Begränsa behörigheter för Windows 7 användare: Hur?

Permalänk
Medlem

Begränsa behörigheter för Windows 7 användare: Hur?

Datorn skall användas av gästerna i en hotellreception, där det enda man tillåts göra är surf å Skype. (Sånt som Goggle Chrome OS klarar, typ). Nya datorn ersätter en äldre Asus med P3 å IBM-disk som funkat perfa sedan 2002 i 24/7 med XP Home. Fina grejor.

Har provat de restriktioner som en "barnprofil" samt det vanliga gästkontot tillhandahåller men dessa har för svagt skydd, de kommer tex åt KontrollPanelen mm.

Så frågan är om det finns nån färdig "säker" profil för Hotell/SurfCafe'er att tillgå.
MicrosoftSupporten säger jag får vända sig till HP (varifrån datorn är köpt) och på HP säger man att det är en Microsoftfråga så man får vända sig till M$ - moment 22!

Visst kan man pilla i timmar med Policy begränsningar men ORKA. Borde finnas en färdig profil nånstans?

Antar det finns nån swecare som kan ge svar där M$ och HP går bet?

Permalänk
Medlem

Har hjälpte en Trafikskola med lite IT Problem under tiden jag studerade.

Kommer ihåg att på deras Klientdatorer (där man sitter o gör prov m.m.) hade dem ett program installerat på admin profilen, som sedan "låste" ner den andra profilen (gäst i detta fall).
I Programmet kunde man ställa in mer eller mindre exakt vad användaren skulle komma åt / göra i Windows.

Dock va detta ett tag sedan (windows xp miljö så säg ~ 5 år sedan), och jag har tyvärr ingen koll på om det finns kvar (eller liknande)?

(Har för mig detta program till o med va gratis).

Permalänk

Är datorn med in en domän så går det att bestämma exakt vilka funktioner en dator ska kunna använda med en speciell GPO. Går även att göra lokalt på en dator men det är lite jobbigre:

http://www.howtogeek.com/howto/8739/restrict-users-to-run-onl...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Rekordmedlem

Nån form av kioskmode där man återställer datorn vid varje inloggning, kan även fungera med en virtuell dator som återställs mellan användarna eller varför inte köra en livelinux där det endast finns en webbläsare och Skype installerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Datorn skall användas av gästerna i en hotellreception, där det enda man tillåts göra är surf å Skype. [...]
Visst kan man pilla i timmar med Policy begränsningar men ORKA. Borde finnas en färdig profil nånstans?

Antar det finns nån swecare som kan ge svar där M$ och HP går bet?

Skrivet av Darkraii:

Har hjälpte en Trafikskola med lite IT Problem under tiden jag studerade.

Kommer ihåg att på deras Klientdatorer (där man sitter o gör prov m.m.) hade dem ett program installerat på admin profilen, som sedan "låste" ner den andra profilen (gäst i detta fall).

Kanske var det frågan om Steady State (wiki-länk). Det fungerade med Windows XP och Vista.

Har inte fördjupat mig i detta de senaste åren, men en snabb koll från när Windows 7 var nytt, första året, gav detta från Microsoft: Steady State for Windows 7 [TechNet Blogs]

De föreslår, då, att meka med group policy.

Möjligt att det har kommit något annat.