Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag har mailat Bazula och frågat dem om de kommer att importera Nexus 5. Fick svar för någon dag sedan där de skrev att det kommer de. Vilket också många av oss väntade men ändå bra att få det svart på vitt.

För övrigt: det ryktas nu om att Android 4.4 och Nexus 5 kommer båda att introduceras den 14:e Oktober(eller runt mitten av Oktober) och släppas i handeln i November.
Troligen blir det högt tryck på luren, då många vill ha den, av förståeliga skäl.

Syftar du på att vi lär se billigare priser från Bazula eller att de får in enheter innan svenska återförsäljare?

Permalänk
Medlem

Hoppas den har en vettig kamera denna gången, hänger mest på det för min del.
Vill helst ha en ren android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hoppas den har en vettig kamera denna gången, hänger mest på det för min del.
Vill helst ha en ren android.

Ryktet säger samma kamera som i LG G2.

http://www.androidauthority.com/new-nexus-might-feature-camer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Ryktet säger samma kamera som i LG G2.

Om det stämmer så vore det väldigt bra. OIS är bättre på att stabilisera än EIS(electronic image stabilization).
Och EIS är naturligtvis bättre än ingenting.

För övrigt så kan man se hur en eventuell N5 kamera skulle prestera med OIS i den här videon från Anandtech:
Länk

Om man ser hela videon så tycker jag ändå att färgernas realistiska återproducering i G2:an är helt okej jämfört med t.ex. Lumia 925 som är väldigt gulaktig.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte blir batteriet som det ryktats om, är jag nöjd och antagligen sugen på ett köp.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

En fan-skapad 3D render, hittad via reddit:

https://sketchfab.com/show/5f5fe4d8b75f4f4e9fc9f13726b29adb

Kul att leka med och är dessutom bra gjord.

Permalänk
Medlem

Det är mer eller mindre officiellt vid det här laget.
Nexus 4 lagret är slut i Googles playstore i USA och de kommer inte fylla på lagret.

Samma sak gäller i resten av världen när väl lagret tar slut i respektive land.
Om någon mot all förmodan vill ha en Nexus 4 så gäller det att skynda på nu.

Varför de inte vill fortsätta sälja en lur som säljer väldigt bra bör vara uppenbart: femman är på intåg när som helst nu.
Och bara för att göra det hela ännu mer officiellt så har LG/Google börjat med "läckor"(läs: PR-maskinen drar igång på allvar).

Nu får vi se en närmare bild på hur den faktiska luren kommer att se ut.
Den tycks vara ganska lik de renders som kommit ut hittills.

Permalänk
Medlem

http://www.gsmarena.com/nexus_5_specs_get_confirmed_as_an_all...

En kommentator skriver följande:

As with all Google phones, you are assured the following value added defects:

- rubbish battery life
- no FM radio
- no expandable storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

http://www.gsmarena.com/nexus_5_specs_get_confirmed_as_an_all...

En kommentator skriver följande:

As with all Google phones, you are assured the following value added defects:

- rubbish battery life
- no FM radio
- no expandable storage

Batteritiden kommer nog inte vara sämre än HTC One. Strömsnålare kärnor och kraftigare batteri. Nästan alla smartphones klarar en dag och den här bör göra det med de specs den har.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

För att en random kommentator har per definition rätt?
Trots att han inte ens vet hur luren kommer bli.

Att du ens fäster vikt vid sådant är ganska oroväckande.

Skrivet av bjajjull:

Batteritiden kommer nog inte vara sämre än HTC One. Strömsnålare kärnor och kraftigare batteri. Nästan alla smartphones klarar en dag och den här bör göra det med de specs den har.

Försöker du använda logik till en människa som använder ologiska argument?
Jag beundrar ditt tålamod.

Permalänk
Medlem

Men stämmer batterikapaciteten och måtten jag irriterad. G2 har 30% större batteri men är bara 0.2 mm tjockare. Varför ska man dra in på batterikapaciteten om inte för att differentiera modellerna? Konstnadsmässigt kan det inte vara en väldigt stor skillnad. Jag väntar på nästa Nexus men stämmer siffrorna för batteriet är det en dealbreaker, då skaffar jag antagligen en G2 eller möjligtvis Note 3.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Men stämmer batterikapaciteten och måtten jag irriterad. G2 har 30% större batteri men är bara 0.2 mm tjockare. Varför ska man dra in på batterikapaciteten om inte för att differentiera modellerna? Konstnadsmässigt kan det inte vara en väldigt stor skillnad. Jag väntar på nästa Nexus men stämmer siffrorna för batteriet är det en dealbreaker, då skaffar jag antagligen en G2 eller möjligtvis Note 3.

Jag kör 3000mAh batteriet på min S3a o skulle inte kunna tänka mig mindre. Någon mm hit eller dit gör varken från eller till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

http://www.gsmarena.com/nexus_5_specs_get_confirmed_as_an_all...

