Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Medlem

Det här drabbar bara folk som kör i höga upplösningar eller?

Permalänk
Snusfri

Mycket svett men ingen bastu hos folket här som skall försöka med RMA för något ca 3 personer i hela världen har problem med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köper gärna era "defekta" GTX970. Jag bjuder 1000kr.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är problemet att de marknadsför det med 4 GB minne men bekvämt nog struntar i att tala om att en halv GB är strypt med sämre hantering.

Är det då okej att skicka ut specar som säger att ett grafikkort har:
GDDR5 Memory
10 GB Video Memory!

Men strunta i att tala om att 2 GB är GDDR5 och 8GB GDDR3?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Köper gärna era "defekta" GTX970. Jag bjuder 1000kr.

Haha Mina 2 Gtx 970 Går som en dröm till min upplösning,Herz.Så får dom skriva va f-n dom vill. Jag skulle ju aldrig byta ner mig Till AMD Och deras strömslukare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

vad trevligt det kanske snart blir massa GTX970 på blocket att skaffa, man kanske passar på om dom blir billiga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Haha Mina 2 Gtx 970 Går som en dröm till min upplösning,Herz.Så får dom skriva va f-n dom vill. Jag skulle ju aldrig byta ner mig Till AMD Och deras strömslukare.

Jag kan se det roliga i det hela då kortet fortfarande presterar bra, Men det här är en princip sak, De borde ha sålt kortet med 3.5 GB allt annat framstår som extremt oetiskt och lämnar en bitter eftersmak, när man börjar skämta bort sådana här problem blir jag bara orolig över hur det finns en grupp konsumenter som förvandlats till PR maskiner, när slutade så många att tänka kritiskt?

Kortet i sig är fortfarande ett extremt trevligt kort, det är faktumet att höll tyst om det jag stör mig på för de kan ju omöjligt ha missat en sån här sak i sin Q&A, och faktumet är att ju fler som blir tokiga över det här desto bättre produkter får vi i framtiden, så hur man kan försvara nvidia för det här när de i princip ljög oss rakt i ansiktet och folk ändå försvarar nvidia går bortom mitt förstånd,

Det är ju iof ett intressant psykologiskt fenomen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

"As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment."

https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=8450...

haha ser ut som en skräckfilm =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Haha Mina 2 Gtx 970 Går som en dröm till min upplösning,Herz.Så får dom skriva va f-n dom vill. Jag skulle ju aldrig byta ner mig Till AMD Och deras strömslukare.

Det är väl klart dom gör i 1080p... Problemen uppstår knappast aldrig för dig eftersom du inte ligger med över 3GB vram i användning.

Själv sitter jag med en Aoc 34" 3440x1440 med 970 SLI och märker nog av när vramen blir hög. Är ju iofs med titlar som AC:U och FC4 som inte är preblemfri i sig..
Prövade just med att ställa upp inställningarna i BF4 och hade problem med att komma över 3,4 GB vram.. Får prova mera i morgon, men jag har ju köpt en produkt med 4 GB vram då ska tammefan varje MB kunna leverera samma hastighet.

Permalänk
Medlem

Jaha... nu väntar vi på hate-train mot nvidia. GTX 970 lider ju av precis samma problem som AMD haft rykte om sig att lida av senaste 5 åren. TEH MICROSTUTTER, ospelbart, otänkbart att köpa. nu gäller alltså enbart AMD i singelkort eller GTX 980 för entusiasten eftersom nvidia inte kan hantera microstutter med singelkort, något AMD fixade redan för 4-5 år sedan.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jaha... nu väntar vi på hate-train mot nvidia. GTX 970 lider ju av precis samma problem som AMD haft rykte om sig att lida av senaste 5 åren. TEH MICROSTUTTER, ospelbart, otänkbart att köpa. nu gäller alltså enbart AMD i singelkort eller GTX 980 för entusiasten eftersom nvidia inte kan hantera microstutter med singelkort, något AMD fixade redan för 4-5 år sedan.

Mjo, det är ju dock inte så man sitter å gnuggar sig i händerna å tänker "å vad bra 380x blir, med 300w effekt att kyla.."

Permalänk
Avstängd

sitter och myser med mitt 280x som inte ger artifacts och kan använda hela sitt vram och kanske inte är strömsnålaste men det funkar iaf

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

sitter och myser med mitt 280x som inte ger artifacts och kan använda hela sitt vram och kanske inte är strömsnålaste men det funkar iaf

gött nu när det är kallt ute

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

gött nu när det är kallt ute

ja och det är jätteskönt på morgonen då kan man sitta och vickla på tårna vid utblåset när man tar sin morgon kaffe och är det riktigt kallt drar man i gång en furmark i bakrunden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Så Nvidia tänker alltså inte göra något åt problemet alls...
Duktigt Nvidia!

Att dom sedan går blint på FPS som det redan sades inte visade hela sanning är rent ut sagt ett försök att lura konsumenter.

Skrivet av htbtoma:

Jaha... nu väntar vi på hate-train mot nvidia. GTX 970 lider ju av precis samma problem som AMD haft rykte om sig att lida av senaste 5 åren. TEH MICROSTUTTER, ospelbart, otänkbart att köpa. nu gäller alltså enbart AMD i singelkort eller GTX 980 för entusiasten eftersom nvidia inte kan hantera microstutter med singelkort, något AMD fixade redan för 4-5 år sedan.

Skulle vilja säga att hate train är i full gång, tom värre nu när Nvidia skjuter sig själva i foten med att helt ignorera microstutter problemet.

Skrivet av THB:

Mycket svett men ingen bastu hos folket här som skall försöka med RMA för något ca 3 personer i hela världen har problem med.

Skulle nog säga att det är mer än 3 personer med GTX 970 som spelar Shadow of Mordor i 1440p med Ultra Texturer.
Roligt att man inte kan använda sig av allt vram som man betalat för..

Inte ett mega gigantiskt problem men iaf något som dom ska erbjuda RMA för.

Permalänk

Personligen så skulle det inte spela så stor roll för mig, sitter ändå och lirar i antingen 1024x768 @ 160Hz eller 100Hz i 1280x1024

Så skulle inte nyttja så mycket minne, tycker dock det är fult gjort och tagit till sådana medel för att få ner ström förbrukningen. om kortet drar mer ström gör ju inget alls i min mening, så länge jag har strömmen att driva det så

Kan tänka mig att det är jobbigare för folk som kör SLI och vill köra i 2560x1600 eller dyl där minnet går över 3.25GB/3.5GB!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag kan se det roliga i det hela då kortet fortfarande presterar bra, Men det här är en princip sak, De borde ha sålt kortet med 3.5 GB allt annat framstår som extremt oetiskt och lämnar en bitter eftersmak, när man börjar skämta bort sådana här problem blir jag bara orolig över hur det finns en grupp konsumenter som förvandlats till PR maskiner, när slutade så många att tänka kritiskt?

Kortet i sig är fortfarande ett extremt trevligt kort, det är faktumet att höll tyst om det jag stör mig på för de kan ju omöjligt ha missat en sån här sak i sin Q&A, och faktumet är att ju fler som blir tokiga över det här desto bättre produkter får vi i framtiden, så hur man kan försvara nvidia för det här när de i princip ljög oss rakt i ansiktet och folk ändå försvarar nvidia går bortom mitt förstånd,

Det är ju iof ett intressant psykologiskt fenomen,

Det är inte som så att folk slutat tänka kritiskt, de lärde sig det aldrig från första början.

Om man läser igenom nvidias uttalande så kan man inte annat än konstatera att det var ett designval. Ett designval jag kan förstå. Att de sedan inte anpassade sin marknadsföring till sin nya teknik är anmärkningsvärt. Om allt minne inte hanteras traditionsenligt så verkar det ju konstigt att marknadsföra det som traditionellt minne. De tog en genväg på marknadsföringsfronten, för vem vill marknadsföra en ny teknisk lösning som öppnar för sämre prestanda?
Med det sagt, att jag förstår varför de gjorde som de gjorde, så är det ofattbart hur folk kan försvara den här typen av beteende.

Men jag antar att om man inte är ett/en fan(atiker) så hör man inte hemma i dagens konsumentfientliga konsumtionssamhälle.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ramblemoe:

Det är inte som så att folk slutat tänka kritiskt, de lärde sig det aldrig från första början.

Om man läser igenom nvidias uttalande så kan man inte annat än konstatera att det var ett designval. Ett designval jag kan förstå. Att de sedan inte anpassade sin marknadsföring till sin nya teknik är anmärkningsvärt. Om allt minne inte hanteras traditionsenligt så verkar det ju konstigt att marknadsföra det som traditionellt minne. De tog en genväg på marknadsföringsfronten, för vem vill marknadsföra en ny teknisk lösning som öppnar för sämre prestanda?
Med det sagt, att jag förstår varför de gjorde som de gjorde, så är det ofattbart hur folk kan försvara den här typen av beteende.

Men jag antar att om man inte är ett/en fan(atiker) så hör man inte hemma i dagens konsumentfientliga konsumtionssamhälle.

Det märkliga i det hela är ju att man har även kapat på minnesbussen vilket man kunde se en del <reviewsites> vara fundersamma över, särskilt med tanke på AMD R9's 512-bitsbuss. Det är tragiskt att klimatet är så rent utav korkat i dagens läge så ett företag helt sonika väljer att slänga på 500MB till VRAM bara för att dom inte orkar förklara för oss 'dumma' konsumenter att det här kortet varken behöver eller kan hantera mer än 3.5GB VRAM.

Men sådana här marknadsföringstrix har ju förekommit länge. Senast i raden är ju GTX 680 med 4GB VRAM. Fullkomligt meningslöst då GTX 680 inte kan dra nytta av mer än 2GB, blir inte riktigt lika mycket ramaskri då dock för det är ju trots allt inte Nvidias standardkonstruktion.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Underbart! Nu åker 970 ut på blocket!

20 kr inkl. frakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, Nvidia. Skulle kräva RMA direkt om jag hade köpt ett 970. Vem vill ha defekt hårdvara som inte levererar som lovat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det märkliga i det hela är ju att man har även kapat på minnesbussen vilket man kunde se en del <reviewsites> vara fundersamma över, särskilt med tanke på AMD R9's 512-bitsbuss. Det är tragiskt att klimatet är så rent utav korkat i dagens läge så ett företag helt sonika väljer att slänga på 500MB till VRAM bara för att dom inte orkar förklara för oss 'dumma' konsumenter att det här kortet varken behöver eller kan hantera mer än 3.5GB VRAM.

Undrar om vi inte kommer se kort i framtiden med 3,5GB RAM etc, där de på mindre modeller stänger av en del av minnet på grund av begränsningar som i GTX 970. Svagt av Nvidia att inte gå ut med detta från början. Kortet är marknadsfört som 4GB med 224GB/s, vilket nu visar sig vara falskt.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/...

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom inte marknadsfört det som ett 3.5gb kort. Alla vet ju att GTX970 är deras mid-range kort. Den behöver inte vara maxad. Det är en gimpad GTX980 och 3.5gb istället för 4gb för att dom strypt minnesbussen skulle vara helt logiskt. Vill du köra 4K upplösning på 3 skärmar med 128x FSAA eller whatever kör man inte en 970. För länge sen så hade vi ju våra 512mb vs 768mb vs vs 1gb vs 1.2gb kort, var det några som var förvirrade då?

Om bara inte GTX980 var så jädra svindyra kunde jag tänka mig att ta en sån istället. Hade tänkt att köra på en 970 för att ersätta min gamla 670. Men 3.5gb räcker nog gott för mig, har bara en 2x1080p skärmar idag (gamear bara på ena) och även om 1440p lär vara nästa hopp är det nog inga större problem.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut i sceenshotsen ovan som att minnessystemet på 970 är långsammare än 980 överlag (ca 150G/s mot 178G/s) vad beror det på? Ska ju ha samma bandbred enligt specifikationen på nVidias hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

ja och det är jätteskönt på morgonen då kan man sitta och vickla på tårna vid utblåset när man tar sin morgon kaffe och är det riktigt kallt drar man i gång en furmark i bakrunden

Har också ett 280x. I rummet datorn står är elementet trasigt,så hög värmeutveckling är en feature för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Orici:

Det är inte alls falsk marknadsföring, kortet har 4GB minne.

Det är så att hastigheten går ner när det överstiger en viss mängd minne. Sen om det är något man vill reklamera kortet för är upp till var och en. Däremot är det falsk marknadsföring av Nvidia kortet ska kunna använda 4GB VRAM i samma hastighet men det klarar den inte.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är otroligt ovanligt att ge ett definitivt besked av vad orsaken är dagen efter många har uppmärksammat det. Men klart ska man förlåta dem om något de visste hela tiden!

Permalänk
Medlem

Failvidia gjorde det igen och Orici tar på sig skygglapparna som vanligt.

Permalänk

Kan inte alla sluta upp med dryga kommentarer om att folk klagar för inget? Visst, det är inte så att kortet är obrukbart, det fungerar faktiskt jävligt bra över lag. Problemet är att nvidia påstår att kortet har prestanda som inte existerar. Eftersom de själva specat minnesbandbredden till 224GB/s, vilket uppenbarligen inte är fallet för hela minnet, så är det falsk marknadsföring. Det spelar ingen roll hur liten bagatellartad specifikation det är, Nvidia vet såklart vad de säljer, men väljer att ange siffror som inte är helt sanna.

Den obligatoriska jämförelsen med bilar:

Volvos släpper sin nya V70, den blir extremt populär och har massor av nöjda köpare. Det är en riktigt bra bil, inget snack om saken, den drar förvånansvärt lite soppa och presterar riktigt bra. Efter ett halvår ska pelle handla ny diskmaskin och kollar upp måtten på paketet mot vad Volvo angett att det går in i bakluckan. Enligt Volvo ska det finnas gott om plats men när pelle står där så går det inte att få in paketet, för när Volvo mätte höjden så mätte de ända ner i djupaste gropen i reservhjulsbaljan. Det kan till och med diskuteras om de bankat ut några extra centimeter i djupaste gropen bara för att mäta upp ett ännu större mått istället för att mäta det faktiskt användbara utrymmet som alla andra tillverkare gör. Med all rätt så blir pelle riktigt förbannad, han får ju inte hem sin diskmaskin!

Så vem har rätt? Utrymmet finns där om man mäter på rätt ställe, men det är ju inte det som gäller för hela bagageutrymmet som man gärna vill få kunden att tro, för man har ju valt att inte skriva något annat. Volvo fattar väl själva att måttet är helt irrelevant om det inte går att nyttja i praktiken, men valde ändå att ange det i specifikationerna eftersom det ser bättre ut när man jämför med konkurrenterna.

Klart som fan att folk som köpt bilen blir förbannade när det uppdagas. Det spelar ingen roll om man aldrig kör mer än ett par matkassar från ICA och i övrigt är sjukt nöjd med bilen. Det handlar om principer, om att man inte lurar sina kunder med siffror som inte går att nyttja i praktiken, och att alla som köpt bilen och läst siffrorna antagit, som alla gör, att man ska kunna nyttja det den dagen man behöver det.

Vi pratar inte om att två miljoner bilköpare ska skicka tillbaka sin V70 till Volvo och kräva en ny bil det går att lasta i, det tycket inte någon är rimligt. Dock säger lagen att man inte får hålla på med falsk marknadsföring, så detta borde prövas i rätten och inte diskuteras på sandlådenivå där man påstår att man inte ska bry sig bara för att extremt få haft problem i nästan unika situationer.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Kan inte alla sluta upp med dryga kommentarer om att folk klagar för inget? Visst, det är inte så att kortet är obrukbart, det fungerar faktiskt jävligt bra över lag. Problemet är att nvidia påstår att kortet har prestanda som inte existerar. Eftersom de själva specat minnesbandbredden till 224GB/s, vilket uppenbarligen inte är fallet för hela minnet, så är det falsk marknadsföring. Det spelar ingen roll hur liten bagatellartad specifikation det är, Nvidia vet såklart vad de säljer, men väljer att ange siffror som inte är helt sanna.

Den obligatoriska jämförelsen med bilar:

Volvos släpper sin nya V70, den blir extremt populär och har massor av nöjda köpare. Det är en riktigt bra bil, inget snack om saken, den drar förvånansvärt lite soppa och presterar riktigt bra. Efter ett halvår ska pelle handla ny diskmaskin och kollar upp måtten på paketet mot vad Volvo angett att det går in i bakluckan. Enligt Volvo ska det finnas gott om plats men när pelle står där så går det inte att få in paketet, för när Volvo mätte höjden så mätte de ända ner i djupaste gropen i reservhjulsbaljan. Det kan till och med diskuteras om de bankat ut några extra centimeter i djupaste gropen bara för att mäta upp ett ännu större mått istället för att mäta det faktiskt användbara utrymmet som alla andra tillverkare gör. Med all rätt så blir pelle riktigt förbannad, han får ju inte hem sin diskmaskin!

Så vem har rätt? Utrymmet finns där om man mäter på rätt ställe, men det är ju inte det som gäller för hela bagageutrymmet som man gärna vill få kunden att tro, för man har ju valt att inte skriva något annat. Volvo fattar väl själva att måttet är helt irrelevant om det inte går att nyttja i praktiken, men valde ändå att ange det i specifikationerna eftersom det ser bättre ut när man jämför med konkurrenterna.

Klart som fan att folk som köpt bilen blir förbannade när det uppdagas. Det spelar ingen roll om man aldrig kör mer än ett par matkassar från ICA och i övrigt är sjukt nöjd med bilen. Det handlar om principer, om att man inte lurar sina kunder med siffror som inte går att nyttja i praktiken, och att alla som köpt bilen och läst siffrorna antagit, som alla gör, att man ska kunna nyttja det den dagen man behöver det.

Vi pratar inte om att två miljoner bilköpare ska skicka tillbaka sin V70 till Volvo och kräva en ny bil det går att lasta i, det tycket inte någon är rimligt. Dock säger lagen att man inte får hålla på med falsk marknadsföring, så detta borde prövas i rätten och inte diskuteras på sandlådenivå där man påstår att man inte ska bry sig bara för att extremt få haft problem i nästan unika situationer.

Dold text

Mycket bra skrivet, håller verkligen med dig.

Hoppas bara vi får ett vettig svar av Nvidia snart.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Kan inte alla sluta upp med dryga kommentarer om att folk klagar för inget? Visst, det är inte så att kortet är obrukbart, det fungerar faktiskt jävligt bra över lag. Problemet är att nvidia påstår att kortet har prestanda som inte existerar. Eftersom de själva specat minnesbandbredden till 224GB/s, vilket uppenbarligen inte är fallet för hela minnet, så är det falsk marknadsföring. Det spelar ingen roll hur liten bagatellartad specifikation det är, Nvidia vet såklart vad de säljer, men väljer att ange siffror som inte är helt sanna.

Den obligatoriska jämförelsen med bilar:

Volvos släpper sin nya V70, den blir extremt populär och har massor av nöjda köpare. Det är en riktigt bra bil, inget snack om saken, den drar förvånansvärt lite soppa och presterar riktigt bra. Efter ett halvår ska pelle handla ny diskmaskin och kollar upp måtten på paketet mot vad Volvo angett att det går in i bakluckan. Enligt Volvo ska det finnas gott om plats men när pelle står där så går det inte att få in paketet, för när Volvo mätte höjden så mätte de ända ner i djupaste gropen i reservhjulsbaljan. Det kan till och med diskuteras om de bankat ut några extra centimeter i djupaste gropen bara för att mäta upp ett ännu större mått istället för att mäta det faktiskt användbara utrymmet som alla andra tillverkare gör. Med all rätt så blir pelle riktigt förbannad, han får ju inte hem sin diskmaskin!

Så vem har rätt? Utrymmet finns där om man mäter på rätt ställe, men det är ju inte det som gäller för hela bagageutrymmet som man gärna vill få kunden att tro, för man har ju valt att inte skriva något annat. Volvo fattar väl själva att måttet är helt irrelevant om det inte går att nyttja i praktiken, men valde ändå att ange det i specifikationerna eftersom det ser bättre ut när man jämför med konkurrenterna.

Klart som fan att folk som köpt bilen blir förbannade när det uppdagas. Det spelar ingen roll om man aldrig kör mer än ett par matkassar från ICA och i övrigt är sjukt nöjd med bilen. Det handlar om principer, om att man inte lurar sina kunder med siffror som inte går att nyttja i praktiken, och att alla som köpt bilen och läst siffrorna antagit, som alla gör, att man ska kunna nyttja det den dagen man behöver det.

Vi pratar inte om att två miljoner bilköpare ska skicka tillbaka sin V70 till Volvo och kräva en ny bil det går att lasta i, det tycket inte någon är rimligt. Dock säger lagen att man inte får hålla på med falsk marknadsföring, så detta borde prövas i rätten och inte diskuteras på sandlådenivå där man påstår att man inte ska bry sig bara för att extremt få haft problem i nästan unika situationer.

Precis, det är principen som är grejen här, du har betalat för en viss produkt, då ska du få den också. Utöver det så finns det en stor chans att det ger stutter, även om FPSen håler sig någorlunda bra. Linus pratade om det här i senaste WAN showen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle