Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Jag skulle betala 12000kr så jag hoppas verkligen dom har räknat fel

Citat:

Den som har fått en deklaration med fel skatteuträkning kan själv räkna fram skillnaden mellan summa skatt och avdragen skatt. Det är det som personen ska få tillbaka eller betala.

Alla siffror stämmer förutom uträkning om jag förstått det rätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omxz24:

Vilken siffra skickar dom ut för nu? Alltså sista siffran i personnumret. Igår vet jag att 0, 1 och 2 fick, kanske 3 med.

Jag har trea och har inte fått något än, kollade i Kivra och förra året kom den 4/3, så kanske imorgon?

Permalänk
Medlem

Äntligen lite tillbaka, var så otrolig med mitt nya hus. 5000 kr, sen ska jag fan räkna ut milkostnaden till minsta detalj.. kör 8 mil varje dag till jobbet :×

Permalänk
Medlem

I år skall det bli kul att deklarera, sålt och köpt bostad! VIlken grej!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Äntligen lite tillbaka, var så otrolig med mitt nya hus. 5000 kr, sen ska jag fan räkna ut milkostnaden till minsta detalj.. kör 8 mil varje dag till jobbet :×

8 x 18,5 x antal arbetade dagar?

Dra av semester, och ev. röda dagar du varit ledig innan du gör ekvationen

https://antal.arbetsdag.se/

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Äntligen lite tillbaka, var så otrolig med mitt nya hus. 5000 kr, sen ska jag fan räkna ut milkostnaden till minsta detalj.. kör 8 mil varje dag till jobbet :×

Jag har nästan identisk sträcka till jobbet, 81km ToR varje dag. Har kört så de senaste 4 åren och tyvärr blir det inte så roligt som du tror att gör av avdrag. Lägg sen till att bränslepriserna idag är skyhöga så är det som bäst ett bamseplåster på en avhuggen arm

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Plus schablonavdrag på 11kkr har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Förra året blev jag ensam husägare. Det ska väl spela roll på fastighetskatten och eventuellt mer tillbaka? Eller hur funkar det? Väldigt nyfiken är jag i alla fall.
Hade lätt kunnat smälla 30 000 här hemma på lite småfix. Men jag förväntar mig inget, antar att det är plus minus noll, allt annat kommer som en överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Förra året blev jag ensam husägare. Det ska väl spela roll på fastighetskatten och eventuellt mer tillbaka? Eller hur funkar det? Väldigt nyfiken är jag i alla fall.
Hade lätt kunnat smälla 30 000 här hemma på lite småfix. Men jag förväntar mig inget, antar att det är plus minus noll, allt annat kommer som en överraskning.

De som står som ägare till fastigheten 1 jan är de som betalar fastighetsavgiften för det året, så om du blev ensam ägare 2 jan så betalar du en del av avgiften och om du var ensam ägare redan 1 jan får du betala hela avgiften. Totalt är väl avgiften som max runt 8000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Förra året blev jag ensam husägare. Det ska väl spela roll på fastighetskatten och eventuellt mer tillbaka? Eller hur funkar det? Väldigt nyfiken är jag i alla fall.
Hade lätt kunnat smälla 30 000 här hemma på lite småfix. Men jag förväntar mig inget, antar att det är plus minus noll, allt annat kommer som en överraskning.

Om det ska bli mer tillbaka beror på om du ökat ditt lån.
Annars är det snarare mindre tillbaka pga fastighetsavgiften, se ovan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Vilken siffra skickar dom ut för nu? Alltså sista siffran i personnumret. Igår vet jag att 0, 1 och 2 fick, kanske 3 med.

Mitt pnr slutar på 2 men har inte fått något.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Plus schablonavdrag på 11kkr har jag för mig.

Japp det är 11k du måste upp i innan du ens får börja räkna avdrag. Sen är det nya regler rörande reseavdrag men pga av Covid träder de i kraft 2023 först

Under den senare delen av 2017 tillsatte regeringen en utredning för att rese över det befintliga reseavdraget. Syfte var bland annat att ta reda på om det går att gynna resealternativ med lägre utsläpp av växthusgaser. Men också att göra det smidigare för folk som bor på landsbygden och inte har tillgång till kollektivtrafik.

Det nya förslaget innebär bland annat avståndet till jobbet ska vara minst 30 kilometer och att det går av att dra av 60 öre per kilometer oavsett vilket färdmedel man använder. Om det saknar kollektiva färdmedel ska man också ha rätt att dra av 20 kronor extra per resdag. Antalet resdagar ska också vara minst 59 för att man ska rätt till reseavdraget. Förslaget var avsett att träda i kraft den första januari 2021.

På grund av Covid-epidemin sköt regeringen upp lanseringen av det nya reseavdraget. De nya reglerna kommer nu istället att gälla från den 1 januari 2023. Något som betyder att de inte kommer att påverka din deklaration förrän tidigast 2024.

Källa: https://likvidum.se/ordlista/reseavdraget/#S%C3%A5-mycket-res...

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

De som står som ägare till fastigheten 1 jan är de som betalar fastighetsavgiften för det året, så om du blev ensam ägare 2 jan så betalar du en del av avgiften och om du var ensam ägare redan 1 jan får du betala hela avgiften. Totalt är väl avgiften som max runt 8000 kr.

Ägarskiftet ägde rum 1 feb 2021. Så hon får betala skatt på mitt hus det året? Hö hö hö, som Janne Långben hade sagt!

Skrivet av Json_81:

Om det ska bli mer tillbaka beror på om du ökat ditt lån.
Annars är det snarare mindre tillbaka pga fastighetsavgiften, se ovan

Ökat och ökat? Nja det skulle jag väl inte säga, räknas 500 som en löneökning? Tror knappt det. Lön och lön? Bidrag brukar jag kalla det, chefen blir alltid lika provocerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Japp det är 11k du måste upp i innan du ens får börja räkna avdrag. Sen är det nya regler rörande reseavdrag men pga av Covid träder de i kraft 2023 först

Under den senare delen av 2017 tillsatte regeringen en utredning för att rese över det befintliga reseavdraget. Syfte var bland annat att ta reda på om det går att gynna resealternativ med lägre utsläpp av växthusgaser. Men också att göra det smidigare för folk som bor på landsbygden och inte har tillgång till kollektivtrafik.

Det nya förslaget innebär bland annat avståndet till jobbet ska vara minst 30 kilometer och att det går av att dra av 60 öre per kilometer oavsett vilket färdmedel man använder. Om det saknar kollektiva färdmedel ska man också ha rätt att dra av 20 kronor extra per resdag. Antalet resdagar ska också vara minst 59 för att man ska rätt till reseavdraget. Förslaget var avsett att träda i kraft den första januari 2021.

På grund av Covid-epidemin sköt regeringen upp lanseringen av det nya reseavdraget. De nya reglerna kommer nu istället att gälla från den 1 januari 2023. Något som betyder att de inte kommer att påverka din deklaration förrän tidigast 2024.

Källa: https://likvidum.se/ordlista/reseavdraget/#S%C3%A5-mycket-res...

Jag uppfattade aldrig att det där förslaget skulle bli verklighet. Vilket svek mot alla som inte bor i Stockholm eller har liknande pendlingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Lån, inte lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag uppfattade aldrig att det där förslaget skulle bli verklighet. Vilket svek mot alla som inte bor i Stockholm eller har liknande pendlingsmöjligheter.

Visste inte heller att det redan var klubbat men nu har vi ett par år till med det "fördelaktiga" systemet

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

8 x 18,5 x antal arbetade dagar?

Dra av semester, och ev. röda dagar du varit ledig innan du gör ekvationen

https://antal.arbetsdag.se/

kul jul att det finns en sida man kan räkna ut arbetsdagar.. Jag tappade bort mig när jag räknade för varje månad på kalendern xD

Väntar ivrigt då detta är första året jag kan göra ett reseavdrag samt betalat mer i skatt så man hoppas på en fin slant tillbaka, speciellt nu när 30x0 serien börja få lite humanare priser

Permalänk
Medlem

Jag fick besked strax efter 9 i morse, och det var felräknat.
Enligt skatteverkets kalkyl så skulle jag betala 143,573:- i skatt förra året.
Det som jag betalat uppgick till 153,010:- så inte fan skall jag betala ytterligare 2,140:- enligt uräkningen jag fått.
Snarare skall jag få tillbaka 9,437:- vilket är inom det normala spannet.

Inte ok att en myndighet skickar info till en gammal gubbe som kan orsaka hjärtattack..

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ökat och ökat? Nja det skulle jag väl inte säga, räknas 500 som en löneökning? Tror knappt det. Lön och lön? Bidrag brukar jag kalla det, chefen blir alltid lika provocerad.

Lån.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Duh! Läste lite fel. Sorry.
Jo såklart, lånet ökade. Jag fick ju köpa ut henne för 330 tkr. Inte så att jag hade det i bakfickan, så jag fick låna det på huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har nästan identisk sträcka till jobbet, 81km ToR varje dag. Har kört så de senaste 4 åren och tyvärr blir det inte så roligt som du tror att gör av avdrag. Lägg sen till att bränslepriserna idag är skyhöga så är det som bäst ett bamseplåster på en avhuggen arm

Åker 20 mil ToR varje dag till jobbet , elbil, så kostnaden för el blir runt 8000 kr per år, drar av över 80000:kr så det är ganska kul😬.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Åker 20 mil ToR varje dag till jobbet , elbil, så kostnaden för el blir runt 8000 kr per år, drar av över 80000:kr så det är ganska kul😬.

Vad drar du av på?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Åker 20 mil ToR varje dag till jobbet , elbil, så kostnaden för el blir runt 8000 kr per år, drar av över 80000:kr så det är ganska kul😬.

Nu va det inte riktigt det jag menade på, skattefiffel låter jag andra hållas med 😉

Edit: Trodde inte man fick samma ersättning för elbil men det får man. Får stryka mitt uttalande om fiffel 👍

Ändrade min
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Nu va det inte riktigt det jag menade på, skattefiffel låter jag andra hållas med 😉

Fiffel är inte ok. Men med kan ju vara bra att veta sånt som man kan dra av lagligt (men antagligen inte känner till)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Duh! Läste lite fel. Sorry.
Jo såklart, lånet ökade. Jag fick ju köpa ut henne för 330 tkr. Inte så att jag hade det i bakfickan, så jag fick låna det på huset.

Det är ju inte mer än max 4-5000 i ränta, blir inte mycket tillbaks på det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fick min idag också. Den hade de räknat rätt på, får tillbaka 3000.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad drar du av på?

Milen, resorna till och från jobbet, tidigare fick man även dra av trängselskatten.

Permalänk
Medlem

Fick mitt besked nu vid 21-tiden. 12k tillbaka, före avdrag men med hemma jobb, vab och annan frånvaro kommer man väl inte upp i 11k i reseavdrag.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Åker 20 mil ToR varje dag till jobbet , elbil, så kostnaden för el blir runt 8000 kr per år, drar av över 80000:kr så det är ganska kul😬.

Får inte ihop detta, hur många dagar jobbar du?
Eftersom man får dra av allt över 11000kr och du drar av 80000kr så blir din totala summa 91000kr.
Sen får man för elbil dra av 9,50kr/mil

Så om jag räknat rätt blir det 91000/(20x9,5) vilket betyder att du reser och jobbar ca 478 dagar per år.

Eller har jag missat något?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

Får inte ihop detta, hur många dagar jobbar du?
Eftersom man får dra av allt över 11000kr och du drar av 80000kr så blir din totala summa 91000kr.
Sen får man för elbil dra av 9,50kr/mil

Så om jag räknat rätt blir det 91000/(20x9,5) vilket betyder att du reser och jobbar ca 478 dagar per år.

Eller har jag missat något?

Tror han räknat på 18,50kr

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide