kopplar fler eluttag på samma med hjälp av kabel som går till en eluttag timer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

därför kan man alltid veta att gulgrön är jordkabeln och är den inte det så har den som kopplat uppenbarligen inte haft varken kunskap eller behörighet

Formuleringen av den meningen är inte bra.

Eftersom jordkabeln INTE ALLTID används till just jord.

Oavsett vad nu ellagen säger om kablarnas färgmärkningar och vad de får användas till så finns det många glada amatörer som inte har en aning om varför det är olika färger.

Funderar också på hur många hempulare som har en megger hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Formuleringen av den meningen är inte bra.

Eftersom jordkabeln INTE ALLTID används till just jord.

Oavsett vad nu ellagen säger om kablarnas färgmärkningar och vad de får användas till så finns det många glada amatörer som inte har en aning om varför det är olika färger.

Funderar också på hur många hempulare som har en megger hemma?

Det kan jag hålla med om, formuleringen är väl inte till 100% formell, men läser man hela inlägget så är det inga svårigheter att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag har inte sagt ett ord om fkk, men jag kallar fkk för en anslutningskabel eftersom det är det det är.

Om din lärare kallar en enskild ledare i en kulo för en kabel så får han väl göra det, det är inte korrekt för det.

Och nej, jag kommer aldrig hålla med dig om att man kan veta att gröngul är jord, det kommer du inse när du får börja praktisera

Skickades från m.sweclockers.com

I ditt första inlägg säger du väl själv jordkabel? Och var sa du mer specifikt att det var en kabel med flera ledare (som t.ex EKK)? Har jag inte missat något så skrev ingen något om det nu skulle vara en naken enkel kabel (som FKK t.ex) eller annat.

Ang. att veta om det är jord så är det inte så jag menade, att man alltid kan veta och ska strunta i att mäta då. Det var dålig formulering (på min sida) samt att du inte verkade förstå det sista i den meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

I ditt första inlägg säger du väl själv jordkabel? Och var sa du mer specifikt att det var en kabel med flera ledare (som t.ex EKK)? Har jag inte missat något så skrev ingen något om det nu skulle vara en naken enkel kabel (som FKK t.ex) eller annat.

Ang. att veta om det är jord så är det inte så jag menade, att man alltid kan veta och ska strunta i att mäta då. Det var dålig formulering (på min sida) samt att du inte verkade förstå det sista i den meningen.

FKK är en installationskabel, den finns i flera olika utföranden, just nu har vi 3g0.75 3g1 och 3g1.5 på lager

FK är det jag tror du tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vet du ens vad FKK är? Det blir jobbigt att diskutera om du inte håller koll på termerna

Ja, exempelvis en 1.5mm som du drar i vägg ut till en brytare. Det jag säger är att du inte sa något om att det var en kabel med flera ledare eller en enkel, naken kabel (tog FKK som exempel). Och eftersom du inte gjorde det så blir den här meningen verkligen konstig:

"Om din lärare kallar en enskild ledare i en kulo för en kabel så får han väl göra det, det är inte korrekt för det."

Permalänk
Medlem

Så vem vinner tävlingen om vem som har störst internet kön?
Går priset till @SueCia eller @Friterad?
Spänningen (höhö) är olidlig..

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja, exempelvis en 1.5mm som du drar i vägg ut till en brytare. Det jag säger är att du inte sa något om att det var en kabel med flera ledare eller en enkel, naken kabel (tog FKK som exempel). Och eftersom du inte gjorde det så blir den här meningen verkligen konstig:

"Om din lärare kallar en enskild ledare i en kulo för en kabel så får han väl göra det, det är inte korrekt för det."

Läs inlägget ovan, du säger FKK som är en installationskabel ( inte anslutningskabel som jag skrev tidigare ) FK är det du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Så vem vinner tävlingen om vem som har störst internet kön?
Går priset till @SueCia eller @Friterad?
Spänningen (höhö) är olidlig..

Ha-ha, skiter väl i vem som "vinner" jag bryr mig mer om att folk förstår vad jag säger.

Skrivet av SueCia:

Läs inlägget ovan, du säger FKK som är en installationskabel ( inte anslutningskabel som jag skrev tidigare ) FK är det du menar

Oj jo det är FK jag menar haha, vet inte var jag fick det sista K'et ifrån. Mitt fel.

Permalänk
Medlem

Vad för sorts elektriker är ni eller ämnade till att bli egentligen? Är ni sådana som springer på nyproduktion och mer eller mindre tatar kabel efter ritning eller är ni den sorten som kan lite mer än att koppla brytare.
Låter som den ena skriver hur saker i skolvärlden skall vara men har en obefintlig uppfattning hur det väldigt ofta ser ut i befintliga anläggningar där det kanske redan varit 4-5 elektriker genom året och byggt och m.m.

Tex den roliga diskussionen om jordkabelns färg är kanske lite naivt att tro att den endast är gul och grön. Sätt massor med installationer genom åren där det är väldigt långt ifrån sanningen. på 60-talet var jordkablar ofta röda eller kunde sakna färg då de inte hade något hölje.

Känns inte diskussion som pågår egentligen leder någonstans mer än att ni märker ord som blir larvigt i sammanhanget.
I stora lag en ganska vanlig Sweclockers diskussion tyvärr ;/

Permalänk
Medlem

Är aldrig med på nyproduktion, jobbar bara i befintliga anläggningar, jag skulle vilja påstå att gröngul är tändtråd någonstans i minst 1 av 3 hus.

Skrivet av Triton242:

Vad för sorts elektriker är ni eller ämnade till att bli egentligen? Är ni sådana som springer på nyproduktion och mer eller mindre tatar kabel efter ritning eller är ni den sorten som kan lite mer än att koppla brytare.
Låter som den ena skriver hur saker i skolvärlden skall vara men har en obefintlig uppfattning hur det väldigt ofta ser ut i befintliga anläggningar där det kanske redan varit 4-5 elektriker genom året och byggt och m.m.

Tex den roliga diskussionen om jordkabelns färg är kanske lite naivt att tro att den endast är gul och grön. Sätt massor med installationer genom åren där det är väldigt långt ifrån sanningen. på 60-talet var jordkablar ofta röda eller kunde sakna färg då de inte hade något hölje.

Känns inte diskussion som pågår egentligen leder någonstans mer än att ni märker ord som blir larvigt i sammanhanget.
I stora lag en ganska vanlig Sweclockers diskussion tyvärr ;/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick Industrilinjen men gubben lärde mig väldigt mycket om el också, det viktigaste han lärde mig är att "Om du ska fuska med el, så ska du fuska rätt."!

Kom ihåg det! Man kan ta många genvägar och tjuvkoppla massa saker, men tänk på att göra det på ett lagom säkert sätt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Gick Industrilinjen men gubben lärde mig väldigt mycket om el också, det viktigaste han lärde mig är att "Om du ska fuska med el, så ska du fuska rätt."!

Kom ihåg det! Man kan ta många genvägar och tjuvkoppla massa saker, men tänk på att göra det på ett lagom säkert sätt!

Så sant så. För övrigt applicerbart inom de flesta områden.

Ironiskt är väl att "proffsen" fuskar mer än den nyutexaminerade, som ofta håller extra hårt på reglerna.