Permalänk
Medlem

FreeNAS problem

Hej,

Min egenbyggda NAS startar inte längre, eller rättare sagt, den kraschade förmodligen någon gång mellan det att jag la mig och i morse.

Hårdvaran kör FreeNAS:
PicoPSU och AC-DC adapter.
2 GB ram
ASUS C60M1-I
5 WD Red
Fractal Design Node 304

LED för standby power lyser på moderkortet och nedan ser ni vad som händer när jag försöker starta.

Edit: Om inte youtube-spelaren vill vara med. http://youtu.be/Y1o8htSlK-U

Det verkar alltså som att det finns en kondensator någonstans som laddas upp när jag stoppar i AC-DC omvandlaren och sedan laddas ur när jag trycker på power-knappen men sedan händer inte så mycket mer... Jag misstänker att det är PSUn som är trasig eller tror ni att det är något annat?

Och lite smått offtopic, om det är någon annan hårdvara, säg moderkortet som behöver bytas, går det då att byta ut detta och behålla datan i ZFS-raiden då jag fortfarande har kvar databasfilen? Eller är datan förlorad?

Dold text

EDIT: Ändrar trådriktning lite!

Fick igång systemet efter mycket om och men. Det verkar som att en av ram-slotsen är paj, och då kan man anta att stickan som satt i den sloten är död också antar jag?
Jag får inte heller någon bildsignal ur DVI-kontakten.

Jag får det här felmeddelandet av FreeNAS, kör ett kort SMART-test för att kolla diskarna nu, men vad betyder det där?

Citat:

WARNING: The volume NAS (ZFS) status is ONLINE: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected.Determine if the device needs to be replaced, and clear the errors using 'zpool clear' or replace the device with 'zpool replace'.

Hittade lite dokumentation där det står att "Online" typ betyder att allt är ok? Men att jag kan ha korrupt data. Förmodligen säkerhetskopieringen som lär ha körts då, senaste säkerhetskopian blev klar i tisdags natt 03:06 enligt TimeMachine och det var precis där i krokarna NASen dog.

Körde zpool status -x

Hur ska man tolka det? Har alltså checksumme-fel på disk2, men det står också att den resilvered 56K med noll fel? Antar att det är bra...? Och att all data kunde återskapas?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag knyckte PSUn ur lekdatorn, Fractal Design Newton 800W, och visst startade NASen upp direkt.

Nu har jag andra trista problem som att jag inte kommer åt den på nätverket.

Bytte ut samtliga SATA-ström kablar till helt nya och oanvända. Så får jag se om det går.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

SMART-testet är klart men jag har fått det här meddelandet:
Sep 24 19:00:00 freenas newsyslog[4902]: logfile turned over due to size>100K

Men jag lyckas inte hitta hitta någonstans hur smart-testet gick. Eller ska jag anta att allt gick bra om det inte skriks?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Om jag förstår vad du menar.
The tests that you create will be listed under View S.M.A.R.T. Tests. After
creating your tests, check the configuration in Services → S.M.A.R.T., then click the slider to ON for
the S.M.A.R.T. service in Services → Control Services. The S.M.A.R.T. service will not start if you
have not created any volumes

http://web.freenas.org/images/resources/freenas9.2.1/freenas9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doom27:

Om jag förstår vad du menar.
The tests that you create will be listed under View S.M.A.R.T. Tests. After
creating your tests, check the configuration in Services → S.M.A.R.T., then click the slider to ON for
the S.M.A.R.T. service in Services → Control Services. The S.M.A.R.T. service will not start if you
have not created any volumes

http://web.freenas.org/images/resources/freenas9.2.1/freenas9...

Njäh, inte riktigt. Jag vill se utfallet av testet, om diskarna mår bra eller inte. Guiden beskriver bara hur man kör SMART-test och se vad man testar

Visa signatur

En potatis

Permalänk