.

3) Something that you never mention but that's also a change on GDR3: you can now use FULL MP3 songs as ring/sms/alarm etc tones

4) YES!!!!!!! I WAS NOT EXPECTING THIS, BUT SO HAPPY!!!!!
I've been anxious, hoping I could get Lumia Black so as to shoot RAW pictures before I go on my trip, and my wish has come true!
Truly, a Christmas miracle!!!!!

Permalänk
Medlem

Vi får pausa lite nu och ge en tanke åt alla barn som inte kunnat få tag i en Lumia 1020. Många lider i tysthet med bland annat Apple och Samsung produkter utan att det tas upp i media vilket är en stor skam för samhället. Bidra med lite pengar åt välgörenhet för att kompensera för denna klassskillnad och ojämlikhet.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Vad fasen, jag har rm-876 men såg att Lumia Black har kommit upp på NF för rm-877, samma färg som min, om det nu spelar nån roll. Kan man köra in den i luren eller blir det pannkaka? Någon som gjort något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Vi får pausa lite nu och ge en tanke åt alla barn som inte kunnat få tag i en Lumia 1020. Många lider i tysthet med bland annat Apple och Samsung produkter utan att det tas upp i media vilket är en stor skam för samhället. Bidra med lite pengar åt välgörenhet för att kompensera för denna klassskillnad och ojämlikhet.

Vad är du ute efter? Se "duckface" i en spegel full med fingeravtryck i extra bra kvalitet? (självklart taget med blixt)
En sån värld tänker inte jag bidra med pengar till.
Eller har barnen ändrat på sig sen bilddagboken tiden?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är du ute efter? Se "duckface" i en spegel full med fingeravtryck i extra bra kvalitet? (självklart taget med blixt)
En sån värld tänker inte jag bidra med pengar till.
Eller har barnen ändrat på sig sen bilddagboken tiden?

Duckface i speglar är kanske just resultatet av dålig tillgång på bra kameror? Din din är genuint fotointresserade tycker att deras mobilbilder har alldeles för dålig kvalitet för att posta mer än några enstaka per år, medans ankorna spamar på som vanligt.

Så fungerade iallafall jag på "bdb-åldern"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ska ha ny mobil. Vet inte alls hur WP är. Är det lika låst som iPhone? Jag har hört bla att Google Drive inte fungerar, man måste använda sig utav Skydrive.

Påtvingar mobilen en att använda Microsofts tjänster?

Permalänk

Hade fått mail av m$ som gav bort 20gb extra lagring på skydrive

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ska ha ny mobil. Vet inte alls hur WP är. Är det lika låst som iPhone? Jag har hört bla att Google Drive inte fungerar, man måste använda sig utav Skydrive.

Påtvingar mobilen en att använda Microsofts tjänster?

Det är ganska låst ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ska ha ny mobil. Vet inte alls hur WP är. Är det lika låst som iPhone? Jag har hört bla att Google Drive inte fungerar, man måste använda sig utav Skydrive.

Påtvingar mobilen en att använda Microsofts tjänster?

WP fungerar ungefär som iOS och Android i den aspekten, men har inte ett riktigt lika stort utbud av applikationer.

Rent praktiskt så är de inte lika restrektiva som Apple när det gäller att publicera appar. De "censurerar" inte applikationer för att de är konkurrerande med deras egna tjänster (som Apple klart gör ibland). Däremot finns det ingen möjlighet för användare att installera applikationer ifrån andra källar (som man kan göra i Android om man sätter tillåtelse till det i inställningarna).

Det är helt OK för Google eller vem som helst att publicera konkurrerande tjänster till Skydrive och Microsoft tillåter vem som helst att göra det. Inga problem alls där som det kan vara på iOS ibland.

Däremot så rent praktiskt om du är väldigt beroende av att använda mycket av just Googles tjänster så tror jag att det bästa för dig är att fortsätta med Android:

  1. Dels så har Google aktivt försökt att motarbeta WP. Google vill att marknaden skall delas upp emellan dem och Apple, och gillar inte nya konkurrenter och utmanare på området. Detta tror jag dock att de kan tvingas ändra på sikt då WP ändå växer och 2013 har varit ett starkt år för WP (på många marknader över 10% och numera säljs en WP på var tredje iPhone). Så på sikt så kommer nog inte Googles "fulspel" (som de kör med precis som Microsoft själva och även Apple gör) emot WP behöva omvärderas av dem. Tid nog kommer de nog att tvingas stödja WP emot sin vilja. I dagsläget är statusen att Google inte bara struntar i att stödja WP med appar, inklusive Google Drive, men de motarbetar och saboterar aktivt för WP-användare av deras tjänster. Dvs de skulle aldrig tillåta att ens någon annan släppte appar för WP som använder Googles tjänster. De kör även en gammal klassiker och serverar WP-användare även en sämre webbupplevelse än användare av Android och iOS (kan dock enkelt undgås om man ändrar UserAgent-strängen i webbläsaren på WP så får man lika fina sidor serverade som Android/iOS-användare får och som fungerar utmärkt på WP IE).

  2. Dels så kommer Google (av fullt naturliga skäl) alltid att prioritera Android och ge användare av deras tjänster den absolut bästa och mest sömnlösa upplevelsen på sina egna OS.

Kanske lite långt svar på dina frågor, men i korthet: 1. Nej, inget problem med kokurrens till Skydrive ifrån Microsofts sida. 2. Google motarbetar aktivt WP och kommer att varken släppa Google Drive, eller tillåta att någon tredjepartsutvecklare gör det, för WP inom den allra närmaste tiden.

Jo, är själv riktigt sugen på an Lumia 1020!

Funderar starkt på en sådan om den kommer ner lite i pris nästa år. Grym kamera där, men fortfarande praktisk att ha med sig som telefon.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

WP fungerar ungefär som iOS och Android i den aspekten, men har inte ett riktigt lika stort utbud av applikationer.

Rent praktiskt så är de inte lika restrektiva som Apple när det gäller att publicera appar. De "censurerar" inte applikationer för att de är konkurrerande med deras egna tjänster (som Apple klart gör ibland). Däremot finns det ingen möjlighet för användare att installera applikationer ifrån andra källar (som man kan göra i Android om man sätter tillåtelse till det i inställningarna).

Det är helt OK för Google eller vem som helst att publicera konkurrerande tjänster till Skydrive och Microsoft tillåter vem som helst att göra det. Inga problem alls där som det kan vara på iOS ibland.

Däremot så rent praktiskt om du är väldigt beroende av att använda mycket av just Googles tjänster så tror jag att det bästa för dig är att fortsätta med Android:

  1. Dels så har Google aktivt försökt att motarbeta WP. Google vill att marknaden skall delas upp emellan dem och Apple, och gillar inte nya konkurrenter och utmanare på området. Detta tror jag dock att de kan tvingas ändra på sikt då WP ändå växer och 2013 har varit ett starkt år för WP (på många marknader över 10% och numera säljs en WP på var tredje iPhone). Så på sikt så kommer nog inte Googles "fulspel" (som de kör med precis som Microsoft själva och även Apple gör) emot WP behöva omvärderas av dem. Tid nog kommer de nog att tvingas stödja WP emot sin vilja. I dagsläget är statusen att Google inte bara struntar i att stödja WP med appar, inklusive Google Drive, men de motarbetar och saboterar aktivt för WP-användare av deras tjänster. Dvs de skulle aldrig tillåta att ens någon annan släppte appar för WP som använder Googles tjänster. De kör även en gammal klassiker och serverar WP-användare även en sämre webbupplevelse än användare av Android och iOS (kan dock enkelt undgås om man ändrar UserAgent-strängen i webbläsaren på WP så får man lika fina sidor serverade som Android/iOS-användare får och som fungerar utmärkt på WP IE).

  2. Dels så kommer Google (av fullt naturliga skäl) alltid att prioritera Android och ge användare av deras tjänster den absolut bästa och mest sömnlösa upplevelsen på sina egna OS.

Kanske lite långt svar på dina frågor, men i korthet: 1. Nej, inget problem med kokurrens till Skydrive ifrån Microsofts sida. 2. Google motarbetar aktivt WP och kommer att varken släppa Google Drive, eller tillåta att någon tredjepartsutvecklare gör det, för WP inom den allra närmaste tiden.

Jo, är själv riktigt sugen på an Lumia 1020!

Funderar starkt på en sådan om den kommer ner lite i pris nästa år. Grym kamera där, men fortfarande praktisk att ha med sig som telefon.

mvh,
martin

Dold text

Wow! Tack, riktigt bra skrivet.
Jag är grymt sugen på telefonen, mest pga kameran. Men jag gillar starkt Google's tjänster och ogillar starkt Microsofts motsvarigheter så som IE, allt Xbox-mög, Hotmail, Skydrive m.m.

Väldigt svårt val. Ska nog ta mig till en butik för o klämma på telefonerna och känna på WP.
Trots allt är Telefon, sms, surf och kamera viktigast. Spelar aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Hade fått mail av m$ som gav bort 20gb extra lagring på skydrive

Fick 200 GB gratis när jag köpte min Surface Pro 2. Älskar Skydrive. Plus de 25 man fick först och sedan 3.

Såg nu att alla kommer få denna julklappen http://www.wpcentral.com/microsoft-giving-out-extra-20gb-skyd...

Så då blir det drygt 250 gb i ledigt utrymme, känns bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Har märkt att jag har en mörk fläck i ena hörnet i överkant på displayen. Märks tydligt med en halv mörk bakgrund typ grå svart. Ska försöka fixa en bild.

Här med... märks tydligt t.ex. utomhus på natten, lättast med nattläget aktiverat. Min fläck är halvmånsformad och finns ca. 1cm in från kanterna i övre vänstra hörnet. Inget som stör vid normalanvändning eftersom den endast syns när låsskärmen med klockan är aktiv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Skrivet av jocke91:

Här med... märks tydligt t.ex. utomhus på natten, lättast med nattläget aktiverat. Min fläck är halvmånsformad och finns ca. 1cm in från kanterna i övre vänstra hörnet. Inget som stör vid normalanvändning eftersom den endast syns när låsskärmen med klockan är aktiv.

Exakt samma här �� får se om jag ska orka skicka in den.

Permalänk