Den stora tråden om iPhone 5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

...sägs det

Skickades från m.sweclockers.com

Men förfan. Varför är alla rädda om sina fingeravtryck nu när det finns på en iPhone. Varför skulle NSA vilja ha ditt fingeravtryck?
OOOh, the NSA will frame me for murder...

Permalänk
Medlem

När Android fixat till så UI flyter lika mjukt som i iOS så kanske jag kan tänka mig att byta. Har en HTC Desire 500 på jobbet som har quad core, och allt flyter sämre än på min gamla Iphone 4 med IOS7. Va är grejen? Där emot finns det vissa funktioner jag kan sakna från andriod, som widgets och att kunna prenumerera på RSS m.m (men även åt andra hållet) Sättet som iCloud fungerar på är riktigt klockrent tex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tyvärr har 5s lika dålig optik som 4s och 5.... två generationer senare sitter dom kvar med samma optik...fick dom mängd rabatt på dessa (optikern) och inte lyckats få slut på dom?

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

När Android fixat till så UI flyter lika mjukt som i iOS så kanske jag kan tänka mig att byta. Har en HTC Desire 500 på jobbet som har quad core, och allt flyter sämre än på min gamla Iphone 4 med IOS7. Va är grejen? Där emot finns det vissa funktioner jag kan sakna från andriod, som widgets och att kunna prenumerera på RSS m.m (men även åt andra hållet) Sättet som iCloud fungerar på är riktigt klockrent tex.

Sämsta möjliga quad core ja, Snapdragon 200

Permalänk

Har haft en iPhone 4 sen den släpptes och Apple har fortfarande inte släppt en lur som lockar mig till att byta Blir en uppgradering när 6:an släpps! Gillar dock den "guldiga" 5s:en men dom pengarna lägger jag hellre på t ex ett PS4 och några spel när det väl släpps.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sämsta möjliga quad core ja, Snapdragon 200

Måste väl va snabbare än iPhone 4 single core A4?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Thursday:

Dock kan jag förstå lite av förvirringen, när man satsar på vad som lätt kan tolkas som fluff snarare än funktionalitet som faktiskt lyfter upplevelsen betydligt. Nya wifi-standarden 802.11 ac exempelvis finns i de allra flesta nya lurar som kommer, och det har varit så ett tag nu. Detta stöd finns dock inte i iPhone 5s, vilket är märkligt. Snabbt wifi med god täckning är något de flesta nog hade på sin önskelista, kanske utan att veta om det.

När du skriver så kan jag bara tänka: Stämmer det så hade det funnits i luren om Steve Jobs fortfarande varit vid liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

När du skriver så kan jag bara tänka: Stämmer det så hade det funnits i luren om Steve Jobs fortfarande varit vid liv.

iPhone 5s har inte stöd för 802.11 ac, en standard som förvisso är ny, men det finns en uppsjö av hemmarouters och Android-mobiler som har stöd för den.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Skrivet av Thursday:

iPhone 5s har inte stöd för 802.11 ac, en standard som förvisso är ny, men det finns en uppsjö av hemmarouters och Android-mobiler som har stöd för den.

Det jag tänkte på var Jobs tankesätt att ge folk saker/funktioner innan de visste att de behövde/ville ha dem

Permalänk

Hur många gig ram minne är det i nya iphone 5s nån borde veta nu när dem släppts??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trollhattan:

Vad är det som är så imponerande ?

http://youtube.com/watch?v=mhsQFKrNnNw

Permalänk
Skrivet av callawayno1:

Hur många gig ram minne är det i nya iphone 5s nån borde veta nu när dem släppts??

Skickades från m.sweclockers.com

1GB

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

1 gig ram låter lite men man kanske inte behöver mer eller ? får 5s bättre i prestanda än andra mobiler på marknaden just nu leder den eller ? hur står sig den mot galaxy note 3 med 3 gig ram minne å snapdragon 800 mm samt har väl note 3 ac standard på wifin eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av callawayno1:

1 gig ram låter lite men man kanske inte behöver mer eller ? får 5s bättre i prestanda än andra mobiler på marknaden just nu leder den eller ? hur står sig den mot galaxy note 3 med 3 gig ram minne å snapdragon 800 mm samt har väl note 3 ac standard på wifin eller ?

Det går aldrig att jämföra mobiler som körs med olika OS. Hårdvarumässigt så är det Note 3 som vinner, men då det är 2 helt olika mobiler med olika storlek och körs med olika OS. Så är det tanken med användningsområden man får gå efter.
Note 3 kommer också med Exynos 5420 octa core, Samsungs bästa SoC med Quad Cortex - A15 och quad Cortex - A7.
Dessa 2 spelar i 2 helt olika ligor, då syfter jag på storleks mässigt och inte hårdvaru mässigt.

En jämförelse mellan dessa 2: http://www.gizmag.com/samsung-galaxy-note-3-vs-apple-iphone-5s-specs-comparison/29128/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det går aldrig att jämföra mobiler som körs med olika OS. Hårdvarumässigt så är det Note 3 som vinner, men då det är 2 helt olika mobiler med olika storlek och körs med olika OS. Så är det tanken med användningsområden man får gå efter.
Note 3 kommer också med Exynos 5420 octa core, Samsungs bästa SoC med Quad Cortex - A15 och quad Cortex - A7.
Dessa 2 spelar i 2 helt olika ligor, då syfter jag på storleks mässigt och inte hårdvaru mässigt.

En jämförelse mellan dessa 2: http://www.gizmag.com/samsung-galaxy-note-3-vs-apple-iphone-5s-specs-comparison/29128/

Ja, Apple A7 käkar ju upp Samsungs Soc.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av IcedEarth:

Ja, Apple A7 käkar ju upp Samsungs Soc.

A7an är producerad av Samsung. Ironi?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

A7an är producerad av Samsung. Ironi?

Eller bara så att Apple designat en bättre processor än Samsung gjorde till sin S4 t.ex. (inte så konstigt då S4an inte är sprillans ny vid det här laget direk).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vi måste dock skilja på Mjukvara och hårdvara, jag tror fortfarande att råprestandan i Samsungs Hårdvara klår iPhones med hästlängder.
Men enligt testerna ser vi att iPhones Mjukvara presterad flertalet gånger bättre än Samsungs (Om man tar in teoretiska råkraften hos dessa telefoner). Säger en hel del tycker jag om optimeringen hos Samsungs Firmware.

Skulle gärna vilja se en Google Play version (Eller en annan modell med samma SOC) som kör ren android och jämföra. Vinner iPhone då är det bara för oss alla att erkänna att dagens iOS 7 är bra mycket mer optimerat än Android 4.2/4.3.

EDIT: Kom och tänka på när 4S kom, då den slog Galaxy S2 på fingrarna i Sunspider, dock efter 4.0 Uppdateringen så fick Galaxy S2an bättre resultat än 4San (Självklart kan iPhonen ha återtagit tronen senare). Så min poäng är att mjukvara gör väldigt mycket, och iOS verkar jobba mer med optimerad mjukvara på klenare hårdvara, medan Mycket av Androidlaget jobbar tvärtom.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tooobe:

Eller bara så att Apple designat en bättre processor än Samsung gjorde till sin S4 t.ex. (inte så konstigt då S4an inte är sprillans ny vid det här laget direk).

lolwat? Vad har det inom parantes med nåt att göra?
Samsung har iaf producerat A7, kanske inte designat men det är lite skitsamma.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TTEX:

Vi måste dock skilja på Mjukvara och hårdvara, jag tror fortfarande att råprestandan i Samsungs Hårdvara klår iPhones med hästlängder.
Men enligt testerna ser vi att iPhones Mjukvara presterad flertalet gånger bättre än Samsungs (Om man tar in teoretiska råkraften hos dessa telefoner). Säger en hel del tycker jag om optimeringen hos Samsungs Firmware.

Skulle gärna vilja se en Google Play version (Eller en annan modell med samma SOC) som kör ren android och jämföra. Vinner iPhone då är det bara för oss alla att erkänna att dagens iOS 7 är bra mycket mer optimerat än Android 4.2/4.3.

EDIT: Kom och tänka på när 4S kom, då den slog Galaxy S2 på fingrarna i Sunspider, dock efter 4.0 Uppdateringen så fick Galaxy S2an bättre resultat än 4San (Självklart kan iPhonen ha återtagit tronen senare). Så min poäng är att mjukvara gör väldigt mycket, och iOS verkar jobba mer med optimerad mjukvara på klenare hårdvara, medan Mycket av Androidlaget jobbar tvärtom.

Android är "så optimerat det går" med tanke på alla miljoner olika enheter, till IOS7 finns det bara 3-4 mobila och 2-3 surfplattor.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

lolwat? Vad har det inom parantes med nåt att göra?
Samsung har iaf producerat A7, kanske inte designat men det är lite skitsamma.

Jag kanske missförstod vad du tyckte var ironiskt med att Samsung producerat processorn som Apple designat? Du syftade kanske inte på att Apples A7 är betydligt snabbare än Samsungs egna processorer? Det var det jag försökte förklara, varför det var så.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TTEX:

Vi måste dock skilja på Mjukvara och hårdvara, jag tror fortfarande att råprestandan i Samsungs Hårdvara klår iPhones med hästlängder.
Men enligt testerna ser vi att iPhones Mjukvara presterad flertalet gånger bättre än Samsungs (Om man tar in teoretiska råkraften hos dessa telefoner). Säger en hel del tycker jag om optimeringen hos Samsungs Firmware.

Skulle gärna vilja se en Google Play version (Eller en annan modell med samma SOC) som kör ren android och jämföra. Vinner iPhone då är det bara för oss alla att erkänna att dagens iOS 7 är bra mycket mer optimerat än Android 4.2/4.3.

EDIT: Kom och tänka på när 4S kom, då den slog Galaxy S2 på fingrarna i Sunspider, dock efter 4.0 Uppdateringen så fick Galaxy S2an bättre resultat än 4San (Självklart kan iPhonen ha återtagit tronen senare). Så min poäng är att mjukvara gör väldigt mycket, och iOS verkar jobba mer med optimerad mjukvara på klenare hårdvara, medan Mycket av Androidlaget jobbar tvärtom.

Jag tror också att Samsungs fyrkärniga processorer är snabbare än Apples A7 rent hårdvarumässigt (om man bortser från att fyra kärnor är helt onödigt med dagens appar), men man måste ta hänsyn till att Android kör i en virtuell maskin (Dalvik) medan iOS kör i princip native code. Google Play versioner kommer därför inte prestera avsevärt annorlunda (lite bättre utan all bloatware blir det säkert).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte gå så dåligt för Apple trots alla "gloom and doom" analytiker (och många forummedlemars) påstående om att nu är det allt kört för Apple.

9 miljoner sålda iPhones på tre dagar...inte illa pinkat, nästan en fördubbling jämfört med förra årets release.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tooobe:

Jag kanske missförstod vad du tyckte var ironiskt med att Samsung producerat processorn som Apple designat? Du syftade kanske inte på att Apples A7 är betydligt snabbare än Samsungs egna processorer? Det var det jag försökte förklara, varför det var så.

Nu är vi på samma nivå.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av S_Z:

Verkar ju inte gå så dåligt för Apple trots alla "gloom and doom" analytiker (och många forummedlemars) påstående om att nu är det allt kört för Apple.

9 miljoner sålda iPhones på tre dagar...inte illa pinkat, nästan en fördubbling jämfört med förra årets release.

För två modeller ja.. så ca 4.5 miljoner för varje modell, visst är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För två modeller ja.. så ca 4.5 miljoner för varje modell, visst är det bra.

Det var inte jämnt fördelat, 5S verkar ha sålt klart bättre. De sålde slut alla 5S de hade i första batchen så de kunde ha sålt ändå fler.

Men att det är två modeller spelar ju mindre roll, det är två nya modeller och de sålde bättre än de allra flesta analytiker hade som topp siffror för båda modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Verkar ju inte gå så dåligt för Apple trots alla "gloom and doom" analytiker (och många forummedlemars) påstående om att nu är det allt kört för Apple.

9 miljoner sålda iPhones på tre dagar...inte illa pinkat, nästan en fördubbling jämfört med förra årets release.

Inte riktigt jämförbart med fjolårets siffror då det var första gången nya iPhone lanserades i Kina på dag 1. Men imponerande siffror i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

lolwat? Vad har det inom parantes med nåt att göra?
Samsung har iaf producerat A7, kanske inte designat men det är lite skitsamma.

Ja precis, ungefär som att AMD inte gör sina kretsar.
Det är ju GlobalFoundries förtjänst att dom är så bra

Spelar ändå ingen roll i slutändan. Drar ändå ifrån Samsungs skapelser. Detsamma gäller i stor del qualcomms 800.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Även om det vore 50/50 sales på s/c så smäller det de flesta andra märken och dess första helgs försäljningar. Ska bli intressant att se vad siffrorna blir när våran omgång fått sina.
Extra intressant är att få se adoptionsnivån i Kina .

Lustigt iaf att Apple motbevisar alla som trodde att dom skulle sälja mindre .
Roligt med att läsa hur man helt plötsligt "inte" kan jämföra 5s mot s4 för att det är två skilda operativ medans det gick väldigt bra att jämföra s4 mot 5:an. Olika operativ är det men programmen som det bänkas i samt webbläsar test med mera bör inte vara så orättvist.
Inte för att jag personligen bryr mig om dessa tester så mycket . Huvudsaken är att min telefon gör det den ska utan att vara seg eller krångla.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni hittills då? Har det vart en värdig uppgradering från iPhone 5? Enligt mig så har det vart helt okej, inte så att jag går från min Iphone 5 till 5s, men i helhet är den helt okej.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync