Nytt grafikkort, ny processor eller Dr. Frankenstein?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, ny processor eller Dr. Frankenstein?

2008 köpte jag ett färdigt system med Q9550, 5850 BE, 8GB RAM, Gigabyte GA-EP45-DS4 i en burk med rejält tilltagen ljuddämpning, ett Seasonic X-Series 750W (80 Plus Gold) och en massa annat godis. Jag fick systemet för 6000:- och det höll ihop fint tills för bara några månader sedan (uppgraderade dock 7870 runt 2013). Det fyndet gjorde mig lite bortskämd och när jag nu är vilse i hårdvarudjungeln igen känner jag att det drar i snålnerven och att jag faktiskt inte har så bra koll på saker som jag hade hoppats.

Sitter idag med ett 7870OC och en G3258 som snällt ger ~4,8GHz utan att behöva kräma på för hög volt, och den är stabilare än Titanic (innan isberget). Det var först tänkt att processorn skulle var en place holder i väntan på att få köpa loss en polares 4790K, men så kom sommaren och pengarna gick till andra äventyr. Budgeten är därför stram.

Min fråga till er är nu vad ni tycker jag borde uppgradera samt i vilken ordning det bör ske.

I och med att jag redan fixat moderkort och RAM för 1150 så känns det inte aktuellt att vänta på Skylake. Jag är ingen massiv gamer utan lirar mest AAA-titlar och inte nödvändigtvis direkt när de kommer ut. I övrigt används datorn mest till skola och slösurfande. Fokus ligger därför på kostnadseffektiva uppgraderingar. Just nu vill jag bara garantera att jag kan lira Fallout 4 (1920x1080, 60fps, high eller ultra) utan att behöva få psykbryt på hoppig fps. Helt ärligt vore nog en konsol ett bättre alternativ för mig men jag är övertygad om att det ska gå att få till ett system som fungerar trots att marknaden ser ut som den gör.

Alternativ 1 (Gör-som-alla-andra-alternativet):
Gör som alla andra, och deras moster, genom att helt enkelt skaffa en 4690K. Grafikkort får vänta.

Fördel: Stabil processor som kommer hålla i många år. Quad, Hyper-threading etc.
Nackdel: Grafikkortet kanske inte räcker till?

Alternativ 2 (Hoppas-det-funkar-alternativet):
Skaffa ett GTX 960 eller 970. Processor får vänta.

Fördel: Grafikkort verkar vara det avgörande i de flesta spel.
Nackdel: G3258 är trots allt bara en dual-core och det kanske inte räcker till vilket ger en flaskhals.

Alternativ 3 (Budget-äventyr-alternativet):
Köpa en billigare i3/i5 (för Quad och Hyper-threading) samt ett extra 7870 (eller ett 270x, som tydligen ska vara i princip samma kort) för att köra Crossfire.

Fördel: Billigt samt kul att experimentera.
Nackdel: Riskabelt som attans. Första Quad-core kostar dessutom runt 1800 (4460) vilket förvisso är 700 billigare än en 4690K men om resultatet är meh är det meningslöst.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

TL;DR:
Har idag: 7870 OC (75C under load, kan klockas?) + G3258 @ 4,8GHz
Vill kunna: Spela Fallout 4 och andra AAA-titlar utan att få psykbryt
Budget: Stram. 4690K + GTX 970 rakt av är inte ett alternativ.
Uppgradering?: Ny CPU? Nytt grafikkort? Billigare CPU + 7870 Crossfire?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Både Gpu och Cpu behöver sig ett lyft.. kan du bara välja en så hade jag nog valt ett 970..

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...
Msi 3200kr idag, billigaste 970 jag kunde hitta

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syntheslizer:

Alternativ 1 (Gör-som-alla-andra-alternativet):
Gör som alla andra, och deras moster, genom att helt enkelt skaffa en 4690K. Grafikkort får vänta.

Fördel: Stabil processor som kommer hålla i många år. Quad, Hyper-threading etc.
Nackdel: Grafikkortet kanske inte räcker till?

Alternativ 3 (Budget-äventyr-alternativet):
Köpa en billigare i3/i5 (för Quad och Hyper-threading) samt ett extra 7870 (eller ett 270x, som tydligen ska vara i princip samma kort) för att köra Crossfire.

i3 och i7 har hyperthreading, i5 (4690K) har inte det.

Permalänk
Medlem

Om du vill spela GTA 5 fungerar G3258 dåligt, men det räcker faktiskt med en i3 för att få helt okej fps men i5 är nog ändå bättre.
Fallout 4 vet man ju inte, men eftersom det är open-world gissar jag på att quad kommer att behövas.

Båda behöver nog ett lyft.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Både Gpu och Cpu behöver sig ett lyft.. kan du bara välja en så hade jag nog valt ett 970..

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...
Msi 3200kr idag, billigaste 970 jag kunde hitta

Frågan är ju då vad jag ska göra med processorn? Blir inte den en flaskhals som bara slår av 970s förmåga att prestera?

Skrivet av Andreaz1:

i3 och i7 har hyperthreading, i5 (4690K) har inte det.

Okej, jag har dålig koll. Fick för mig att alla quad hade HTT men så var det tydligen inte. Lyckas dock inte hitta något om varför det inte finns på i5, men på i3. Någon som vet?

Skrivet av septembro:

Känns som att jag blir fast med ett system som snart måste uppgraderas igen om jag väljer dubbla budgetalternativ.

Hittade den här sidan för att jämföra lite grafikkort: http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_960_Gaming/29.html
Hoppet från 7870 till 960 ser ut att vara minimalt. 280X finns för 2190 på netonnet och bjuder på ett lite större lyft. 970 är så klart överlägsen både 960 och 280X, men kostar också därefter.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syntheslizer:

Okej, jag har dålig koll. Fick för mig att alla quad hade HTT men så var det tydligen inte. Lyckas dock inte hitta något om varför det inte finns på i5, men på i3. Någon som vet?

i3 har två kärnor med hypertrådning => 2 kärnor, 4 trådar
i5 har fyra kärnor utan hypertrådning => 4 kärnor, 4 trådar
i7 har fyra kärnor med hypertrådning => 4 kärnor, 8 trådar