Din uppfattning om bitcoin, nu dec 2013.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackan_93:

Folk trodde som du att den kunde påverka vilket den därför ytterst tillfälligt gjorde men inom timmar insåg alla att det var fel och värdet återställdes. Så ser jag på det i alla fall.

Jag vet inte om det är helt rätt att skriva "folk trodde som du". Jag följde inte kursen just när det hände. Jag ser bara på denna händelse i efterhand.
Och det intressanta är varför kursen kunde svaja så mycket av en dealersites öde. Tillfälligt eller ej så var den uppenbarligen en intressant indikator för spekulation. Varför var den det? Det var ju inga andra värdepapper eller valutor som påverkades i närheten lika mycket av att en dealersite gick ner.

Att folk snabbt fick tillbaka förtroendet för valutan står inte i motsats till det faktum att en dealersite var ett högintressant objekt som indikator för spekulation. Oavsett vad som hände med valutan efteråt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gnuttiz:

Jag är extremt faschinerad över fenomenet till att börja med.
Den stora fördelen tanken med bitcoins har är ju enkelheten/öppenheten.
Den tanken är god, vad som förbluffar mig är acceptansen av HUR dessa mynt genereras/distribueras.
Om du hade tur och var med och "minade" i början så blev du potentiell miljonär på ingenting.

Begreppet pyramidspel har nämnts tidigare vilket jag tycker är felaktigt.
Snarare kan man se det som en enorm bluff som bygger på spekulationer, något som inte alls är nytt på något sätt.
Det har skett i aktiehandeln sedan den uppfanns i princip.

Summering av det hela så vågar jag påstå att bitcoins kommer krasha/försvinna/spricka just p.g.a hur dessa uppkom.
Med det sagt kommer många ( lyckliga ) människor ha gjort sig en rejäl hacka på att vara med på tåget från start och hoppatav innan det spårar ur.
Däremot är jag övertygad om att ett nytt koncept av samma princip med digital valuta är framtiden, problemet ligger inte i den digitala valutan utan hur den skapas.

Jag förstår vad du menar. Grejen är ju mer att pengar bara är något man sätter värde i som byteshandel. Du byter en viss mängd pengar mot en sak och så får den andra parten den mängden pengar att byta mot andra saker. Alltså sätter man värde i pengarna.

Det är exakt samma sak med fiatvalutor, bara det att kontrollen är av staterna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte om det är helt rätt att skriva "folk trodde som du". Jag följde inte kursen just när det hände. Jag ser bara på denna händelse i efterhand.
Och det intressanta är varför kursen kunde svaja så mycket av en dealersites öde. Tillfälligt eller ej så var den uppenbarligen en intressant indikator för spekulation. Varför var den det? Det var ju inga andra värdepapper eller valutor som påverkades i närheten lika mycket av att en dealersite gick ner.

Att folk snabbt fick tillbaka förtroendet för valutan står inte i motsats till det faktum att en dealersite var ett högintressant objekt som indikator för spekulation. Oavsett vad som hände med valutan efteråt.

Tror vi ser på det olika helt enkelt. När nånting ytterst tillfälligt påverkar för att timmar senare visa sig inte haft nån påverkan alls så ser jag det som skedde som obetydligt medan du inte verkar göra det.

Men illegal aktivitet har absolut hjälpt valutan tidigare tack vare anonymiteten osv, däremot hjälper ju dollarn och kronan till i massor av illegala aktiviteter dagligen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag förstår vad du menar. Grejen är ju mer att pengar bara är något man sätter värde i som byteshandel. Du byter en viss mängd pengar mot en sak och så får den andra parten den mängden pengar att byta mot andra saker. Alltså sätter man värde i pengarna.

Det är exakt samma sak med fiatvalutor, bara det att kontrollen är av staterna.

Absolut, och jag är direkt med på tåget att ifrågasätta "vanliga" valutor med.
Allre helt med tanke på att även dessa till törsta del enbart är ettor och nollor idag på aktievärden/bankkonton.

Den stora skillnaden är att dessa kontrolleras/garanteras av staten precis som du säger.
Det var inte så att staten tröck upp ett antal sedlar och la på marken och sa: " alla som vill ha dess kan plocka" det är begränsad upplaga.
man knöt dom till ett värde redan från början, men jag brukar ofta diskutera vad pengar är överhuvudtaget.
Inte allra minst alla dessa "landsskulder på miljarders miljarder som alla länder rent mysitkst har och betalar "ränta" för

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gnuttiz:

Absolut, och jag är direkt med på tåget att ifrågasätta "vanliga" valutor med.
Allre helt med tanke på att även dessa till törsta del enbart är ettor och nollor idag på aktievärden/bankkonton.

Den stora skillnaden är att dessa kontrolleras/garanteras av staten precis som du säger.
Det var inte så att staten tröck upp ett antal sedlar och la på marken och sa: " alla som vill ha dess kan plocka" det är begränsad upplaga.
man knöt dom till ett värde redan från början, men jag brukar ofta diskutera vad pengar är överhuvudtaget.
Inte allra minst alla dessa "landsskulder på miljarders miljarder som alla länder rent mysitkst har och betalar "ränta" för

USA gör visserligen det där. De trycker upp så sjukt mycket pengar varje år. Helt galet.

Men ja, pengar är makt. Det är därför dollarn är mest använd i världen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

USA gör visserligen det där. De trycker upp så sjukt mycket pengar varje år. Helt galet.

Men ja, pengar är makt. Det är därför dollarn är mest använd i världen.

Ja exakt, USA ( och många andra länder ) trycker upp mer pengar konstant, alltså inte ett tak som bitcoin eller andra cryptovalutor mig veterligen.
Däremot lägger inte USA dessa pengar på marken, eller under marken för den delen för folk att "gräva upp" till ett 100% spekulativt värde.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gnuttiz:

Ja exakt, USA ( och många andra länder ) trycker upp mer pengar konstant, alltså inte ett tak som bitcoin eller andra cryptovalutor mig veterligen.
Däremot lägger inte USA dessa pengar på marken, eller under marken för den delen för folk att "gräva upp" till ett 100% spekulativt värde.

Nej det använder pengarna för att låna ut till länder som inte riktigt har råd att betala tillbaka det, och den har de en hållhake på det landet. Detta trots att de har "lånat" enorma summor för att täcka kostnaden för militären och dylikt.

Men det är nog en annan diskussion, även om det såklart förklarar varför stater inte ska kontrollera valutor.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svennisen:

Finansinspektionen kontrollerar btc handeln precis som de kontrollerar bankerna, finns exakt samma krav för handling mot pengatvätt. Det är därför du måste ange ID osv vid exchanger, och därför det finns en gräns för hur mycket du får föra över per månad utan id. Detta gör det i praktiken svårare att tvätta pengar med btc än med vanliga kontanter.

Angående ingen insyn, bitcoin ger inte anonymitet, det ger pseduanonymitet. Allt du gör med dina btc är spårbart, det är ju trots allt en öppen tabbell allt står i. Det innebär, du kan spåra pengar från att du köper dem på en exchange, till att nån annan tar ut dem, med hjälp från företagen som står för det vid ett domstolsbeslut såklart
Det du inte kan göra är att säga vem som äger vilka pengar, då bara pengarna är spårbara inte personen. Om valutan är i btc då.

Aha! Bra tillägg!
Men då undrar jag... vad är det man faktiskt kan spåra? Vad får man ut av att följa var en bitcoin svängt runt om man inte någonsin ser några ägare till denna coin? Det ger väl knappast någon säkerhet mot pengatvätt för du kan varken se vad den har använts till eller vem som har haft den.
Bolla runt en större summa pengar mellan några tusen för ändamålet skapade konton för en större transaktion så blir det väldans svårt att spåra om någon faktiskt köpt nå märkligt.
Dessutom ger bitcoins i dagsläget ett rätt bra alibi för var man fått tag i pengarna. Spekulationsinkomst/mininginkomst kan man hävda när man väl vill föra över slantarna till en bank. Hur ska man kunna bevisa något annat när pengarna bollats runt först mellan konton? Misstanke, visst men jag har svårt att se var de bindande bevisen för fiffel kan hittas.

Skrivet av mackan_93:

Tror vi ser på det olika helt enkelt. När nånting ytterst tillfälligt påverkar för att timmar senare visa sig inte haft nån påverkan alls så ser jag det som skedde som obetydligt medan du inte verkar göra det.

Men illegal aktivitet har absolut hjälpt valutan tidigare tack vare anonymiteten osv, däremot hjälper ju dollarn och kronan till i massor av illegala aktiviteter dagligen också.

Ja det är ju det jag har försökt säga sedan mitt första svar till dig i tråden. Jag har inte diskuterat framtiden eller pålitligheten för bitcoins vilket du har svarat på varje gång (ändå);). Min fråga har hela tiden varit varför marknaden över huvud taget reagerade på bitcoininvesteringar när en dealsersida stängde ner. Inte om bitcoins är beroende av välståendet för denna marknad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är ju det jag har försökt säga sedan mitt första svar till dig i tråden. Jag har inte diskuterat framtiden eller pålitligheten för bitcoins vilket du har svarat på varje gång (ändå);). Min fråga har hela tiden varit varför marknaden över huvud taget reagerade på bitcoininvesteringar när en dealsersida stängde ner. Inte om bitcoins är beroende av välståendet för denna marknad.

Följt den här diskussionen på jobbet, och ja, du har i princip repeterat/omformulerat dig varje gång utan att det verkar (försöker inte vara offensiv) 'sjunkit in'. Något underhållande

//

Först trodde jag Bitcoin var en valuta som baseras på att folk tror på den, att den inte har ett tak utan den kan utöka sig efter behov, så som i princip alla pengar idag. T.ex USA's skuld går inte att betala in med allt guld i hela världen.

Men har förstått att det finns ett tak på hur mycket Bitcoins som kan cirkulera, och det är väl i min tro, väldigt bra, och att ingen stat har direkt kontroll på valutan.

En fråga till alla er ekonomer här på SweC:
Går det att skapa, och hade det fungerat att göra en direkt digital valuta av t.ex Guld.
Så du i princip köper allt guld i världen för t.ex "AU-coin" och sedan använder dessa AU-coins som handel istället, så har de ett definitivt värde, och du räknar t.ex en ny bil mot 1kg guld, eller 1000 AU-coins.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EnNickeMan:

Följt den här diskussionen på jobbet, och ja, du har i princip repeterat/omformulerat dig varje gång utan att det verkar (försöker inte vara offensiv) 'sjunkit in'. Något underhållande

Trevligt att någon ser det ;).

Skrivet av EnNickeMan:

Först trodde jag Bitcoin var en valuta som baseras på att folk tror på den, att den inte har ett tak utan den kan utöka sig efter behov, så som i princip alla pengar idag. T.ex USA's skuld går inte att betala in med allt guld i hela världen.

Men har förstått att det finns ett tak på hur mycket Bitcoins som kan cirkulera, och det är väl i min tro, väldigt bra, och att ingen stat har direkt kontroll på valutan.

Man får skilja på värdet på valutan och antal slantar som finns. Antalet bitcoins är begränsade men värdet på dessa slantar baseras på spekulation. Så värdeökningen kan fortsätta "i det oändliga" faktiskt. Som det är nu är bitcoins rätt trubbigt att handla med. Smågrejer får handlas med... tiotusendelar av ett mynt. Delar av ett och samma mynt kan alltså ligga i tusentals olika plånböcker samtidigt ;). Gör väl inget i och för sig men jag är iaf ovan att handla i tiotusendelar av en krona eller dollar. Svårt att få grepp om storheten om man inte omvandlar det till sin egen valuta först.

Skrivet av EnNickeMan:

En fråga till alla er ekonomer här på SweC:
Går det att skapa, och hade det fungerat att göra en direkt digital valuta av t.ex Guld.
Så du i princip köper allt guld i världen för t.ex "AU-coin" och sedan använder dessa AU-coins som handel istället, så har de ett definitivt värde, och du räknar t.ex en ny bil mot 1kg guld, eller 1000 AU-coins.

Ja. Det borde väl gå.Vem ska sitta och hålla på allt guld som motsvarar valutan? ;).
Det var precis så bankpappersvhandeln uppstod. En affärsman som förvarade andras guld/ädelstenar/silver med mera som kom på att man samtidigt kunde låna ut detta "innehav" vidare i form av ett intyg (bankpapper) om att guldet finns på riktigt i bankmannens låsta skåp. Det började rätt snabbt utvecklas så att man började låna ut flera gånger mer än man hade i värde i sina kistor. Och så ser det ut även idag. Bankerna kan låna ut 10 gånger mer än de har i tillgångar.
Frågan är när det hela börjar räknas som bankverksamhet. Detta kan jag inget om men för att bedriva bankverksamhet behöver man iaf licens.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej det använder pengarna för att låna ut till länder som inte riktigt har råd att betala tillbaka det, och den har de en hållhake på det landet. Detta trots att de har "lånat" enorma summor för att täcka kostnaden för militären och dylikt.

Men det är nog en annan diskussion, även om det såklart förklarar varför stater inte ska kontrollera valutor.

Den absolut största delen av de pengar som Fed skapar säljs åt banker, pensionsfonder och så vidare i form av obligationer.

En sak jag inte förstås med hela den här debatten om Bitcoin är varför människor är så rädda för inflation och statlig kontroll av en valuta? När är senaste gången en modern ekonomi led av hög inflation? I dagens läge är ju istället för låg inflation ett massivt problem i Europa... En deflationär valuta är ju inte heller önskvärd om man inte redan råkar vara rik. Om pengarna ökar i värde ger det ju större anledning till att sitta på dom, vilket betyder att de som har pengar blir rikare och rikare. De flesta människor behöver någon gång i sitt liv ta lån för att köpa bostad, bil eller för att starta ett företag. Inflation gör att dessa lån med tiden blir lättare att betala av, medan deflation gör att skuldbördan ökar med tiden. Ett huslån på t.ex. 20 år skulle bli extremt dyrt...

Sen så pratas det mycket om förtroende och om att prisökningar på något sätt visar på förtroende för valutan. Det är också ganska konstigt... en prisökning visar ju här egentligen bara på att människor tror att de kommer att få ut något av valutan. Eftersom handeln med bitcoins samtidigt har gått ner, och t.ex. Baidu (kinesiskt jätteföretag) nu slutat ta emot bitcoins så tyder det ju mer på att efterfrågan drivs av att folk använder det som ett finansiellt instrument, vilket är en helt annan sak än en valuta (dock ibland överlappande).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Ligger på 770$ just nu på bitstamp.
Jag är förvånad över att det BTC legat så högt så länge men det känns som hypen kommer att lägga sig snart.
Konstigt att folk som sitter på bitcoins verkligen tror på detta och väntar med att sälja dem nu när de är värda så mycket.

Jag tror kryptovalutor kan vara något vi kommer använda i framtden men just bitcoin kommer nog dö ut snart eller iallafall gå ner väldigt mycket i pris när folket som sitter på coinsen börjar dumpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

När är senaste gången en modern ekonomi led av hög inflation?

Vad sägs om just nu?

Låt oss säga att du för femton år sedan började månadsspara några hundralappar för att köpa en bostad i framtiden. Trots att du fått ihop en nominellt sett ansenlig summa, så är du mycket längre ifrån att kunna köpa någon bostad än du var från början. Inflationen har alltså varit på närmast zimbabwisk nivå. Praktiskt nog ingår inte bostäder i myndigheternas officiella inflationsuträkningar eftersom de då inte skulle visa det som de vill att de ska visa....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Vad sägs om just nu?

Låt oss säga att du för femton år sedan började månadsspara några hundralappar för att köpa en bostad i framtiden. Trots att du fått ihop en nominellt sett ansenlig summa, så är du mycket längre ifrån att kunna köpa någon bostad än du var från början. Inflationen har alltså varit på närmast zimbabwisk nivå. Praktiskt nog ingår inte bostäder i myndigheternas officiella inflationsuträkningar eftersom de då inte skulle visa det som de vill att de ska visa....

Kom igen...

I praktiken sparar ju ingen heller en majoritet av summan för att köpa en bostad. Ett större problem är ju istället att inflationen varit så låg att människor har straffats av återbetalningen på lånen. Sen är det ju närmast konspirationsteorier att myndigheter och privata forskningsinstitut gömmer de riktiga inflationstalen. Om inflationen på riktigt vore hög skulle detta påverka hela ekonomin, inte enbart bostäder. Om man jämför inflation och core inflation (utan t.ex. priser på mat, energi osv som fluktuerar starkt) ser man att inflation har hållit sig mycket låg senaste åren.

http://www.bloomberg.com/news/2013-12-05/ecb-cuts-inflation-f...

Europa är väldigt långt från den önskade nivån på 2 procent, som även den är för låg för att vi ska ta oss ur recessionen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det här kanske diskuterats redan, men varför skapar man inte en "fold-coin" så allas effort faktiskt gör någon nytta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Nere på 711$ från 780$ under tiden jag körde en dota2 match

Får se vad som händer, antingen sjunker de och återhämtar sig eller så börjar man dumpa coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nere på 711$ från 780$ under tiden jag körde en dota2 match

https://images.weserv.nl/?url=i.qkme.me/3thkda.jpg&fnr

Får se vad som händer, antingen sjunker de och återhämtar sig eller så börjar man dumpa coins.

And its going up!
Jäkla bergodalbana vände nästan på 666 Hade man haft mer pengar som man kunde förlora skulle man kanske kunna chansa på att köpa coins på rea nu.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gabriel15:

Nere på 711$ från 780$ under tiden jag körde en dota2 match

https://images.weserv.nl/?url=i.qkme.me/3thkda.jpg&fnr

Får se vad som händer, antingen sjunker de och återhämtar sig eller så börjar man dumpa coins.

Det är för att det varit lite rykten om att Kinas exchanges kanske ska stoppa uttag i fiat. Vi får väl se. Det kommer troligen återhämta sig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Det är för att det varit lite rykten om att Kinas exchanges kanske ska stoppa uttag i fiat. Vi får väl se. Det kommer troligen återhämta sig.

Jag kan tänka mig att USA kommer göra det iallafall och om Kina också stänger ner kommer det nog ta död på bitcoin.
Hur stor effekt skulle det ha om någon dumpade typ 1000bitcoin på marknaden?
Var nere på 666 som lägs men nu går de upp igen, får se vad som händer om ett par timmar när Kineserna vaknar då

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gabriel15:

Jag kan tänka mig att USA kommer göra det iallafall och om Kina också stänger ner kommer det nog ta död på bitcoin.
Hur stor effekt skulle det ha om någon dumpade typ 1000bitcoin på marknaden?
Var nere på 666 som lägs men nu går de upp igen, får se vad som händer om ett par timmar när Kineserna vaknar då

Tja, det hänger mer på hur resten av världen hanterar det nu. Kraschar Bitcoin så åker alla andra kryptovalutor med i fallet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kom igen...

http://www.tradingeconomics.com/charts/sweden-core-inflation-...

I praktiken sparar ju ingen heller en majoritet av summan för att köpa en bostad. Ett större problem är ju istället att inflationen varit så låg att människor har straffats av återbetalningen på lånen. Sen är det ju närmast konspirationsteorier att myndigheter och privata forskningsinstitut gömmer de riktiga inflationstalen. Om inflationen på riktigt vore hög skulle detta påverka hela ekonomin, inte enbart bostäder. Om man jämför inflation och core inflation (utan t.ex. priser på mat, energi osv som fluktuerar starkt) ser man att inflation har hållit sig mycket låg senaste åren.

http://www.bloomberg.com/news/2013-12-05/ecb-cuts-inflation-f...

Europa är väldigt långt från den önskade nivån på 2 procent, som även den är för låg för att vi ska ta oss ur recessionen.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Självklart sparar ingen till sin bostad eftersom den höga inflationen på bostäder gynnar att man lånar till den istället för att spara. Jag vet inte vad du menar med att det skulle påverka hela ekonomin. Inflationen är alltid ett snitt av det man väljer att mäta, även i den inflation man väljer att mäta idag är det jättestora skillnader. Om inflationen är 1 % kan den vara -10 % på frukt och grönt och +10 % på bilar och +2,5 % på randiga kaniner.

Hur tänker du när du menar att inflationen är för låg för att ta sig ur recessionen? Menar du alltså på fullaste allvar att problemet i Europas ekonomi är att det trycks för lite pengar? Inflationen är liksom inget problem att skapa om bara den politiska viljan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Självklart sparar ingen till sin bostad eftersom den höga inflationen på bostäder gynnar att man lånar till den istället för att spara. Jag vet inte vad du menar med att det skulle påverka hela ekonomin. Inflationen är alltid ett snitt av det man väljer att mäta, även i den inflation man väljer att mäta idag är det jättestora skillnader. Om inflationen är 1 % kan den vara -10 % på frukt och grönt och +10 % på bilar och +2,5 % på randiga kaniner.

Hur tänker du när du menar att inflationen är för låg för att ta sig ur recessionen? Menar du alltså på fullaste allvar att problemet i Europas ekonomi är att det trycks för lite pengar? Inflationen är liksom inget problem att skapa om bara den politiska viljan finns.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan prisökningar och inflation. En prisökning är när en produkt, vara, tjänst eller grupp av dessa ökar i pris i relation till övriga priser. Inflation är någonting som påverkar hela marknaden, och betyder att pengars värde minskar med tiden. Prisökningar handlar alltså om produkter medan inflation handlar om valutan. Anledningen till att man inte mäter inflation (så kallad core inflation) med vissa datapunkter är t.ex. att volatiliteten är stor, att prisnivån bestäms väldigt internationellt eller att de är säsongbetonade. Priset på olja påverkas mycket lite av räntenivån i Sverige, och priset på tomater går upp till vintern oberoende av hur många statsobligationer som tecknas upp. Därför skulle dessa priser inte säga något om valutan i sig.

Min poäng gällande bostadslån är att inflation är något som gynnar de flesta människor. En vanlig svensson har oftast mycket lite pengar på kontot, utan spenderar absolut största delen av sin inkomst. Pengarna går till bostad, bil, mat och så vidare... Den största kapitalansamling som en vanlig person har är i form av lån. Inflation gör istället att dessa lån minskar i värde, och att det alltså blir lättare att betala bort dessa lån desto högre inflationen är. Det blir bara problem när valutans värde minskar mellan att du får din lön och att du spenderar pengarna. Om man å andra sidan har en ekonomi i deflation ökar värdet på lånet, vilket gör det svårare och svårare att betala bort det.

Det grundläggande problemet i Europas ekonomi är att EMU lämnade medlemsländerna utan verktyg för att ta sig ur en djup recession. Länderna ingen monetär politik som kunde användas för att öka efterfrågan på marknaden, eftersom ECB ställer räntorna. Visst, vi ligger redan långt ner och räntorna kan inte ställas negativt (kallas Zero Lower Bound). Vi kan inte heller använda oss av Quantative Easing som i USA, eftersom marknaden är mer utspridd, aktörerna fler och effekterna inte lika jämna. QE skulle antagligen ha en liten positiv effekt, men inte tillräckligt stor för att övervinna det politiska motståndet. Finanspolitiken blir också lidande eftersom länderna saknar en så kallad lender of last resort i form av en egen centralbank, vilket betyder att de är mycket känsligare för räntehöjningar på statsobligationer.

Och ja, det är ganska lätt att skapa inflation om man verkligen vill. Problemet är att inflation inte är bra för alla, speciellt inte Tyskland. Inflationen i krisländerna borde ligger ett par procent under den i Tyskland för att förhållandet i konkurenskraft ska återställas. Det är mycket lättare att göra om inflationen i Tyskland ligger på t.ex. 4% i Tyskland och 2% i Spanien, än om Spanien tvingas till deflation som skadar ekonomin desto mer. I dagens läge ligger dock de naturliga räntenivåerna antagligen på minus, vilket gör det till en utmaning att få upp inflationen. Dessutom är tyskarna mot inflation, eftersom deras ekonomi redan går bra och man har nytta av det skeva konkurensförhållandet. Så problemet är att situationen är exceptionellt och att den politiska viljan inte finns.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum