Permalänk
Medlem

Vet någon vad SKV granskar extra noga i år? De brukar gå ut med det

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

Får inte ihop detta, hur många dagar jobbar du?
Eftersom man får dra av allt över 11000kr och du drar av 80000kr så blir din totala summa 91000kr.
Sen får man för elbil dra av 9,50kr/mil

Så om jag räknat rätt blir det 91000/(20x9,5) vilket betyder att du reser och jobbar ca 478 dagar per år.

Eller har jag missat något?

Du tittar på förmånsbil gissningsvis. Avdraget för privat bil är 18.5kr oavsett typ. 18.5kr gånger 20 mil gånger 220 dagar per år är 81400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Milen, resorna till och från jobbet, tidigare fick man även dra av trängselskatten.

Får du inte fortfarande dra av trängselskatten? Jag var inne på Skatteverket så sent som igår och som jag förstod så är det ok att dra av trängselskatten (med reservation för att jag har läst helt fel).

Edit: Nu var jag inne på skatteverket och dubbelkollade, det verkar fortfarande vara ok att göra avdrag för trängselskatt:
Trängselskatt

Från länken:
"Trängselskatt:
Avdrag medges för

  • utgifter för trängselskatt vid tjänsteresor

  • utgifter för trängselskatt vid resor till och från arbetet om du har rätt till avdrag för resor med bil

  • utgifter för trängselskatt vid hemresor.

Du får avdrag med den faktiska kostnaden för den trängselskatt som har uppkommit det år du har gjort resorna. Detta gäller även om du har betalat trängselskatten först året därpå."

Permalänk
Medlem

14k tillbaka
Jag vet att det är mina pengar jag får tillbaka, men det är ändå en trevlig överraskning år efter år.
Pengarna kommer samma månad jag och frugan flyttar till hus så det är väl inte jättedålig timing heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag fick besked strax efter 9 i morse, och det var felräknat.
Enligt skatteverkets kalkyl så skulle jag betala 143,573:- i skatt förra året.
Det som jag betalat uppgick till 153,010:- så inte fan skall jag betala ytterligare 2,140:- enligt uräkningen jag fått.
Snarare skall jag få tillbaka 9,437:- vilket är inom det normala spannet.

Inte ok att en myndighet skickar info till en gammal gubbe som kan orsaka hjärtattack..

https://www.bildtagg.se/file/sgytpa2vaw64wsgxj67yxvmu.jpg

Tio timmar senare hade skatteverket skickat en ny deklaration med korrekt summering, äntligen överens

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

11K tillbaks sen plus reseavdraget, det kunde inte ha blivit bättre.

Permalänk
Medlem

Ska betala lite drygt 34k...men det var väntat då jag köpt hus och i samband med det sålt gamla fonder som låg i ett "vanligt" aktie/fondkonto.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 528:- who!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har inte räknat klart och inte heller fått K10:an från min revisor, men lär nog bli en 40 tkr att betala in.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

2100kr tillbaka :/ sambon får 8K. Världen är inte rättvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

2100kr tillbaka :/ sambon får 8K. Världen är inte rättvis.

Var det rättvisst för hen resten av året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska betala lite drygt 34k...men det var väntat då jag köpt hus och i samband med det sålt gamla fonder som låg i ett "vanligt" aktie/fondkonto.

är det inte så att du får betala ränta på belopp över 30kkr som skulle varit på ditt skattekonto?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T0MT0M:

Var det rättvisst för hen resten av året?

Vi har lika mycket ränteavdrag, men det är schablonintäkten från ISKn som äter upp min del.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

+5900 kr för mig
-3000 kr för tjejen

Vi har dock ett gemensamt aktiekonto som såldes av förra året som ska deklareras...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

24k tillbaka.
Kanske dags att prata med ekonomi känner jag!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

2100kr tillbaka :/ sambon får 8K. Världen är inte rättvis.

Min morsa får bara 57000kr tillbaka, som pensionär

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Min morsa får bara 57000kr tillbaka, som pensionär

Investera dom pengarna åt henne!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Fick besked tidigare idag från skatteverket på ca: +2200kr. Väntar bara på att få samma från grannlandet, kanske får lite mer kr där.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

9900kr tillbaka. Blir bra timing då jag och sambon ska flytta runt april/maj.

Permalänk
Avstängd

1800 tillbaka, meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Investera dom pengarna åt henne!

Ryska fonder verkar vara populära

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Ytterligare 4k ska betalas in. Redan betalt 190k i inkomstskatt såg jag.. och mer ska de ha, fyfan. Så några avdrag måste jag kunna hitta!?
Något tips?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

Ryska fonder verkar vara populära

Framförallt lär de vara jättebilliga nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

Ryska fonder verkar vara populära

Rent ekonomiskt kan det vara en bra affär att köpa in sig i ryska aktier just nu, då företagen har tappat så extremt mycket i värde att de är riktigt billiga. Kan vara värt att vänta lite till på ytterligare sanktioner kanske. Riskfyllt är det förstås då vi inte vet vad som händer med företagen framöver, men priset är i alla fall bra just nu.

Men moraliskt hade jag förstås inte velat göra det, nu eller tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rent ekonomiskt kan det vara en bra affär att köpa in sig i ryska aktier just nu, då företagen har tappat så extremt mycket i värde att de är riktigt billiga. Kan vara värt att vänta lite till på ytterligare sanktioner kanske. Riskfyllt är det förstås då vi inte vet vad som händer med företagen framöver, men priset är i alla fall bra just nu.

Men moraliskt hade jag förstås inte velat göra det, nu eller tidigare.

Uran eller olja typ, men som du säger, känns redigt fel asså.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Snusfri

8957:- kommer jag få tillbaka, känns inte helt fel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen... +48kr på skattekontot. Pheeew...

Skrivet av Mindfighter:

återstår att se hur nära jag räknat i år,
bommade med under 100kr förra året.

Fått årets deklaration nu, verkar bli favorit i repris i år med under hundra kronor felräkning.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Strax under 2000 pengar blir det visst. Finns ju alltid hål att fylla, och så länge jag slipper rest är jag nöjd.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

400kr tillbaka. Ganska bra prickat! Trodde jag skulle få restskatt pga ISK, men verkar som det vägs upp av ränteavdrag och lite annat som jag betalat för mycket.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

24k tillbaka. Guld.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR