Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av Galen Gurka:

Den ser intressant ut! Vad är det för något?

https://kbdfans.com/products/ic-kbdfans-d1000-mechaincal-keyb...

Kommer finnas några exemplar till salu i slutet / början av nästa år.

Och denna kommer vara tillgänglig i februari är det tänkt.

https://heavymetalkeyboards.com/collections/groupbuy/products...

Permalänk

Tusen tack för tipset! Det är inte exakt vad jag är ute efter men det kanske blir den här ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har börjat leta lite efter ett nytt tangentbord, och börjat fastna för 65% layouten. Ni som har lite koll på tangebordsmarknaden går det att hitta något med följande:

* Bruna cherry brytare
* Vitt
* Bakgrundsbelyst (behöver inte vara RGB, men om inte vitt eller ljusblått ljus)
* ISO layout

Bonus om det är trådlöst (men måste då funka även med sladd).

Hittade detta https://rkgamingstore.com/products/rk68-68-keys-keyboard-whit... som såg riktigt trevligt ut! Men budgetbrytare och ansi layout...

Så hur går man till väga? Måste man bygga själv eller finns det något annat alternativ?

Jag köpte detta för några veckor sedan och är nöjd!

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/kb496l-ultra-c...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Har ett 60% på ingång från HMKB, kan rapportera när jag fått det.

Permalänk
Medlem

Har ett Varmilo VA88M som jag är mycket nöjd med.
Det enda som stör mig lite är att tangenterna är gråa med svart text samt att belysningen inte lyser igenom så det kan göra det lite svårläst ibland. Oftast inte något problem egentligen men tänkte att några nya keycaps hade löst problemet samt gjort utseende lite roligare.

Vad finns där för passande alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Har ett Varmilo VA88M som jag är mycket nöjd med.
Det enda som stör mig lite är att tangenterna är gråa med svart text samt att belysningen inte lyser igenom så det kan göra det lite svårläst ibland. Oftast inte något problem egentligen men tänkte att några nya keycaps hade löst problemet samt gjort utseende lite roligare.

Vad finns där för passande alternativ?

Finns olika alternativ, men corsair har olika färger i pbt plast med shinethrough bokstäver som passar

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Har ett Varmilo VA88M som jag är mycket nöjd med.
Det enda som stör mig lite är att tangenterna är gråa med svart text samt att belysningen inte lyser igenom så det kan göra det lite svårläst ibland. Oftast inte något problem egentligen men tänkte att några nya keycaps hade löst problemet samt gjort utseende lite roligare.

Vad finns där för passande alternativ?

Maxgaming har väl bäst utbud i sverige.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Tack. Ja jag har faktiskt kollat på just Corsair från Maxgaming.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-pro-keyca...

Dessa ska passa bra på ett Varmilo då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Tack. Ja jag har faktiskt kollat på just Corsair från Maxgaming.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-pro-keyca...

Dessa ska passa bra på ett Varmilo då?

Svar, ja!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Fråga 1: Varför är Ducky-tangentbord nästan alltid slut hos leverantör? Jag har letat Ducky i flera år och varje gång jag hittar en full-size står det "Prel. datum: Om fyra månader. Kanske".

Fråga 2: Angående 65% tangbord, hur ska man flyga helikopter i GTAO om man inte har NumPad utan enbart pilarna? Du behöver ju båda för att kontrollera pitch, yaw och tilt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Kikat lite i visa ditt tangentbord och noterade att man har börjat sätta dit en snabb-/skarvkopplig på sladden, och då är min fråga varför? Sladdarna som jag sett var ju inte fast monterade utan USB-C så de är ju redan löstagbara.

Förstår grejen om man har en fast monterad sladd på tangentbordet, så är ju inte fallet.....

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Kikat lite i visa ditt tangentbord och noterade att man har börjat sätta dit en snabb-/skarvkopplig på sladden, och då är min fråga varför? Sladdarna som jag sett var ju inte fast monterade utan USB-C så de är ju redan löstagbara.

Förstår grejen om man har en fast monterad sladd på tangentbordet, så är ju inte fallet.....

Finns några olika anledningar, de flesta har det bara för att det ser snyggt ut, vissa har det så de kan ändra färg för att matcha.

Men den ända anledningen som är praktisk är att om du har många tangentbord med olika USB uttag så kan du bara byta ut den delen mot en annan och slippa ha tre olika sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Finns några olika anledningar, de flesta har det bara för att det ser snyggt ut, vissa har det så de kan ändra färg för att matcha.

Men den ända anledningen som är praktisk är att om du har många tangentbord med olika USB uttag så kan du bara byta ut den delen mot en annan och slippa ha tre olika sladdar.

För att man ska kunna ändra färg så vill man ju ha skarven där den inte syns, för annars får man två olika färger på sladden som ligger på skrivbordet. Är ju sin sak om man har en dold skarv, men då kan man ju lika gärna ha en skarv av USB-typ om man vill undvika att pilla bak datorn varenda gång man ska byta. Har man den sortens skarvhylsor som verkar ha blivit populära så vill man ju att de ska ligga synliga, så att den är för att man ska kunna byta färgschema faller det, i mina ögon.

Den sista punkten kan det finnas en viss bäring i, förutsatt att man har samma färg på alla olika sladdar, annars kan man lika gärna använda en vanlig USB-skarv eller USB-hub placerad där man tycker det är lämpligt för att smidigt kunna byta.

Naturligtvis får man ha det som man vill, jag var bara nyfiken på vad för anledning som kan finnas bakom att montera på en extra skarv på en sladd som inte är fast monterad i varken dator eller tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

För att man ska kunna ändra färg så vill man ju ha skarven där den inte syns, för annars får man två olika färger på sladden som ligger på skrivbordet. Är ju sin sak om man har en dold skarv, men då kan man ju lika gärna ha en skarv av USB-typ om man vill undvika att pilla bak datorn varenda gång man ska byta. Har man den sortens skarvhylsor som verkar ha blivit populära så vill man ju att de ska ligga synliga, så att den är för att man ska kunna byta färgschema faller det, i mina ögon.

Den sista punkten kan det finnas en viss bäring i, förutsatt att man har samma färg på alla olika sladdar, annars kan man lika gärna använda en vanlig USB-skarv eller USB-hub placerad där man tycker det är lämpligt för att smidigt kunna byta.

Naturligtvis får man ha det som man vill, jag var bara nyfiken på vad för anledning som kan finnas bakom att montera på en extra skarv på en sladd som inte är fast monterad i varken dator eller tangentbord.

Mja, det beror ju på vad man har för tema, om den först är svart och den sedan blir vit fungerar ju bra om resten går i samma tex..

Men anledningen är ju att man tycker det är snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Naturligtvis får man ha det som man vill, jag var bara nyfiken på vad för anledning som kan finnas bakom att montera på en extra skarv på en sladd som inte är fast monterad i varken dator eller tangentbord.

Det har till 100% med att göra att man tycker det är snyggt. Allt annat är efterkonstruktioner för att motivera att man lägger typ 1000kr på en sladd utan någon praktisk funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Fråga 1: Varför är Ducky-tangentbord nästan alltid slut hos leverantör? Jag har letat Ducky i flera år och varje gång jag hittar en full-size står det "Prel. datum: Om fyra månader. Kanske".

Fråga 2: Angående 65% tangbord, hur ska man flyga helikopter i GTAO om man inte har NumPad utan enbart pilarna? Du behöver ju båda för att kontrollera pitch, yaw och tilt.

fråga 1: antar att det är brist som nästan alla leverantörer? är det något specifikt som du har kikat på?

fråga 2: jag kör med att hålla in spacebar och flyga med JKLI

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Någon som sitter med ett Gmmk pro som kan berätta hur upplevelsen är av det? Funderar på att testa första steget in i customscenen

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som sitter med ett Gmmk pro som kan berätta hur upplevelsen är av det? Funderar på att testa första steget in i customscenen

Kör! Men som jag själv blev övertygad om - insmorda switchar är typ ett krav för att få den kompletta känslan.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kör! Men som jag själv blev övertygad om - insmorda switchar är typ ett krav för att få den kompletta känslan.

Ja men de är så ja har fattat de också, har kört taktila mx Brown, men funderar på om man får en skönare känsla med insmorda linjära brytare, sen är frågan vilket håll man ska kolla där, har haft mx red silent innan men dom var för lätta

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som sitter med ett Gmmk pro som kan berätta hur upplevelsen är av det? Funderar på att testa första steget in i customscenen

Det blir fort mycket dyrare än man tänkt sig. Här är mitt iallafall. rekommenderar ANSI layout om man vill hitta kompatibla keycaps enklare.

Gudomligt att skriva på när man lagt ner lite tid på dom

GMMK Pro
Polycarbonate plate
AKKO CS Lavender Purple brytare
Equalz C3 stabilizers m. krytox 205g0 och holee mod
Kina-keycaps från aliexpress

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Det blir fort mycket dyrare än man tänkt sig. Här är mitt iallafall. rekommenderar ANSI layout om man vill hitta kompatibla keycaps enklare.

Gudomligt att skriva på när man lagt ner lite tid på dom

GMMK Pro
Polycarbonate plate
AKKO CS Lavender Purple brytare
Equalz C3 stabilizers m. krytox 205g0 och holee mod
Kina-keycaps från aliexpress

https://i.imgur.com/QlBIDcc.png

Ja jag hade tänkt att köra på iso då jag har Keycaps till det
Jag ska kika in de brytarna och stabsen, vad ja fattar för så är inte originalstabs något bra, och kör man linjära brytare så är de 205g0 som gäller, och ett annat lube typ 105 till springs?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja jag hade tänkt att köra på iso då jag har Keycaps till det
Jag ska kika in de brytarna och stabsen, vad ja fattar för så är inte originalstabs något bra, och kör man linjära brytare så är de 205g0 som gäller, och ett annat lube typ 105 till springs?

Durock V2 stabilizers brukar rekommenderas också.

AKKO CS Lavender Purple är taktila brytare, håller på att bygga ett KBDFANS KBD67 Lite R3 med Gateron black ink V2 brytare.

Detta brukar man använda till fjädrar:
https://www.maxgaming.se/sv/lube/switch-lube-105-5g

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Durock V2 stabilizers brukar rekommenderas också.

AKKO CS Lavender Purple är taktila brytare, håller på att bygga ett KBDFANS KBD67 Lite R3 med Gateron black ink V2 brytare.

Detta brukar man använda till fjädrar:
https://www.maxgaming.se/sv/lube/switch-lube-105-5g

Gissar att du beställde direkt från kbdfans om du redan fått din bräda? Jag beställde från Candykeys men har inte hört något om leverans ännu. Min förhoppning var att det skulle komma lite tidigare än 20/1 som är ETA då andra leverantörer börjat skicka ut brädor men det var troligtvis naivt.

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Durock V2 stabilizers brukar rekommenderas också.

AKKO CS Lavender Purple är taktila brytare, håller på att bygga ett KBDFANS KBD67 Lite R3 med Gateron black ink V2 brytare.

Detta brukar man använda till fjädrar:
https://www.maxgaming.se/sv/lube/switch-lube-105-5g

Just till GMMK Pro är Durock inte att föredra då de sitter för tight att du behöver slipa ner Plate/Stab

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Just till GMMK Pro är Durock inte att föredra då de sitter för tight att du behöver slipa ner Plate/Stab

Det är nog lika för alla stabs, även mina c3 equalz var tight med pc-plate

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Just till GMMK Pro är Durock inte att föredra då de sitter för tight att du behöver slipa ner Plate/Stab

Ja, jag har hört de också, så funderar på o vänta med stabs ett tag tills de finns några som passar

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Köpte Durock till mitt GMMK Pro och tyckte inte passformen var så dålig som jag förväntat mig faktiskt. Lär väl dock variera kraftigt mellan olika keebs..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Köpte Durock till mitt GMMK Pro och tyckte inte passformen var så dålig som jag förväntat mig faktiskt. Lär väl dock variera kraftigt mellan olika keebs..

Men du behövde ändå fila antingen plats eller huset på stabsen?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Men du behövde ändå fila antingen plats eller huset på stabsen?

Dom har reviderat designen, saxat från deras hemsida:

"3rd Party Stabilizer Compatibility

Early production runs of the GMMK PRO's aluminum and brass plates were not fully compatible with some 3rd party stabilizers (such as Durock). After receiving customer feedback about this, we reworked the metal switch plates to better accommodate these 3rd party stabs and these new plates have already begun rolling out. The polycarbonate plate is more flexible and was already compatible with most 3rd party stabs, so our team made no adjustments to that plate material.

As with all Glorious products, we'll continuously improve the PRO's hardware as we continue to gather feedback."

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Men du behövde ändå fila antingen plats eller huset på stabsen?

Mjo, men ytterst lite.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra