Kopieringsavgiften kan kosta datorhandlare hundratals miljoner kronor årligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hur stor del av ditt lagringsutrymme används för privatkopiering av upphovsrättsskyddade verk?

Mer än 50 % - 226st Men lägg ner. Hur orkar ni?

Hur stor del av mitt lagringsutrymme används för privatkopiering = 0, nada, inget!!

När ska politikerna vakna?

Samma här! Jag slutade privatkoperia när jag själv kunde få tillgång till tusen gånger större bibliotek än vad jag kan få via min bekantskapskrets, lagligt via tjänster såsom spotify! :/

Inget repotage än på de större kvällstidningarna va? Kanske att det rörs upp någonting förhoppningsvis om vissa medier får upp det..

Permalänk
Medlem

Är inte detta olagligt enligt EU?

Iaf blir det väldigt konstigt eftersom det är fritt fram att köpa datordelar från t.ex. Tyskland som INTE har privatkoperingsavgift. Frakten är i princip samma som att köpa från ett svenskt bolag.

Blir därigenom väldigt dåligt för svenska återförsäljare såsom inet och dustin.... klar konkurrensnackdel.

För man kan väl inte begära att svenska tullen ska stå och kontrollera alla paket dra in pengar åt copyswede?

Nä - heja samsung och apple!!! Heja, heja säger jag! Copyswede är copyskurkar hela högen och jag kan inte förstå att de fått hålla på så här. Ned med dom bara!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3lander:

Copyswede låter som en fildelningssajt

kanske är swedecopy.se du tänker på?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har sagt att jag aldrig skall rösta på ett enfrågesparti (som piratpartiet) men det är väldigt tråkigt att sådana här frågor total ignoreras av alla andra svenska partier.

Jag hoppas faktiskt att piratpartiet får ett enormt uppsving i nästa val, så andra partier måste ta itu med denna idioti.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd

Dö Copyswede, för helvete dö.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Fuck you - Copyswede

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Dom vill ta våra pengar för att man ska kunna kopiera musik/film som man har köpt. Men dom skivorna är belagda med kopieringsskydd så hur tänkte idioterna nu?.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Dom vill ta våra pengar för att man ska kunna kopiera musik/film som man har köpt. Men dom skivorna är belagda med kopieringsskydd så hur tänkte idioterna nu?.

Because fuck you?

Permalänk
Medlem

Sådärja, köper mina datorer/komponenter utomlands hädanefter. Nästa år ligger min röst helt klart på Piratpartiet (som faktiskt har fler frågor än integritet, övervakning, sharing is caring, och en vettig upphovsrätt)

Är det förresten olagligt att kringgå kopieringsskydd i Sverige?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Copyswede må vara det största skämtet sedan kristus återuppståndelse.

Permalänk
Medlem

Det utgår ingen avgift, utan det kommer bara ett krav som Apple, Dell, HP, Samsung, Sony med flera inte kommer bry sig det minsta om. Varför skulle dem? Det är samma företag som motsatt sig krav på telefoner och ligger i domstol mot CopySwede. Lagen ger inte utrymme för detta.

Handla inte av de som betalar beskyddarpengar åt denna verksamhet som inte utnyttjar rättsliga metoder för att dra gränser. Man kan inte normalisera olovlig pengainsamling. Låt de gå till domstol och bli nedslagna. Det går inte ihop i en rättsstat eller samhälle med normalt socialt kontrakt att hantera det utanför domstol med en förutsättning att det är två parter som ska lösa en konflikt, förra gången gick de till den extralegala skiljenämnden utanför rättssystemet. Låt de pröva lagen istället, den är mycket mer avgränsande. I andra länder är de på väg bort från det här korporativa systemet och tycker inte det ska utvidgas till andra enheter, och det från rättens sida. Lagstiftarna är inte heller med på det. Det hela är som att de skulle börja kräva pengar på försäljningen av TV, spelkonsoler och stereo/radio-mottagare när kassettförsäljningen gick ner. Aktörerna får inget i utbyte och det har inget stöd i lagen så självklart får de bete sig hur dumt de vill i rätten tills musikbranschen överger dem om det nu är vad de vill.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CFSsss:

Är inte detta olagligt enligt EU?

Snarare tvärt om, det finns ett EU-direktiv som innebär att medlemsstater ska kompensera upphovsmännen om man väljer att låta privatkopiering vara lagligt i staten.

Dvs i Sverige har vi tre alternativ:
1. Skita i vad EU anser, bestämma oss för att slopa ersättningen på politisk nivå och ta konsekvenserna (knappast troligt men inte omöjligt om politiskt tryck är tillräckligt stort, om inte annat hade kunnat påverka ersättningsnivåer och vilka saker som omfattas)

2. Gå ut ur EU och sedan bestämma oss för att slopa ersättningen på politisk nivå (ain't gonna happen oavsett vad alla missnöjesröstare tror)

3. Gör privatkopiering olaglig i Sverige. (lär inte ha brett folkligt stöd då det skulle olagliggöra t.ex. DVR-boxar eller bara själva akten att synka ditt itunesbibliotek till mobilen)

Jag tror att copy swede får härja fritt till stor del tack vare okunskap bland politiker. Men det är ju något vi kan ändra på. Bara att man startar en stor namninsamling. Får vi ihop 959 tusen namn så kan vi kräva en folkomröstning. Får vi ihop ytterligare 41 tusen röster (dvs en miljon) så kan vi kräva en omröstning i EU.
Låter sjukt mycket men är knappast omöjligt (framförallt inte vad det gäller EU, är väl bara att Sweclockers i SE, Hexus i UK, Tomshardware i DE osv. går ihopa och slår ett slag för detta och deras läsare)
Sen kommer iofs resultatet av den folkomröstningen inte vara annat än en "rekommendation" så det behöver inte betyda att det försvinner, om "vi" nu ens vinner. Varken enligt svensk lag eller EU.
Men i vilket fall bara man kommer upp på den nivån så lär politiker vakna till liv. Är det tillräckligt "populärt" är det alltid några populister som kommer vilja vara folket till lags till slut.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ska gör en förfrågning, kanske jag kan få lite pengar att skänka till folk som verkligen behöver det.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Snarare tvärt om, det finns ett EU-direktiv som innebär att medlemsstater ska kompensera upphovsmännen om man väljer att låta privatkopiering vara lagligt i staten.

Dvs i Sverige har vi tre alternativ:
1. Skita i vad EU anser, bestämma oss för att slopa ersättningen på politisk nivå och ta konsekvenserna (knappast troligt men inte omöjligt om politiskt tryck är tillräckligt stort, om inte annat hade kunnat påverka ersättningsnivåer och vilka saker som omfattas)

2. Gå ut ur EU och sedan bestämma oss för att slopa ersättningen på politisk nivå (ain't gonna happen oavsett vad alla missnöjesröstare tror)

3. Gör privatkopiering olaglig i Sverige. (lär inte ha brett folkligt stöd då det skulle olagliggöra t.ex. DVR-boxar eller bara själva akten att synka ditt itunesbibliotek till mobilen)

Nja, vi kan ju lagstifta om att ersättningen gäller kasettband och cd-skivor och låta de pengarna gå till Copyswede? EU har inte sagt att det ska gälla spelkonsoler och mobiler. Problemet med okunniga politiker kvarstår ju dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Accipiter46:

Nja, vi kan ju lagstifta om att ersättningen gäller kasettband och cd-skivor och låta de pengarna gå till Copyswede? EU har inte sagt att det ska gälla spelkonsoler och mobiler. Problemet med okunniga politiker kvarstår ju dock.

EU-direktevet anger att allt "agerande" ska avgiftbeläggas. Bland "agerande" ingår kopiering mellan två fysiska media, nerladdning via nätverk, upptagning av radiovågor mm. De använder terminologin just för att göra den helt "teknikagnostisk".
Med andra ord: EU har inte specifikt sagt att det ska gälla konsoler, de har däremot mer eller mindre sagt att det ska gälla "allt".
Utöver det anger prejudikat att allt "agerande" som potentiellt sett kan leda till en möjlighet för privatkopiering ska avgiftbeläggas.

Dvs: allt som kan lagra något som användaren överför själv ska avgiftbeläggas.
Om det är troligt att det används för det eller vilken typ av teknisk lagring vi talar om spelar ingen roll i EUs ögon. (T.ex. är Cloud-lagring inte alls utom räckhåll för lagen.)

Utöver det ska avgifterna också tas ut i handel mellan medlemstater, även vid privatimport.

Dvs EUs ståndpunkt är väldigt tydlig: Alla ska betala för allt, alltid. Typ..

Läser man på Copy Swedes sida verkar de ha spetsat till det ytterligare. De menar att om man köper t.ex. en film online via itunes för nerladdning: då har man begått privatkopiering.
Det går med lite "välvilja" att tolka EU-lagen så men jag betvivlar att det skulle hålla om det verkligen prövades.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag har 2st datorer, 1 xbox (som inte använts sen 2010), 1 xbox360, 1 gammal mini pc från år 2001 som inte använts på 6år, en ipad, en nexus 7, samsung s4, 16GB minneskort till systemkamera.

Och dom vill alltså att alla dessa enheter ska beläggas med sådan avgift ifall man skulle privatkopiera mellan enheterna? Nu vet jag att eftersom jag redan äger dessa så kommer ingen extra avgift på dem, men det låter ju helt sjukt...

Jag privatkopierar ingenting som är upphovsrättsskyddat och de egna verk jag har lagras i molnet.

Det har hänt att jag laddat hem nån tvserie eller liknande som är alldeles för jobbigt att få på rätt sätt. Och ibland även för att det är smidigare. Samtidigt har jag pröjsat för Spotify i 2 år och även för netflix. Den kostnaden jag lagt på spotify under 2 år är långt mer än vad jag agt på musik under hela mitt liv.

KOM MED BRA TJÄNSTER ISTÄLLET FÖR ATT LÄGGA PÅ SKITUPPGIFTER.

Detta och tvavgiften är en av de allra mest irriterande sakerna i hela sverige.

Nästa sak de kommer belägga med avgift är förmodligen att privatkopiera till molnet. Hoppas inte jag gav dom en idé nu bara... Om de inte redan tar betalt för det?

Edit:

Läste beskrivningen av privatkopiering nu. Jag har gjort en ISO av några av mina favoritspel så att jag ändå kan ha kvar dem trots att skivorna kanske går sönder (Raven Shield, Jagged Alliance 2, Heroes of Might and magic 3) men det är alltså inte privatkopiering eftersom jag inte ger det till någon annan?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Creds till Apple och Samsung! Mer sånt, tack.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Snarare tvärt om, det finns ett EU-direktiv som innebär att medlemsstater ska kompensera upphovsmännen om man väljer att låta privatkopiering vara lagligt i staten.

Dvs i Sverige har vi tre alternativ:
1. Skita i vad EU anser, bestämma oss för att slopa ersättningen på politisk nivå och ta konsekvenserna (knappast troligt men inte omöjligt om politiskt tryck är tillräckligt stort, om inte annat hade kunnat påverka ersättningsnivåer och vilka saker som omfattas)

2. Gå ut ur EU och sedan bestämma oss för att slopa ersättningen på politisk nivå (ain't gonna happen oavsett vad alla missnöjesröstare tror)

3. Gör privatkopiering olaglig i Sverige. (lär inte ha brett folkligt stöd då det skulle olagliggöra t.ex. DVR-boxar eller bara själva akten att synka ditt itunesbibliotek till mobilen)

Det går inte att hänvisa till något du inte vet något om. Då gör du bara vad rättshaverist-tendenserna i CopySwede själva gör. De säger inte sånt i allmänhetens tjänst utan är felinformerade eller ljuger för att de har en agenda. EU-direktivet betyder inte detta och svensk lag beslutas av Sverige. Det är EU-domstolen som sen får bestämma gränser, men detta är inget direktiv som säger att man måste ta ut ersättning på det här sättet eller alls. Väljer man en mer begränsad form av exemplarframställning så behövs det faktiskt ingen ersättning alls. Storbritannien beslutade t ex att tillåta formatskiftning av musik. Det var förut formellt olagligt i Storbritannien, men de legaliserar nu detta yttersta normala beteendet de tillåter bara inte att du delar med dig av kopian. Du får spela in TV i Storbritannien, det har aldrig funnits förbud mot VHS, inspelningsbara boxar eller dylikt och de ersätter inte upphovsmännen med några avgifter på konsumenters köp av teknik. Andra länder med liknande formuleringar i lagstiftningen som vi har, har slagit ner avgifter på datorer och dylikt i rätten att det inte skulle vara svensk lag och svensk tolkning som gäller är oärligt. Det är lagstiftarna som behöver ändra lagen om det skulle vara problem, inte privata aktörer.

Det finns inget krav från EU, ingen kritik och det finns ingen rörelse i EU mot att utvidga vad som kan beläggas med avgift. Hade det varit problem med svensk lag hade det varit det oavsett hur Copyswede drar in pengar. De två sakerna hänger inte ihop. Vår lagstiftning är förenligt med EU-direktivet, vi har inte hotats eller dömts för böter och lagen tillåter inte avgifter på det här sättet. Lagen tillåter inte inte avgifter på sådant som inte i huvudsak är till för kopiering och de tillåter inte oskäliga avgifter.

Det säger sig självt att det inte går att utlägga en avgift på privatpersoner för allt som innehåller digital elektronik. Det går inte att urskilja företagshandel, handel över gränser och handel till privatpersoner på det sättet när det ska läggas på allt. Det är inte så att Sverige råkar illa ut för att Apple och Samsung väljer att möta kraven i domstol. Det är så det ska fungera även om de hade haft rätt att ta ut avgifter. Lagen ger ingen möjlighet för Copyswede att vinna när det gäller mobiltelefoner, spelkonsoler och datorer/surfplattor. Fast visst skulle de stora bolagen betala Copyswede på felaktiga grunder och ha grund för att de ska återbetalas så hade Copyswede gått i konkurs eller fått lov att ta pengar från andra upphovsrättsägare som inte finansieras av denna avgift.

Det är inte privatkopiering att synka digitalt köpt musik med mobilen för övrigt. Privatkopiering är det bara när det är exemplarframställning som utgör ett intrång i upphovsrättsägarens ensamrätt så spåra inte ut så dant. Digitala musiktjänster tillåter detta i deras villkor. Det utgör en funktion i tjänsten och normal användning. Datorprogram kan ni inte privatkopiera utan där gäller det att man kan ta en säkerhetskopia och att temporära kopior (minne/cache) inte utgör någon exemplarframställning och avgiften täcker i dagsläget bara musik-CD och inspelad TV. Media med kopieringsskydd får ni inte kopiera. Dvs filmmakare får helt enkelt inte pengar från privatkopieringsavgiften. Ni andra som vill och har diskuterat här kan väl läsa tidigare diskussioner och starta diskussion under övriga ämnen. För det har redan diskuterats så mycket i år och senaste tiden. Läs lagen här, paragrafen i URL är inte stor och beskriver bra vad som omfattas av rätten.

Permalänk
Medlem

Om alla vägrar betala Copyswede och drar ut på rättegångsförhandlingar så maximalt det går hinner de gå i konkurs innan första fallet passerat andra instans.

Ner med skiten

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DeluxXxe:

Läste beskrivningen av privatkopiering nu. Jag har gjort en ISO av några av mina favoritspel så att jag ändå kan ha kvar dem trots att skivorna kanske går sönder (Raven Shield, Jagged Alliance 2, Heroes of Might and magic 3) men det är alltså inte privatkopiering eftersom jag inte ger det till någon annan?

Om du enbart behåller skivorna i förvarning för att använda dem då originalskivorna går sönder så har du "säkerhetskopierat".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att copyswede kommer undan med detta. Saknar ord, borde vara kriminellt det dom håller på med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Hur vet du att alliansen tycker om detta?

Räcker väl med att dom låter CopySwede härja fritt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har 2st datorer, 1 xbox (som inte använts sen 2010), 1 xbox360, 1 gammal mini pc från år 2001 som inte använts på 6år, en ipad, en nexus 7, samsung s4, 16GB minneskort till systemkamera.

Och dom vill alltså att alla dessa enheter ska beläggas med sådan avgift ifall man skulle privatkopiera mellan enheterna? Nu vet jag att eftersom jag redan äger dessa så kommer ingen extra avgift på dem, men det låter ju helt sjukt...

Jag privatkopierar ingenting som är upphovsrättsskyddat och de egna verk jag har lagras i molnet.

Det har hänt att jag laddat hem nån tvserie eller liknande som är alldeles för jobbigt att få på rätt sätt. Och ibland även för att det är smidigare. Samtidigt har jag pröjsat för Spotify i 2 år och även för netflix. Den kostnaden jag lagt på spotify under 2 år är långt mer än vad jag agt på musik under hela mitt liv.

KOM MED BRA TJÄNSTER ISTÄLLET FÖR ATT LÄGGA PÅ SKITUPPGIFTER.

Detta och tvavgiften är en av de allra mest irriterande sakerna i hela sverige.

Nästa sak de kommer belägga med avgift är förmodligen att privatkopiera till molnet. Hoppas inte jag gav dom en idé nu bara... Om de inte redan tar betalt för det?

Edit:

Läste beskrivningen av privatkopiering nu. Jag har gjort en ISO av några av mina favoritspel så att jag ändå kan ha kvar dem trots att skivorna kanske går sönder (Raven Shield, Jagged Alliance 2, Heroes of Might and magic 3) men det är alltså inte privatkopiering eftersom jag inte ger det till någon annan?

Ungefär så ja. Man kan väl tolka begreppet privatkopiering på lite olika sätt visserligen men om vi undviker semantiska tvetydigheter så har lagen inte till syfte att avgiftsbelägga all form av mediaöverföring till nya medier utan lagens syfte är att ersätta industrin för förlorad inkomst. Har man själv köpt ett musikaliskt verk på CD så är det knappast någon förlust om man gör en backup-CD till sig själv. Det är först man lånar ut backup-skivan (eller originalet såklart) till en vän som ersättningsaspekten blir relevant. Men detta är såklart väldigt svårt att ta hänsyn till i alla former av ekominska ersättningssystem.

Värt att tillägga är att spel (ingen mjukvara alls för den delen) inte är en del av copyswedes kompensationsplan. De pysslar bara med rörlig bild och ljud, alltså film och musik typ.

Själv har jag svårt att förstå varför det inte finns någon form av kontroll för copyswedes ersättningsmodell. De har praktiskt taget rätt att lägga en godtycklig avgift utan underlag för detta som mest liknar en skatt. Avgiften är ju svår att undvika om man handlar inom landet- Med så stor befogenhet tycker iaf jag att de borde kunna bli granskade och ifrågasatta av någon som står ovan copyswede angående motiv, utförande och utformning av ersättningsmodell.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Petterk:

Lång text

Jag får ödmjukt back, bocka och buga för informationen.
Du är helt klart mer påläst än vad jag är.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

In Sweden, you pay fines for potentially exercising your legal rights. Anyone is guilty of at least something, even before they are heard in a court of law. Brilliant. Now, the 9th gate to the reich can be opened!

Permalänk
Medlem

Har 1TB lagringsutrymme i datorn, 25GB av dom är CD-skivor som jag rippat. 2,5%.

Permalänk
Medlem

sååå...vilka butiker har inte skrivit på för detta?

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara så fel, jag har inte privatkopierat på kanske 10 år och varför i h*lvete ska jag betala till usla och misslyckade artister bara för att jag vill ha en mobil, surfplatta eller liknande med lite lagring på?

Nej, Sverige blir bara värre och värre. Tycker att vi har varit ett ganska bra land men senaste åren har det ena knasiga efter det andra gått igenom.

Starkt av Apple och Samsung att vägra iaf, hoppas att det fallet till HD och att de sedan vinner målen så att det finns fördelaktiga prejudikat så att fler vågar vägra denna avgift. Synd bara att det förmodligen kommer ta ett bra tag innan domen slås fast....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

möjligtvis ett par låtar från nån skiva till ett usb och bilen... INTE mkt.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av magic84:

sååå...vilka butiker har inte skrivit på för detta?

http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/registrera...

Några som lyser med sin frånvaro:
Alina
Elgiganten
Inet (man kanske omfattas genom Captech med vilka de delar ägare som i sin tur är registrerade)
Media Markt
Webhallen

I princip alla andra stora jag kom att tänka på såhär på rak arm är registrerade där. (T.ex. Siba, Netonnet, Dustin, CDON, Kjell o Company, Teknikmagasiner, Komplett osv.)

Lägg dock märke till: att en återförsäljare inte är registrerad betyder inte att du inte betalar avgiften där.
Avgiften läggs då på i ett tidigare led i kedjan bara så att återförsäljarna köper disken med avgiften inbakad och det företag dem köper den av står för att betala in det till copy swede.

Sen finns det säkert några som helt struntar i det och tänker ta kampen i domstol eller som bara hoppas kunna köra under radarn men kryper till korset om de "åker fast".

Visa signatur

240p är livet