Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk

Jag kommer inte köpa ett x70 kort igen. Mitt 570 har fungerat sådär. I vissa spel har det förekommit krasher, World of warcraft måste jag tex köra i Dx9 annars krashar spelet sönder. Bf4 var speciellt ostabilt för folk med 570 serien vill jag minnas.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Tycker alltid det handlar om detta.. Folk dumförklarade mig då ja köpte ett StriX 980 OC, men i början snackades det om Coilwhine och skit, och jag har då aldrig haft ett endaste problem med mitt kort. Och nu kommer detta med..
Herregud, snåla inte in på sånna viktiga saker. Köp riktigt istället.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att köra 980 :=)

Synd att det ska vara såhär dock.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av htbtoma:

Jaha... nu väntar vi på hate-train mot nvidia. GTX 970 lider ju av precis samma problem som AMD haft rykte om sig att lida av senaste 5 åren. TEH MICROSTUTTER, ospelbart, otänkbart att köpa. nu gäller alltså enbart AMD i singelkort eller GTX 980 för entusiasten eftersom nvidia inte kan hantera microstutter med singelkort, något AMD fixade redan för 4-5 år sedan.

Microstutter för AMD? det har ju AMD fixat för länge sedan.
Och lida av detta i 5 år!!!????

edit Såg att du skrev detta kl fyra i morse, ta det lite lugnare med Lördagsgroggarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ytterligare en anledning att köra 980 :=)

Synd att det ska vara såhär dock.

En mycket god anledning till att inte köpa ett 980 är att det kostar 6000kr. Riktigt fult överpris.

Hmm. Undrar vad prislappen på 970 hade blivit med 3.5Gb minne tillgängligt? Antagligen girighet som legat bakom detta beslut.

Nej, ser framemot AMD's 300-serie med lite ny teknik. Hela 900-serien har varit rätt så gäsp. Gammal redan vid lansering. 180 olika varianter av samma kort, som vanligt, och ett platt 960 som slutkläm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Herregud, snåla inte in på sånna viktiga saker. Köp riktigt istället.

Så du tycker att allt förutom det värsta är att "snåla"?
Fäll ner pungen och landa...

Permalänk

Jahopp. Blir inte ens förvånad längre över nVidias tveksamma lösningar, de kan helt enkelt inte göra någonting ordentligt (ja, lite bitter är jag eftersom AMD slöar med sina kort varje gång jag ska uppgradera).
Det är väl tur att det bara handlar om 500MB...

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Det går fort att besluta sig för vad som är felet. Innan man börjar lämna tillbaka kanske man ska ta reda på om detta faktiskt är ett problem som alla blir påverkade av? Finns många som spelat med 3.5GB och mer i användning utan problem med sina 970s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det går fort att besluta sig för vad som är felet. Innan man börjar lämna tillbaka kanske man ska ta reda på om detta faktiskt är ett problem som alla blir påverkade av? Finns många som spelat med 3.5GB och mer i användning utan problem med sina 970s.

Spelar ingen roll, när folk som inte ens äger kortet och vissa AMD fanboys är med i diskussionerna så blir allt uppblåst över proportion.
Då börjar de som har GTX 970 som är helt opåverkade också bli oroliga och det sprids som pesten att GTX 970 är defekta, nvidia har lurat oss etc.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Har meddelat min återförsäljare att de får ta tillbaka kortet mot full återbetalning då det är defekt och har fel spec.

Betalar inte 3700 för något som inte funkar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Spelar ingen roll, när folk som inte ens äger kortet och vissa AMD fanboys är med i diskussionerna så blir allt uppblåst över proportion.
Då börjar de som har GTX 970 som är helt opåverkade bli också oroliga och det sprids som pesten att GTX 970 är defekta, nvidia har lurat oss etc.

Skrivet av Friterad:

Det går fort att besluta sig för vad som är felet. Innan man börjar lämna tillbaka kanske man ska ta reda på om detta faktiskt är ett problem som alla blir påverkade av? Finns många som spelat med 3.5GB och mer i användning utan problem med sina 970s.

Ja att bruka sin konsumenträtt för att visa sitt missnöje över att bilvit lurade är ju bedrövligt!

Äger ni kanske aktier i NVIDIA Corp?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Devil May Cry:

Spelar ingen roll, när folk som inte ens äger kortet och vissa AMD fanboys är med i diskussionerna så blir allt uppblåst över proportion.
Då börjar de som har GTX 970 som är helt opåverkade bli också oroliga och det sprids som pesten att GTX 970 är defekta, nvidia har lurat oss etc.

Lugn nu. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig för att du äger ett 970. Om det fungerar bra för dig så är det jättebra! Du är inte drabbad, grattis!

Rent teoretiskt så skulle jag nog kunna tänka mig att inte alla 970 lider av det här problemet lika tydligt som de värsta korten. Om olika delar av kretsen stängs av beroende på kvaliteten på chippet (binning alltså) så är det rätt sannolikt att det inte är samma delar som stängs av på alla GPUs i 970s. Eftersom det inte är någon information om vilka delar se faktiskt stängt av så är det svårt att se det i praktiken.

Det alla med 970s kan göra på det här forat är däremot att köra det testet som visas i artikeln. Det hade varit trevligt att påvisa att det inte drabbar alla 970s, så jag föreslår att du börjar, DMC!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Spelar ingen roll, när folk som inte ens äger kortet och vissa AMD fanboys är med i diskussionerna så blir allt uppblåst över proportion.
Då börjar de som har GTX 970 som är helt opåverkade bli också oroliga och det sprids som pesten att GTX 970 är defekta, nvidia har lurat oss etc.

Jag irriterar mig över att nvidia går ut med att "vi har gjort lite egna tester på vårt vis, och äh, sååå stor skillnad är det ju inte".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av )ExecutoR(:

Kan inte alla sluta upp med dryga kommentarer om att folk klagar för inget? Visst, det är inte så att kortet är obrukbart, det fungerar faktiskt jävligt bra över lag. Problemet är att nvidia påstår att kortet har prestanda som inte existerar. Eftersom de själva specat minnesbandbredden till 224GB/s, vilket uppenbarligen inte är fallet för hela minnet, så är det falsk marknadsföring. Det spelar ingen roll hur liten bagatellartad specifikation det är, Nvidia vet såklart vad de säljer, men väljer att ange siffror som inte är helt sanna.

Den obligatoriska jämförelsen med bilar:

Volvos släpper sin nya V70, den blir extremt populär och har massor av nöjda köpare. Det är en riktigt bra bil, inget snack om saken, den drar förvånansvärt lite soppa och presterar riktigt bra. Efter ett halvår ska pelle handla ny diskmaskin och kollar upp måtten på paketet mot vad Volvo angett att det går in i bakluckan. Enligt Volvo ska det finnas gott om plats men när pelle står där så går det inte att få in paketet, för när Volvo mätte höjden så mätte de ända ner i djupaste gropen i reservhjulsbaljan. Det kan till och med diskuteras om de bankat ut några extra centimeter i djupaste gropen bara för att mäta upp ett ännu större mått istället för att mäta det faktiskt användbara utrymmet som alla andra tillverkare gör. Med all rätt så blir pelle riktigt förbannad, han får ju inte hem sin diskmaskin!

Så vem har rätt? Utrymmet finns där om man mäter på rätt ställe, men det är ju inte det som gäller för hela bagageutrymmet som man gärna vill få kunden att tro, för man har ju valt att inte skriva något annat. Volvo fattar väl själva att måttet är helt irrelevant om det inte går att nyttja i praktiken, men valde ändå att ange det i specifikationerna eftersom det ser bättre ut när man jämför med konkurrenterna.

Klart som fan att folk som köpt bilen blir förbannade när det uppdagas. Det spelar ingen roll om man aldrig kör mer än ett par matkassar från ICA och i övrigt är sjukt nöjd med bilen. Det handlar om principer, om att man inte lurar sina kunder med siffror som inte går att nyttja i praktiken, och att alla som köpt bilen och läst siffrorna antagit, som alla gör, att man ska kunna nyttja det den dagen man behöver det.

Vi pratar inte om att två miljoner bilköpare ska skicka tillbaka sin V70 till Volvo och kräva en ny bil det går att lasta i, det tycket inte någon är rimligt. Dock säger lagen att man inte får hålla på med falsk marknadsföring, så detta borde prövas i rätten och inte diskuteras på sandlådenivå där man påstår att man inte ska bry sig bara för att extremt få haft problem i nästan unika situationer.

Tack, precis så är det. Tyvärr är det många som har överseende med det just för att det är nvidia. Vad tror ni.. en slump att det är gröna laget och inte röda som gör så här? Har ju nvidia själv, men jag har sett samma tendenser fler än en gång och är därför inte speciellt överraskad.
Hm..det blir kanske ett kort från det röda laget nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag irriterar mig över att nvidia går ut med att "vi har gjort lite egna tester på vårt vis, och äh, sååå stor skillnad är det ju inte".

Det kan jag förstå men det är därför man gör egna tester för att se om det stämmer. Tänk efter lite. Man klagar på nvidia för att dom gör tester, man klagar när de inte gör tester. Men själv gör man ingenting. Hyckleri på hög nivå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

En till tre procent drop låter inte så farligt är det inte bara att överklocka 970 med tre procent för att kompensera?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Lugn nu. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig för att du äger ett 970. Om det fungerar bra för dig så är det jättebra! Du är inte drabbad, grattis!

Rent teoretiskt så skulle jag nog kunna tänka mig att inte alla 970 lider av det här problemet lika tydligt som de värsta korten. Om olika delar av kretsen stängs av beroende på kvaliteten på chippet (binning alltså) så är det rätt sannolikt att det inte är samma delar som stängs av på alla GPUs i 970s. Eftersom det inte är någon information om vilka delar se faktiskt stängt av så är det svårt att se det i praktiken.

Det alla med 970s kan göra på det här forat är däremot att köra det testet som visas i artikeln. Det hade varit trevligt att påvisa att det inte drabbar alla 970s, så jag föreslår att du börjar, DMC!

Jag har redan bevisat det. _Läs beskrivningen._ 40-45 fps i 2k. Minnet drar runt 3.8-3.9 som mest.
http://youtu.be/ctZ8o27UbUk

Att just jag har GTX 970 påverkar mig inte alls. Dels är det inte mycket pengar för mig, och dels kan jag fortfarande lämna tillbaka det. Men jag kan se att du tog upp det då framförallt yngre tar vägen att skydda just sin produkt, men du får helt enkelt tro mig när jag säger att det inte påverkar mina uttalanden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Stefanp67:

En till tre procent drop låter inte så farligt är det inte bara att överklocka 970 med tre procent för att kompensera?

Tyvärr brukar inte stuttering synas i såna siffror. Hackar det till lite då och då så kvittar det om man ligger på 20 fps eller 200.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tyvärr brukar inte stuttering synas i såna siffror. Hackar det till lite då och då så kvittar det om man ligger på 20 fps eller 200.

Nah, det stämmer inte. Hack är alltså spikar till 0 fps. Oftast pga att minnet blir fullt. Det märks om man så skulle vara full. Tänk dig själv att allt stannar upp. Dessutom så ser man i msi afterburner lägsta värdet på fpsen. Och lyckas man mot förmodan inte SE så känner man det när man spelar, att allt fastnar till.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Devil May Cry:

Jag har redan bevisat det. _Läs beskrivningen._ 40-45 fps i 2k. Minnet drar runt 3.8-3.9 som mest.
http://youtu.be/ctZ8o27UbUk

Att just jag har GTX 970 påverkar mig inte alls. Dels är det inte mycket pengar för mig, och dels kan jag fortfarande lämna tillbaka det. Men jag kan se att du tog upp det då framförallt yngre tar vägen att skydda just sin produkt, men du får helt enkelt tro mig när jag säger att det inte påverkar mina uttalanden.

Som sagt, kör testet i artikeln och visa. Trevligt att du inte drabbas i praktiken, som sagt. Hoppas att ditt kort är ett undantag för då är inte alla 970 drabbade.

Självklart. Det är trevligt att du säger det, i alla fall! Folk är lite väl inskränkta när det handlar om produkter de äger och det sorgliga är att det drabbar ALLA negativt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Devil May Cry:

Nah, det stämmer inte. Hack är alltså spikar till 0 fps. Oftast pga att minnet blir fullt. Det märks om man så skulle vara full. Tänk dig själv att allt stannar upp. Dessutom så ser man i msi afterburner lägsta värdet på fpsen. Och lyckas man mot förmodan inte SE så känner man det när man spelar att allt fastnar till.

Självklart är det så. Jag menar i siffror så syns det sällan om det inte är rätt långa drops eller när man inte visar minimi-FPS också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

En till tre procent drop låter inte så farligt är det inte bara att överklocka 970 med tre procent för att kompensera?

Jag tror inte att många bryr sig om att man tappar 3% prestanda.
Hela grejen är att nvidia säljer ett kort med 4GB vram och sedan när det kommer fram att bara 3,5GB går att använda går nvidia ut med att dom tycker det är så liten skillnad i prestanda så dom skiter i vad du tycker.

Jag är för övrigt inte någon 970-ägare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Tur att man köpte GTX980 och inte GTX970 då hade jag tur.

Jag håller med,man får vad man betalar för:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jonas1972:

Jag håller med,man får vad man betalar för:-)

50% högre pris för 10-20% högre prestanda? Ja det är klart att det är värt det... Hade det här felet inte funnits i 970 så hade ni fått hitta på en annan anledning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

50% högre pris för 16% högre prestanda? Ja det är klart att det är värt det... Hade det här felet inte funnits i 970 så hade ni fått hitta på en annan anledning.

Haha vem gör något så dumt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon200632:

Haha vem gör något så dumt.

Rätt många... 480, 580, 780 Ti, 290X, 980 osv.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flamso:

Rätt många... 480, 580, 780 Ti, 290X, 980 osv.

Man får vad man betalar för på 980 där uppe... skrattar mig till sömns :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Man får vad man betalar för på 980 där uppe... skrattar mig till sömns :3

Gammalt djungelordspråk:

Om Tvelander skrattar åt dig när du pratar prisvärda grafikkort, då är du ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

När jag först läste om detta för några dagar sedan tänkte jag att det förmodligen är väldigt få som drabbas, även om det givetvis är principiellt fel av nvidia och inte speca kortet rätt. Men så igår så kollade jag vad Titanfall allokerade på mitt 980 och det visade sig vara ca 4000 MB konstant och då räknas väl inte titanfall som ett särskilt tungrott spel. Min poäng är väl att minneskraven i spelen knappast kommer att bli mindre och detta fel kommer att bli ett reellt problem för folk och inte bara en principfråga.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

De kommer att ge oss gratis spel och sen kommer allting vara glömt och förlåtet.