Permalänk
Medlem

Tråkigt om dom går ifrån glasbaksida... Det som gör allt i "känslan" i N4'an känns så jäkla stabil, fick en S3 som job mobil och man ville ju bara spy på hur plastig den kändes jämfört med N4an. Jobbigt om dom väljer att göra 5"+ skärm också...? Är inte 4.7" lagom?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Fast om du har en telefon med mkt bloat *läs samsung* så hjälper det inte så mkt med ett stort batteri när all mjukvara står och drar ström i bakgrunden. Frugans SGS3 LTE är hopplös på den fronten. En Xperia Z1 vet jag inte hur den är men jag andtar att även Sony har en hel del sk*t på telefonen.

Skrivet av Boss302:

Håller med. När batteriet är slut så är en smartphone rätt värdelös hur lockande mjukvaran än må va.

Personligen skulle jag behöva ca 12h surf/skärm på tid för att det skulle va lagom.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Håller med. När batteriet är slut så är en smartphone rätt värdelös hur lockande mjukvaran än må va.

Personligen skulle jag behöva ca 12h surf/skärm på tid för att det skulle va lagom.

http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/recension-lg-g2/

Om man skrollar ner lite i den recensionen kommer man till en tabell med mått och bland annat batteriinformation. Om man ser till Iphone 5S ryktas den ha 1500 mAh, vilket är patetiskt dåligt, men alla andra nysläppta telefoner med stor skärm har faktiskt runt 3000 mAh. Särskilt om man tittar på LG G2 och Sony Xperia Z1.

Jag använder en Iphone 4S nu, och vem fan vet hur dåligt batteri den har, men trots att 2300 mAh (som Nexus 5 ryktas ha) skulle bli en förbättring, känns det inte som en tillräckligt bra förbättring.

Skrivet av KiXeR:

Fast om du har en telefon med mkt bloat *läs samsung* så hjälper det inte så mkt med ett stort batteri när all mjukvara står och drar ström i bakgrunden. Frugans SGS3 LTE är hopplös på den fronten. En Xperia Z1 vet jag inte hur den är men jag andtar att även Sony har en hel del sk*t på telefonen.

Från vad jag har sett på bland annat på Sony Xperia Z1, Sony Xperia Z och deras senaste surfplatta, håller Sony en ganska låg nivå när det gäller "bloatware". Frågan som irriterar mig är snarare hur ofta den får uppdateringar, så som Andorid 4.4! För där kommer alltid en Nexus-telefon ha fördel.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Fast om du har en telefon med mkt bloat *läs samsung* så hjälper det inte så mkt med ett stort batteri när all mjukvara står och drar ström i bakgrunden. Frugans SGS3 LTE är hopplös på den fronten. En Xperia Z1 vet jag inte hur den är men jag andtar att även Sony har en hel del sk*t på telefonen.

Kör aldrig original mjukvara så det gör mig inget.
Har 3000mAh på min s3 o tycker det är minimum. Skulle inte kunna tänka mig mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tydligen så tar du inte mycket foto/filmar, då dessa tar upp rejält med utrymme och 16GB (som blir ca: 10-12GB i verkligheten kvar) och 16GB tar slut ganska snabbt. Dessutom är spel ganska stora numera, kan ta upp mellan 1-3GB utrymme och hur skall det räcka med 16GB?
Molntjänster behöver snabb uppkoppling, drar rejält med batteri och dagens data abb, så ryker månads data användning snabbt, om man laddar upp allt i molntjänster eller kollar på streams.

Jorå, men jag har ofta tillgång till dator där jag kan dumpa skiten på

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wifi:

http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/recension-lg-g2/

Om man skrollar ner lite i den recensionen kommer man till en tabell med mått och bland annat batteriinformation. Om man ser till Iphone 5S ryktas den ha 1500 mAh, vilket är patetiskt dåligt,

Du vet om att du inte kan jämföra batterikapacitet rakt av eftersom att iPhone 5 har en mycket mindre skärm och antagligen även strömsnålare SoC.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Gurfie:

har någon koll på hur stor prisskillnaden på nexus 5 ungefär skulle var om man importerade från england via borderlinx istället för att köpa här i sverige? Skulle det bli billigare? Har även en annan fråga. Hur mycket kunde man få nexus 4 för som billigast när den släpptes, köpa från sverige eller importera spelar ingen roll?

Jag köpte två Nexus 4 genom google play UK och borderlinx vid den andra batchen som släpptes. Var det januari/februari tro?

Slutnotan blev ca 3300-3400 per telefon. Kommer inte ihåg vad man fick ge i Sverige då, men du kan ju kolla prishistorik för den perioden på prisjakt.nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Sötast

Att stirra sig blind på hur många mAH batteriet utger sig att ha är som att dissa bränslesnåla bilar för att deras bensintankar är för små.

T.ex en N4 med francos kernel får utan problem längre batteritid än en motsvarande lur med större batteri och stock kernel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att stirra sig blind på hur många mAH batteriet utger sig att ha är som att dissa bränslesnåla bilar för att deras bensintankar är för små.

T.ex en N4 med francos kernel får utan problem längre batteritid än en motsvarande lur med större batteri och stock kernel.

Kanske sant, men många vill kunna sitta på bra batteritid utan att behöva roota och flasha en massa.

Dock har du rätt i att man skall inte stirra sig blind på mAh eftersom det inte enbart beror på detta om enheten har bra batteritid, men det har en stor inverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tråkigt om dom går ifrån glasbaksida... Det som gör allt i "känslan" i N4'an känns så jäkla stabil, fick en S3 som job mobil och man ville ju bara spy på hur plastig den kändes jämfört med N4an. Jobbigt om dom väljer att göra 5"+ skärm också...? Är inte 4.7" lagom?

Du kan spy hur mycket du vill. Gör det bara i ditt eget hörn. Glas på baksidan är idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag använder en Iphone 4S nu, och vem fan vet hur dåligt batteri den har, men trots att 2300 mAh (som Nexus 5 ryktas ha) skulle bli en förbättring, känns det inte som en tillräckligt bra förbättring.

Sen ska man tänka på att en 5" skärm drar mer av batteriet än den 4" skärm som iPhone 4S har.
Så även om du får mer batteri så kommer inte ökningen av kapaciteten öka linjärt.

Sist kan man nämna att Apple optimerar för hårdvaran och mjukvara på ett sätt som Androidfältet inte kan.
Därför kommer de undan med mindre batteri. Tittar man på Anandtech's tester för surfning så ligger iPhone 5 och de nyare varianterna längre upp än många lurar som har ett större batteri.

En röd variant av Nexus 5.
Ledsen för de små bilderna men det är det bästa som finns där ute just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Du kan spy hur mycket du vill. Gör det bara i ditt eget hörn. Glas på baksidan är idiotiskt.

Hans åsikt är lika värd som din så
Jag gillar med glas, glas eller alu.
Plast är skräp i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hans åsikt är lika värd som din så
Jag gillar med glas, glas eller alu.
Plast är skräp i mina ögon.

Har en Galaxy Nexus , skulle aldrig kunna tänka mej att köpa en mobil i glas , tappar man en i plast så böjer den sej , en i glas spricker , så smaken är som baken.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Om nu skärmen på den nya Nexusen är 4,95 tum, borde då inte namnet också bli Nexus 4 - eftersom de andra modellerna i Nexus-serien följer skärmstorleken (7 & 10)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har en Galaxy Nexus , skulle aldrig kunna tänka mej att köpa en mobil i glas , tappar man en i plast så böjer den sej , en i glas spricker , så smaken är som baken.

OT: Är inte GN:en jäkligt tålig? Har tappat den många gånger, mitt på skärmen, på kanten och den håller forfarande. Sjukt imponerande hur de fick den så hållbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuggovic:

Om nu skärmen på den nya Nexusen är 4,95 tum, borde då inte namnet också bli Nexus 4 - eftersom de andra modellerna i Nexus-serien följer skärmstorleken (7 & 10)?

Nexus 7 & 10 är surfplattor, därav nummer efter storlek.

Nexus 5 är 5:e generationens mobil av nexus serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nexus 7 & 10 är surfplattor, därav nummer efter storlek.

Nexus 5 är 5:e generationens mobil av nexus serien.

Det blir intressant att se hur Google gör när 7:e och 10:e generationens Nexus-mobiler kommer.

Det är ju mycket möjligt att den nya Nexus 5 egentligen kommer att heta Nexus 4 2013, eftersom att det är LG som står bakom båda två. Likt Asus Nexus 7 (1:a gen) och Nexus 7 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Det blir intressant att se hur Google gör när 7:e och 10:e generationens Nexus-mobiler kommer.

Det är ju mycket möjligt att den nya Nexus 5 egentligen kommer att heta Nexus 4 2013, eftersom att det är LG som står bakom båda två. Likt Asus Nexus 7 (1:a gen) och Nexus 7 2013.

Tror inte den kommer få namnet Nexus 4 2013, men den kan mycket väl få ett annat namn än Nexus 5, t.ex. Nexus G2 eller liknande.
Nexus 4 är ju faktiskt bara andra Nexus telefonen med en siffra i nanmnet, docks skrevs första med bokstäver.
Nexus One
Nexus S
Galaxy Nexus
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Du kan spy hur mycket du vill. Gör det bara i ditt eget hörn. Glas på baksidan är idiotiskt.

Glas utan en skyddande ram(ala iPhone 4/4s) är idiotiskt. Nexus 4 som har en ram som täcker kanterna är inte lika utsatt plus att premium känslan sitter kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hans åsikt är lika värd som din så

Nej, min är värd mer. Och mer än din också.

Skrivet av JimmieSan:

Jag gillar med glas, glas eller alu.

Du gillar alltså "glas eller glas". Du framstår som allt mer intelligent.
(Notera att det står eller mellan orden glas & alu, inte "och", alltså separerar du dem).

Skrivet av JimmieSan:

Plast är skräp i mina ögon.

Metall är alltid att föredra om det finns. Men glas på baksidan är skräp.
Om du föredrar lättspruket glas på baksidan är du i en klar minoritet.
Och det är för att de flesta som har haft lurar med glas på baksidan har insett att det spricker extremt lätt.
Men jag förväntar mig inte att du förstår något sånt här enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Glas utan en skyddande ram(ala iPhone 4/4s) är idiotiskt. Nexus 4 som har en ram som täcker kanterna är inte lika utsatt plus att premium känslan sitter kvar.

Japp. Nexus 4's baksida är bättre än iPhone 4/4s baksida, men glas på baksidan är ändå korkat.
En sak som irriterar mig är att när de inte vill införa utbytbara batterier/SD-kort så varför inte använda metall direkt?
Fördelen med plast är just att man kan byta ut de interna delarna relativt enkelt, plus att den inte går sönder lika lätt som glas. Men när man inte kan byta ut de interna delarna så borde de gå till metall direkt.
HTC One bevisade att det inte måste kosta så mycket.

Edit: Nu när vi ändå är inne på materialdiskussion så skulle polykarbonat inte sitta helt fel, om man nu inte skulle få "ren" metall. Lätt och slitstarkt. De som har Lumia 920 är nöjda med dess slitstarka egenskaper.
Dessutom så finns många bilar i polykarbonat, som är både lättare och tål mer än aluminiumbilar.
Någon som vet vad det kostar med polykarbonat? Det borde väl inte kosta skjortan med tanke på hur pass kompetitivt Lumia 920 prissattes?

Permalänk
Skrivet av jhedlof:

Det blir intressant att se hur Google gör när 7:e och 10:e generationens Nexus-mobiler kommer.

Det är ju mycket möjligt att den nya Nexus 5 egentligen kommer att heta Nexus 4 2013, eftersom att det är LG som står bakom båda två. Likt Asus Nexus 7 (1:a gen) och Nexus 7 2013.

Ja precis, de är väl så illa tvungna att även namnge telefonerna efter skärmstorleken...

Permalänk
Medlem

En video på Nexus 5

Visa signatur

i9 9900K 5GHz AVX 1.26V LLC 7 | 16GB | Strix 2080 Super OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Glas utan en skyddande ram(ala iPhone 4/4s) är idiotiskt. Nexus 4 som har en ram som täcker kanterna är inte lika utsatt plus att premium känslan sitter kvar.

Exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Edit: Nu när vi ändå är inne på materialdiskussion så skulle polykarbonat inte sitta helt fel, om man nu inte skulle få "ren" metall. Lätt och slitstarkt. De som har Lumia 920 är nöjda med dess slitstarka egenskaper.
Dessutom så finns många bilar i polykarbonat, som är både lättare och tål mer än aluminiumbilar.
Någon som vet vad det kostar med polykarbonat? Det borde väl inte kosta skjortan med tanke på hur pass kompetitivt Lumia 920 prissattes?

Polykarbonat är vanlig hårdplast. Det har funnits sedan femtiotalet och är väldigt billigt.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar glas av ungefär samma anledning som gör att jag inte köper drummelförsäkring..

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte varför man eftersträvar glas på en mobiltelefon?
Om svaret är en exklusiv känsla så har jag en fråga till, använder du din telefon till att ringa med eller glänsa med?

För mig är en mobil ett verktyg som jag ringer, surfar mm med och då vill jag att den skall vara så tålig som möjligt och hur man än vrider och vänder på det så är plast tåligare än glas.

Men visst om man vill ha sin mobil för att glänsa så kanske...men då tror jag inte man inser hur löjligt det låter.

Hade ju varit roligt om någon kan komma med en enda praktisk fördel för glas, jag kanske har missat något.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Förstår ärligt talat inte varför man eftersträvar glas på en mobiltelefon?
Om svaret är en exklusiv känsla så har jag en fråga till, använder du din telefon till att ringa med eller glänsa med?

För mig är en mobil ett verktyg som jag ringer, surfar mm med och då vill jag att den skall vara så tålig som möjligt och hur man än vrider och vänder på det så är plast tåligare än glas.

Men visst om man vill ha sin mobil för att glänsa så kanske...men då tror jag inte man inser hur löjligt det låter.

Hade ju varit roligt om någon kan komma med en enda praktisk fördel för glas, jag kanske har missat något.

Vissa gillar att ens mobil faktiskt är snygg och känns som något exklusivt. Pungar man ut 5k för en pryl man ska ha med sig varje dag är det väl kul om den känns lite "premium". För alla handlar det inte bara om att köpa telefonen med dem bästa specsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Vissa gillar att ens mobil faktiskt är snygg och känns som något exklusivt. Pungar man ut 5k för en pryl man ska ha med sig varje dag är det väl kul om den känns lite "premium". För alla handlar det inte bara om att köpa telefonen med dem bästa specsen.

Snygg kan den vara trotts det är plast, exklusiviteten och premiumkänslan (för mig) sitter i funktionerna.