Extrema spikar i hårddiskhastighet, helt ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Extrema spikar i hårddiskhastighet, helt ny hårddisk

Helt ny dator, precis installerat alla uppdateringar för Windows, samtliga drivrutiner etc.
Ena sekunden går allt blixtsnabbt och andra kan startmenyn stanna i en minut. CHKDSK ger inga fel, S.M.A.R.T. visar inga fel, error scan i HD Tune visar inga fel etc.

Hårdvara:
Intel i3 4330
Corsair 8 GB (2x4 GB) Vengeance LP 1600 MHz
MSI H97M-E35
WDC Blue 1 TB
be quiet! Straight Power E9 400W

Några tips?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ett gammalt känt faktum är att det kan se ut så där om OS ligger på den testade disken - men det visste du säkert redan?

Japp, men så har det aldrig varit för mig tidigare. Samma sak med symptomen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Bara för att det inte har inträffat tidigare så skulle det inte betyda att det skulle kunna inträffa senare. I så fall skulle alla vara odödliga enligt logiklagen, eftersom det inte har inträffat någon individuellt tidigare ...

För övrigt så skulle nog någon av följande saker kunna ha orsakat problemet eftersom din disk av storleken och namnet WD Blue ser mekanisk ut.

  • Hög fragmentering

  • Klusterstorleken är mindre än sektorstorleken om disken har 4K sektorer.

  • Moderkortet eller hårddisken svajar i överföringshastigheten Mbit/s och växlar mellan hastigheterna SATA 1, 2 och 3 vilket kan bero på en dålig datakabel eller problem med moderkortet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Min gamla slitna Samsung disk ser ut så här. Inte helt fel trots sin ålder. Jag körde Diskfresh http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html som säkert är en orsak till att det ser bra ut. Det tar dock flera timmar innan programmet är färdig, så det är bäst att göra det på natten när man sover

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Basic, men: du har delat upp disken i två partitioner? Större diskar brukar må/prestera sämre annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:
  • Hög fragmentering

  • Klusterstorleken är mindre än sektorstorleken om disken har 4K sektorer.

HD Tune använder inte filsystemet, så ovanstående inverkar inte på testresultatet.

Permalänk
Medlem

Om du kan. Kör om testet igen, men där denna disken är som extra disk.
Tex Hirens Boot med dens mini XP, så du kan köra HDtune där om du inte kan sätta den i en annan dator helt.

För prestandan på den disken hade jag aldrig nöjt mig med. Dock så kan bakgrundsprogram mm ställa till det så du får just sådana världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Bara för att det inte har inträffat tidigare så skulle det inte betyda att det skulle kunna inträffa senare. I så fall skulle alla vara odödliga enligt logiklagen, eftersom det inte har inträffat någon individuellt tidigare ...

För övrigt så skulle nog någon av följande saker kunna ha orsakat problemet eftersom din disk av storleken och namnet WD Blue ser mekanisk ut.

  • Hög fragmentering

  • Klusterstorleken är mindre än sektorstorleken om disken har 4K sektorer.

  • Moderkortet eller hårddisken svajar i överföringshastigheten Mbit/s och växlar mellan hastigheterna SATA 1, 2 och 3 vilket kan bero på en dålig datakabel eller problem med moderkortet.

Det var väl något av det mest korkade jag har läst denna månaden iaf. Ja, nya saker uppstår här i universum, det är väl jävligt självklart. Jag har inte ifrågasatt det. Har nog installerat ett drygt tusental datorer varav minst 100 med W7 och aldrig stött på detta, men inte heller har jag påstått att problemet aldrig någonsin kommer att existera - det gör det ju uppenbarligen eller hur? Om jag vetat om lösningen, stött på problemet tidigare eller redan hittat en relevant lösning hade jag inte heller startat tråden heller, det är självklart det också.

Hur som helst:
Det är en mekanisk disk, jag har defragmenterat den, "kopplingen" ligger på SATA 3 och rör sig inte vad jag kan se. Har du något bra program för att kolla upp det annars?
Ska kolla upp sektorstorlek och klusterstorlek också, jag lät Windows sköta det vid installation och det har alltid fungera bra innan både på SSD och HDD.

Skrivet av AMD-FX:

Min gamla slitna Samsung disk ser ut så här. Inte helt fel trots sin ålder. Jag körde Diskfresh http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html som säkert är en orsak till att det ser bra ut. Det tar dock flera timmar innan programmet är färdig, så det är bäst att göra det på natten när man sover

http://i.solidfiles.net/4e865637d9.png

Tror inte att det är relevant för en HDD men ska kolla upp det, tackar.

Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Basic, men: du har delat upp disken i två partitioner? Större diskar brukar må/prestera sämre annars.

Nej, är det ett vanligt problem? Mina 8 lagringsdiskar på 500 GB+ har samtliga bara en partition. Har inte stött på det tidigare heller.
Samma sak med OS-diskarna, körde tidigare en WD Black 1 TB innan jag skaffade SSD och den hade en väldigt normal kurva trots att den hade temp, pagefile etc. på sig medan även antiviruset var på.

Skrivet av Paddanx:

Om du kan. Kör om testet igen, men där denna disken är som extra disk.
Tex Hirens Boot med dens mini XP, så du kan köra HDtune där om du inte kan sätta den i en annan dator helt.

För prestandan på den disken hade jag aldrig nöjt mig med. Dock så kan bakgrundsprogram mm ställa till det så du får just sådana världen.

Det ska jag göra, absolut. Tack för tipset. Jag har även avinstallerat antivirus och deaktiverat Windows Defender för att säkerställa att det inte heller är problemet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det ska jag göra, absolut. Tack för tipset. Jag har även avinstallerat antivirus och deaktiverat Windows Defender för att säkerställa att det inte heller är problemet.

Om du redan jobbat på att eliminera ev "bakgrundsprogram" så låter det mer troligt att det är fel på disken än fel på installationen/OSet. Jobbar disken om du bara "låter datorn vara", dvs i IDLE?

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Nej, är det ett vanligt problem? Mina 8 lagringsdiskar på 500 GB+ har samtliga bara en partition. Har inte stött på det tidigare heller.
Samma sak med OS-diskarna, körde tidigare en WD Black 1 TB innan jag skaffade SSD och den hade en väldigt normal kurva trots att den hade temp, pagefile etc. på sig medan även antiviruset var på..

http://www.pcworld.com/article/255224/how_to_partition_your_h...

Jag kollade på kurvan igen, och vad Paddanx säger verkar troligt. Du har kollat kablage, glapp, damm eller smuts på kontakter osv?

Skrivet av Paddanx:

Om du redan jobbat på att eliminera ev "bakgrundsprogram" så låter det mer troligt att det är fel på disken än fel på installationen/OSet. Jobbar disken om du bara "låter datorn vara", dvs i IDLE?

Du får sämre värden när du kör testet av disken från systemdisken, MEN det borde inte påverka sådär mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du redan jobbat på att eliminera ev "bakgrundsprogram" så låter det mer troligt att det är fel på disken än fel på installationen/OSet. Jobbar disken om du bara "låter datorn vara", dvs i IDLE?

Nej, den slutar jobba rätt snabbt. Det verkar inte gå att stänga av APM men WDIDLE3 ska inte behöva köras på Blue-diskarna och det överensstämmer med S.M.A.R.T.-värdet så det borde inte vara ett problem.
Borde det inte vara konstant lägre prestanda med en dålig disk dock? Om du tänker på skadade sektorer är det som sagt inga.
Installationen gick sjukt fort för övrigt, så jag misstänker att det ligger någonstans i Windows. Ska som sagt köra nån livedist och testa prestandan, men jag har bara tillgång till datorn under helgerna så jag tänkte samla tips här så länge.

Skrivet av Lju$mörd4r3n:

http://www.pcworld.com/article/255224/how_to_partition_your_h...

Jag kollade på kurvan igen, och vad Paddanx säger verkar troligt. Du har kollat kablage, glapp, damm eller smuts på kontakter osv?

Du får sämre värden när du kör testet av disken från systemdisken, MEN det borde inte påverka sådär mycket.

Smuts och så vidare är inget det kan bero på då allt är nytt.
Visst kan jag splitta partitionerna och testa, men det borde väl inte påverka så extremt, eller?
Nej jag använde kabeln jag fick till moderkortet, hade faktiskt inte tänkt på kabeln. Har iofs. bara nån sunkig röd hemma men det borde ju fungera för att utesluta problem iaf.

Och precis som du säger, mycket ska det inte påverka. Här är en bild på min diskserver som aldrig någonsin idlar och inte ens är i närheten av liknande prestanda (AMD 64 X2 5200+, billigt moderkort med något sunkigt nForce-chipset, 4 GB segt DDR2, typ 10 år gammal IDE-disk) men spikarna är i princip obefintliga i jämförelse:

Och här är en från min HTPC med en klart billigare disk och långsammare CPU (AMD A6-7400K), även där väldigt låg spridning på accesstiden men ännu färre spikar:

Alla dessa tre datorer kör pagefile, temp och OS en enda disk med en enda partition.
(En annan skum sak jag ser är att den gamla IDE-disken har lägre accesstid än nyare SATA-diskar. Väldigt udda. Men det har inte med saken att göra...)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Som jag sagt ovan skiter HD Tune totalt i filsystemet. Googla på det...

Nej men det kan ju vara bra för att absolut utesluta Windows, för det är Windows jag misstänker.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Som jag sagt ovan skiter HD Tune totalt i filsystemet. Googla på det...

Citat:

To measure a hard drive's performance, you'll need access to a system that already has a fully functional OS installation on another drive. Connect the drive you want to test to this system as a secondary volume, and then run the benchmark tool...
http://www.pcworld.com/article/255224/how_to_partition_your_h...

Windows skriver och läser ALLTID från systemdisken, och det påverkar resultatet. Hur mycket varierar från fall till fall.

Skrivet av ZaInT:

[SPOILER]Nej, den slutar jobba rätt snabbt. Det verkar inte gå att stänga av APM men WDIDLE3 ska inte behöva köras på Blue-diskarna och det överensstämmer med S.M.A.R.T.-värdet så det borde inte vara ett problem.
Borde det inte vara konstant lägre prestanda med en dålig disk dock? Om du tänker på skadade sektorer är det som sagt inga.
Installationen gick sjukt fort för övrigt, så jag misstänker att det ligger någonstans i Windows. Ska som sagt köra nån livedist och testa prestandan, men jag har bara tillgång till datorn under helgerna så jag tänkte samla tips här så länge.

Smuts och så vidare är inget det kan bero på då allt är nytt.
Visst kan jag splitta partitionerna och testa, men det borde väl inte påverka så extremt, eller?
Nej jag använde kabeln jag fick till moderkortet, hade faktiskt inte tänkt på kabeln. Har iofs. bara nån sunkig röd hemma men det borde ju fungera för att utesluta problem iaf.

Och precis som du säger, mycket ska det inte påverka. Här är en bild på min diskserver som aldrig någonsin idlar och inte ens är i närheten av liknande prestanda (AMD 64 X2 5200+, billigt moderkort med något sunkigt nForce-chipset, 4 GB segt DDR2, typ 10 år gammal IDE-disk) men spikarna är i princip obefintliga i jämförelse:
http://i.imgur.com/h8sCTV9.png

Och här är en från min HTPC med en klart billigare disk och långsammare CPU (AMD A6-7400K), även där väldigt låg spridning på accesstiden men ännu färre spikar:
http://i.imgur.com/rZKQSJP.png

Alla dessa tre datorer kör pagefile, temp och OS en enda disk med en enda partition.
(En annan skum sak jag ser är att den gamla IDE-disken har lägre accesstid än nyare SATA-diskar. Väldigt udda. Men det har inte med saken att göra...)

[/SPOILER] Jag skulle sätta in disken i en av dina andra datorer (om möjligt), med kablar osv som du har testat, och som du vet funkar. Presterar den lika dåligt när den inte är bootdisk, med hårvara som fungerar med andra diskar, så är det troligtsvis disken. Köra du testet på 1-2 andra system så elliminerar du även risken för något udda kompabilitetsproblem.

Du kan även testa med något live OS, eller typ Parted Magic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Windows skriver och läser ALLTID från systemdisken, och det påverkar resultatet. Hur mycket varierar från fall till fall.

Stämmer bra det - därför får man opålitliga resultat om man är dum nog att köra HD Tune på samma disk som den där systempartitionen ligger.

HD Tune läser från första till sista sektor, oavsett partitioner eller filsystem eftersom den läser sektorvis. Har du OS på samma disk blir HD Tunes läsningar störda och kurvan pekar rakt ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nej, den slutar jobba rätt snabbt. Det verkar inte gå att stänga av APM men WDIDLE3 ska inte behöva köras på Blue-diskarna och det överensstämmer med S.M.A.R.T.-värdet så det borde inte vara ett problem.
Borde det inte vara konstant lägre prestanda med en dålig disk dock? Om du tänker på skadade sektorer är det som sagt inga.
Installationen gick sjukt fort för övrigt, så jag misstänker att det ligger någonstans i Windows. Ska som sagt köra nån livedist och testa prestandan, men jag har bara tillgång till datorn under helgerna så jag tänkte samla tips här så länge.

Inte nödvändigtvis att en disk är jämnt långsam. Om du har konstant låg hastighet är det tecken på flaskhals tex sata 1 på en Sata 2 enhet. Om dock sektorerna är halvdåliga redan från början så kan du mycket väl få det utseendet som du får nu. Kan också vara läshuvudet som inte är friskt, men skrivhuvudet är (därför får du bra skrivhastighet när du installerar).

Notera att access tiden inte är enormt hög på disken, vilket både lutar mot att du inte har många IOPS, samt att du inte har dålig sektor/problem just när den gjorde access tiden.

Hur ser det ut om du gör en error scan med programmet?

Vågar inte utesluta det ena eller det andra tills man testat, men en ren Windows (ny installerad) ska kompilera en del av sitt system klart, efter installationen. Testar man då, så kan man få sämre resultat.
Dock är 1,6MB/s väldigt lågt, om inte disken verkligen hårdjobbar med stor 4k-kö.

Skrivet av ZaInT:

Alla dessa tre datorer kör pagefile, temp och OS en enda disk med en enda partition.
(En annan skum sak jag ser är att den gamla IDE-disken har lägre accesstid än nyare SATA-diskar. Väldigt udda. Men det har inte med saken att göra...)

De liknar mer det som en "lite störd" disk ger.. lite spikar och dippar, men man ser tydligt halvmånen.
Ang IDE/SATA access, så beror detta mycket på chippet. IDE var ju kodat direkt i nordbryggan på den gamla tiden, så låg access. Medan på billigare AMD kort så är deras SATA kontroller rätt dålig. ANledninge till varför jag ofta körde IDE diskar långt in i SATA åldern, tills deras implementation blev bättre (med tex NCQ).

Ofta är det tom så att Intel 3Gb/s är snabbare med bra SSD än vissa AMD 6Gb/s, just pga AMDs inte kan få ut IOPs pga hög latency. Notera dock att bättre AMD kort har också bättre styrkrets

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en WD Blue 1TB som lagringsdisk. Kan köra ett test när jag kommit hem och posta resultat om du önskar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur ser det ut om du gör en error scan med programmet?

Helt grönt, tar inte heller överdrivet lång tid. Kan kolla exakt nästa helg.

Skrivet av Rich:

Jag har en WD Blue 1TB som lagringsdisk. Kan köra ett test när jag kommit hem och posta resultat om du önskar.

Väldigt gärna.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Helt grönt, tar inte heller överdrivet lång tid. Kan kolla exakt nästa helg.

Okej. Detta var årets klurigaste (hittills iaf)...

Vad som testast:

  • Så error scan säger allt är bra, vilket jag anade lite, med tanke på bra sök tid.

  • Smart värdena visar inga kabelfel eller liknande. (Har du testat byta Sata kabel ändå?, samt byta Sata port?)

  • Smart värdena säger inte heller läsproblem, ECC som får jobba hårt, eller andra problem. (om jag förstod dig rätt)

  • Windows fryser till, vilket indikerar att den väntar på en instruktion från något, som kan vara annat än HDD, men oftast är HDD. Det kan också vara termisk trottling av tex CPU eller GPU, men det låter lite osannolikt att de skulle lastas så hårt i bara Windows. Du kan nästan stänga av CPU fläkten på en i3a och Windows kommer ändå inte överhetta den, så länge flänsen och resten av datorns fläktar fungerar.

  • Windows är nyinstallerat, så oddsen för för mycket program som spökar mm är låg, du har även tagit bort allt du kan, för att testa, utan resultat. Den ska dessutom inte jobba i IDLE, enligt din observation.

  • Disken är i sig själv ny, så om det är ett fel, så är det en barnsjukdom eller tillverkningsfel, och inte slitage fel.

  • Du får liknande resultat, gång på gång, vilket indikerar ett fel, och inte slumpmässig bakgrunds arbete.

Tror det enda sättet att komma till rätta på detta problem är att separera disken från datorn.
Testa disken med samma HDtune program i en annan dator, och kanske tom testa en annan disk i denna datorn, eller leta övriga fel i datorn som kan ge samma symptom (överhettning, fel på moderkort, kablar, nätaggregat, drivare etc)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaInT:

Helt grönt, tar inte heller överdrivet lång tid. Kan kolla exakt nästa helg.

Väldigt gärna.

Gör det ikväll/inatt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Smart värdena visar inga kabelfel eller liknande. (Har du testat byta Sata kabel ändå?, samt byta Sata port?)

Nej men det är ska göras, som sagt har jag bara tillgång till datorn under helgerna.

Skrivet av Paddanx:

Windows fryser till, vilket indikerar att den väntar på en instruktion från något, som kan vara annat än HDD, men oftast är HDD. Det kan också vara termisk trottling av tex CPU eller GPU, men det låter lite osannolikt att de skulle lastas så hårt i bara Windows. Du kan nästan stänga av CPU fläkten på en i3a och Windows kommer ändå inte överhetta den, så länge flänsen och resten av datorns fläktar fungerar.

Datorn sitter i ett Fractal Design Core 1100 med ett inblås och ett utsug, processorn kyls sjukt överdrivet av en Noctua NH-C12P SE14 så oavsett om man pressar den i OCCT går den inte över 45 grader.

Skrivet av Paddanx:

Tror det enda sättet att komma till rätta på detta problem är att separera disken från datorn.
Testa disken med samma HDtune program i en annan dator, och kanske tom testa en annan disk i denna datorn, eller leta övriga fel i datorn som kan ge samma symptom (överhettning, fel på moderkort, kablar, nätaggregat, drivare etc)

Ska också göras.

Tack för din analys

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaInT:

Helt grönt, tar inte heller överdrivet lång tid. Kan kolla exakt nästa helg.

Väldigt gärna.

Så där, då gjorde jag ett test.

Som sagt, den här disken används som lagringsenhet, inget OS installerat på den. Resten av specsen på datorn ser du i min signatur.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

http://i.imgur.com/DOBMqgU.png

Helt ny dator, precis installerat alla uppdateringar för Windows, samtliga drivrutiner etc.
Ena sekunden går allt blixtsnabbt och andra kan startmenyn stanna i en minut. CHKDSK ger inga fel, S.M.A.R.T. visar inga fel, error scan i HD Tune visar inga fel etc.

Hårdvara:
Intel i3 4330
Corsair 8 GB (2x4 GB) Vengeance LP 1600 MHz
MSI H97M-E35
WDC Blue 1 TB
be quiet! Straight Power E9 400W

Några tips?

Byt kablage.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden igen i helgen när jag testat allt som föreslagits.

Skrivet av Rich:

Så där, då gjorde jag ett test.

http://i.imgur.com/OSH8h9U.png

Som sagt, den här disken används som lagringsenhet, inget OS installerat på den. Resten av specsen på datorn ser du i min signatur.

Då har jag en referens, tack så mycket.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår att jag inte är en speciellt rolig poster just nu men datorn har körts som vanligt av min flickvän i en vecka, ingenting har ändrats och nu ser det ut så här istället:

Så det är ju inte optimalt, men helt klart användbart.
Ska nog testa lite tips härifrån ändå, men så länge får jag tacka för hjälp och engagemang.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730