Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Musik och komposition fördelas inte alls av Copyswede så pengarna går till STIM, NCB, SAMI och IFPI. Sånt som TV-kanaler har redan rapporterat in vad de använder i sina sändningar och produktioner, en SIFO-undersökning hjälper sen vid fördelningen av verk de anses att vi inkräktat på. Att de letar nya inkomster är inget nytt och de lyckas aldrig i domstol som sagt. Det är bara att ignorera.

Bara ignorera? Vad tror du stämningen i sig kostar? Pengar som vi konsumenter får betala..

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Bara ignorera? Vad tror du stämningen i sig kostar? Pengar som vi konsumenter får betala..

Nej förloraren står för rättegångskostnaden dvs Copyswedes ägare. Även om vi såklart betalar domstolen. Så civilrättsliga mål fungerar att det blir domstolen som avgör vad som gäller. Vilket är bra för alternativet är semi-illegala skiljedomstolar som inte följer lagen och bara används för att sätta sig över andra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men för jääveleen....suck....alltså detta blev precis helt absurt!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Den här reliken har inget med moderaterna att göra, de kom till precis som med den mesta skiten i detta land under socialdemokraternas storhetstid. Ska du skylla på nån så skyll på dom.

Det kom till under den borgerliga regeringen 1982 ursprungligen. Inte för att sossarna inte var positiva. De satt i utskotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej förloraren står för rättegångskostnaden dvs Copyswedes ägare. Även om vi såklart betalar domstolen. Så civilrättsliga mål fungerar att det blir domstolen som avgör vad som gäller. Vilket är bra för alternativet är semi-illegala skiljedomstolar som inte följer lagen och bara används för att sätta sig över andra.

Men var kommer Copyswedes pengar ifrån?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Det här är låtsas-statlig organisation mot halv-statlig organisation, så jag tippar att Telia viker sig och betalar direkt. Det kan tillochmed vara arrangerat för att få ett exempel att peka på när Copyswede ska pressa pengar av övriga aktörer.

Skrivet av igelkotte:

Men var kommer Copyswedes pengar ifrån?

Den unika statliga skatt som är speciellt instiftad för att bekosta Copyswedes verksamhet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det går till smörgåstårtor och fikabröd till ledningen med vd i spetsen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14385-copyswede-svarar-kompl...

(Mattias Åkerlind, vd för Copyswede)

Han var ju så ful man kan bli..

Fulaste leendet EU. Tillochmed fulare än mitt, De e sant! Jag fråga morsan

Permalänk
Skrivet av iXam:

Gör dom? Du vet vad PRIVATkopiering är va? Dom vet vad det är men majoriteten här verkar inte ha en susning utan läser "privatkopiering" som "piratkopiering".

Jo de flesta här har en susning om PRIVAT och PIRAT det är just därför vi är så jävla upprörda för inte ens Copyswede själva kan reda ut vad skillnaden är. Köper jag en skiva, som cd, lp ljudfil eller vad fan man nu vill ha för format, så får jag enligt copyswede göra kopior på denna för PRIVAT-bruk. Jag får till och med enligt copyswede själva göra kopior och ge inte endast till närmaste familjen utan även till nära vänner. Definitionen av nära vän är inget copyswede vågar ge sig in på. Rimligheten i detta kan diskuteras men så är lagen för tillfället. Om jag nu tar och rippar min cd-skiva till mp3-filer och lägger på ett usb-minne och går till min kompis och ger den till honom i handen så är detta helt legalt. Men skulle samma person ladda hemma dessa mp3-filer via någon form av fildelning från min dator över internet ja då är det helt plötsligt illegal PIRAT-kopiering.

Samma märkliga logik följer om jag köper en cd (jag är gammal, jag gillar bra ljudkvalite, ok?) och rippar den till FLAC-format för att kunna spela den på min bärbara musikspelare så är jag i min fulla rätt att göra detta (PRIVAT-kopiering). Om jag nu inte är så tekniskt kunnig så skulle jag ju kunna ladda hem (kom ihåg, jag har fortfarande köpt cd-skivan) dylik FLAC-fil från internet, som någon annan som också köpt cd-skivan lagt upp just för att underlätta för andra vänner som vill spela skivan på sin bärbara musikspelare, men se det går inte för då är det enligt juridisk praxis helt plötsligt PIRAT-kopiering.

Så du nu som har en susning kan du reda ut begreppen för mig?

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk

som ovanstående nämnt, hoppas telia får tag i några ruskiga advokater och slår tillbaks så copyswe skulle både gå i konkurs samt ha miljoner i skulder per person

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Här har vi paragrafen som Copysweden lever på:

"När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Det här är ju jävligt intressant; "...har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television...". Med andra ord så får du spela in/kopiera en låt, film etc som sänts via etermedia i Sverige (radio, webradio, SVT:s streamingtjänst osv) helt lagligt och behålla den kopian. Alltså PRIVAT-kopiering. Utan att överhuvudtaget ha inköpt någon form av "orginal". Men skulle jag få tag på en kopia av, låt oss säga Metallicas "Enter Sandman" som garanterat har spelats i svensk radio via säg piratebay då är det helt plötsligt PIRAT-kopiering. Vari ligger denna logik? Copyswede har ju redan tagit ut en avgift på ALL jävla lagringsmedia just för att jag KAN ha kopierat denna låt när den sändes på radio. Samt att hur kan copyswede skilja på en kopia som kommer från ett lagligt privat kopieringstillfälle och ett olagligt?

Så ni som tjafsar om att forumet inte kan skilja på PIRAT och PRIVAT (moderatorer i synnerhet) kan ni vara vänliga reda ut detta för mig? För jag kan det fan inte.

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartholomew:

Jo de flesta här har en susning om PRIVAT och PIRAT det är just därför vi är så jävla upprörda för inte ens Copyswede själva kan reda ut vad skillnaden är. Köper jag en skiva, som cd, lp ljudfil eller vad fan man nu vill ha för format, så får jag enligt copyswede göra kopior på denna för PRIVAT-bruk. Jag får till och med enligt copyswede själva göra kopior och ge inte endast till närmaste familjen utan även till nära vänner. Definitionen av nära vän är inget copyswede vågar ge sig in på. Rimligheten i detta kan diskuteras men så är lagen för tillfället. Om jag nu tar och rippar min cd-skiva till mp3-filer och lägger på ett usb-minne och går till min kompis och ger den till honom i handen så är detta helt legalt. Men skulle samma person ladda hemma dessa mp3-filer via någon form av fildelning från min dator över internet ja då är det helt plötsligt illegal PIRAT-kopiering.

Samma märkliga logik följer om jag köper en cd (jag är gammal, jag gillar bra ljudkvalite, ok?) och rippar den till FLAC-format för att kunna spela den på min bärbara musikspelare så är jag i min fulla rätt att göra detta (PRIVAT-kopiering). Om jag nu inte är så tekniskt kunnig så skulle jag ju kunna ladda hem (kom ihåg, jag har fortfarande köpt cd-skivan) dylik FLAC-fil från internet, som någon annan som också köpt cd-skivan lagt upp just för att underlätta för andra vänner som vill spela skivan på sin bärbara musikspelare, men se det går inte för då är det enligt juridisk praxis helt plötsligt PIRAT-kopiering.

Så du nu som har en susning kan du reda ut begreppen för mig?

Tack, äntligen någon med exakt samma åsikt.

Så en svensk organisation påstår att det är lagligt att kopiera Britney Spears nyaste skiva efter du köpt den och sedan dela den med alla du känner/är släkt med medans om du frågar RCA Records, som ägs av Sony som producerar och tillverkar skivan så klargör dom tydligt att det är ett Federalt brott att kopiera en skiva oavsett syfte och att du är fett rökt om du gör det/blir påkommen.

Fattar inte hur detta går ihop eller hur det kan bli lagligt, kopiera för att dela med vänner eller kopiera för att dela med bekanta eller kopiera för att dela med vem fan som helst är rent juridiskt exakt samma jävla sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Så går det när man röstar på 'fel' partier i riksdagen.

Problemet härrör ju från en lag som röstades igenom med sossarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Men var kommer Copyswedes pengar ifrån?

SVT, TV-bolag, kabelbolagen, Svenssons som köper DVD-R på ICA med flera. Det är rättighetsinnehavarna som får mindre när de slösar bort dem på processer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet härrör ju från en lag som röstades igenom med sossarna.

Jo, men det var då. Nu är nu, och nu styrs det land av annat som inte gör saker bättre i dess sammanhang.

Tiderna förändras, lagar behöver ändras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Sony som producerar och tillverkar skivan så klargör dom tydligt att det är ett Federalt brott att kopiera en skiva oavsett syfte och att du är fett rökt om du gör det/blir påkommen..

Sverige ingår inte i amerikas förenta stater, så nånting som är ett federalt brott i USA kan fortfarande vara lagligt här.

Precis som att det är lagligt att röka braj i Holland, men ett federalt brott att göra det i USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet härrör ju från en lag som röstades igenom med sossarna.

Sossarna är inte heller ett parti jag personligen skulle rösta på.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Sossarna är inte heller ett parti jag personligen skulle rösta på.

Det var Torbjörn Fälldin som skrev under propositionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Ja hur kan det finnas folk som röstar på Centerpartiet, Folkpartiet eller sossarna?!

Det undrar jag med. Precis som jag undrar hur man kan vara så grundlurad och röstar på Moderaterna.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det undrar jag med. Precis som jag undrar hur man kan vara så grundlurad och röstar på Moderaterna.

Därför finns vänsterpartiet.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bartholomew:

Det här är ju jävligt intressant; "...har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television...". Med andra ord så får du spela in/kopiera en låt, film etc som sänts via etermedia i Sverige (radio, webradio, SVT:s streamingtjänst osv) helt lagligt och behålla den kopian. Alltså PRIVAT-kopiering. Utan att överhuvudtaget ha inköpt någon form av "orginal". Men skulle jag få tag på en kopia av, låt oss säga Metallicas "Enter Sandman" som garanterat har spelats i svensk radio via säg piratebay då är det helt plötsligt PIRAT-kopiering. Vari ligger denna logik? Copyswede har ju redan tagit ut en avgift på ALL jävla lagringsmedia just för att jag KAN ha kopierat denna låt när den sändes på radio. Samt att hur kan copyswede skilja på en kopia som kommer från ett lagligt privat kopieringstillfälle och ett olagligt?

Så ni som tjafsar om att forumet inte kan skilja på PIRAT och PRIVAT (moderatorer i synnerhet) kan ni vara vänliga reda ut detta för mig? För jag kan det fan inte.

"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)."
Där har du förklaringen till varför piratebay är olagligt medan det är lagligt att själv spela in en låt från radio om du bara ska ha den själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Det var Torbjörn Fälldin som skrev under propositionen.

Typsikt sossarna att lura den sittande centerpartisten att skriva på. Eller hur var det nu?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vänte lite, om Telia vinner på att Iphones främsta syfte är att vara telefon, borde typ inte Asus eller dylik laptop-distributör i sverige hävda att att spela musik inte är deras produkters främst syfte och slippa interna-HDD avgiften?

Permalänk
Medlem

dessa öststats metoder de håller på med är åt helv***! kan inte EU göra något åt detta vansinne????? vill flytta till finland! pratar de svenska i norra finland? bor i skellefteå så är ju bara tvärt över sjön (havet)

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stenfan:

Du har fel, det här inte alls med olagligt material att göra. Privatkopieringsavgiften kom till eftersom privatpersoner köpte kasettband och kopierade musik, oftast från radio och spelade in, gjorde mixtapes m.m, kopierade egna kasettband m.m vilket industrin såg som ett hot, en förlorad inkomstkälla. Den här avgiften täcker alltså din rättighet att kopiera en CD och dela med dig av till din mamma t ex.

Det finns idag möjligtvis en liten del av befolkningen som faktiskt rippar sina CD till datorn och flyttar över till iPhone/mp3spelare/hårddisk, men överlag använder numer folk sig av Streamingtjänster såsom Spotify, Grooveshark, WiMP etc just för att det är betydligt enklare och tar inte upp dagar av din tid att flytta över hela katalogen av musik till datorn.

Vi har alltså att göra med en avgift som är i stora lag irrelevant eftersom beteendet som den ska kompensera för inte längre finns bland vanliga musikkonsumenter. Förhoppningsvis kommer Tingsrätten fram till en liknande slutsats.

Tyvärr är ju gubbarna som tar dessa beslut i domstolen lika gamla som kassettbanden själva, så någon teknisk expertis kan vi nog inte räkna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmm, undrar om vuxenfilmsproducenterna, distrubitörer och deras skådisar får ta del av kakan. Borde finnas en hög med nakenskådisar som ska ha del av denna avgift. Kopieras väl rätt mycket av kramfilmer numera...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)."
Där har du förklaringen till varför piratebay är olagligt medan det är lagligt att själv spela in en låt från radio om du bara ska ha den själv.

...hur blir det då med dessa undertexter till filmer och serier? Lagligt eller inte? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Vänte lite, om Telia vinner på att Iphones främsta syfte är att vara telefon, borde typ inte Asus eller dylik laptop-distributör i sverige hävda att att spela musik inte är deras produkters främst syfte och slippa interna-HDD avgiften?

Ingen betalar avgifter för datorer, interna hårddiskar, surfplattor, spelkonsoler eller telefoner idag och kommer inte göra i morgon heller, de är en privat organisation som ingen gått med på att betala till och enda anledningen att det blev för externa hårddiskar är för att de inte gick till rätten utan handelskammarens skiljedomstol som bara finns för att reda ut civilrättsliga frågor alltså tvister utomrättsligt. Det används ofta helt fel och de dömer inte utifrån lagen. Du redovisar och betalar till dem baserat på frivillighet och går själv med på det som importör/återförsäljare precis som alla andra avtal. Ska du bli tvingad i rätten krävs det att lagens definition passar samt att avgiften är rimlig. De har alltså bara annonserat om att de tänker ställa krav från 1 september, vilket är praktiskt omöjligt när de inte redovisar. Det är bara de privata kundernas köp som ska ha avgiften också. Privat bruk gäller inte kommersiell verksamhet. Apple i Irland som i praktiken sköter verksamheten i Europa som skeppar BTO från Shenzhen kommer inte lägga på någon jävla avgift för datorer. Inte Dell eller någon annan heller. De har inte gått med på det.

Pga av att de redan ligger i konflikt med Sony Mobile i Lund och att Samsung med flera sagt att de inte tänker betala så har de inte påstått att någon ska betala för telefoner, och de påstår det fortfarande inte detta utan försöker få det via rätten istället, och misslyckas.

Permalänk
Medlem

Hur fan kan Copyswede ha någon som helst jävla auktoritet? Är det dem som har avgiftsbelagt hårddiskar m.m., isåfall hur?

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Hmm, undrar om vuxenfilmsproducenterna, distrubitörer och deras skådisar får ta del av kakan. Borde finnas en hög med nakenskådisar som ska ha del av denna avgift. Kopieras väl rätt mycket av kramfilmer numera...

Du får inte privatkopiera filmer, utan bara TV, radio och oskyddade CD-skivor generellt sett. Nu är jag inte så nyfiken, men tror att det sänds väldigt lite i Sverige och dessutom ännu färre av dessa som får frågan av och svarar till SIFO-undersökningen att det är det de spelat av från TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

hahahahahaha

Moderaterna är inte ett bättre parti iaf som jag röstade på sist.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram