Kopieringsavgiften kan kosta datorhandlare hundratals miljoner kronor årligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Om det är för privat bruk man kopierar, vad jag hört får man dela med sig av upphovsmaterial till sina nära kära vänner m.m.... stämmer det?
Och om vi nu får det, varför står det typ på varje film man köper "du får inte kopiera det här för privat bruk m.m..."
Förstörs inte den delen då som copyswede håller på med om man nu inte får "privat kopiera" material som man köper m.m?
Om det inte finns nått som får privatkopieras om det inte är lagligt(open source eller nått) så blir det en pirat kopierings avgift?

Vad det står på filmen/serien/musiken att man får och inte får göra är irrelevant, det är den svenska lagen som gäller.
Och enligt svensk lag får du kopierade den hur mycket du vill, åt sig själv och iom att privatkopiering finns i sverige, även till nära och kära, detta är fullt lagligt och spelar ingen roll vad som står på filmen om vad man får och inte får göra.

I USA där 99% av all film vi köper isverige kommer ifrån så är det atnigen annorlunda och det kan mycket väl var så där att det som står på filmen om ad man får göra osv är det som gäller, men detta är inte USA och vi har andra lagar som bestämmer hur det ska vara.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Ersättning från privatkopieringsavgiften bör endast gå till de som släpper sing produkter utan DRM skydd. Har man DRM skyddat sin produkt och således "gjort det omöjligt" att enkelt distribuera en kopia till en vän som privatkopieringen tillåter så har man också försakat sin rätt till ersättning från privatkopieringsavgiften i mina ögon. Oftast sprids dessa som piratkopior som kräver en crack för att fungera och de bör inte ersättas av den avgift som är till för att ersätta skapare för vår lagliga kopiering utan bör istället försöka stoppas med lagliga medel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker detta är bland det sjukaste jag läst.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lanbonden:

Är inte helt hundra på detta men har för mig att Copyswede inte har några krav på sig att lämna ut den infon och att de inte gör det heller. Det går dock att se hur mycket visa (alla?) artister får från dom men ingen vet hur många miljoner som försvinner ner i deras fickor.

Du menar att du har över 50% av din lagring eller över 5TB privatkopierat material på din dator?
Själv skulle jag gissa på att jag har runt 15GB (mest gamla spel som jag ville köra via iso fil istället för skiva) vilket är typ nada.

Jag har 3x 4TB RED diskar i NAS med RAID 1 på allt jag har i datorn.

Har allt dubblerat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Härligt. Detta kommer sluta med att vi förhoppningsvis blir av med copyswede. Men vad gör de när de kammat in 160miljoner per år? De har pengar så att det räcker hela vägen in i graven.

Fyfan vad jag avskyr bakåtsträvare som dessa.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Kanske man ska köpa den dära 250~ GB SSDn till stationära nu då? :/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du är upphovsman eller utövande konstnär kan du ha rätt till ersättning för din medverkan i olika medier genom Copyswede. Till gruppen upphovsmän hör bland annat dramatiker, författare, fotografer, tecknare, kompositörer, regissörer och scenografer. Till gruppen utövande konstnärer hör exempelvis musiker, skådespelare, artister och dansare.

Oh!
Jag vill privatkopiera en Regissör, hur gör man? Det borde väl bli framförandet av ett teaterstycke som man måste försöka kopiera.

Men alltså, seriöst, det är ju helt puckat. Kollar man på vad jag har på mina hårddiskar så är det typ 50% foton (som jag tagit själv), 5-10% min rippade skivslamling (det är ju trots allt smidigare att byta Flac än att gå till stereon och byta CD, men visst, slänger de in det som saknas på spotify kan jag tänka mig att ta bort dessa filer helt) och resten fördelat på spel och OS.

Permalänk

Det är verkligen helt befängt att man kan skapa en lag som gör ett företag rikt utan att dom behöver göra ett skit, ja förutom att dom lär ha mutat en hel del personer inom det svenska rättsväsendet då, det är ju en win win för Copyswede och makthavarna.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag har 3x 4TB RED diskar i NAS med RAID 1 på allt jag har i datorn.

Har allt dubblerat.

Bara för att allt du har är dubblerat innebär inte det att allt är privatkopiering. Det är bara när du kopierar över copyrightskyddat material det blir privatkopiering. Alltså tex Köpt musik du lagrar på datorn, köpta filmer du lagrar på datorn och tex i viss mån om du har sparat ner kopior av dina spel du köpt på dvd.

Det mesta annat så som privata bilder och filmer du har klassas inte som privatkopiering oavsett hur många gånger du sparar de på olika ställen.

Som exempel skulle det krävas ~1250 nersparade DVD filmer eller ~8500 musik album som först skulle köpts på laglig väg för att nå 50% av din lagring med privat kopierat material.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lanbonden:

Bara för att allt du har är dubblerat innebär inte det att allt är privatkopiering. Det är bara när du kopierar över copyrightskyddat material det blir privatkopiering. Alltså tex Köpt musik du lagrar på datorn, köpta filmer du lagrar på datorn och tex i viss mån om du har sparat ner kopior av dina spel du köpt på dvd.

Det mesta annat så som privata bilder och filmer du har klassas inte som privatkopiering oavsett hur många gånger du sparar de på olika ställen.

Som exempel skulle det krävas ~1250 nersparade DVD filmer eller ~8500 musik album som först skulle köpts på laglig väg för att nå 50% av din lagring med privat kopierat material.

Har laggt in all musik vi har på CD och Spel och alla DVD på NAS vet inte hur mycket det är men är en del.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Gusminator:

Kommer jag inte ihåg fel nu så var det väll för att folk kopierade och seplade av till VHS och kasettband man införde detta så artiser och filmskapare kunde få en del av kakan... Idag känns det dock väldigt förlegat och något som borde avskaffas.

Även om det är OT så är jag nyfiken på vad du tycker har blivit sämre med apoteken och allt annat?

Jag tycker apoteken blivit bättre, fler kjedjor att välja på, längre öppetider, öppet på söndagar, bättre service och trevligare personal, fler apotek totalt sätt vilket bidrar till fler arbetstilfällen och effektivare organisationer.

Friskolor kan jag inte yttra mig om men jag antar att de som sköter sig drivs vidare om inte så kan föräldrar faktiskt flytta sina barn eller så stängs ju skolar som tex. Lundbergs som är på tapeten.

Vården har jag inte mycket erfarenhet av men tycker det har funkat bra de få gånger jag vart på tex. akuten, när det gäller vårdcentraler så går jag hellre till en privatägd då jag upplever att servicen är bättre och personalen är trevligare.

Äldre omsorg tycker jag funkar bra, det jag varit med om iaf. Hittat bra och mysig äldreboende till mina far- och morföräldrar där de trivts och fått den hjälp och service de behöver.

Hemhjälpen därimot tror jag alltid har varit dålig enligt de äldre (då det känns om att de har en tendens att det alltid något att klaga på), dock vet jag ett par över 90 som klarar av att fortfarande bo hemma tackvare lite hjälp från hemhjälp och det funkar.

När det gäller apoteken, så har öppethållandet blivit bättre, men däremot kan man bli omkringskickad till ett antal Apotek innan man kommer till ett som har den medicinen man har recept på, så lagerhållningen verkar bristfällig på annat än de allara vanligaste medicinerna.
Sedan ser det ut som om antalet apotek är på tillbakagång kraftigt efter den initiella boomen. Ett tag var det ett apotek vid varjegathörn i sta'n, men nu känns det som hälften har försvunnit under det senaste året.

När det gäller friskolor är det ju hit or miss verkar det som. det finns genuint bra friskolor med engagerad personal och ledning, men även skolor som endast går in för att stoppa så mycket pengar i ledningens fickor som möjligt. Visserligen klarar den senare kategorin sig inte så länge, men säg det till de elever som helt plötsligt har en utbildning som avbryts, alternativt inte är värd något på arbetsmarknaden. Dessutom verkar det som om samma aktörer bara flyttar på sig och startar upp en ny skola i någon annan kommun och kör samma scam igen.

När det gäller vården så fungerqar det faktiskt hyfsat bra i privatiserad form enligt mina erfarenheter.

däremot gällande äldreomsorgen, så har jag ett antal vänner som har jobbat eller jobbar inom äldreomsorgen och där är alla rörande överrens om att de privata alternativen är sämre på alla sätt. Det dras in på personal, timvikarier används flitigt, det dras ned på matkostnader och de som bor på hemmet måste själva stå för fikakostnader (vet både en och två vårdare som bekostat fika åt de boende ur egen ficka, särskilt när de får besök av släktingar), för att de tycker att det är så skämmigt/småsnålt att kräva betalt från de boende och anhöriga för fika. Det är inte äldreomsorg, det är äldreförvar av sämsta sort. Det enda som hindrar total kollaps är de i personalen som trots pisslön jobbar häcken av sig för att de boende skall få det så drägligt som möjligt.

När det gäller hemhjälpen så har de ekonomiska ramarna minskat i åratal, vilket gör att vårdare inte har tid att stanna och ge hjälp/tröst och sällskap även om de känner att de vill göra det och att det behövs. Har bekanta som jobbat inom hemvården i tiotals år som vittnat om detta.
Över huvud taget är det skamligt hur vi illa vi låter våra gamla ha det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

När det gäller apoteken, så har öppethållandet blivit bättre, men däremot kan man bli omkringskickad till ett antal Apotek innan man kommer till ett som har den medicinen man har recept på, så lagerhållningen verkar bristfällig på annat än de allara vanligaste medicinerna.
Sedan ser det ut som om antalet apotek är på tillbakagång kraftigt efter den initiella boomen. Ett tag var det ett apotek vid varjegathörn i sta'n, men nu känns det som hälften har försvunnit under det senaste året.

När det gäller friskolor är det ju hit or miss verkar det som. det finns genuint bra friskolor med engagerad personal och ledning, men även skolor som endast går in för att stoppa så mycket pengar i ledningens fickor som möjligt. Visserligen klarar den senare kategorin sig inte så länge, men säg det till de elever som helt plötsligt har en utbildning som avbryts, alternativt inte är värd något på arbetsmarknaden. Dessutom verkar det som om samma aktörer bara flyttar på sig och startar upp en ny skola i någon annan kommun och kör samma scam igen.

När det gäller vården så fungerqar det faktiskt hyfsat bra i privatiserad form enligt mina erfarenheter.

däremot gällande äldreomsorgen, så har jag ett antal vänner som har jobbat eller jobbar inom äldreomsorgen och där är alla rörande överrens om att de privata alternativen är sämre på alla sätt. Det dras in på personal, timvikarier används flitigt, det dras ned på matkostnader och de som bor på hemmet måste själva stå för fikakostnader (vet både en och två vårdare som bekostat fika åt de boende ur egen ficka, särskilt när de får besök av släktingar), för att de tycker att det är så skämmigt/småsnålt att kräva betalt från de boende och anhöriga för fika. Det är inte äldreomsorg, det är äldreförvar av sämsta sort. Det enda som hindrar total kollaps är de i personalen som trots pisslön jobbar häcken av sig för att de boende skall få det så drägligt som möjligt.

När det gäller hemhjälpen så har de ekonomiska ramarna minskat i åratal, vilket gör att vårdare inte har tid att stanna och ge hjälp/tröst och sällskap även om de känner att de vill göra det och att det behövs. Har bekanta som jobbat inom hemvården i tiotals år som vittnat om detta.
Över huvud taget är det skamligt hur vi illa vi låter våra gamla ha det.

Nice offtopic ni snackar här

Ang avgiften så känns det lite som radiotjänsten, en gammal kvarleva av en svunnen tidsålder som kämpar för att hålla sig kvar. Detta kommer att ändra sig när man får in yngre människor som vet innebörden av ett modernt samhälle, som våra kära gamla stofiler som sitter på plats nu inte har en susning av vad det innebär.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vad går dessa 160 miljoner kr till?

Förmodligen vd eller vad det kallas på copyswede. Han som ser ut som han fått syra kastat i ansiktet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

När jag byggde min senaste dator förra året bestämde jag mig för att inte ens inkludera cd/dvd-läsare pga resursbegränsningar men har trots att det var länge sen inte kompletterat med en. All musik, spel och filmer jag har på datorn är köpta digitalt och ofta genom bundles så det är MYCKET som hänger med som jag inte ens har haft tid att gå igenom men gärna drar ner allt lokalt så jag kan komma åt det när som helst iom att min isp är lite svajjig och kan gå ner något dygn i månaden.

Nu till min huvudtanke: Jag ska alltså betala disken+moms, filerna(många med DRM :/ )+moms och sen kopieringsavgift på det UTAN något alternativ eftersom "finns det lagrat på en hårddisk/ssd har du kopierat filen"? Snart kommer det väl en avgift för varje gång man kopierar och klistrar något i dokument man skriver själv; föreslår "privatkopieringsenergimiljöförbrukningsavgift" eller något annat idiotiskt.

Permalänk
Avstängd

På vilket sätt kostar den datorhandlarna?

Kunderna lär ju köpa diskar ändå, köper de mindre disk? Kanske iofs.

Men framförallt är det ju kunderna som förlorar en massa pengar.
Jag tycker också att det är helmuppigt att bara stjäla pengar helt random och ge det godtyckligt till vilka som nu får dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Att kopiera över sitt bibliotek från digitala tjänster till sin iPhone/iPod för eget bruk, är inte Privatkopiering.

Jag skrev att Copyswede anser att det är privatkopiering. Saxat från Copyswedes frågor och svar

När sker en privatkopiering?

Privatkopieringsersättning utgår på produkter genom vilka ljud och rörliga bilder kan tas upp det vill säga både analoga och digitala lagringsprodukter omfattas. Tidigare kopierades exempelvis musik och tv-program främst till cd- och dvd- skivor, men numera förekommer privatkopiering mestadels på andra digitala upptagningsanordningar. Nedan följer några exempel på kopiering som kan vara tillåten och ske med stöd av 12 § Upphovsrättslagen.

- Du överför en cd- eller dvd-skiva till din dator.

- Du överför en fil med film från din dator till ditt usb-minne.

- Du överför en fil med musik från ett usb-minne till en dator.

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du spelar in ett tv-program till din digitalbox med inbyggt lagringsminne.

- Du spelar in en film på tv och överför till en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.

- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.

- Du överför en dvd-film till din surfplatta via en dator.

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.

Dold text

Det ska alltså tilläggas att detta är Copyswedes tolkning av lagen vilket innebär att begreppet rent rättsligt inte har denna vida betydelse.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunnig kunna förklara vad som menas med detta? Förstår inte vad det handlar som? Blir det dyrare att köpa hårddiskar eller?

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Skrivet av UndaC:

EU-direktevet anger att allt "agerande" ska avgiftbeläggas. Bland "agerande" ingår kopiering mellan två fysiska media, nerladdning via nätverk, upptagning av radiovågor mm. De använder terminologin just för att göra den helt "teknikagnostisk".
Med andra ord: EU har inte specifikt sagt att det ska gälla konsoler, de har däremot mer eller mindre sagt att det ska gälla "allt".
Utöver det anger prejudikat att allt "agerande" som potentiellt sett kan leda till en möjlighet för privatkopiering ska avgiftbeläggas.

Dvs: allt som kan lagra något som användaren överför själv ska avgiftbeläggas.
Om det är troligt att det används för det eller vilken typ av teknisk lagring vi talar om spelar ingen roll i EUs ögon. (T.ex. är Cloud-lagring inte alls utom räckhåll för lagen.)

Utöver det ska avgifterna också tas ut i handel mellan medlemstater, även vid privatimport.

Dvs EUs ståndpunkt är väldigt tydlig: Alla ska betala för allt, alltid. Typ..

Läser man på Copy Swedes sida verkar de ha spetsat till det ytterligare. De menar att om man köper t.ex. en film online via itunes för nerladdning: då har man begått privatkopiering.
Det går med lite "välvilja" att tolka EU-lagen så men jag betvivlar att det skulle hålla om det verkligen prövades.

Ah, jag trodde att EU-direktivet bara sa att avgift skulle utgå i någon form. I stand corrected.

Vad är möjligheterna att påverka EU i frågan då? Att går ur är ju knappast möjligt, bättre att förska att tydligare definiera vad privatkopiering är, alternativt stryka termen helt i övergången till molnbaserad lagring.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Tack och lov att man flyttar från det här landet om några dagar så man slipper copyswede och radiotjänst maffian.
Hoppas i framtiden allt blir bättre så man vågar flytta tillbaka.
Piratpartiet får min röst nästa år (igen), hoppas de kan göra något åt saken på sikt.

Copyswede är en jävla böldpest som borde avskaffas helt!

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Vilket jävla kommunist samhälle vi lever i........

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devann:

Vägrar dem? Hur då? Kan de bara vägra att gå med på det? Länka till artikel eller utveckla. Vill veta om man kan fortsätta handla grejer av dem i Sverige eller om man ska passa på när man är utomlands. För det här ska jag inte stödja.

Tyckte det stog "Apple och Samsung vägrar exempelvis att betala och uppmanar sina distributörer att göra detsamma eftersom de tar hand om eventuella rättstvister. Andra har lyckats få igenom undantag med anledning av att de huvudsakligen, men inte uteslutande, vänder sig till den avgiftsbefriade företagsmarknaden."

Eller vill du ha en kopieringsavgift eller är det jag som inte förstår vad du menar!

Permalänk
Medlem

Tur att man har någon inom familjen som jobbar utanför EU, om lagen går igenom kommer alla mina hårdiskar att köpas utomlands.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Vilket jävla kommunist samhälle vi lever i........

Tja... Det här visar inte riktigt på ett "kommunistsamhälle", snarare är det ytterliggare en av kapitalismens fula ansikten som visar sig.

Copyswede är ingen statlig myndighet, det är en (lobby)organisation som jobbar åt "mediaproducenter".

Citat:

Copyswede ägs av upphovsmännens och de utövande konstnärernas egna organisationer

Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar. Se stadgarna för mer detaljerad information.

De nämner konstnärer för att mer eller mindre legitimera sig själva. Men hur många konstnärer tror du egentligen påverkas av "privatkopiering" och hur mycket tror du konstnärerna får!?? Det är de stora aktörerna som får de stora pengarna..
Ett rätt bra sätt att tjäna pengar, du behöver inte sälja något, bara förlita dig på att statistiken är till din favör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Borde man inte lägga på privatkopieringsavgiften på ISPer också då, eftersom man kan använda Dropbox, Skype och en herrans massa andra program till att dela filer man köpt?

Tycker du ska hålla tyst nu innan dom hittar hit och idélampan tänts.....

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Skit också... Du ska väl inte ge dem fler idéer?

När vi ändå håller på, varför inte lägga skatt på datamöss eftersom det är via en datormus som man privatkopierar upphovrättat material? ....

Permalänk
Avstängd

Tur att man är nära vän med hela världen och då helt lagligt kan ladda ner och upp all musik, filmer och serier som gått på TV någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Snart blir det kopieringsavgift på att föröka sig också, varför är oklart - simply copyswede.

Kanske blir som kina, endast en kopia per familj.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Åkerlind ser dig!

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Vet vart man söka jobb nu!
Frågan är ju om det är värt att bli hatad av hela Sverige.

Äh det är väl inte någon normalsvensson som ens vet om att detta existerar?

Permalänk
Medlem

Sant, men det är en väldigt intressant del i första stycket "De ersättningsskyldiga företagen behöver inte erlägga ersättning när de säljer lagringsmedier för yrkesmässig användning, som till exempel till företag, studioverksamheter och andra professionella användare som använder stora mängder lagringsmedier och finns registrerade hos Copyswede. Ersättning betalas inte heller för lagringsmedier som går på export eller ska användas av personer med funktionsnedsättning."

När blir en funktionsnedsättning något som kan användas som underlag för att undvika avgiften? Kan jag hänvisa till min nedsatta syn och därigenom bortse från denna avgift?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF