Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Skit bra tråd!

Själv alltid haft katt, och har två katthems-katter just nu, en gammal tant på 8 år (Siouxsie) som är en randomkatt som hade en familj som skett i henne och hennes syskon/mor. Mor och 1 av syskonen dog kort efter att de kom in till katthemmet. Men hon och brodern överlevde.

Sedan har vi en yngre blandning av skogskatt och maincoon flicka på 3 år.

Katter is the shit!

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Vilka fina katter ni har! Har ingen själv men föräldrarna äger en liten sötnos och det är henne jag har som min avatar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Vill verkligen skaffa katt, men flickvännen är mega allergisk... Får nöja mig med sträva allergivänliga hundar... Nåja, duger det med

En fråga för er kattmänniskor, rasen ocelot, är det ett vilt kattdjur eller husdjurskatt? Sjukt balla, men verkar ju vara vildkatt...

Det finns ju en hel del katter som även funkar för de som är allergiska... Sibirisk katt, Cornish Rex, Sphynx. Finns säkert fler men detta är de som jag kan.

Lycka till!

Vi fick för övrigt hem vår nya katt igår, en Maine Coon hona.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Jag har en renrasig norsk skogkatt, och han är helt underbar. Han pratar konstant, har väldigt mycket personlighet etc. Dock så är allt på hans villkor

Mig veterligen är det den största raskatten som är lovlig i Sverige, min koloss väger runt 12-12.5kg på vintern, och 10 på somrarna.

Maine Coon är den som är störst.

Skrivet av Eldritzh:

Skit bra tråd!

Själv alltid haft katt, och har två katthems-katter just nu, en gammal tant på 8 år (Siouxsie) som är en randomkatt som hade en familj som skett i henne och hennes syskon/mor. Mor och 1 av syskonen dog kort efter att de kom in till katthemmet. Men hon och brodern överlevde.

Sedan har vi en yngre blandning av skogskatt och maincoon flicka på 3 år.

Katter is the shit!

Familjen har en katt som vi tror är en blandning av norsk skogskatt och Maine Coon, men som tyvärr inte ärvde storleken

@Ricerunner
Familjens katt är en innekatt fastän den bor i ett egnahemshus. Det är en hittekatt från ett katthem och de som har katthemmet vill att man inte låter dem gå ut. Då finns det en risk att den rymmer, kanske försöker hitta tillbaks till sitt första hem.'
Jag å andra sidan förstår inte varför man har en katt som nästan aldrig är inne. Då ser man den ju aldrig. En katt som går ut någongång då och då hade jag däremot kunnat ha.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ussch och fy för katter. De för inte med sig något gott tycker jag.

/Gerbilägare.

Usch och fy du tillför inget i tråden

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Hundar har ägare,Katter har personal hihihi

Har 2 st kissar och älskar dom <3

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Våra små, numera inte, ena 7kg, den andra 9 kg, 4 åringar.

Adopterade tillsammans ifrån katthem, finns många att hitta där, många med tragiska historier (lillkillen som ser ut som en tiger hittades utanför en restaurang i en låda tillsammans med morsan sin, -20 ute, den svarta, tjejen, kom från en katt som skulle avlivas eftersom den var dräktig, som tur var avlivade inte den veterinären dräktiga djur).

Permalänk

Har en Norsk Skogkatt som snart är 8 år och han har lagt sig till med mina vanor, kom i vardagsrummet en dag och hittade honom sittandes i soffan, en klar kopia på hur jag brukar halvligga där...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

@Bascule666 Tog mig friheten att "uppgradera" tråden, tyckte att det saknades en Bild på din katt-tråd
/moderator

On topic: Har en numera frisk bondkatt, varbölder är verkligen ingen höjdare... Fick pröjsa runt 2K inkl. antibiotika. Fick även bygga en mojäng så att katten kunde äta själv (Tratt+mat+huvudrusk=mat överallt )

OBS: Halväcklig bild (nyopererad katt).

Dold text
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

[quote postid="15765139" userid="244225" name="ArcticFire"]
Maine Coon är den som är störst.

Alla rasbeskrivningar indikerar att en renrasig norsk skogkatt hane är större än Maine Coon hanarna. Dock är honorna i princip lika stora.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Skäggig legend

Jag har en liten tösa på 11 år som är en Bondkatt + något annat då hennes öron är lite stora och hon är så liten samt att hennes päls är ovanligt len och lite tovig under magen. Fortfarande lite tokig som en kattunge, vill dock inte bli hållen i famnen men ligger gärna stilla på bröstet och dreglar medan man kliar henne under hakan.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Familjens katt är en innekatt fastän den bor i ett egnahemshus. Det är en hittekatt från ett katthem och de som har katthemmet vill att man inte låter dem gå ut. Då finns det en risk att den rymmer, kanske försöker hitta tillbaks till sitt första hem.'
Jag å andra sidan förstår inte varför man har en katt som nästan aldrig är inne. Då ser man den ju aldrig. En katt som går ut någongång då och då hade jag däremot kunnat ha.

Om syftet med katten är att vara ens privata gosfrabrik så förstår jag att man vill ha den inne ofta, men i övrigt bör katten få vara ute så mycket som den känner att den vill vara.
Det är mest naturligt och ger dem friskare liv.

Vill katten nästan aldrig vara hemma är det snarare (oftast med inte alltid) ett tecken på att man inte tar hand om den så väl som man borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ja, Zelda är vad som normalt kallas raskatt (Ocicat). Personligen bryr jag mig inte ett dugg men hon är fin med sina prickar. Framför allt är hon vansinnigt smart och dessutom snackar hon hela tiden så det är verkligen som att bo ihop med någon som hela tiden har synpunkter.

Aha, som Siameser då. De är också pratiga, och högljudda.
Kanske inget för en lyhörd lägenhet
Röstkapaciteten kan va ganska hög

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

15 år gammal och ändå som ung, senast idag försökte hon smyga sej på en kråka

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Här är Caesar - ca 12kg skogis

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

15 år gammal och ändå som ung, senast idag försökte hon smyga sej på en kråka

Ser väldigt pigg ut

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Vår lilla kattunge/ungkatt håller koll på brorsan när han spelar:

Permalänk
Medlem

Vacker tjej. Hon ser packad och klar ut. T.o.m. en kartong med färdig fraktsedel :).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

August, snart 6 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

[quote postid="15765139" userid="244225" name="ArcticFire"]
Maine Coon är den som är störst.

Alla rasbeskrivningar indikerar att en renrasig norsk skogkatt hane är större än Maine Coon hanarna. Dock är honorna i princip lika stora.

Det som jag hittar är att Maine Coon är störst (Savannah F1 är allra störst men verkar inte vara en ras ännu).
Sedan Ragdoll, Norsk skogskatt, Ragamuffin och Sibirisk katt (Chausie är efter Maine Coon men räknas inte som en ras ännu).

Verkar dock vara väldigt jämnt. Maine Coon är endast lite större (de största exemplaren då).
http://cats.lovetoknow.com/Large_Domestic_Cat_Breeds

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

August, snart 6 månader

Hushållets hövding Mushi Bobo lipar tillbaka!

Hälften norsk skogskatt/bondkatt, 4 år gammal.

Han gillar att vara vid fönsterna och checka in fåglar, annars beter han sig mer som en väldigt lugn, kelig och knasig hund. För ett år sedan så hade jag varken katt eller hund, nu har jag båda och det är helt underbart. Betydligt lättare att ta hand om än jag trodde, men det kan bero på att både katten och hunden (collie/schäfer-mix, 9 år gammal ) är extremt lättskötta.

Filmade vår mysiga förmiddag vid sovrumsfönstret för ett par dagar sedan! https://www.youtube.com/watch?v=j1RWSUnqckk

Edit: bonus på vovven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej nej nej.
Innekatt i sig är inga större problem, men en katt måste aktiveras eller åtminstone ha chansen att aktivera sig själv genom att trakassera sin ägare lite
Att lämna den själv 12 timmar om dagen är snudd på kattplågeri och kommer om du har otur snart att visa sig på möblerna.
En fullösning är ju att ha 2 katter, då har dom ju sällskap och kan härja med varandra när dom är uttråkade.
Men det kräver ju rätt sorts katter, får dom för sig att möblemang är roliga leksaker så blir det ju inte så roligt att komma hem från jobbet...

Kommer från en familj som fött upp katter i mååånga år och har ofta fått hämta katter som blivit snudd på galna av sysslolöshet.
Den vanligaste reaktionen när "kattfan" strimlat soffan är att stänga dörren till det rummet, och snart så stängs nästa dörr, och nästa.
Till slut så får kattstackarn bara vistas i badrummet när den är ensam.

Det är lite vad det är för ras på katten också. Har haft flera olika raser, allt från vanlig svensk bondkatt, Norsk Skogskatt, Russian Blue och Helig Birma.

Alla har fungerat ypperligt att ha inomhus utan problem, utom de Norska Skogskatterna. De är klättervilliga och behöver aktivera sig enormt mycket. Kan dom inte det på ett vettigt sätt, är det gardiner och möbler som får sätta "livet" till.
Det gick rätt snabbt att jag började bygga ett klätterträd åt dem i ett rum, när mina högtalare i vardagsrummet började få stora hål i tyget. När klätterställningen runt 3 väggar var klar och de hade lärt sig att den var där, rörde dom aldrig varken möbler eller gardiner mer.

Klätterställningen bestod av avloppsrör som jag köpt på järnaffären och klätt med heltäckningsmattor. Sedan hyllor av spånskivor som jag också klädde in med heltäckningsmatta. Med mattan får de bra fäste och riskerar inte att trilla ner, även om de är uppe vid taket och springer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Denne lille herre håller stilen hos oss Mix norsk skogis och bondkatt.

Visa signatur

Black belt lurker

Permalänk
Medlem

Köpte min första sphynx, eller "nakenkatt" för ca 1.5 år sedan nu. Vilken underbar katt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

@Mattiiss: världens mysigaste kelgrisar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Här är mina små hårbollar

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

En av min kissar.. En riktigt stor och tjock en som gillar att plantera sig i knät när man ser på film vid datorn..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Vad kul att tråden fick lite momentum! Förstår att det finns många kattälskare ibland Sweclockers medlemmar (vilket jag misstänkte på förhand). Även trevligt att en moderator lagt till "visa din katt" varianten till tråden.

Nu har Zelda (givetvis Princess Zelda) bott hos mig i lite över två veckor och nyfikenheten och förmågan att ta över allt i mitt liv har eskalerat. Kan inte ens borsta tänderna utan att ha en Ocicat spatserande på tvättstället. Kan inte säga annat än att det är fantastiskt underhållande. Min far kallade Zelda en liten leopard och det känns ganska nära sanningen.

Här har hon tagit över min datorstol (som tur är får jag plats ändå):

Och här är skrivbordet hotat (när hon vaknar):

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Om syftet med katten är att vara ens privata gosfrabrik så förstår jag att man vill ha den inne ofta, men i övrigt bör katten få vara ute så mycket som den känner att den vill vara.
Det är mest naturligt och ger dem friskare liv.

Vill katten nästan aldrig vara hemma är det snarare (oftast med inte alltid) ett tecken på att man inte tar hand om den så väl som man borde.

Som svar till båda.

För att ha en katt inne hela tiden menar ni att att katten ska vara ens privata gosfabrik? Har ni noll koll på vad katter vill ha/behöver? Vad i hela friden påvisar att avlade raskatter behöver vara ute och att det är ett mer naturligt och friskare liv. Låter som era övertygelser är större än era kunskaper.

En katt som är född inomhus och aldrig varit utekatt saknar inte utelivet det minsta. Sitter just nu och leker apport med min Ocicat och hon är så jäkla nöjd som ett däggdjur med den hjärnkapaciteten kan vara. Hon springer gladeligen med gott humör efter tygmusen jag kastar.

Visst, släpp ut katten så den kan konfrontera andra katter, bilar, infektioner, fästingar, idiotiska människor, köld, svält, andra rovdjur och allt blir säkert bättre...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

För att ha en katt inne hela tiden menar ni att att katten ska vara ens privata gosfabrik? Har ni noll koll på vad katter vill ha/behöver? Vad i hela friden påvisar att avlade raskatter behöver vara ute och att det är ett mer naturligt och friskare liv. Låter som era övertygelser är större än era kunskaper.

En katt som är född inomhus och aldrig varit utekatt saknar inte utelivet det minsta. Sitter just nu och leker apport med min Ocicat och hon är så jäkla nöjd som ett däggdjur med den hjärnkapaciteten kan vara. Hon springer gladeligen med gott humör efter tygmusen jag kastar.

Visst, släpp ut katten så den kan konfrontera andra katter, bilar, infektioner, fästingar, idiotiska människor, köld, svält, andra rovdjur och allt blir säkert bättre...

Håller fullstandigt med, har haft både inne & ute katter.

Vill även påpeka att man kan faktigst gå ut med sin katt i koppel, kräver lite träning bara, dock är detta är väldigt personligt vissa katter älskar gå i koppel, medans andra inte gillar det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.