En kommentator skriver följande:

As with all Google phones, you are assured the following value added defects:

- rubbish battery life
- no FM radio
- no expandable storage

FM-radio samt stöd för minneskort är för folk som lever i det förflutna.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

aså seriöst jag fattar inte varför folk hela tiden bryr sig om nya mobiler hela tiden när dom redan har det senaste typ. Personen har samsung galaxy s3 men shit galaxy s4 kommer snart så jag måste köpa den . Onej google släpper nexus 5 måste köpa den men va håller personer på med?? finns det inte viktigare saker att prioritera?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

FM-radio samt stöd för minneskort är för folk som lever i det förflutna.

Minneskort är väldigt bra att ha, eftersom att mobiltillverkare tar ut 500 kr för 16Gb extra minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Minneskort är väldigt bra att ha, eftersom att mobiltillverkare tar ut 500 kr för 16Gb extra minne.

Vad ska du (man) med allt minne till? Allt (nåja) går att streama idag samt att det finns flertalet molntjänster för extra lagring utifall att det behövs. Ser verkligen inget behov av större lagring lokalt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Vad ska du (man) med allt minne till? Allt (nåja) går att streama idag samt att det finns flertalet molntjänster för extra lagring utifall att det behövs. Ser verkligen inget behov av större lagring lokalt.

Jag har ingen lust att försöka streama när jag sitter i sommarstugan utan täckning. Eller om man har begränsat med data. Men visst jag förstår vad du menar, det finns väldigt bra alternativ till lokal lagring. Fast man kommer aldrig åt filerna lika problemfritt som om man har de liggande minnet.

Permalänk
Medlem

Galaxy Note 3 eller Nexus 5 blir det för min del, hoppas innerligt N5 kommer med något spikat releasedatum snart, före November känns det som att en ny mobil behövs så Jalla jalla med Nexusen
Tilläggas bör, har den inte full HD upplöst skärm så går den bort direkt!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jilted:

Vad ska du (man) med allt minne till? Allt (nåja) går att streama idag samt att det finns flertalet molntjänster för extra lagring utifall att det behövs. Ser verkligen inget behov av större lagring lokalt.

Jag brukar lägga in serier och filmer på min telefon, då kan jag koppla upp den direkt till min TV eller en kompis TV och slippa sitta och kolla på skitkvalitet på någon random stream, Netflix har ett smalt utbud och det är inte alltid man har tillgång till internet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Men stämmer batterikapaciteten och måtten jag irriterad. G2 har 30% större batteri men är bara 0.2 mm tjockare. Varför ska man dra in på batterikapaciteten om inte för att differentiera modellerna? Konstnadsmässigt kan det inte vara en väldigt stor skillnad. Jag väntar på nästa Nexus men stämmer siffrorna för batteriet är det en dealbreaker, då skaffar jag antagligen en G2 eller möjligtvis Note 3.

Ett mindre batteri är logiskt. Vad ska de annars sälja in G2:an med?
En Nexus 5-lur som har exakt samma specs, batteri osv förutom knappar på baksidan men med kontinuerliga Android-uppdateringar kommer köra över G2:an. Även med 2400 mAh så kommer N5:an antagligen att sälja bättre men den kommer inte utklassa G2:an på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ett mindre batteri är logiskt. Vad ska de annars sälja in G2:an med?
En Nexus 5-lur som har exakt samma specs, batteri osv förutom knappar på baksidan men med kontinuerliga Android-uppdateringar kommer köra över G2:an. Även med 2400 mAh så kommer N5:an antagligen att sälja bättre men den kommer inte utklassa G2:an på samma sätt.

Kontinuerliga uppdateringar har blivit mindre viktiga i och med ICS/Jelly bean, på gamla frodo, ginger bread tiden var det sjukt viktigt då OSet var äckligt segt. Men nu när Vanilla Android äntligen flyter på fint så är behovet av uppdateringar inte lika viktiga, fördelen för Nexusen är dock att det kör vanilla android utan massa bloatware. Enligt olika mobilsidor så brukar de inte fästa all vikt på batteriet, utan på OS & övrig hårdvara, är OS och övrig hårdvara strömsnålt så kan batteritiden bli längre än med konkurrenterna som langar in ett feting batteri men har hårdvara och mjukvara som suger i sig ström.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Nya läckor:

En hemsida fick tag på en loggfil och påstår sig nu veta att vi får en 8 megapixel kamera istället för 13 megapixel. Om de ökar storleken på pixlarna i själva objektivet, som iPhone 5S, så är jag mer än nöjd då det ger bättre low-light kvalité.

Annars så verkar det, tyvärr, stämma att vi får nöja oss med ca 2300 mAh i batteri. Det har även kommit mått, förutom när det gäller tjockleken på luren. Den lägger sig nära en S4 måttmässigt.

Hittills vet vi dock inte om den får OIS. Man får väl hoppas.
Som vanligt med dessa läckor, så ta det med en nypa salt. Men releasen är nu så pass nära, eftersom Nexus 4 släpptes i slutet av Oktober/början av November, så troligen är läckorna så här pass nära inpå ganska trovärdiga jämfört med för några månader.
Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag brukar lägga in serier och filmer på min telefon, då kan jag koppla upp den direkt till min TV eller en kompis TV och slippa sitta och kolla på skitkvalitet på någon random stream, Netflix har ett smalt utbud och det är inte alltid man har tillgång till internet.

Jag har nog aldrig använt upp 16GB, inte ens i närheten skulle jag tro.
Det var mest förr som jag köpte minneskort på hela 16, 32GB i tron att man måste ha det men använde det aldrig det i praktiken ändå.
Men det är ju jag det!

Permalänk
Medlem

Kontinuerliga uppdateringar handlar inte bara om hur bra OSet flyter utan alla viktiga säkerhetsuppdateringar, fixar och funktioner som varje ny version levererar. Batteriet är nog inte problem för majoriteten av användare och 2300 mA räcker för ett dygns normalanvändning. Batteritiden blev faktuskt bättre iom 4.3 uppdateringen, dvs Google kan optimera Android ännu mer om de vill.

Skrivet av Quim:

Kontinuerliga uppdateringar har blivit mindre viktiga i och med ICS/Jelly bean, på gamla frodo, ginger bread tiden var det sjukt viktigt då OSet var äckligt segt. Men nu när Vanilla Android äntligen flyter på fint så är behovet av uppdateringar inte lika viktiga, fördelen för Nexusen är dock att det kör vanilla android utan massa bloatware. Enligt olika mobilsidor så brukar de inte fästa all vikt på batteriet, utan på OS & övrig hårdvara, är OS och övrig hårdvara strömsnålt så kan batteritiden bli längre än med konkurrenterna som langar in ett feting batteri men har hårdvara och mjukvara som suger i sig ström.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Vad ska du (man) med allt minne till? Allt (nåja) går att streama idag samt att det finns flertalet molntjänster för extra lagring utifall att det behövs. Ser verkligen inget behov av större lagring lokalt.

Tydligen så tar du inte mycket foto/filmar, då dessa tar upp rejält med utrymme och 16GB (som blir ca: 10-12GB i verkligheten kvar) och 16GB tar slut ganska snabbt. Dessutom är spel ganska stora numera, kan ta upp mellan 1-3GB utrymme och hur skall det räcka med 16GB?
Molntjänster behöver snabb uppkoppling, drar rejält med batteri och dagens data abb, så ryker månads data användning snabbt, om man laddar upp allt i molntjänster eller kollar på streams.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Med den här infon (trolig oktober-release) http://www.knowyourmobile.com/google/google-nexus-5/19767/nex...

Och den här infon (Som jag nämnt tidigare - se inlägg #53):

Citat från länken nedan: ''Trots denna mängd saltstinna information så finns det en sak som kan vara sant: Datumet. På Amazon.com kan du nämligen hitta ett skyddande hölje till Nexus 5 som ska börja säljas den 30 oktober.''
http://m3.idg.se/2.1022/1.522974/lackbonanza--slappdatum-for-...

Det kan man ju kanske tolka som att Nexus 5 kommer samma datum, nämligen 30 oktober, kanske?
Det är vad jag tror

Kommer förmodligen inte att köpa en, men gillar definitivt att gissa på släppdatum och leka internet-detektiv ibland.

Tror ni på en 30-oktober-release?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tror ni på en 30-oktober-release?

Eftersom förra Nexus-luren släpptes i slutet av Oktober så är det rimligt att anta att samma sak händer igen.

Permalänk
Medlem

Nya läckor. En bild på luren.

Enligt läckan så känns Nexus 5-luren mindre än LG G2:an, vilket kan indikera på en lägre vikt(vilket skulle vara logiskt p.g.a mindre batteri och en eventuellt mindre kamera).

Därutöver så påstår läckan att själva känslan att hålla i den känns ganska mycket som Nexus 7 (2013), vilket skulle vara positivt då den nya Nexus 7:an känns väldigt bra i handen, materialsmässigt.

Jag kan leva med ett mindre batteri så länge man kan byta ut det men jag misstänker att de inte vill lägga in en sådan funktion för att inte förlänga livstiden på luren allt för länge.

Permalänk
Medlem

Helvete vad arg jag blir över att läsa hur de prioriterar bort batteriet. Det lutar mer och mer åt en Sony Xperia Z1!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Helvete vad arg jag blir över att läsa hur de prioriterar bort batteriet. Det lutar mer och mer åt en Sony Xperia Z1!

Håller med. När batteriet är slut så är en smartphone rätt värdelös hur lockande mjukvaran än må va.

Personligen skulle jag behöva ca 12h surf/skärm på tid för att det skulle va lagom.