kopplar fler eluttag på samma med hjälp av kabel som går till en eluttag timer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Man får väll egentligen inte ens skruva upp en grendosa och klamra kabeln längs väggen om det ska vara enligt reglerna?

Man får inte sätta fast någonting nytt utan elbehörighet så klamra elkabel och skruva upp nya uttag (grendosor) får man inte göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Admin borde låsa tråden då det är en uppmaning till brott om ts gör den här typen av ingrepp utan behörighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Admin borde låsa tråden då det är en uppmaning till brott om ts gör den här typen av ingrepp utan behörighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som är ett brott?

Jag kommer inte öppna ett uttag och ändra något där utan kommer ha en kabel som jag sätter i uttaget som sen går till ett annat uttag så ser inget brott till det.

Och det andra uttag är ett uttag som sitter utan för vägen.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Vad är det som är ett brott?

Jag kommer inte öppna ett uttag och ändra något där utan kommer ha en kabel som jag sätter i uttaget som sen går till ett annat uttag så ser inget brott till det.

Och det andra uttag är ett uttag som sitter utan för vägen.

Du får inte göra ett fast montage av en timer med vu även om du bara ansluter det med ett sladdställ. Det räknas fortfarande som en fast installation då och det kräver behörighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Vill du ha fler uttag så får du stoppa in en grendosa eller ringa en elektriker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

vet inte om jag tappade tråden totalt nu men om han nu vill ha timer och flera uttag måste han väl
kunna använda
1)

och
2)

Eller får man inte göra så?

Får man inte sätta fast en kabel efter en vägg istället för att ha den löst på golvet?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

vet inte om jag tappade tråden totalt nu men om han nu vill ha timer och flera uttag måste han väl
kunna använda
1)http://www.harald-nyborg.se/media/catalog/product/cache/1/image/600x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/5/6/56019.jpg
och
2)http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/35-639_xl_1.jpg

Eller får man inte göra så?

Får man inte sätta fast en kabel efter en vägg istället för att ha den löst på golvet?

Nej mjukledare/grendosor får man inte fästa fast. Den ska ligga löst. Han får dock göra din lösning men det är inte så han tänkt att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Nej mjukledare/grendosor får man inte fästa fast. Den ska ligga löst. Han får dock göra din lösning men det är inte så han tänkt att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm ok men av vilken anledning får man inte sätta fast en kabel utanpå väggen, tycker det verkar öka säkerheten hemma istället för att man ska snubbla runt på sladdarna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det ser inte så svårt ut när man kollar på Youtube men det blir som ett grenuttag fast med ett uttag med timer som sitter fast på vägen och en kabel till ett annat uttag.

Min ide var att klippa av en förlängningskabel och sätta fast den på timer uttaget.

Är det någon man bör tänka på om man klipper av en förlängningskabel och sen koppla in den i timer uttaget?

Sen det där timer uttaget är utanpåliggande så det låter inte så jätte svårt att fixa själv.

Eller går det att köpa någon grenuttag som är bara ett uttag med timer som man kan skruva fast på vägen?

Men vad skulle det kosta och fixa en elektriker som skulle kunna göra det?

Skrivet av zxhosting:

Vad är det som är ett brott?

Jag kommer inte öppna ett uttag och ändra något där utan kommer ha en kabel som jag sätter i uttaget som sen går till ett annat uttag så ser inget brott till det.

Och det andra uttag är ett uttag som sitter utan för vägen.

Det du skriver i första citeringen att du hade tänkt göra är ett brott.

Du får inte montera ett uttag på väggen, du får inte klippa av en förlängningskabel och koppla in i ett uttag.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Hmm ok men av vilken anledning får man inte sätta fast en kabel utanpå väggen, tycker det verkar öka säkerheten hemma istället för att man ska snubbla runt på sladdarna

Den går under kategorin att den räknas som en anslutninsledning och de får ej användas för fast installation. Kan låta konstigt att man inte får klammra fast den på socklen eller liknande men det är för att den inte är uformad av tillverkaren för det ändamålet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Den går under kategorin att den räknas som en anslutninsledning och de får ej användas för fast installation. Kan låta konstigt att man inte får klammra fast den på socklen eller liknande men det är för att den inte är uformad av tillverkaren för det ändamålet

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm men det finns ju såna här

dom är väl utformade för ändamålet att sätta fast en kabel efter väggen?

Får be om ursäkt om det blir lite OT det här men har alltid satt fast kablar med såna som på bilden ovanför och har aldrig fått
några klagomål eller hört något om att det inte skulle vara tillåtet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Den går under kategorin att den räknas som en anslutninsledning och de får ej användas för fast installation. Kan låta konstigt att man inte får klammra fast den på socklen eller liknande men det är för att den inte är uformad av tillverkaren för det ändamålet

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre... så med andra ord så uppmanar alla butiker som säljer såna här till brott?

Och varför finns det då grendosor med 2 hål på vardera sida för att man ska kunna skruva fast dem?

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Hmm men det finns ju såna här

http://www.walraven.com/library//repository/rnd/images/0859XXXX_AMC.jpg

dom är väl utformade för ändamålet att sätta fast en kabel efter väggen?

Får be om ursäkt om det blir lite OT det här men har alltid satt fast kablar med såna som på bilden ovanför och har aldrig fått
några klagomål eller hört något om att det inte skulle vara tillåtet

du får använda den klammern men då inte på en anslutningsledning som skx, rkk, rxq, rqq. Utan du ska då använa ekk, exq, exk, ekkr, eklk, eqlq. Olika kablar har olika egenskaper och ska användas till olika ändamål

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

du får använda den klammern men då inte på en anslutningsledning som skx, rkk, rxq, rqq. Utan du ska då använa ekk, exq, exk, ekkr, eklk, eqlq. Olika kablar har olika egenskaper och ska användas till olika ändamål

Skickades från m.sweclockers.com

Öööh, sladd till dosan med flera uttag på som jag hade på bilden ovanför tänkte jag, inte vet jag vilken beteckning den har

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av Exeo:

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre... så med andra ord så uppmanar alla butiker som säljer såna här till brott?

Och varför finns det då grendosor med 2 hål på vardera sida för att man ska kunna skruva fast dem?

du får hänga fast grendosan men inte kabeln till den. Med de snäppfästena så räknas det inte som att den inte är fast monterad utan bara "upphängd" ts vill dock klippa bort grendosan, montera ett vanligt uttag, koppla in kabeln och ansluta den till vägguttaget. Det är inte ok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Öööh, sladd till dosan med flera uttag på som jag hade på bilden ovanför tänkte jag, inte vet jag vilken beteckning den har

det är en rkk dvs anslutningsledning, den får ej klammras fast utan ska ligga löst. Du får hänga upp grendosan, men inte skruva fast den. Det gör du med nyckelhålsfästen eller via plåtklipsen som länkats tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jobbar som servicetekniker och får ofta åka och laga installationer gjorde av nötter som sparar lite pengar genom att göra själva. Kopplar du fel och som någon beskrev med diskbänken så överlever du inte. Man fastnar och kan ej släppa.

Anlita elektriker så jag slipper åka dit och sanera el efter en kabelbrand.

Vanligaste felet folk gör är att dom inte ser till att kardeler sitter ordentligt vilket slutar i glapp och köket brinner ner.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

det är en rkk dvs anslutningsledning, den får ej klammras fast utan ska ligga löst. Du får hänga upp grendosan, men inte skruva fast den. Det gör du med nyckelhålsfästen eller via plåtklipsen som länkats tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Då får man inte använda kabelkanaler heller då? Tänkte då ligger den ju löst i kanalen.

Gumman här tittade upp i taket och undrade om man kunde sätta fast den i taket men det var nog mest ironiskt.
Att man inte kan kapa kabel och sätta fast i vägguttag förstår jag att det inte är tillåtet, det ser man ju typ varje onsdag på arga snickarn

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

du får hänga fast grendosan men inte kabeln till den. Med de snäppfästena så räknas det inte som att den inte är fast monterad utan bara "upphängd" ts vill dock klippa bort grendosan, montera ett vanligt uttag, koppla in kabeln och ansluta den till vägguttaget. Det är inte ok

Skickades från m.sweclockers.com

Nä jag sa inget om ett vanligt uttag jag sa utanpåliggande uttag men jag sa inget om att sätta fast kabel i vägen då den ska dras bakom kylen .

Så det ända som ska skruva fast är utanpåliggande uttag.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Nä jag sa inget om ett vanligt uttag jag sa utanpåliggande uttag men jag sa inget om att sätta fast kabel i vägen då den ska dras bakom kylen .

Så det ända som ska skruva fast är utanpåliggande uttag.

Spelar ingen roll om uttaget är infällt eller utvändigt det är fortfarande ett fast uttag. Ett fast uttag får endast monteras av behörig installatör (alt. Certifierad montör under uppsikt av behörig installatör).

Permalänk
Medlem

Precis som redan nämnts så kräver din lösning en elektriker, främst pga av det utanåöliggande uttaget.

Angående klamring av kabel till grendosor så visst, det går förmodligen att kalla det för felaktig elinstallation, men i praktiken så är det en ganska ofarlig grej. Rätt storlek på klammer, gärna en storlek större så den ligger löst, så kan inget hända.

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Nä jag sa inget om ett vanligt uttag jag sa utanpåliggande uttag men jag sa inget om att sätta fast kabel i vägen då den ska dras bakom kylen .

Så det ända som ska skruva fast är utanpåliggande uttag.

Kan du inte bara ge dig och sluta argumentera emot någon som jobbar som elektriker. Du får ta en grendosa och hänga upp den. Ej skruva fast. Du får dock inte montera ett uttag infällt eller utanpåliggande även om kabeln ligger löst bakom kylen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du får inte montera ett uttag på väggen, du får inte klippa av en förlängningskabel och koppla in i ett uttag.

Där har du delvis fel. Man får själv montera förlängningskabel, se Vad du får göra själv med el hemma. Det man inte får göra är fasta installationer. Sen får man göra vissa arbeten på fasta installationer själv, t.ex. byta uttag och strömbrytare.

Det finns också mer information i Elsäkerhetspocket, vilken jag rekommenderar att TS läser.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Där har du delvis fel. Man får själv montera förlängningskabel, se Vad du får göra själv med el hemma. Det man inte får göra är fasta installationer. Sen får man göra vissa arbeten på fasta installationer själv, t.ex. byta uttag och strömbrytare.

Det finns också mer information i Elsäkerhetspocket, vilken jag rekommenderar att TS läser.

Glöm inte att man enbart får göra de sakerna om man har tillräcklig kännedom. Använder man rn youtube video som beskrivning så skulle jag inte kalla det tillräcklig kännedom. Bor du även i en brf lgh så brukar föreningen ha som krav att alla elarbeten ska utföras av en behörig elektriker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Tänker säga det dom flesta tänker. Är du helt ding eller? Det är olagligt och du saknar helt klar kunskap så säg bara till att anlita en Elektriker!! Förstår du inte hur farlig el är och vad som kan hända för du inte orkar anlita en som vet vad den gör?

Är trött på alla hemma pulare som inte kan ett skit men ändå ska på det //Elektriker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nödig kännedom ja... hur skaffar man sig den? Vem kontrollerar att man kan?

Den formuleringen i ellagen är så luddig.

Problemet är ju att i praktiken är det inte förrän kåken brunnit ned som sådant här kommer fram... om ens då.

Om kåken brinner ner så har du inte nödig kännedom så ska du koppla "dåligt" se till att du har elbehörighet så försäkringen gäller....
(Jag har en släkting som är elektriker och han har jobbat med försäkringsbesiktningar ett tag, han kom till en verkstad som brunnit, de hade haft problem med att säkringarna löste ut så de hade tillverkat egna "säkringar" i massiv koppar och det var i princip det enda som återstod av verkstaden efter branden, de fick "reducerad" ersättning )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Glöm inte att man enbart får göra de sakerna om man har tillräcklig kännedom. Använder man rn youtube video som beskrivning så skulle jag inte kalla det tillräcklig kännedom. Bor du även i en brf lgh så brukar föreningen ha som krav att alla elarbeten ska utföras av en behörig elektriker

Givetvis ska man ha tillräcklig kännedom och youtube kanske inte är bästa källan för att skaffa sig det, men TS kan ju läsa de länkar jag gav först och sen fördjupa sig i ämnet, bl.a. genom att söka på nätet se vad som finns. Jag ser inget fel i att man skaffar sig kunskap genom internet om man använder sunt förnuft och beaktar källors trovärdighet.

Vad det gäller Brf och krav så är det inte ovanligt att en Brf ställer krav på diverse saker. Om dom sen har rätt att ställa dom kraven är en annan sak. Jag har bott i några olika Brf och ingen har ställt just det kravet du nämner (därmed inte sagt att det inte förekommer).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det ser inte så svårt ut när man kollar på Youtube men det blir som ett grenuttag fast med ett uttag med timer som sitter fast på vägen och en kabel till ett annat uttag.

Min ide var att klippa av en förlängningskabel och sätta fast den på timer uttaget.

Är det någon man bör tänka på om man klipper av en förlängningskabel och sen koppla in den i timer uttaget?

Sen det där timer uttaget är utanpåliggande så det låter inte så jätte svårt att fixa själv.

Eller går det att köpa någon grenuttag som är bara ett uttag med timer som man kan skruva fast på vägen?

Men vad skulle det kosta och fixa en elektriker som skulle kunna göra det?

När jag varit ute på fältet så har jag sett lite hemmapillare och det är inte roligt. Ser inte bara fult ut, vissa tillfällen så har det varit riktigt farligt också. Detta är ju ingenting som man bara kan titta på en tutorial på utan man måste ha kunskap om hur det fungerar och även ha behörighet till det. El/ har nog ett av dom tuffaste lagarna när det gäller säkerhet. Det handlar ju egentligen inte om hur svårt det är att göra utan om säkerheten då och som sagts tidigare så om något händer så är ansvaret på dig och du skulle inte vara försäkrad kan jag lova.

Skrivet av GaMeR2K5:

Kunskap > Behörighet... och detta oavsett vad någon lagtext säger.

Har man behörighet har man sannolikt även kunskap, har man kunskap men inte behörighet så är det inte så bra heller då om det händer något så kan det bli en riktigt hård smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det var tamejfan det dummaste jag har läst någonsin.
Hur vet du att gulgrön ALLTID är jordkabel?

Vet du ens hur man avgör om det är jord eller inte?

*SNIPP* Gulgrön kabel skall alltid användas som jord och jord får bara användas med gulgrön kabel, detta är egentligen den enda lag gällande färger på kablar. Att fas ska vara brun och nolla blå är mer av en standard (som alla borde följa såklart) men som man kan ändra lite på om man måste eller beroende på vad för koppling du gör. Så där är ju svaret egentligen, därför kan man alltid veta att gulgrön är jordkabeln och är den inte det så har den som kopplat uppenbarligen inte haft varken kunskap eller behörighet

Otrevlighet bortredigerad, håll en god ton i forumet. /DavidtheDoom, Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

... därför kan man alltid veta att gulgrön är jordkabeln och är den inte det så har den som kopplat uppenbarligen inte haft varken kunskap eller behörighet

Hans poäng är att man aldrig kan veta att gulgrön är jordkabeln just därför att man inte vet om det har varit en mupp som kopplat skiten. Det är just därför som man måste kontrollera att gulgrön är jord och inte bara förutsätta det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"