Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

okej Brytning var det ordet ja letade efter

Måste också lägga mig i då jag är finlandssvensk.
Vi finlandssvenskar bryter inte eftersom svenska är vårt modersmål. Finns massor av finlandssvenska dialekter precis som det finns svenska dialekter i Sverige.
Finnar bryter däremot då de talar svenska eftersom det inte är deras modersmål.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@dellxps600:
De har dock sagt att de begränsningar de har är för de som laddar ner illegalt. Kollar man 200gig streamad film i månaden är det inga problem. De säger också alltid till när man börjar använda "för mycket".

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zyzlite:

@dellxps600:
De har dock sagt att de begränsningar de har är för de som laddar ner illegalt. Kollar man 200gig streamad film i månaden är det inga problem. De säger också alltid till när man börjar använda "för mycket".

Hur ska dom veta om du fultankar? Jag kan ju ha en massa torrents igång för att seeda fullt legala unix-distar, och samtidigt dra ner nya versioner av samma? Om jag använder VPN? Det kan ju lika gärna vara för att jag jobbar hemifrån med datatunga applikationer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Hur ska dom veta om du fultankar? Jag kan ju ha en massa torrents igång för att seeda fullt legala unix-distar, och samtidigt dra ner nya versioner av samma? Om jag använder VPN? Det kan ju lika gärna vara för att jag jobbar hemifrån med datatunga applikationer.

De kan ju rimligtvis inte säga att det är "helt okej att pirata obegränsat med anslutningarna vi erbjuder" så jag ser inget fel i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellxps600:

Inte en aning om vart dom drar sin gräns, men vad jag vet är iaf att jag nyttjar mellan 4-10 GB om dagen här hemma. Dvs ca 120-300 Gb i månaden. Har haft dom i ca 3 månader och än har ingen varning eller sänkning skett på nätet så. Med det tror jag iaf dom kan erbjuda en bättre mängd än konkurrenterna till ett lägre pris så är ändå nöjd. Dock hade det ju underlättat för alla om dom bara satte gränsen å sluta barnsla sig med sådant skitsnack som obegränsat. haha Dom har ju missuppfattat hela innebördet av ordet.

Skrivet av Zyzlite:

@dellxps600:
De har dock sagt att de begränsningar de har är för de som laddar ner illegalt. Kollar man 200gig streamad film i månaden är det inga problem. De säger också alltid till när man börjar använda "för mycket".

Låter lite koko dock, typ som MS som hade obegränsad lagring... som nu blev väldigt begränsad. Är en sak om man säger en gräns, skyhög eller annat, eller någon typ av ram man måste röra sig i. Alt att man i senare skede ändrar avtalet och då ger dig chansen att anpassa dig och skippar bindningstider från tidigare avtal. Men avtal är avtal.

& @anon5930 Att de inte tillåter olaglig nerladdning tror jag ingen ISP gör, men om de säger obegränsat så ska jag tex få lov att göra backup på nån TB / dag, varje dag, max vad linan klarar, utan att de ska ha någon rätt att begränsa det, annars får de inte använda "obegränsat".

Alldeles för många företag som missbrukar ord med "Rea", "Gratis" och "Obegränsat". Behöver vara stopp på detta, eller att de får verkligen stå för det till 100%.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Du får väl fråga dom?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dellxps600:

Pratade men NET1:s suport ang deras "obegränsade" nät och frågade vad det egentligen innebar, och vart grännsen gick. Fick till svar.

: Nej asså det är ju obegränsat så du lär inte ha några problem med avstängning. Och skulle du använda för mycket nät får du ju givetvis en varning innan du skulle riskera att bli frånkopplad! ...

haha va? Roliga är dom.

Är det fast nät? Personligen tror jag är uppe i 500/1.000Gb i månaden Inte har bredbandsleverantören klagat än

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är det fast nät? Personligen tror jag är uppe i 500/1.000Gb i månaden Inte har bredbandsleverantören klagat än

Nej, detta är mobilt bredband.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Låter lite koko dock, typ som MS som hade obegränsad lagring... som nu blev väldigt begränsad. Är en sak om man säger en gräns, skyhög eller annat, eller någon typ av ram man måste röra sig i. Alt att man i senare skede ändrar avtalet och då ger dig chansen att anpassa dig och skippar bindningstider från tidigare avtal. Men avtal är avtal.

& @anders190 Att de inte tillåter olaglig nerladdning tror jag ingen ISP gör, men om de säger obegränsat så ska jag tex få lov att göra backup på nån TB / dag, varje dag, max vad linan klarar, utan att de ska ha någon rätt att begränsa det, annars får de inte använda "obegränsat".

Alldeles för många företag som missbrukar ord med "Rea", "Gratis" och "Obegränsat". Behöver vara stopp på detta, eller att de får verkligen stå för det till 100%.

Instämmer mer eller mindre helt där.

Samtidigt verkar det ju vara den bästa tjänsten man kan välja i dagsläget om man inte har möjlighet att få åtkomst via fiber eller DSL. Hade jag inte haft möjligheten att använda fiber och kopparledningarna varit bortplockade så hade jag nog valt dom med, trots (teoretisk) begränsning på tjänsten.

Permalänk
Medlem

En på jobbet:
han: "vad har du för TV?"
jag: "en gammal samsung 46" från 2007, funkar klockrent"
han: "ok, jag gick in på elgiganten och fick en ultraHD-TV med 4K för bara 6499kr"

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

@Kimpur:
Låter som han fick ett klipp?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Instämmer mer eller mindre helt där.

Samtidigt verkar det ju vara den bästa tjänsten man kan välja i dagsläget om man inte har möjlighet att få åtkomst via fiber eller DSL. Hade jag inte haft möjligheten att använda fiber och kopparledningarna varit bortplockade så hade jag nog valt dom med, trots (teoretisk) begränsning på tjänsten.

Precis som du säger. Här jag bor blir vi erbjudna max 8 lina. Å net1 erbjuder upp till 25. Så dom hade både högre hastighet och billigare pris. Jag är inget annat än nöjd. Trotts deras mindre logiska avtal

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer mer eller mindre helt där.

Samtidigt verkar det ju vara den bästa tjänsten man kan välja i dagsläget om man inte har möjlighet att få åtkomst via fiber eller DSL. Hade jag inte haft möjligheten att använda fiber och kopparledningarna varit bortplockade så hade jag nog valt dom med, trots (teoretisk) begränsning på tjänsten.

Självklart hade jag också gjort det samma.

Antar att jag väl är lyckligt lottad som kan få 1000Mbit om jag vill.

Permalänk
Medlem

En kollega på jobbet ringde häromdagen och behövde IT support..
Hon skulle jobba hemifrån pga sjukt barn, men klarade inte att få igång VPN-tunneln för att köra programmen.
Jag var ute hos en kund på ett annat jobb, men jag smällde upp laptopen och kontrollerade att vår VPN-server svarade som den skulle.
Bad henne kontrollera alla inställningar och allt såg rätt ut. Efter några minuters felsökning:

Jag: Du har väl internet-acess?
Hon: Ja det är väl klart jag har internet hemma. Det fungerar ju på min Ipad som dottern sitter på!
Jag: Joo.. men har du internet-acess på PCn du sitter på?
Hon: Nej, varför skulle jag behöva det. Jag har ju VPN!

Suck...

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

En kollega på jobbet ringde häromdagen och behövde IT support..
Hon skulle jobba hemifrån pga sjukt barn, men klarade inte att få igång VPN-tunneln för att köra programmen.
Jag var ute hos en kund på ett annat jobb, men jag smällde upp laptopen och kontrollerade att vår VPN-server svarade som den skulle.
Bad henne kontrollera alla inställningar och allt såg rätt ut. Efter några minuters felsökning:

Jag: Du har väl internet-acess?
Hon: Ja det är väl klart jag har internet hemma. Det fungerar ju på min Ipad som dottern sitter på!
Jag: Joo.. men har du internet-acess på PCn du sitter på?
Hon: Nej, varför skulle jag behöva det. Jag har ju VPN!

Suck...

Påminner mig om en kvinna som ringde till mig för nån vecka sedan. Hon hade 2 anslutningar, VPN, men inget internet...

Jag kommer upp till kontoret, för att upptäcka att hon hade Wifi + LAN igång, samt VPNet uppkopplat. Bådar för problem... men det roliga var, hon antog att hon saknade internet för det stod ju i anslutningar... "ingen internet access", på den ena, dvs den som gick till VPN.

Frågade.. har du testat en webbläsare...
Får svaret, nää, internet fungerar ju inte.

Startar webbläsaren, och pang det fungerar trots dubbla nätverket. Där fanns ju så klart access via VPNet

Jag fick förklara hela grunden av VPN för henne, och varför hon bör stänga av Wifi:n när hon dockar datorn (konstigt nog gör inte dessa maskiner det själv).

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

En kollega på jobbet ringde häromdagen och behövde IT support..
Hon skulle jobba hemifrån pga sjukt barn, men klarade inte att få igång VPN-tunneln för att köra programmen.
Jag var ute hos en kund på ett annat jobb, men jag smällde upp laptopen och kontrollerade att vår VPN-server svarade som den skulle.
Bad henne kontrollera alla inställningar och allt såg rätt ut. Efter några minuters felsökning:

Jag: Du har väl internet-acess?
Hon: Ja det är väl klart jag har internet hemma. Det fungerar ju på min Ipad som dottern sitter på!
Jag: Joo.. men har du internet-acess på PCn du sitter på?
Hon: Nej, varför skulle jag behöva det. Jag har ju VPN!

Suck...

ja hjälpte en granne med få dator att funka då det blev elfel i hennes lägenhet. allt var rökskadat.
inköp av ny dator på Siba efter en retur då hon blivit pålurad en "bättre dator av en säljare för samma pris"
3G mobilt bredband och TPlink Wifi router som är kompatibel med 3g-donglar.

detta var 2015 så win8.1 med start8 (suck) får allt att funka, tankar på kontantkortet och förklarar att hon inte får göra uppdateringar av Windows från sitt internet för då äter den upp den 1GB som hon just köpt.
(tanken är att ja ska göra det nästa dag på mitt bredband jag har också stängt av den automatiska uppdateringen.)

jag sticker till jobbet dagen efter & vid 16tiden ringer grannen och säger att nånting är konstigt med att inte internet fungerar
jo mycket riktigt internet funkar inte då hon uppdaterat 86st "kritiska uppdateringar"

detta hade hon lärt sig att det funkade då hon var inkopplad till Wifi i sin gamla lägenhet, att Routern sen hade en 3G-dongel gick inte fram.
nästa dag var hon ute på stan och ringer mig, jo Ipaden som har fungerat i lägenheten med Wifi varför fungerar den inte ute på stan med internet?

hon skaffar också ett Tvillingkort till ipaden med ett abonnemang som har 200MB surf detta är dock samma operatör som telefonen men inte samma som till 3g Dongeln...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det fast nät? Personligen tror jag är uppe i 500/1.000Gb i månaden Inte har bredbandsleverantören klagat än

Jag måste berömma T3 i det fallet som tillåter 5TB änsålänge. Kör server hemma.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Påminner mig om en kvinna som ringde till mig för nån vecka sedan. Hon hade 2 anslutningar, VPN, men inget internet...

Jag kommer upp till kontoret, för att upptäcka att hon hade Wifi + LAN igång, samt VPNet uppkopplat. Bådar för problem... men det roliga var, hon antog att hon saknade internet för det stod ju i anslutningar... "ingen internet access", på den ena, dvs den som gick till VPN.

Frågade.. har du testat en webbläsare...
Får svaret, nää, internet fungerar ju inte.

Startar webbläsaren, och pang det fungerar trots dubbla nätverket. Där fanns ju så klart access via VPNet

Jag fick förklara hela grunden av VPN för henne, och varför hon bör stänga av Wifi:n när hon dockar datorn (konstigt nog gör inte dessa maskiner det själv).

På två av mina HP datorer så finns det en inställning i BIOS om man vill att den ska automatiskt stänga Wi-Fi när kabel anslutning ansluts. Kollat i BIOS:en?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

HAHAHAHAHAHAHAHAHA LOL, Felia alltså, har man väl haft dom 1gång så går man aldrig tillbaka igen, om man inte är rejält korkad, eller helt enkelt inte har något annat alternativ.
Samma sak gäller folk som tror Explorer är bästa webläsaren
Eller att man behöver brandvägg + antivirus för flera hundra, ibland tusentals kronor, när man endast sitter på aftonbladets hemsida och på sin höjd lite Youtube, trots en redan oerhört seg dator.

Haha ja till Felia har man skrivit ett antal gånger, men glömmer aldrig när jag skrev och frågade om en ny router ingick när fibern drogs in då den gamla va gammal, det slutade med att jag fick prata med tre olika personer och alla tre sa helt olika saker, enligt den ena var de helt gratis och det skulle ingå, hos den andra kostade det 250kr + Frakt och hos den 3e har jag för mig den kostade 350kr + frakt. Dom har koll! Försökte påpeka för den andra att den första jag pratat med sa att det var självklart att den va gratis men ack nej, hon blev typ sur istället.

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

En på jobbet:
han: "vad har du för TV?"
jag: "en gammal samsung 46" från 2007, funkar klockrent"
han: "ok, jag gick in på elgiganten och fick en ultraHD-TV med 4K för bara 6499kr"

Jag hajar inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag hajar inte?

UltraHD med 4k kanske? Enda som jag kan se!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dellxps600:

Pratade men NET1:s suport ang deras "obegränsade" nät och frågade vad det egentligen innebar, och vart grännsen gick. Fick till svar.

: Nej asså det är ju obegränsat så du lär inte ha några problem med avstängning. Och skulle du använda för mycket nät får du ju givetvis en varning innan du skulle riskera att bli frånkopplad! ...

haha va? Roliga är dom.

Få inte mig att börja med Net1. Deras telefonförsäljare är rent av oförskämda. De ringde mig en morgon för något år sedan klockan 07.00 på morgonen. Själv är man ingen morgonmänniska så man svarar halvt i sömnen. De presenterar sig som "Net1 försäljare". Redan där är man lite mer pigg. Vill ju inte råka tacka ja till något man inte vill ha. Detta uppföljs av det vanliga skitsnacket från företag som vill sälja "Nästa generations trådlösa internet" med argumentet "Det är så snabbt och så säkert.." och "Det kommer att ersätta fiber inom fem år..".

Jag mumlar (mestadels för att hänvisa till att man lyssnar på ett öra) och får då efter ett tag höra "Men då skriver jag upp dig för X antal månader" till vilket jag svarade "Vänta nu lite.. Jag är inte intresserad" och då slängde han på luren i örat på mig. Klockan tio över sju på morgonen. Det var strike ett. Dagen efter ringer nästa knallkork från Net1 och vill kränga på mig deras trådlösa router som är "revolutionerande". När jag tackar nej igen så händer samma sak. De slänger (bokstavligen) på luren så man håller på att bli döv. Strike två...

En vecka senare ringer ännu en från Net1 upp mig och samma sak händer igen. Strike tre.

Nu när Net1 ringer (en eller två gånger om året) så får de höra direkt efter presentation att de har tappat mig som potentiell kund för all framtid och samma kommer min umgängeskrets få höra. Slutar med att de slänger på telefonen direkt. Så jag rekommenderar att du bara (med vänlig ton) säger "Nej tack" så fort de ringer och lägger på. Större oförskämda klåpare får man leta efter.

Man har ju haft och göra med telefonförsäljare sedan den dagen man blev myndig. Och nästan alltid är de trevliga och önskar att man har en trevlig dag efter att de inte fått något sålt till en. Net1 verkar dock ha en helt annan policy där de ska försöka göra så många döva som möjligt för att de inte vill ha skräpet de säljer.

Skrivet av keyser:

Bästa printscreenen jag stött på är när jag bad om ett excelark med data för att kunna strukturera upp det. Fick en screenshot av excelarket, i en PDF.

Tack så mycket.

Haha. Klockrent. Låter som Sweclockers behöver en separat tråd med vad folk i kundtjänst hos olika företag får höra och se. Slår vad om att gamla människor som ringer in för minsta lilla skulle fylla den tråden.

Skrivet av Brainsplitter:

Hahaha som alltid "obegränsad mängd, om du inte använder för mycket data för då får du inte använda det alls".
Väldigt drygt att de gör så men förstår även samtidigt att de inte vill ha de som tankar 24/7

Alla har rätt till en bra surfupplevelse. Vi begränsar antal kunder per mast för att erbjuda jämnt och bra surfande till alla – men om enskilda användare använder extremt mycket data kan det påverka användarupplevelsen för andra. Extrem dataförbrukning är användning av data som vida överstiger normalt surfande i hemmet. För att säkerställa en bra användarupplevelse för våra kunder kan därför surfhastigheten för extremanvändarna sänkas eller uppkopplingen komma att sägas upp.

Dold text

Och hur ska man tolka normalt surfande? Läsa aftonblaskan hela dagarna?

Är inte direkt ovanligt hos telefonförsäljare med mer "gråaktiga" moraliska gränser att de säger att även att nedsatt datahastighet (alltså när du nått taket för ens dataplan) räknas som "obegränsat med surf" (rent teoretiskt har de ju rätt.. Du kan ju komma åt internet och surfa) hur icke etiskt det än är. Vet ju att Bredbandsbolaget körde med det för ett antal år sedan. Där påstod man att deras surf var "obegränsat" men det visade sig inte vara så i verkligheten.

Skrivet av Paddanx:

Roligaste jag sett där var en som skulle visa för mig (med kamera) hur hans skärm "blinkade". Så jag fick en svart skärm på en bild, och en upptänd skärm på en annan. Han hade också försökt med printscreen, men det gick inte

Ibland är video att föredra, även om jag direkt från beskrivningen förstod att det var kondingarna i strömförsörjningen på skärmen som var boven.

Eftersom det var en privatperson och inte jobb, så tog jag modellnamnet på skärmen, kollade upp vilka kondensatorer som satt där och ordnade dem + tog med löd-kittet och skrivmejsel.
Väl hemma hos honom skulle han så klart visa allt, men hann inte innan jag drog ut skärmen, skruva av bakstycket (allt mellan lödkolven värmde), och sen bytte kondingarna direkt.
ca 15 min senare så fungerade den igen, och har fungerat sedan dess

Var dock skoj när han berättade vilket helvete han haft att just lyckas ta en bild på den "när den tände"... hade tagit honom närmare 30 min

Ibland kan det även bero på nätagget. Brorsans skräm stängde av sig och slog på sig så fort datorn belastades någorlunda. Först så trodde jag att det var skärmen som höll på att dö men när jag kopplade in min egna skärm så gjorde den exakt samma sak. Även efter sladdbyte. Så jag gissade (en gissning som visade sig stämma) pga. att skärmen slocknade vid belastning så gissade jag på att grafikkortet inte fick nog med ström vid belastning (Den fungerade fint i Windows). Efter byte av nätagg har problemet aldrig uppkommit igen.

Skrivet av Kimpur:

En på jobbet:
han: "vad har du för TV?"
jag: "en gammal samsung 46" från 2007, funkar klockrent"
han: "ok, jag gick in på elgiganten och fick en ultraHD-TV med 4K för bara 6499kr"

I see what he did there...?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ibland kan det även bero på nätagget. Brorsans skräm stängde av sig och slog på sig så fort datorn belastades någorlunda. Först så trodde jag att det var skärmen som höll på att dö men när jag kopplade in min egna skärm så gjorde den exakt samma sak. Även efter sladdbyte. Så jag gissade (en gissning som visade sig stämma) pga. att skärmen slocknade vid belastning så gissade jag på att grafikkortet inte fick nog med ström vid belastning (Den fungerade fint i Windows). Efter byte av nätagg har problemet aldrig uppkommit igen.

Heh... jo nätaggregat kan verkligen ge udda effekter. Allt från HDD som slutar svara helt slumpmässigt till grafikfel, BSOD eller vad sägs om fel på ljudet?

Dock i 99% av fallet när det är som han beskrev (skärmen blinkade nämligen även utan last, oavsett vad, men blev lite bättre om den fick stå ett tag), så förstod jag att det var konding och CCD röret som tändes och släcktes. Kostar inte många kronor att byta heller, så även om det inte är det nu, så lär felet komma förr eller senare, och det är billigare att byta än nätagg i en PC

Skrivet av jnsson:

På två av mina HP datorer så finns det en inställning i BIOS om man vill att den ska automatiskt stänga Wi-Fi när kabel anslutning ansluts. Kollat i BIOS:en?

Har tyvärr ingen möjlighet att göra det då dessa är företags låsta.

Jag hanterar deras utgående nätverk och deras lokal, samt kringutrustning, men deras datorer hanteras från support i utlandet
Gör det hela mer komplicerat ska jag be att få meddela, men det är så företaget vill ha det

Annars tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

En på jobbet:
han: "vad har du för TV?"
jag: "en gammal samsung 46" från 2007, funkar klockrent"
han: "ok, jag gick in på elgiganten och fick en ultraHD-TV med 4K för bara 6499kr"

Låter som att han fick en ganska bra deal.
UltraHD = 4K för de som inte vet det. Bara olika namn för det.

Du som är den dumma i detta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

UltraHD med 4k kanske? Enda som jag kan se!

Precis... det är ju därför den passar med rubriken på tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Låter som att han fick en ganska bra deal.
UltraHD = 4K för de som inte vet det. Bara olika namn för det.

Du som är den dumma i detta fall

Du är ungefär lika dum i så fall, eftersom termen UltraHD omfattar både 4K och 8K.
Däremot förstår inte jag heller vad som var så roligt med Kimpurs samtal om TV:n, verkar rätt normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

En på jobbet:
han: "vad har du för TV?"
jag: "en gammal samsung 46" från 2007, funkar klockrent"
han: "ok, jag gick in på elgiganten och fick en ultraHD-TV med 4K för bara 6499kr"

Skrivet av Zyzlite:

@Kimpur:
Låter som han fick ett klipp?

Skrivet av SoilBleed:

Jag hajar inte?

Skrivet av UsAndThem:

Låter som att han fick en ganska bra deal.
UltraHD = 4K för de som inte vet det. Bara olika namn för det.

Du som är den dumma i detta fall

Skrivet av Tommy:

Du är ungefär lika dum i så fall, eftersom termen UltraHD omfattar både 4K och 8K.
Däremot förstår inte jag heller vad som var så roligt med Kimpurs samtal om TV:n, verkar rätt normalt.

ultraHD MED 4K? han trodde alltså att de var helt olika saker. Han var så stolt för att han fick både och!

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Jobbade på en bredbandssupport (med adsl och fiber, egna routrar). Ringde in en kvinna som sa att hennes internet inte funkade hemma. Berättade att jag inte kunde nå hennes router och undrade om det lyste några lampor på den. "Nej den är helt svart, jag har strömavbrott hemma."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jobbade på en bredbandssupport (med adsl och fiber, egna routrar). Ringde in en kvinna som sa att hennes internet inte funkade hemma. Berättade att jag inte kunde nå hennes router och undrade om det lyste några lampor på den. "Nej den är helt svart, jag har strömavbrott hemma."

Jag har lätt att förstå varför hon trodde att det skulle funka ändå. Telefonen funkar ju, synd bara att modemet behöver extern kraft. Varför finns inga modem som drivs av strömmen från teleledningen? Drar de för mycket ström? Någon kunnig?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyzed:

Jag har lätt att förstå varför hon trodde att det skulle funka ändå. Telefonen funkar ju, synd bara att modemet behöver extern kraft. Varför finns inga modem som drivs av strömmen från teleledningen? Drar de för mycket ström? Någon kunnig?

Det skulle gå att bygga det så men det skulle bli ganska stora förluster då ett modem kräver kraft hela tiden till skillnad från en telefon som bara drar (väldigt lite) ström när den används, dessutom så räcker det ju inte med ett modem i de allra flesta fall utan kunden har nog en router/switch/accesspunkt ansluten också, Det skulle bli en rätt hög belastning på telestationen och mycket förluster i de mil av kabel som används, det enda rimliga är att kunden har en ups i hemmet i stället om det nu är ett problem, fiber kan ju dessutom inte driva nått elektriskt och kopparnätet lär rivas så skulle det byggas nått som kan kommunicera vid strömavbrott så behöver elen hursomhelst finnas i konsumentänden om det ska kunna fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.