Win 10 överskattat, återställde till 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgentCandy:

Allvarligt fel Start-MEnyn och Cortana fungerar inte. Vi föröker åtgärda det nästa gång du loggar in...

VA F#£N ska jag göra??!?!?
jag har loggat ut och in, aktivitetsfältet fungerar inte.
något fix!?
Snälla hjälp mig!
SVARA SNABBT!
har:
Windows 10
Nvidia Geforce GTX 750
Va f%#a jag göra

Har också detta problem med på en laptop. Ska försöka förklara det så utförligt som möjligt.

Man kommer in i windows 10 och får detta felmeddelande. Det går inte att klicka på startmenyn eller något annat i aktivitetsfältet, det bara kraschar direkt och man får samma felmeddelande.

Det funkar inte att köra windows-kommandon heller såsom windows+r eller +c, händer inget.

Enda jag kan göra är att klicka på skrivbordet, och högerklicka och komma till meningslösa inställningar såsom bildskärmsinställningar osv. Det går att klicka på mappar och dylikt.

Någon lösning?

EDIT: Lyckades hitta mig till cmd och msconfig för att sätta igång felsäker start, testar vidare.

EDIT 2: Löste det efter en systemåterställning i safe mode. Enda lösningen jag kan komma på som fungerar.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Duh, går utmärkt att byta ikon på papperskorgen.
Jag snodde bara följande fil från en Win8.1-dator.
(Skrev inte över den befintliga, bara har den på annat ställe)
Högerklicka, Anpassa, Ikoner, Papperskorg, ändra ikon, bläddra till filen.

C:\Windows\System32\imageres.dll

Du kan ju ha den på samma ställe om du döper om den, lägg till en tvåa t ex.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av G3K:

Om gör en installation av Windows som ska spara filerna så kan det ta 17 timmar som det gjorde för mig.
Men när jag gjorde en Clean återskapning mest för att jag fick bug med Windows 7 drivare så tåg installationen bara 1 timme.
Sen kan jag säga att varierar stort mellan olika datorer hur lång tid det tar.
Sen har jag märket att den vill ladda ner filer om man har datorn inkopplat mot nätet, antar att det handlar om drivare.

3'e och sista gången jag provade att installera skiten stannade den på 19% och efter att datorn hade fått stå på över natten var den fortfarande kvar på 19% 8 timmar senare. Det vore betydligt bättre om man kunde göre en REN installation direkt istället för en uppdatering som ska fås att fungera med alla triljoners möjliga konfigurationer som en dator kan ha.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är överskattat. Det är ju ingen revolution direkt i jämförelse med Windows 8, dock så är jag nöjd med Windows 10 och tänker fortsätta använda det och har inga som helst planer på att gå tillbaka till Windows 8.

Permalänk
Medlem

Man har ju vant sig att klicka windows tangenten för samtliga appar man har, sorterade i frekvens av användning eller att använda windows + q.

Att få en startmeny igen känns faktiskt som ett steg bakåt.

I övrigt så är det väl mer eller mindre som Windows 8.1. Förutom att Nvidia drivarna är sämre och min taskbar blir utsträckt över alla 3 skärmar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hade gärna sett att man kunde välja mellan win 8.1 och 10 startmenyn.

Jag blir osäker på hur du menar, men när man vänsterklickar så kommer ju W-10 startmenyn upp.
Och högerklickar man så kommer den från 8.1 upp istället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag blir osäker på hur du menar, men när man vänsterklickar så kommer ju W-10 startmenyn upp.
Och högerklickar man så kommer den från 8.1 upp istället.
/Lifooz

Det är löst nu, trodde man bara kunde ha win10 startmeny men såg att man kunde välja vad man ville ha win8 eller win10 menyn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Duh, går utmärkt att byta ikon på papperskorgen.
Jag snodde bara följande fil från en Win8.1-dator.
(Skrev inte över den befintliga, bara har den på annat ställe)
Högerklicka, Anpassa, Ikoner, Papperskorg, ändra ikon, bläddra till filen.

C:\Windows\System32\imageres.dll

Älskar personer som bara fixar problemet, istället för att grina om det
Härligt...

Skrivet av milky81:

Älskar att nästan alla tror att han var seriös om det där med papperskorgikonen

Heh, det mest skrämmande är att jag faktiskt har en släkting som störde sig nått enormt på ikonerna. Så jag tog det som han var seriös baserat på att jag har en som var det

Det svåra är att vänja av sig. De är vana vid IE ikonen, favoriter, och startmeny som den var förr. Allt efter de har lärt sig det på något sätt förvirrar dem verkar det som.

På ett sätt har de en poäng. Du kan som förare hoppa in i typ vilken bil som helst och alla bilar har blinkers/helljus, torkare, gas/broms och div andra kritiska saker på samma ställe. Sen kan de naturligtvis skilja lite i hur de just fungerar, men de ska vara lätta att hitta och illustrativa bilder brukar förklara allt så snabbt kan använda dem.
Skulle de få för sig att ändra allt det, så blir det mer jobb att lära sig, och folk blir tveksamma, oavsett om det är bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem

Det vekar fortfarande vara så att många inte vet om win-x menyn som kom i windows 8.1. Där finns genvägar till allt man behöver på datorn.

För att nå den, högerklicka på startknappen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Jag återgick också till 8.1 när jag såg papperskorgen, det var inte alls som jag hade föreställt mig.

Klockren!

Själv testade jag Windows 10 i nån minut, men sen formaterade jag och lade på Windows 95 igen. Det har en sån härlig uppstart-jingle och funktionaliteten är helt enorm. Ta bara den där härliga skärmsläckaren med fönster, fifan ligger konstant i 144fps där. Sedan Windows 95 gick det bara utför för Microsoft enligt mig. :-/

Superior epic turbo enhanced sound jingle:

https://www.youtube.com/watch?v=miZHa7ZC6Z0

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kan ju ha den på samma ställe om du döper om den, lägg till en tvåa t ex.

Japp, som Jalle64 skriver, det är bara att ta den i tvåan!

Eller ursäkta lägga till en tvåa

Sorry kunde inte låta bli

@Emmet45 allvarligt talat, vad är detta för gnälltråd

Se till att tweaka det som DU vill ha det.

Finns hur mycket som helst att göra, precis som alla andra Windows OS.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]