Nvidia prissänker Geforce GTX 770 och 780 – prissätter GTX 780 Ti

Permalänk
Skrivet av Layon:

USA har ingen moms, men de flesta stater har sales tax, som doc inte så så hög.
Iaf, om du köper det från staterna och dom skeppar hit det så kan du åka på moms och tullavgift; har läst lite på trådar där folk säger att man skall få avsändaren att skicka som "gift" för att slippa detta, har själv inte testat så vet ej.
Fast har du vägarna förbi USA så är det bara och köpa på dig momsfria varor till det priset.

Tack för det långa och välskrivna svaret!
Det där med "skicka som gift" lät ju intressant, då jag inte har några större planer eller för den delen ekonomi att åka till USA!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Är det inte någon fler som tror att det kan vara en Gk180 med alla 15 kluster/2880 Cuda kärnor aktiverade i 780Ti?
Dom sitter ju trots allt i den mindre Tesla K40 och den konkurrerar inte med Quadro K6000 tror jag.

Nvidia har ju slipat på sin Gk180 vilket verkar vara en, högre bindning av gk110 med små ändringar i arkitekturen.

Rätta mig om jag har fel.
Är inte så hemma på beräkningskortsidan.
Men av vad jag kan se så har TESLA K40 4.0 TFLOPS +boost.
Quadro K6000 har 5.2 TFLOPS single precision beräkningskraft.

Priserna hittade jag på prisjakt.
K6000 50k
K20 30k

Rykten

http://www.techsweden.org/content/nyheter/rykte-gtx-780-ti-sn...
http://videocardz.com/46388/nvidia-launch-tesla-k40-atlas-gk1...
http://hardware.forumsee.com/a/m/s/p12-29275-0263631--nvidia-...
http://www.hardwarepal.com/nvidia-announces-gtx780ti-12gb-gdd...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Jag svarade på påståendet att bla asus skulle vara det snabbaste/bästa 780 kortet.
O jag säger att lightning eller classified är bättre.

Skrivet av Devil May Cry:

Efter att ha hört om Gsync och Shadowplay.
Slog jag till på ännu ett kort från MSI. GTX 780 Twin Frozr IV.

Jag jämförde ett överklockat R9 290x från både swec och alla andra siter med ett överklockat GTX 780 och i varje test vann GTX 780 överklockat förutom i Hitman. GTX 780 tar helt enkelt ikapp med överklockningen.

Skrivet av Megacrash:

Kanske sant men för egen del så blev det ett gtx780 ändå pga jag är kass på att montera ny gpu kylare, testade på ett gtx 580, det kortet gick sönder 1 vecka senare. Sen att en här på forumet inte får sitt 290 att funka och han har samma gamla moderkort som jag och jag misstänker att just det är boven i dramat.

Skrivet av JagdKatzen:

Boom, baby

Drog till med ett till kort i SLI. Dock får det ena kortet ligga och vänta några veckor tills jag har råd att köpa ett kraftigare nätagg... fan vad man håller på och köper!

"Just when I thought I was out...they pull me back in!"

Skrivet av dino1980:

Är lite sugen på att uppgradera mig från en Asus 670 till en Evga 780. Hur mycket tror ni man kan få för ett 670-kort i dagsläget om man lägger ut det på blocket?

Sen i de tester jag har sett här på Sweclockers så verkar Evga 780 prestera ungefär 40-50 bättre än mitt 670-kort, stämmer det verkligen? I så fall är det en avsevärd förbättring enligt mig.

Skrivet av Lättförvirrad:

Blev ett MSI GTX 780 Twin Frozr IV även för mig, kunde inte motstå 4000kr för ett high end-kort med bra kylare och 3 spel till. Ser att korten är slut nu både hos Inet och Netonnet, hyfsad skillnad en prissänkning kan göra för försäljningen!

Jahopp, nu återstår att se vad ett Gigabyte GTX670 OC är värt på andrahandsmarknaden....

Skrivet av Utopolitan:

Och där var MSIs GTX 780 Twin Frozr slut på Inet : )

Skrivet av Elitist:

Hm, 5k för ett classified känns ju ärligt talat som ett fynd. Blir oväntat sugen.

lol 780 all the way.

Smart move Nvidia ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

lol 780 all the way.

Smart move Nvidia ;).

Skulle tro att många som funderade på AMD's R9 290x total vände idag.
Amd...varför den kylaren... Seriöst skärpning!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle tro att många som funderade på AMD's R9 290x total vände idag.
Amd...varför den kylaren... Seriöst skärpning!

Och varför vänta i 2 månader innan ni låter era partnertillverkare börja sälja kort med eftermarknadskylare?

Jaja, nu fick Nvidia mina pengar istället...igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Go kväll gubbs, en fråga: Är MSI GeForce GTX 780 Lightning mycket bättre än MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming om vi bortser från priset?
Om svaret är ja kan ni då skriva de stora fördelarna med Lightning kortet. det jag redan vet är att Lightning har backplate, några få Mhz mer, den nya kylaren vet jag ingenting om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

Go kväll gubbs, en fråga: Är MSI GeForce GTX 780 Lightning mycket bättre än MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming om vi bortser från priset?
Om svaret är ja kan ni då skriva de stora fördelarna med Lightning kortet. det jag redan vet är att Lightning har backplate, några få Mhz mer, den nya kylaren vet jag ingenting om.

Ja, det är ett overclocking monster. Samma sak med EVGA Classified kortet. De är oftast cherry picked (EVGA har jag för mig har cherry picked GPU's för classified serien) och clockar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

http://img266.imageshack.us/img266/8084/762e.png

Helvete...helvete...helvete....fan....fan...fan..fan..fan.fan.fanfanfanfanfanfanfanfan!

Min plånbok hatar mig.
Inet har 2 veckors öppet köp va?

Köper du via nätet så är det alltid (minst)14dagar. Lag på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Är det inte någon fler som tror att det kan vara en Gk180 med alla 15 kluster/2880 Cuda kärnor aktiverade i 780Ti?
Dom sitter ju trots allt i den mindre Tesla K40 och den konkurrerar inte med Quadro K6000 tror jag.

Nvidia har ju slipat på sin Gk180 vilket verkar vara en, högre bindning av gk110 med små ändringar i arkitekturen.

Rätta mig om jag har fel.
Är inte så hemma på beräkningskortsidan.
Men av vad jag kan se så har TESLA K40 4.0 TFLOPS +boost.
Quadro K6000 har 5.2 TFLOPS single precision beräkningskraft.

Priserna hittade jag på prisjakt.
K6000 50k
K20 30k

Rykten

http://www.techsweden.org/content/nyheter/rykte-gtx-780-ti-sn...
http://videocardz.com/46388/nvidia-launch-tesla-k40-atlas-gk1...
http://hardware.forumsee.com/a/m/s/p12-29275-0263631--nvidia-...
http://www.hardwarepal.com/nvidia-announces-gtx780ti-12gb-gdd...

Man kan alltid hoppas.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Och varför vänta i 2 månader innan ni låter era partnertillverkare börja sälja kort med eftermarknadskylare?

Jaja, nu fick Nvidia mina pengar istället...igen.

Ja med battlefield nu på torsdag har man ju inte riktigt lust att vänta till dec^^

Permalänk
Skrivet av FrithiofeN:

Tack för det långa och välskrivna svaret!
Det där med "skicka som gift" lät ju intressant, då jag inte har några större planer eller för den delen ekonomi att åka till USA!

Gåvor är bara befriade från tull och moms upp till ett visst värde, typ 300 kr. Så om du ska skippa det måste säljaren dessutom deklarera ett lågt värde på paketet. Förutsatt att han går med på det så finns en nackdel, och det är att om paketet försvinner kan du endast få ut detta värde på en försäkring. Värt att tänka på. Men utöver det så kan paketet ändå fastna i tullen, de gör stickprover, så säker kan man aldrig bara. Ju större paket desto större risk för detta. Så det är ganska mycket som ska klaffa för att detta ska fungera, och det finns inga garantier för att det fungerar så du vet

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Och där var MSIs GTX 780 Twin Frozr slut på Inet : )

GTX 780 säljer som smör nu och är den nya snackisen på många PC-forum. Så sabbar man en konkurrents lansering. AMD får dock skylla sig själva här, allt föll på deras risiga kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Är det inte någon fler som tror att det kan vara en Gk180 med alla 15 kluster/2880 Cuda kärnor aktiverade i 780Ti?
Dom sitter ju trots allt i den mindre Tesla K40 och den konkurrerar inte med Quadro K6000 tror jag.

Nvidia har ju slipat på sin Gk180 vilket verkar vara en, högre bindning av gk110 med små ändringar i arkitekturen.

Rätta mig om jag har fel.
Är inte så hemma på beräkningskortsidan.
Men av vad jag kan se så har TESLA K40 4.0 TFLOPS +boost.
Quadro K6000 har 5.2 TFLOPS single precision beräkningskraft.

Priserna hittade jag på prisjakt.
K6000 50k
K20 30k

Rykten

http://www.techsweden.org/content/nyheter/rykte-gtx-780-ti-sn...
http://videocardz.com/46388/nvidia-launch-tesla-k40-atlas-gk1...
http://hardware.forumsee.com/a/m/s/p12-29275-0263631--nvidia-...
http://www.hardwarepal.com/nvidia-announces-gtx780ti-12gb-gdd...

Jag trodde det. Skrev rätt mycket om det i en annan tråd. Andreas Dimestam på sweclockers skrev dock:

GTX 780 Ti är GK110-425 om jag minns rätt, det vill säga en högre binning än vad som används i Titan. Bör således klara högre klockfrekvenser.

Han har ju lite mer koll än de flesta av oss. Så det här är förmodligen korrekt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Fan vad nice, blir nog ett 780ti för mig om det nu är så bra som det rimligtvis måste vara för att prissätas så över 780. Sen ett till lite senare när priset går ned runt 800 release så att man har något att se fram emot.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Märks att Sverige har sjukaste prissättningar när man kollar upp vad U$D är jämtemot SEK (krona):
499 U.S. dollars = 3 160.86857 Swedish kronor

Källa: Google

Och att kund får sitta och dregla och tafsa på kortet i två veckor och sen skicka tillbaka det och i många fall inte ens behöver stå för returfrakt.
Om kortet ska in på garanti så ska butik betala porto och sen felsökning, ofta tom skicka ut en ny vara direkt.
Sen har vi också 3 års reklamationsrätt där butik inte bara ska står för porto utan även alla andra omkostnader, tex bensin/busspengar.

Du tror att det är gratis?!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Stannade på NetOnNet efter jobbet igår och plockade upp ett MSI GTX 770. Fett skön känsla att se fredagens högre pris på hyllorna och samtidigt veta att man ska betala nästan en tusing mindre i kassan. Att det dessutom följde med 3 AAA-titlar gjorde ju inte saken sämre. Har nog aldrig varit så instanöjd med en datorprodukt sen jag köpte mitt Voodoo-kort back in the days.

Grymt kort för övrigt, låter mycket mindre än mitt gamla ATI med DC2 och mycket snabbare (såklart... det är ju 2 år nyare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Och att kund får sitta och dregla och tafsa på kortet i två veckor och sen skicka tillbaka det och i många fall inte ens behöver stå för returfrakt.
Om kortet ska in på garanti så ska butik betala porto och sen felsökning, ofta tom skicka ut en ny vara direkt.
Sen har vi också 3 års reklamationsrätt där butik inte bara ska står för porto utan även alla andra omkostnader, tex bensin/busspengar.

Du tror att det är gratis?!

Mjaa men 3 års reklamationsrätt har väl inte med butiken att göra? ( inet.se till exempel ) Vad gäller 3 års reklamationsrätt måste man skicka produkten tillbaka till själva tillverkaren ( till exempel Asus ) och då i sin tur måste väl vi själva konsumenter stå för frakt kostnaderna. Vad jag har hört, kan ha fel.

Permalänk
Medlem

R9 290 (icke X) med eftermarknadskylare kommer sopa mattan av nvidia misstänker jag, trevligt med lägre priser hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Fan kluven, Jag har kört amd sen urminnes tider men nu ligger 780 i riktigt bra pris och går att få tag på idag medans 290x har leveranstid från helvetet typ. Vilket 780 ska man ha? Kommer överklocka.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle tro att många som funderade på AMD's R9 290x total vände idag.
Amd...varför den kylaren... Seriöst skärpning!

Jo, det är klart. De 780 som finns ute har betydligt bättre kylare, och de går att överklocka till skillnad från 290x just nu.

Det jag inte förstår är folk som avbeställer 280x och köper 780 istället. 280x kostar 2400kr, 780 kostar 4000kr. Vadå prestanda/krona?! Jag förstår att man vill ha det värsta och allt det där, men kom igen. 280x har beprövad kylning från alla tillverkare och är extremt snabbt för priset.

290x är lite utkonkurrerat för tillfället. Med bra kylning så kommer det piska ordentligt mycket stjärt, men det dröjer över en månad. Hm.

Jag blir mindre sugen att köpa nytt när det är så rörigt på marknaden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Och att kund får sitta och dregla och tafsa på kortet i två veckor och sen skicka tillbaka det och i många fall inte ens behöver stå för returfrakt.
Om kortet ska in på garanti så ska butik betala porto och sen felsökning, ofta tom skicka ut en ny vara direkt.
Sen har vi också 3 års reklamationsrätt där butik inte bara ska står för porto utan även alla andra omkostnader, tex bensin/busspengar.

Du tror att det är gratis?!

Förstår inte varför folk glömmer moms också. Alltid totalsumman x 1.25 så får man det svenska priset.
I detta fall hade det blivit 3967 kr. Vilket är väldigt nära det pris vi har på Gigabyte och MSI.
Så vi i sverige förlorar inte så mycket, då vi har moms.
Sedan är dollarpriset utan VAT.

Men om man är i USA ska man passa på tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Verkar på allas inlägg här som att 780 står högst på inköpslistan nu.

Inte så mycket snack om 290X helt plötsligt.

Sen kommer 780Ti snart.

Verkar som att Nvidia kommer vara vinnare i slutändan trots sin gamla GK110 krets beroende på hur 780Ti presterar i förhållande till priset dvs.

Bara spekulationer från min sida men det ser så ut från min pov

Nu är väl kretsen i R290X amds motsvarighet till den kretsen du beskrev. Tidigare har dom inte haft någon sådan att erbjuda kunder. Sedan är ju arkitekturen i denna heller inte ny som jag förstår utan bygger på grunddesignen av kretsen från 7000-serien. Fast större.

780 ser på kort sikt mer prisvärd ut pga bättre kylare. På lite sikt tor jag ändå en del på deras nya API och att den kommer att få bra stöd från producenter, vilket gör att jag hellre väntar på bättre kylare istället för 780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu är väl kretsen i R290X amds motsvarighet till den kretsen du beskrev. Tidigare har dom inte haft någon sådan att erbjuda kunder. Sedan är ju arkitekturen i denna heller inte ny som jag förstår utan bygger på grunddesignen av kretsen från 7000-serien. Fast större.

780 ser på kort sikt mer prisvärd ut pga bättre kylare. På lite sikt tor jag ändå en del på deras nya API och att den kommer att få bra stöd från producenter, vilket gör att jag hellre väntar på bättre kylare istället för 780.

En bättre kylare kostar mer och sedan kommer inte deras Mantle API att ha någon större påverkan på spelmarknaden förrän nästa generation grafikkort dyker upp på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Kul.. funderar verkligen på att sälja mitt 770 och köpa 780 nu när det är så lågt så sitter man säkert i båten ett bra tag framför på grafikkortsfronten..

för hur mkt?

Permalänk
Medlem

Då har man lagt en beställning på ett EVGA GTX 780 SC ACX för 4395kr på Webhallen

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Ser många här som köper Nvidia kort för att spela BF4 har ni inte hört talas om Mantle?
Ett Radeon 280X är fortfarande mer prisvärt än GTX 770, har mer minne som BF4 gillar och kommer få en rejäl boost när Mantle stödet kommer i december. Jag skulle aldrig köpa ett Nvidia kort idag för att i huvudsak spela BF4 då ett 280X för 2400kr troligtvis kommer prestera bättre än ett Titan.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av S1im:

Ser många här som köper Nvidia kort för att spela BF4 har ni inte hört talas om Mantle?
Ett Radeon 280X är fortfarande mer prisvärt än GTX 770, har mer minne som BF4 gillar och kommer få en rejäl boost när Mantle stödet kommer i december. Jag skulle aldrig köpa ett Nvidia kort idag för att i huvudsak spela BF4 då ett 280X för 2400kr troligtvis kommer prestera bättre än ett Titan.

Varför tror folk att Mantle skulle slå hårdare än Physx?

Sedan köper man väl knappast ett grafikkort endast och enbart för att spela ett enda spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Ser många här som köper Nvidia kort för att spela BF4 har ni inte hört talas om Mantle?
Ett Radeon 280X är fortfarande mer prisvärt än GTX 770, har mer minne som BF4 gillar och kommer få en rejäl boost när Mantle stödet kommer i december. Jag skulle aldrig köpa ett Nvidia kort idag för att i huvudsak spela BF4 då ett 280X för 2400kr troligtvis kommer prestera bättre än ett Titan.

Prissänkningen av GTX780 har onekligen tagit lite luften ur R9 290x lanseringen, ett sätt för AMD att kontra hade varit att snabbt släppa prestanda tester från beta versionen av Mantle och BF4.

Prissänkningen och den snabba lanseringen av 780TI är dock ett bevis på att R9 ligger rätt vad gäller pris och prestanda.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför tror folk att Mantle skulle slå hårdare än Physx?

Sedan köper man väl knappast ett grafikkort endast och enbart för att spela ett enda spel.

Stödet gäller väl iofs alla spel som använder frostbite 3 motorn?
Och skulle det visa sig att det ger en ordentlig prestanda ökning så lär säkerligen fler haka på.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

En bättre kylare kostar mer och sedan kommer inte deras Mantle API att ha någon större påverkan på spelmarknaden förrän nästa generation grafikkort dyker upp på marknaden.

Klart det kommer ha en inverkan... Speciellt om nu prestandavinsten är vad jag tror den kommer vara. Tänk på att alla kort i 7000-serien kan dra nytta av detta API, det finns redan en betydande andel kort ute idag.
Jag, som mest spelar BF-serien och dessutom i 1440p gissar att mina 7950 i CF faktiskt kommer räcka till bra för jobbet.

Visst kliar det i köpfingret, klart man är sugen på nåt nytt och skulle jag idag handlat ett kort (om jag inte haft de kort jag har) idag hade det nog blivit ett beprövat 780.
I December när både 290x med annan kylning samt Mantle finns ute samt att priser stabiliserats skulle valet antagligen gå till AMD. Jag har alltid gått på det som levererat mest /kr oavsett tillverkare.
För övrigt har ju AMD misslyckats kapitalt med referenskylaren på 290x (tyvärr).
Det positiva i kråksången är ju de priskrig som lanseringen åstadkommit, där vinnarna är vi konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |